screen skrev:IÖ skrev:
Jag har arbetat med de här sakerna i många år, och jag kan försäkra att jag gör det jag tycker är rätt, och jag tror jag gjort mera än någon annan här på faktiskt för att i varje fall försöka motarbeta dynamikdöden.
Det är hedervärt av dig IÖ, verkligen !
Hur har du gjort då t.ex. ? Har alltid med dig ett par piP i bilen att byta ut mot NS10:orna hos studiorna när du råkar vara där eller är det mun-mot-mun (öra) metoden som har gällt?
Nu menar jag allt annat f.u. molten då förståss...
Hoppas du inte surnar på mig i.a.f. jag försöker att se "nycktert" på detta problemet.
Mvh Björn//
Nejdå ingen fara!
För att svara på din fråga: Huvudskälet till kompressionen är reklamradion och inte någon specifik högtalare (dålig lyssning bidrar bara till att det inte framstår som ett lika stort problem som det är för dem som har bättre lyssning).
Det jag gjort har i princip bara att göra med att arbeta på att få fram en norm för hur det skall kunna säkerställas att det finns ett dynamikområde tillgängligt uppåt för dem som vill kunna använda det.
Få saker kan man klara ensam dock, och min insats i den praktiska verkligheten har varit väldigt mycket mindre än jag skulle önska

, men jag har i varje fall deltagit och varit med i flera sammanhang där det har arbetats på att hitta en lösning på problemet. Som redan nämnts har jag även idkat lobbying mot radion och mot TV (systemet för att begränsa nivå på reklaminslagen på grund av deras vansinnekompression nämmde jag ju, vilket ju var i varje fall delvis en handgriplig insats).
I övrigt har jag ju skrivit en massa artikelr och missar aldrig ett tillfälle att peka på den osuda utveckling som varit. Jag har varit med och startat en grupp för något år sedan (har jag nämnt på faktiskt) med bland annat flera representater för SR närvarande, som arbetar på ett system för att
medelvärdesreglera ALL radiosändning i hela europa. Initiativtagare till gruppen var Claes Wettebrandt.
- - -
Slutord om debatter och agerande för viktiga saker
Det vore bra om ALLA som bryr sig lät det märkas!
Tillräckligt många klagade på vansinneskompressionen på reklaminslagen i TV för att det skulle gå att göra något åt det innan motsatsen inträffade - att även TV-programmen komprimeras sönder så att nivålikhet uppstår på det viset...
Om inte förnuftiga människor gör sin röst hörd går saker snett.
Faktum är att de som räddade TV-situationen mest var gamla tanter med civilkurage nog att säga ifrån! Så att cheferna förstod att det faktiskt fanns ett missnöje.
Hurra för tanterna!
Tänk om vi som tycker om musik varit lika bra på att klaga till skivbolagen angående ljudkvaliteten på CD-fonogramme. Då hade det aldrig kunna gå så här långt. Och framförallt - tänk om alla som hörde och förstod problemet gjorde gemensam sak och berättade och visade för alla dem som inte gör det ännu!
Även om de flesta som jag spelar musik för är genuint intresserade av musik, så träffar jag massor av människor med ett mera "normalt" intresse, och jag delar inte alls Morellos uppgivna erfarenhet av människors upplevelse av bruk av kompressorer efter mix. Framföralt delar jag inte hans intresse för åsikterna från dem som inte bryr sig.
Min uppfattning är att vad man än gör här i livet, så skall man ALDRIG bry sig om vad de om inte bryr sig tycker. De blir ju nöjda med vad so helst.
Näst bäst är att bara intressera sig för vad de som bryr sig tycker.
Men allra bäst är att göra det man själv vet är rätt - det vill säga att bara bry sig om vad man själv tycker, för det är något man kan man vara säker på!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).