yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 18:35

Morello skrev:Gjorde faktiskt ett kul exempel en gång åt ett band vars skiva jag mixade.

Jag delade en låt till fyra delar och skarvade växelvis vansinneskomprimerat och komprimerat och justerade nivån. Undrar om jag har det spåret kvar.

Jag vill minnas att det rörde sig om en ganska kraftig kompression och illa lät det både före och efter, men efter mastering var det naturligtvis outhärdligt. 8O

Det är kul att experimentera! :P

Allra kuligast och mest sigifikant är väl att jämföra ett härligt dynamiskt material, med samma material sönderkomprimerat dock. Det tycker i varje fall jag, för då hör man vad man går miste om genom att förstöra materialet.

Att utgå ifrån ett komprimerat (ehuru ej till vansinne) material gör ju att man förminskar de hörbara effekterna av vansinneskompressionen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-21 18:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-21 18:39

Jag gjorde spåret i retoriskt syfte, men det gick inte hem.
Bandet tyckte inte att mastering hade gjort någon direkt skada, men nivåvinsten var oerhört viktigt för att deras fonogram skulle höras på diskotek osv osv. :)

Utöver detta visade jag pedagogiska filmer som visar mad vansinnesmastering handlar om. (tror Subjektivitsen hittade den filmen)

(mitt exempel var justerat för hyfsat konstant RMS-nivå. Jag upplevde styrkan som helt likvärdig)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 18:44

Ja, ibland får man helt enkelt ge upp. :wink: Som med Rain.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-21 18:54

Mixen var från början inte komprimerad, men vissa spår var naturligtvis komprimerade; bla. sång- och virvelkanalen.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 18:55

IngOehman skrev:Ja, ibland får man helt enkelt ge upp. :wink: Som med Rain.

Vh, iö
Och mig

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-21 18:58

Pojkar, fram med en bira, högdynamiskt programmaterial och ett glatt humör. :wink:
Senast redigerad av Morello 2007-06-21 19:03, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-06-21 19:01

Nånå inte den tonen igen Koppen, det började precis bli lite "mysfaktor" här med lite gladare tillrop.

Inte förstöra nu, det är ju snart midsommar grabbar! :)

Dessutom är det årets ljusaste dag idag = sommarsolståndet

Smile boy's...det är högsommar och livet leker... :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 19:02

Morello skrev:Pojkar, fram med en bira, högdynamiskt programmaterial och ett glatt humör. :wink:

Jag sekunderar den rörelsen på direkten:

Skål Magnus och Gustaf - för en dynamiskare framtid! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-21 19:04

äntligen ett inlägg jag kan svara på
skål!
Visst, sure, säkert.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-21 19:18

Du kan få ett glas juice om du vill Boyafraid

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-21 19:26

focus skrev: [Det är exakt vad leq(M) gör. Fast metoden kanske var en självklarthet för de flesta?

Aha, nya namn på gamla saker, bra att det finns nån som håller ordning på mig. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-21 19:38

screen skrev:

Jaha, du menar det odynamiska tillplattade skräpljudet. Dessutom på konstigt låg nivå som till slut ingen vill lyssna på! :lol:

Mvh Björn//

Konstigt låg nivå ja. Den där Genesis som någon tidigare länkade till, den verkar ju redan vara remastrad till en i vart fall lägre nivå än det mesta man ser idag. Det brukar ligga och toppa på strax över klippt.

Till vänster originalet, i mitten den "professionellt" remastrade CD-utgåvan och till höger den hemmastrade kopian. Det är samma avsnitt i alla tre.

Jag behöver väl inte påpeka skillnaden i ljudkvalitet mellan originalet och de andra två.

Bild
Senast redigerad av phon 2007-06-21 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 19:40

Jag tror den första låter mycket bättre än de båda senare, men jag skulle faktiskt gissa att de båda snenare skulle sänkas i nivå ytterligare lite, för att nivåjämförelsen skulle bli helt rättvis.

Skål du också Phon, för en dynamisk framtid för inspelad musik!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-21 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-21 19:41

Skål själv ! :)

Jag får vänta, skall snart upp i sadeln, och sadelfylla är nog inte heller godkänt .... :lol:

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-21 20:00

Undrar om det där med ridning är som med motorcykel - att det helt
enkelt inte är det minsta kul att köra längre om man är det allra minsta full.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-21 20:08

Vet inte, motorcykel kör jag definitivt inte full, har inte provat ridning.

Antagligen skulle hästen undra vad jag pysslade med däruppe ... 8O

Skidåkning går bättre ... ja inte full, men med en Jägermeister i varje ben så blir jag bra mycket mjukare.

Skytte blir lite stadigare efter en väldigt liten mängd sprit.
Skytte från häst, ja alltså, man skall ju inte träffa hästen helst ... :lol:

Lasso från häst går nog bäst helnykter, det är svårt nog ändå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-22 02:12

Morello skrev:Pojkar, fram med en bira, högdynamiskt programmaterial och ett glatt humör. :wink:

Done that! Tog några tjeckiska öl till Joni Mitchell Blue på 180 grams vinyl. Lät riktigt bra, trots jag körde det i en gammal NAD 3020i, eftersom min riaa är såld! :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 03:06

subjektivisten skrev:

Done that! Tog några tjeckiska öl till Joni Mitchell Blue på 180 grams vinyl. Lät riktigt bra, trots jag körde det i en gammal NAD 3020i, eftersom min riaa är såld! :P

3020i, är ändå knappast det sämsta försteget man kan ha om man använder den så och riaan är ok.

Jag hade tur med lagvrängningen i Bryssel och fick internetspriten(mest öl och vin iofs) innan midsommar. Harjust spelat elgitarr på djävuls volym och klockan är 03.11... min hund har just hämtat sig. Jag kunde ej bry mig mer om grannarna. I morgon sätter jag upp mitt gamla Ludwig set 8)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-22 09:02

matereo:

Vad för slags ludwig? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-22 09:56

phon skrev:
screen skrev:

Jaha, du menar det odynamiska tillplattade skräpljudet. Dessutom på konstigt låg nivå som till slut ingen vill lyssna på! :lol:

Mvh Björn//

Konstigt låg nivå ja. Den där Genesis som någon tidigare länkade till, den verkar ju redan vara remastrad till en i vart fall lägre nivå än det mesta man ser idag. Det brukar ligga och toppa på strax över klippt.

Till vänster originalet, i mitten den "professionellt" remastrade CD-utgåvan och till höger den hemmastrade kopian. Det är samma avsnitt i alla tre.

Jag behöver väl inte påpeka skillnaden i ljudkvalitet mellan originalet och de andra två.

Jag har provlyssnat på det där här på jobbet. Jag tycker itne orginalet låter några vidare det heller, men felen av mer av EQ-karraktär. Bara dynamik gör ju inget välljud...

Dom båda remastringarna låter också konstigt. Basen låter starkare, men sången låter väldigt märkligt på båda. Grötigt och tillbakahållet.

Sämst låter den proffesionella remastringen.

Jag tror inte att man kan förvänta sig någon förbättring från Dom Stora Bolagens sida, så länge det här säljer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-22 10:23

Max_Headroom skrev:
Jag har provlyssnat på det där här på jobbet. Jag tycker itne orginalet låter några vidare det heller, men felen av mer av EQ-karraktär. Bara dynamik gör ju inget välljud...

Precis. Originalet låter för mörkt, i synnerhet sången (vill jag minnas) fattas övre mellanregister och diskant. Jag antar att mastringsteknikern försökt kompensera det, men skjutit över målet våldsamt.

Max_Headroom skrev:Dom båda remastringarna låter också konstigt. Basen låter starkare, men sången låter väldigt märkligt på båda. Grötigt och tillbakahållet.

Sämst låter den proffesionella remastringen.

Jag tror inte att man kan förvänta sig någon förbättring från Dom Stora Bolagens sida, så länge det här säljer.

Måste tyvärr hålla med om det där också. Kanske borde det vara lättare att få till stånd vettiga återutgivningar än nya släpp dock. Jag menar, dagens loudnessrace-kids lyssnar väl knappast på Genesis ändå, det är väl mest gamla audio(sto)filer som gör det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-22 14:14

Original CDn kanske inte var perfekt, men MYCKET bättre. Sedan så märker man bland folk, även audiofiler, att dagens skivor har påverkar folk att tro det ska låta ljust om allt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 18:56

Vee-Eight skrev:matereo:

Vad för slags ludwig? :)

Classic heter det visst(det säger en som påstår sig veta iaf), jag köpte det 88-89 i halvsunkigt skick, och lagade det som var trasigt(lacken är dock hyffs). Han, dansmusik-nissen som sålde det (för 1200kr) sa att hans far köpt det nytt nån gång i början av 70talet eller kanske i slutet av 60talet.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-06-24 10:57

Här har ni chansen att köpa ett par Ns-10: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7812

Endast 2800kr... 8)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-24 12:32

IngOehman skrev:Jag tror den första låter mycket bättre än de båda senare, men jag skulle faktiskt gissa att de båda snenare skulle sänkas i nivå ytterligare lite, för att nivåjämförelsen skulle bli helt rättvis.

Skål du också Phon, för en dynamisk framtid för inspelad musik!

Vh, iö

Skivan and then we where three (som antyder att Hackett lämnade dom då) vet jag inte så mycket om men min bror som ville ha första utgåverna eller de första omgången skivor, tex Selling england by the pound. Där lät trummorna ibland som Collins satt i en låda (nästan). Så helt perfketa var inte ens dom, tyvärr
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-24 13:27

subjektivisten skrev:Original CDn kanske inte var perfekt, men MYCKET bättre. Sedan så märker man bland folk, även audiofiler, att dagens skivor har påverkar folk att tro det ska låta ljust om allt.

Du har en stor poäng här. Och ofta så verkar det som om varje spår i mixen har EQ:ats och behandlats för att låta "klart". När man sedan lägger ihop alla kanalerna blir resultatet ruttet. Obs bara en fundering från mig, jag säger inte att det är så. Men för mig låter det som en möjlig förklaring.

De tidigar Genesis-skivorna låter i många anläggningar ganska instängda, men på riktigt bra anläggningar blommar dom upp. Rörförstärkning brukar sällan beskyllas för att vara "bright" och diskanthissad men jag har i alla fall hört kombinationer med tidigare Genesis och rör som låtit magiskt. Fast inte bara med rör förstås. Och, please, inga diskussioner om rördist och sånt nu :-)

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-24 17:00

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Original CDn kanske inte var perfekt, men MYCKET bättre. Sedan så märker man bland folk, även audiofiler, att dagens skivor har påverkar folk att tro det ska låta ljust om allt.

Du har en stor poäng här. Och ofta så verkar det som om varje spår i mixen har EQ:ats och behandlats för att låta "klart". När man sedan lägger ihop alla kanalerna blir resultatet ruttet. Obs bara en fundering från mig, jag säger inte att det är så. Men för mig låter det som en möjlig förklaring.

De tidigar Genesis-skivorna låter i många anläggningar ganska instängda, men på riktigt bra anläggningar blommar dom upp. Rörförstärkning brukar sällan beskyllas för att vara "bright" och diskanthissad men jag har i alla fall hört kombinationer med tidigare Genesis och rör som låtit magiskt. Fast inte bara med rör förstås. Och, please, inga diskussioner om rördist och sånt nu :-)

/ B

Nu vet jag inte hur pass bra anläggning brosan och de andra hade. Men det kan mycket väl vara så som du säger.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-25 07:43

mats skrev:Skivan and then we where three (som antyder att Hackett lämnade dom då) vet jag inte så mycket om men min bror som ville ha första utgåverna eller de första omgången skivor, tex Selling england by the pound. Där lät trummorna ibland som Collins satt i en låda (nästan). Så helt perfketa var inte ens dom, tyvärr
And Then... låter inget vidare, tycker jag. EQ:at ganska konstigt, tunt och instängt.

Däremot låter både Selling England och Lamb riktigt bra - tryck i basen och relativt öppet, naturligt ljud. På Lamb finns ett antal sekvenser med improviserad instrumentalmusik som jag tyckte var rätt konstigt när det begav sig, men som nu med en fin anläggning låter väldigt fint.

Foxtrot och bakåt i tid låter dock sunk. :( Jämför till exempel Foxtrot och Nursery Cryme med Yes-albumen Close to the Edge och Fragile från samma år (1972 resp. 71).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-25 09:47

Almen skrev:
mats skrev:Skivan and then we where three (som antyder att Hackett lämnade dom då) vet jag inte så mycket om men min bror som ville ha första utgåverna eller de första omgången skivor, tex Selling england by the pound. Där lät trummorna ibland som Collins satt i en låda (nästan). Så helt perfketa var inte ens dom, tyvärr
And Then... låter inget vidare, tycker jag. EQ:at ganska konstigt, tunt och instängt.

Däremot låter både Selling England och Lamb riktigt bra - tryck i basen och relativt öppet, naturligt ljud. På Lamb finns ett antal sekvenser med improviserad instrumentalmusik som jag tyckte var rätt konstigt när det begav sig, men som nu med en fin anläggning låter väldigt fint.

Foxtrot och bakåt i tid låter dock sunk. :( Jämför till exempel Foxtrot och Nursery Cryme med Yes-albumen Close to the Edge och Fragile från samma år (1972 resp. 71).

Oj förlåt, hjärnsläpp här. Det var Nursery cryme jag tänkte på och inte Selling.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-25 10:07

mats skrev:Oj förlåt, hjärnsläpp här. Det var Nursery cryme jag tänkte på och inte Selling.
Ah ja, då är jag med!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi