UrSv skrev:Det är en DDT-baserad polymer förstärkt med tunna asbestfibrer löst i toluen och mjukgjord med bensen. Den vita färgen fås av bly.

Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Det är en DDT-baserad polymer förstärkt med tunna asbestfibrer löst i toluen och mjukgjord med bensen. Den vita färgen fås av bly.
Kaffekoppen skrev:Du kunde inte hitta på nått värre?![]()
//Mannen som har mdf-lunga
Nu vet jag iallafall varför jag gått upp 15kg...UrSv skrev:Kaffekoppen skrev:Du kunde inte hitta på nått värre?![]()
//Mannen som har mdf-lunga
Uschäkta, den MDF du kapat var ju dock den fina från Nya Zeeland. Det bindemedlet är gjort på getmjölk och glass. Helt ofarligt.
MVH
UrSv, regerande OT-mästare i Skenevi...
Naqref™ skrev:Det ser ut som handduken tryckte till muschen så den blev jämt fördelad över ansiktet...
Svante skrev:Genom empiriska studier har jag just upptäckt följande skillander mellan MDF och riktigt trä:
- MDF är mycket lättare att forma som man vill, trä har sitt eget liv
- MDF dammar mer
- MDF-damm sätter sig i näsan och känns i lungorna. Jag fick lov att använda andningsskydd redan efter andra lådan.
- MDF är fult. Trä blir färdigt när man har satt ihop lådan. MDF behöver ett ytskikt.
- Trä känns bättre. Ändå förstår jag varför folk så gärna använder MDF. Och varför det finns så många ofärdiga lådor runt om i landet
Svante skrev:Mr_Ekan skrev:Konsumtion av MDF-damm bör nog kontrolleras med tanke på det lim och ev övriga bindemedel som håller ihop spånet. Betr "trä" så tycker jag att björkplywood är fina fisken att bygga med. Men mycket billigare än t ex stavlimmad björk blir det kanske inte (beror så klart på kvalitet dock...)
Nja, stavlimmad furu är ju ännu billigare. Jag kände fö av det där med MDF-dammet, det kändes inte alls bra i lungorna faktiskt. Det var nästan som när jag skottade lösull med snöskovel. Så känns inte vanligt trädamm.
Svante skrev:PerR skrev:MDF-damm sätter sig i näsan och känns i lungorna. Jag fick lov att använda andningsskydd redan efter andra lådan.
Jag använder alltid andningsskydd när jag arbetar med MDF. Bindemedlet är cancerframkallande, så det är inte godis man andas in kan jag lova...
Aha, vad är det för jox då?
NNord skrev:Tänk er, att fräsa 32st 15" -hål, och sedan fasa av olika kanter på 8st stora lådor..
NNord skrev:Jag tror inte de finns någon i hela välrden som fräst så mycket som jag gjort ! När jag fräste 16 hål x 2, för jag hade ju dubbla bafflar..
Tänk er, att fräsa 32st 15" -hål, och sedan fasa av olika kanter på 8st stora lådor..
Testa bärigheten på golvetpaa skrev:NNord skrev:Jag tror inte de finns någon i hela välrden som fräst så mycket som jag gjort ! När jag fräste 16 hål x 2, för jag hade ju dubbla bafflar..
Tänk er, att fräsa 32st 15" -hål, och sedan fasa av olika kanter på 8st stora lådor..
Vad ska du ha dom till?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster