skiljetransformator mellan datorn och förstärkaren?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

skiljetransformator mellan datorn och förstärkaren?

Inläggav Hammarstrand » 2007-06-24 10:17

Tjena!
Det brummar en hel del när jag kopplar datorn till förstärkaren med hjälp av en 3.5mm stereoplugg till 2*rca-kabel och såg att hifiklubben har en produkt http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/OEvriga_tillbehoer/ som skall motverka detta?
Frågan är borde man inte kunna bygga sin egen 3.5mm till 2*rca kabel med en sådan här skiljetransformator mycket billigare själv?

Efter som att jag vet att det finns massor av elektronik experter på detta forum så borde det vara någon som kan skissa ihop ett schema eller?
Kanske finns en enklare lösning på mitt problem..

Tack på förhand.

//Måns H.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-24 11:24

Finns färdigt avskiljningsfilter på Kjell&Co för halva priset, fast då ingår inget kablage.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=24137
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-24 11:26

Eller Biltema. Eller Behringers budget skiljetrafo.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-06-24 17:46

paa skrev:Finns färdigt avskiljningsfilter på Kjell&Co för halva priset, fast då ingår inget kablage.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=24137

Var nere på kjell och köpte en liknande den du rekomenderade fast en 50kr billigare variant dock så fick jag bara ljud i ena högtalaren när denna var inkopplad konstigt nog. Fördelen med denna lite billigare var att den redan fanns rca kontakter på den.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-06-27 14:28

Ofta beror brummet på ett uselt ljudkort, oftast de integrerade som störs av diverse andra saker i datorlådan.
billgaste lösningne som ger hyfsat ljud är ett billigt USB-ljudkort. Kostar ca 100:-

Om det bara är mycket låga frekvenser så kan en skiljetrafo fungera, men ofta skär den för flackt och för högt upp så att man tappar mycket av basen. Till viss del kan du kanske kompensera detta i windows ljudmixer. (Dvs skapa ett fel till som nästan tar ut ett annat fel... filosofiskt tveksamt sätt att lösa problem på...)

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-06-27 14:38

silvervarg skrev:Ofta beror brummet på ett uselt ljudkort, oftast de integrerade som störs av diverse andra saker i datorlådan.
billgaste lösningne som ger hyfsat ljud är ett billigt USB-ljudkort. Kostar ca 100:-

Om det bara är mycket låga frekvenser så kan en skiljetrafo fungera, men ofta skär den för flackt och för högt upp så att man tappar mycket av basen. Till viss del kan du kanske kompensera detta i windows ljudmixer. (Dvs skapa ett fel till som nästan tar ut ett annat fel... filosofiskt tveksamt sätt att lösa problem på...)

Lämnade tillbaka skiten då jag bara fick ljud på en kanal när jag kopplade in skiljetrafon. Tyckte där i mot att det lät bättre när jag kopplade om nätsladdarna i dosan så att slutsteget satt först innan försteget m.m.

Återgå till DIY-forum