Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-21 21:08

Kaffekoppen skrev:Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.

Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.

Var i hela friden har jag skrivit att jag funnit den för alla, absoluta objektiva sanningen ???
Och att jag sedan framhåller min alldeles egen personliga ståndpunkt, som något alla andra bör sträva efter ???

Hade ingen aning om att mina ord vägdes på guldvåg, men man får väl tacka så mycket för det, känner mig hedrad. :D

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-22 03:12

alla som svarar tre sidor senare står högt i rankingen
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 11:40

Kaffekoppen skrev:
Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.

Vilken färgning då? Ett rörsteg som mäter bra eller tom exeptionellt bra, vad och hur påverkar det då?

Ibland tycker jag det blir lite väl generellt, och speciellt när rör och horn konstruktioner kommer på tal. Jag vill bara upplysa om att det finns många transistorförstärkare som knappast kan anses mäta bra heller.

För det är väl det som här menas med färgande? Dvs att apparaten mäter avvikande från rådande generella uppfattning här.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-22 12:00

Mäta bra, vad betyder det?
Vilka egenskaper behöver mätas för att man ska påstå att en förstärkare mäter bra, och vilka gränsvärden måste dom klara?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2007-06-22 12:57

Jag vill nog säga att jag har reviderat mina åsikter.

Har alltid gillat mystiken runt kablar och var väl en högt troende innan att skavanker i ljudet (eller att få till det gyllene ljudet) kunde fixas med endast byte av kablar.

Efter att ha satt mig ner och tittat på pris - prestanda så är det vissa köp som jag ångrar så här i efterhand. Men, men kul och prova.

paa:

Beror inte det på vilken standard man mäter mot?

En standard som definierar utrustning, mätförfarande, egenskap och gränsvärde menar jag.

Finns ingen standard, så kan man mäta lite hur man vill för att få fram önskat resultat. Tycker jag då.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-22 13:59

"skavanker,,mystik,,Troende,,gyllene ljudet". 8O

Jadu.. OM jag hade tänkt sådana ordval runt kablar´s intweekande samt användande i ett system såsom helhet skulle jag anses tillhöra skaran GROVA skeptiker..

:lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 17:40

Ja jag vet inte vad som är mätmässiga kriterier när man konstaterar att en viss konstruktionstyp generellt färgar ljudet (jag är egentligen inte förtjust i det där färga-snacket alls). 8)

Bandbredd brukar man ju mäta iaf.

Kanal separation med(men om kanalseparations-talens vikt tvista endel av de lärda även när det gäller pickuper).

Signal/brusförhållande

Distorsions mätningar brukar ingå.

Vad mer mäter man, om man vill veta om en förstärkare är avvikande gentemot något uttalat renhetsideal? :?

Är det bara distorsion som oftast menas? Några av mina Nad prylar som jag ägt var verkligen varken brum eller brusfria. Har haft andra märken med som ej varit helt tysta.
Är även detta färgande? Vaddå färg? :roll:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2007-06-24 11:29

Mayro skrev:"skavanker,,mystik,,Troende,,gyllene ljudet". 8O

Jadu.. OM jag hade tänkt sådana ordval runt kablar´s intweekande samt användande i ett system såsom helhet skulle jag anses tillhöra skaran GROVA skeptiker..

:lol: :lol:

Mystiskt är det kring många kablar. Tillverkare sätter på lådor, batterier och annat som ska förhöja upplevelsen, men väldigt ofta så är det inte mer än just låda med ett motstånd eller nåt. Jag har inte sett att en tillverkare visat fördelarna med och utan låda eller batteri på samma kabel. Men tillhör man en så pass stor branch som det faktiskt är, så måste man kanske sticka ut. Vad vet jag?

Troende, skavanker? Ja, var helt säker på att jag kunde få bort vissa problem i ljudet, tex vassa ess-ljud och sånt med kabelbyte, men hos mig så funkade det inte. Skavanker ska inte tolkas som stora fel, mer som något man kanske retar sig lite på.

Gyllene ljudet? Jodå, man har läst både här och där att med just den kablen, så låter det hur bra som helst, helt enkelt bäst!

Men det är inte meningen att dra igån något som blir en kabeldebatt, så jag ber om ursäkt om någon misstolkat mig på vad jag menat.

Det jag ville ha sagt är att innan var jag övertygad om att dyra kablar förhöjde upplevelsen, nu gör jag det inte.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 13:22

BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 13:44

Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 15:14

subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?

Jag menar vad som står UTAN tillägg eller andra förklaringar. Markerar ytterligare ett ord till så fattar även du kanske..

DVS

BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 15:41

Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 15:42

Ah! En kabeldebatt! Precis vad som behövs i sommarvärmen. :P

Sorry för OT. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 15:43

Nej, inte från min sida. Ville bara veta vad han menar med förhöjer. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 15:45

subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.

Det kan jag svara på. Av samma anledning som du till stor del gillar det du gillar. En positiv inställning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-24 15:54

Betyder detta att ni båda gör er beredda att ändra er åsikt...? Eller? :P

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-24 15:55

subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.

Om jag ska förklara varför jag giller det jag hör - då får jag nog sälja av hela stereon! Ja, datorn också förresten, för jag har ingen aning om hur den fungerar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-24 16:09

Det är inte som så att du förutsätter 0-avvikelse modellen när du drar den slutsatsen? O-avvikelse modellen... där har ni något som är rent trams.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 19:33

Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 19:48

subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Märk väl att han skrev "förhöjer UPPLEVELSEN". I upplevelsen ingår annat än sånt som går att mäta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-24 20:10

patrikf skrev:
subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Märk väl att han skrev "förhöjer UPPLEVELSEN". I upplevelsen ingår annat än sånt som går att mäta.

Mjae. Alla upplevelser går att mäta. Frågan är hur och med vilken tillförlitlighet. Men jag håller med, varför fastna på ordet "förhöjer"? Då kan vi lika gärna börja diskutera vad orden "bättre", "naturligare" och "korrekt" betyder.

Någon?

/ B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 21:41

Mäta upplevelser. Ja, jag tror att det blir svårt med upplevelsen i lyssningsfåtöljen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-24 21:49

Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?

Det kan finnas en hel del fysiska förklaringar, men det här med att gilla musik måste väl inte kräva ingenjörsexamen? Måste vi då avkräva förklaringar till alla uypplevelser?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-24 21:54

StefanL skrev:Beror inte det på vilken standard man mäter mot?

En standard som definierar utrustning, mätförfarande, egenskap och gränsvärde menar jag.

Finns ingen standard, så kan man mäta lite hur man vill för att få fram önskat resultat. Tycker jag då.

Jag tänker: Ska man inte ha med en standardlyssnare nånstan där också :)

Vilket ju kanske är skälet till olika åsikter, och att de förändras - dvs vi är alla olika unika individer som dessutom lätt påverkas av varandra.

(försöker bara få tråden on topic igen :D )

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-24 22:00

Kaffekoppen skrev:Det kan finnas en hel del fysiska förklaringar, men det här med att gilla musik måste väl inte kräva ingenjörsexamen? Måste vi då avkräva förklaringar till alla uypplevelser?

Sweet!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 22:08

Därför att sämre inte förhöjer upplevelsen rätt uppenbart OAVSETT pris.

Dessutom så fattar du inte tydligen att mitt ordval faller sig utifrån ett ANNAT inlägg som jag komenterar... Men men. Jag skrev i en annan tråd att du bara har kapacitet att se det omedelbara och inte flera saker. Detta ser ut att stämma väldigt bra det tyvärr igen..

Men men. Jag lovar öppna mitt hifidagis för dig igen då jag har lust att leka på smågrabbars vis igen med dig....

8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 22:27

Subjetivisten kanske behöver läsa dessa inlägg (detta och några nedanför):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 7042#37042

Upplevelsen av en sak har mer med att göra än det som går att mäta. Min fejk-TAG-Heuer kanske är i mångt och mycket svårskiljbar från en äkta men min äkta TAG-Heuer ger mig en större tillfredställelse.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 23:43

Kaffekoppen skrev:Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?

Varför ha ett forum om man inte får fråga saker? Nu är du fan gubbgrinig delux koppen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 23:47

Mayro skrev:Jag skrev i en annan tråd att du bara har kapacitet att se det omedelbara och inte flera saker. Detta ser ut att stämma väldigt bra det tyvärr igen..

Men men. Jag lovar öppna mitt hifidagis för dig igen då jag har lust att leka på smågrabbars vis igen med dig....

8)

Ja, du visar igen vilken nivå du ligger på. Du kan försöka linda in orden men det är lätt att se att det inte finns mycket bakom bokstäverna.
Du bör inte tala om kapacitet med tanke på alla dina tidigare uttalande som är, ja, vad ska man säga, smått pinsamma. :wink:

Så du kan försöka med dina nya mask, jag ser igenom den direkt lilla vännen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-25 00:05

Mayro, Subjektivisten:

Personliga påhopp och gliringar sänker både er och alla andras trevnad. Vv sluta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi