Bästa hembion för 5.000 kronor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dplz

Inläggav Dplz » 2007-06-19 09:00

Tyska Teufel kanske kan vara av intresse. Har bland annat lyssnat på ett av deras billigare helaktiva system. Lät bra för dom pengarna det kostade tycker jag. Tyvärr får man beställa ifrån Tyskland.

www.teufel.de

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-19 09:22

Dplz skrev:Tyska Teufel kanske kan vara av intresse. Har bland annat lyssnat på ett av deras billigare helaktiva system. Lät bra för dom pengarna det kostade tycker jag. Tyvärr får man beställa ifrån Tyskland.

www.teufel.de

Sluta frestas.. tittade på THX-systemen och de var ju riktigt jävla snygga och verkar prisvärda... blää! :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-19 10:26

BengtO skrev:
Kaffekoppen skrev:http://www.bestsound.se/Elac sytemet på förstasida... kan vara värt att kolla på

:D Aah, de där såg inte allt för illa ut!
Hmm... såg att de förändrat förstärkaren. Vet inte vad det innebär, men det var 4600 i paketet förut.

Kan du hitta någon lösning kan du få köpa högtalarpaketet utan subben, helt nytt, för en ..tja... 1200:- av mig. De är ersättning från ett försäkringsbolag och jag har ingen nytta av dem.

Vill du ha dem går det bra, annars går de till syrran!

Användarvisningsbild
Dplz

Inläggav Dplz » 2007-06-19 14:34

BengtO skrev:
Dplz skrev:Tyska Teufel kanske kan vara av intresse. Har bland annat lyssnat på ett av deras billigare helaktiva system. Lät bra för dom pengarna det kostade tycker jag. Tyvärr får man beställa ifrån Tyskland.

www.teufel.de

Sluta frestas.. tittade på THX-systemen och de var ju riktigt jävla snygga och verkar prisvärda... blää! :lol:

Dom har system i alla möjliga prisklasser :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-25 08:08

Nytt system inhandlat. Återkommer med recension. Blev billigare än 5000 :)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-06-25 13:56

Vad är det för fel på Z5500? En kompis har 2 kanalsvarianten. Spelar bra bas.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-25 14:21

subsand skrev:Vad är det för fel på Z5500? En kompis har 2 kanalsvarianten. Spelar bra bas.

Bra bas innebär per automatik inte bra ljud. Ska jag köpa en sub som står å mullrar kan jag väl köpa enbart en sån för 2500-3500:- och slippa det övriga junket som följer med.

Sen ser det inte bra ut, och skulle definitivt se hemskt ut i det rum jag ska ha det i.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-26 18:40

hmm nu har du ju redan köpt högtalare men det e lika bra jag får skriva av mig. Ska du ha systemet enbart till hemmabio så kan jag säga att logitech z-5500 slår i princip alla kompakt system på fingrarna jag skulle inte vara rädd för att jämföra det systemet med system uppåt 10 000kr. Logitechen klarar av att spela ruskigt högt med ett väldigt rent och klart ljud. Basen är något av det fetaste jag hört för dom pengarna. Då kan jag säga att jag har ett bra hemmabio-paket att jämföra med. Sitter med förstärkare fär runt 6000kr högtalare för runt 15000kr å en subb för runt 3500kr. XTZ 70 kan jag också rekomendera otroligt bra högtalare till pengarna. spelar mkt större än dom ser ut att kunna. Dessa ihop med en subb kan man med lätthet tro är ett par större fullrangehögtalare :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-26 19:47

Jaja, det duger säkert att spela med.. Men det saknar några saker:

1. Utseendet, det ser förjävligt ut. OK, det gör många "sub-sat-system" oxå men det där ser jävligt datorhögtalar-aktigt ut..

2. Jag vill byta förstärkare, eller kanske frontar? Hur gör jag då? Jo man får kassera hela skiten och börja om.

3. Logitechsystemet har en frekvensgång som ser ut som jag vet inte vad.. Det har i princip bas och diskant, inget där emellan. Jo, prova lyssna med enbart satelliterna eller enbart basen så får du se.

Sen är det ju så att det fullständigt kryllar av system upp till 3500 spänn, har du lyssnat på alla?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s ... #prodlista

Bara en sån sak att man i vissa får en "riktig" reciever och 5-6 av varandra oberoende högtalare är då i min värld rätt värdefullt. Men visst duger ett Logitech-system till pojkrummet istället för att lägga ner dubbelt på en NAD-förstärkare och ett par Cerwin Vega.

Sen är det inte viktigt för mig att kunna spela varken skithögt eller ha mycket bas. Jag vill ha ett behagligt ljud till ett lågt pris med all funktionalitet det innebär. Och grejjerna ska smälta in hyfsat med resten av rummet.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-06-26 21:23

Tvi-vale för Logitechs hemmabiosystem. Jag äger en äldre model än Z-5500. Och visst spelar den mycket bas, men det är för att man inte ens kan trimma in dem till att spela neutralt. Jag drog ner basen till lägsta inställningen innan den tystnade, trots det spelade den 10 dB för starkt i lågbasområdet.

Nej, jag tror nog att ett kit med separat receiver och högtalare är rätt väg. Då kan man ju i alla fall uppgrader på något vettigt sätt. Dessutom skulle jag nöja mig med ett par bra frontar istället för hela 5.1 eller för den delen 5.0 konfigurationen. De flesta direktspelande "surround högtalare" är halvt omöjliga att använda då ljudbilden kantrar så fort man är 1 cm ur sweetspoten som man kalibrerat för. Ett bra stereo system, drivet av en vettig receiver är faktiskt bara det ett stort lyft till filmen.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-27 00:05

hm ser ut som folk inte riktigt vet hur man ställer in sina hemmabiosystem :wink:

Säger det igen logitechen är ett otroligt bra system. Ja det är inte jättesnyggt å jag du kan inte använda någon annan förstärkare till. Men hela poängen är ju att köra förstärkaren som sitter i då den är anpassad till högtalarna. Sen frekvensgången kanske inte är på topp men ärligt vad tror du att du får för 5000kr? Kan säga att om man inte lever i en drömvärld så kan jag säga att man kan glömma en bra frekvensgång. Jag skulle gärna vilja se något i den prisklassen som ens kan uppvisa en tillstymmelse till rak frekvensgång.

Å ja jag har hört en hel drös med olika system i divierse prisklasser. Logitechen spelar jämt skägg med många av dem å en del andra spelar logitechen mkt bättre än. Å det där med att det bara är bas och diskant vet jag inte riktigt vad det kommer från. Hemma spelar det systemet riktigt bra å så jag tror enbart att det handlar om att lyckas placera systemet rätt. Logitech är inget dåligt märke dom gör bland dom bästa systemen till datorer som finns inom rimlig prisnivå och storlek. Går du ut idag och ska ha ett panasonic system eller sony så kan jag lova att ljudet är skit i jämförelse trotts att dom i många fall kostar mkt mer pengar.

Aja uppenbarligen har vi olika ljudideal. Kan säga för övrigt att jag känner människor som sitter med ljudgrejor å kablar för säkert 1 mille som kör detta system till hemmabio å då köra den människan en ruskigt dyr dvd-spelare och tv. Den personen tycker det e löjligt att lägga så mkt mer pengar för det är redan otroligt bra och för 3500kr ett rent fynd....

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-27 00:46

Det finns inget hemmabiosystem för de pengarna. Det är i såfall bara leksaker för pojkrummet. För 5.000:- är enda raka ett tvåkanalssystem, men även det suger ju kraftigt om man har lite krav. Mitt råd är att avstå ett sådant köp.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-27 00:51

Många verkar komma dragandes med en massa datorprylar som förslag. Ni skojar väl?? Inte sitter ni väl och lyssnar på Logitech....?

Mvh

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-27 01:01

Jasså? du tycker logitech e dåliga som hemmabio-högtalare? Har du hört logitech som hemmabio-högtalare?

Jag äger inte systemet personligen men pappa gör. Å jag har spelat med det systemet ganska många gånger å det spelar riktigt bra. För övrigt så spelar både jag och pappa på mkt dyrare grejor när vi ska spela musik. Men till hemmabio är logitechen utmärkt. Vad spelar du själv på som är så märkvärdigt? :wink:

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-27 01:04

Ja, jag tycker Logitech är riktigt dåligt. Men visst ska det bara komma ljud ut så gör det ju det.

Mvh

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-27 01:14

Jahapp du tycker logitech e dåligt. Nu måsste du straffas :D alla måsste tycka som jag annars är ni dömda till helvetet :twisted: :D :D . Ne bara skoja. Ja alla har rätt å tycka olika. Jag vet många som tycker logitech e dåliga. Själv tycker jag dom e bra till pengarna. Jag håller med om att z-5500 inte låter specielt bra till musiksystem men som hemmabio ja där e det bra. Sen är det beroende på vilka krav man har. Jag har ju dyrare grejor och skulle aldrig kunna byta ner mig till logitechen å jag skulle aldrig betala 10000kr för den heller. Men 3500kr är den värd med tanke på vad man får. Sen håller jag med dig att du får inte mkt för 5000kr som är riktigt bra om man även ska spela musik med det. Men vill man ha ett system som kan spela högt bra bas och snurra runt en massa surround effekter så ja då funkar logitechen bra :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-27 08:55

woland skrev:Det finns inget hemmabiosystem för de pengarna. Det är i såfall bara leksaker för pojkrummet. För 5.000:- är enda raka ett tvåkanalssystem, men även det suger ju kraftigt om man har lite krav. Mitt råd är att avstå ett sådant köp.

Mvh

Det finns massor om man inser att man inte får samma slutprodukt som om man lägger 10ggr mer. Det är inte svårt. Sen gäller det att sålla bort det allra sämsta, vilket är en hel del. Men med tanke på att det finns 168 färdiga paket (enligt prisjakt upp till 5000 spänn) så finns det små guldkorn som kan överraska. Lägger man sen till de plock-ihop-paket man själv kan snida till så finns det en hel del att testa.

Syftet är att få ett bättre ljud än det inbyggda i TVn till TV-program och Filmer. Inte att lyfta taket eller konkurrera med anläggningar i några andra prisklasser. 2-kanalssystem har jag redan.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-06-27 13:09

Ja där har du en bra poäng. Jag har många kompisar som har svårt för billiga grejor och dom tycker allt billigt e skit. Men dom jämför ju också med dom grejorna dom själv äger som är betydligt mkt dyrare. Man får ju jämföra i samma prissegment. Jag förstår att man inte vill lägga så mkt pengar på hemmabion jag själv har inte lagt en massa pengar på min hemmabio utan jag har fått det mesta av min pappa som jobbar med hifi. Det är ju bara att skanna av marknaden och se vad kan man få för 5000kr och hur vill jag det ska se ut. Kan man leva med att har lite större högtalare i hemmabion så finns där en del från just proson å dom märknena som säkert spelar riktigt okej. Vill man ha ett litet vägghängt system som spelar bra och är snyggt så är ju xtzan ett alternativ skiter man fullkomligt i att högtalarna e fula som stryk så finns logitechen. Finns egentligen inget rätt eller fel bara olika tycke och smak :D

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-29 13:19

Det blev ett Sony-system. Sony HTDDW890. En "riktig" reciever med alla de "nödvändiga" funktionerna och ett högtalarpaket (6.1).

Har kopplat upp det nu och låtit det lufta sig lite och mitt första intryck var helt klart över förväntan.. Stora smil på läpparna när jag tänker på vad systemet kostar.. Löjligt låga 2936:- kostade det. Antar det kan tänkas låta ännu lite bättre efter några dagars inspelning.. Men det finns både gott om bas och andra ljud.. Låter jättebra till TV, har inte sett nån film än.

Då får man:

En riktigt reciever. (Har inte lika många in och utgångar som en dyrare.. Men jag kan koppla in det jag behöver.. DVD, XBOX, digitalbox och dator.)

6 riktiga högtalare. Inga specialkontakter eller andra konstigheter. Kan alltså byta ut varje del utan att behöva skrota nån enskild.

HDMI-utgång.. Vad jag nu ska ha det till?

En löjligt överspecad effekt skriven på kartongen, 1000W står det i stora bokstäver.. Nåja..

Så här ser det ut, återkommer med lite egna bilder senare:

Bild

Föregående

Återgå till Köpråd