Blanda lacker?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SirAnselm

Blanda lacker?

Inläggav SirAnselm » 2007-06-27 16:18

Halloj!

Jag håller på och fixar till mina piPs, skulle bli en silverfärg hade jag tänkt.... Men det var oerhört svårt att få finishen riktigt bra... Så jag funderar på att slipa ner färgen så det blir slätt igen och sen spraylacka med vanlig sprayburksfärg... Men nuvarande lack är vattenbaserad, innebär det ett problem? Kan typ ingenting om måleri... Underarbetet är det inget fel på, var slätt som en glasskiva typ innan målning...

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-06-28 15:36

Vattenbaserade produkter gillar inte vissa lösningsmedel. Produkterna är ofta polymerer av olika slag. Min gissning är att det troligtvis går bra men säker är du när du har provat.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
JoakimB

Inläggav JoakimB » 2007-06-29 04:02

Dom flesta akrylbaserade eller det man kallar lackfärger torde funka bra.... Undvik bara färger baserade på toluen, bensener eller Metyl-Etyl-Ketoner (acetonliknande lösningsmedel) då de kan lösa och/eller skada ditt grundfärgsskikt.... Detta kan bli mycket tråkigt, då får du slipa ner till basskiktet (i stort sett trärent) igen!
De flesta sprayfärger är idag inte baserade på något som kan skada det du målat med som grundfärg.

*PS* Rolig (tråkig?) anekdot: Vill du ha tag på RIKTIGT onyttiga saker, innehållandes ämnen, lösningsmedel och pigment som sedan länge varit förbjudna inom industriell tillverkning (förutom i helslutna förseglade utrymmen med egen ventilations- och reningscirkulation godkända och kontrollerade av miljömyndigheterna) så titta på din fru/flickväns/dotters/mammas nagellack... :) - Vissa av dom (i de fall man över huvud taget kan få tag på innhållsförteckningar!) är ganska otrevliga... Men så blir det ju ofta bra ytfinish också. Det följer lagen om det inversa förhållandet mellan onyttighet/miljöovänlighet och resultat. :P
*DS*

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-06-29 08:53

JoakimB: Lite jobbigt att lacka ett par högtalare med den lilla penseln bara :lol:

Har iallafall kört på sprayfärgen nu, en akrylbaserad, det gick finfint!

Återgå till DIY-forum