Eller test mellan innbrända och nya nätkablar.

mvh
Sanny_X
ändrad efter eftertanke
Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:OK, säg att man har ett test, där den genomsnittlige testaren får 5 av 7 (någon kanske klarar 7 av 7, men några bara 3 av 7). Lite mer än slumpen alltså, så det lutar mot att det kanske finns en skllnad, en liten. Men så liten att den, om den finns, inte går att spika på 7 av 7. Om det nu finns en sådan skillnad, ska man då bry sig om den? Som vanlig konsument? Borde det inte finnas mer relevanta saker att lägga tid, ork och pengar på?
Kul och att se variationen i denna tråd, bitvis mycket hög nivå!
Svante skrev: Men jag begriper fortfarande inte hur power ska kunna inkludera alla de försökspersoner och anläggningar som inte deltar i testet.
Svante skrev: Ta extremen att man gör tester med en liten monokassettbandspelare. Jag försöker 100 ggr lyssna om kassett a eller kassett b låter bäst (blindat på nåt sätt). Jag lyckas dåligt med det, konfidensen blir inte övertygande. Menar du att jag utifrån detta kan säga att det är osannolikt att inspelning a låter bättre än inspelning b, även om jag har dem på CD och att de spelas på en bra anläggining och slipper vänta på att kompisen ska byta kassett åt mig eftersom jag ordnat med en omkopplare?
.Svante skrev: Sen är det förstås så att om man utför många tester så ska kraven ökas för de enskilda serierna. Jag har inbillat mig att det är därför det är brukligt i dessa sammanhang att använda 99% konfidens i stället för 95 % som annars är vanligt.
markih skrev:För övrigt skulle jag nog vilja hålla med Svante om att det räcker med att en lyssnare sätter en tillräckligt lång serie (kursivering tillförd/ Dahlqvist)
Thomas_A skrev:Mer fackfrågor...
Jag undrar om post-hoc test som Bonferroni appliceras på diskret binomialfördelning? Gäller det inte ANOVA?
Ändring: Jag förstår principen men sannolikheten kan ju räknas ut exakt också genom diskret fördelning. Dvs vad är sannolikheten att man ur 20 slummässigt utvalda grupper med 10 personer i varje att man får åtminstone en grupp med bara kvinnor eller bara män. (p=0.5 för kvinna och vi antar att populationen är så stor att vi inte behöver lägga tillbaka personen till populationen.)
T
mats skrev:Alltså allvarligt talat. Jag tror inte vi /ni kommer överens i frågan. Det viktigaste är väl att man inte själv känner sig lurad. Är man nöjd så är man![]()
Denna fråga har på olika plan/sätt diskuteras och jag tror inte vi kommer längre nu.
__10 skrev:mats skrev:"Humaneutik erkänndes inte i Sverige heller för 15 år sedan, för att det inte var mätbart. Det är fortfansde inte mätbart men erkänt idag."
Vad är humaneutik?
Ändring: Jag förstår principen men sannolikheten kan ju räknas ut exakt också genom diskret fördelning. Dvs vad är sannolikheten att man ur 20 slummässigt utvalda grupper med 10 personer i varje att man får åtminstone en grupp med bara kvinnor eller bara män. (p=0.5 för kvinna och vi antar att populationen är så stor att vi inte behöver lägga tillbaka personen till populationen.)
Style skrev:Angående statistikdribblet tycket jag att det är betydligt begripligare att prata konfidensintervall än hypotes/noll-hypotes och signifikans. Har aldrig riktigt fattat vad finessen är med det.
Dahlqvist skrev:Jag tror att anledning till att tråden fokuserar kring just signifikanstest är att de lyssningstest som refereras på forumet (KTH; LTS) inte försöker skatta någon parameter (i hur stor andel av alla försök att höra skillnad ger man rätt svar) utan bara om denna är skild från 0.5 (finns det någon hörbar skillnad?).
Svante: Jag har det lite körigt just nu men återkommer förhoppningsvis med lite tabelleringar av power vid olika effektnivåer och urvalstorlekar.
/Dahlqvist
mats skrev:Men till det där var allt kontigt kommer ifrån. Hm jag tror om allt konstigt inom hifi hade kostat
under tusenlappen så hade det nog inte funnits en massa konstiga saker (tror jag) Varför?
jo därför då hade många fler kunnat testa. Som det är nu så många av de sakerna dyra.
Jo man kan låna hem tror jag. Men i och med att det är så dyrt så struntar man i att låna hem o testa.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster