Hur ofärgat kan nått bli?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav meanmachine » 2007-06-28 16:11

Funderar lite på detta med färgat som ju är en viktigt post för många av er. Om en viss grupp har sagt att nått är ofärgat är det tydligen väldigt bra oavsett hur mycket den kostar. Men nya röd uppkommer ju hela tiden och nya saker tenderar blir med som ofärgatreferenser för att sedan ersättads av något annat som är ofärgat. Fölåt en dum men tankarna är inte helt främmande för att detta helt enkelt är lika komesiellt som allt annat. Ärsäkert inte så men för att reda ut detta skapar jag denna tråd.

Kan saker bli mer ofärgade? Alltså ofärgad, mer ofärgad osv. Utifrån vad jag förstår har vi ju redan nått utopia på detta området. Varför strävar man ens vidare då och hur kommer det sig att nya saker som är ofärgade höjs till skyarna? Jag fattar inte detta.

Hela konceptet med neutralitet påminner mig om 70-talets stora jakt på THD. 8O 0,000000012THD osv. Om ni kommer ihåg. Bästa förstärkaren har minst diskt. :lol:

Kan saker fortfarande bli mer ofärgade och iså fall hur? Om vad är det som gör detta? Och om nu en stärk klarar f/e är den inte perfekt då utan faller i glömska när nästa apparat kommer som klarar detta.

Kanske blir tjatig men som sagt får jag inte ihop det. :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
niklas

Re: Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav niklas » 2007-06-28 16:53

Om du med
meanmachine skrev:en viss grupp
menar LTS så faller hela ditt resonemang eftersom de aldrig påstått att någonting är ofärgat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-28 17:17

Transparent, transparentare, transparentast, dom förutfattade meningarna går aldrig ur:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=375086
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 19:43

Hmm...måste läsa om boken om hörsel och psykologi...kommer inte ihåg att ljud hade färg. Det var ju länge sedan i o f sig...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 20:06

Zzombie skrev:Hmm...måste läsa om boken om hörsel och psykologi...kommer inte ihåg att ljud hade färg. Det var ju länge sedan i o f sig...

Ljud har spektrala egenskaper, precis som ljus. Ett annat ord för spektrala egenskaper är färg. Vanligaste användningen av färganalogin i ljudsammanhang är nog vitt och skärt brus. Det vita bruset/ljuset innehåller lika mycket av alla frekvenser, det skära bruset/ljuset har mer betoning av de låga frekvenserna.

Jag fick på nöten här på forumet när jag sa att kopplingen lätt kunde expanderas till att diskantljud är blå och basljud röda, men flera tekniker jag har pratat med efter det har begripit utmärkt vad jag menar (tex om jag säger att spektrum blir lite blåare, även när det gäller ljud alltså).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 20:12

Jaha, då har vi nått fram till 7 punkten i Tractatus...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 20:14

Svante skrev: ..... jag sa att kopplingen lätt kunde expanderas till att diskantljud är blå och basljud röda, men flera tekniker jag har pratat med efter det har begripit utmärkt vad jag menar (tex om jag säger att spektrum blir lite blåare, även när det gäller ljud alltså).

Helt klart är basen mer röd och diskanten mer blå, så har det alltid varit för mig. Låter inte konstigt på något sätt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 20:21

Det gör nästan att göra en politisk koppling också. :wink:
Men om vi struntat i det så har jag också alltid kopplat ljusorgeln med bas till rött, diskant till blått och mellanregister till gulgrön.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-28 21:50

niklas skrev:Om du med meanmachine skrev:
en viss grupp
menar LTS så faller hela ditt resonemang eftersom de aldrig påstått att någonting är ofärgat.

Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Jag är bara ute efter hur långt man kan gå. När har man nått TOPPEN så att säga. Är den inte redan nådd????

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-28 21:53

MP skrev:Det gör nästan att göra en politisk koppling också. :wink:
Men om vi struntat i det så har jag också alltid kopplat ljusorgeln med bas till rött, diskant till blått och mellanregister till gulgrön.

Funkar inte. Då skulle anarkisterna vara tysta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-28 21:58

neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 21:59

Ja de finns ju inte representerade där du vet... pilitoken :wink:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-28 22:14

Tystnaden är mer talande...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:28

Mayro skrev:neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?

Neutral mot skivan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:30

meanmachine skrev:Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Vad jag förstår så är långt ifrån alla som är medlemar i LTS några neutralsuktande människor. Vad jag förstår finns det flera som sysslar med rör och andra klart oneutrala saker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:31

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:neutralt i förhållande till VAD?? hur instrument faktiskt låter på riktigt eller vad?

Neutral mot skivan.

Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 22:37

Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Vet man visst. Hade du varit uppmärksam så hade du läst hur bl a Öhman har testat innan DAC mot live feed mm.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 22:41

haha! Ja men vad bra, då vet ju IÖ... men vi andra vet inte ett jota :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 22:47

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Återigen, problemet är att ingen vet vad som finns på skivan. Och även om man visste, vilka aspekter väger tyngst? Vilka kompromisser är man villig att göra, vilka väljer man?

/ B

Vet man visst. Hade du varit uppmärksam så hade du läst hur bl a Öhman har testat innan DAC mot live feed mm.

Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 23:13

Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden.

/ B

Allt? Behöver väl inte lyssna på allt för hitta en referens DAC, eller hur?
Hur många DAC har du jämfört mot live feed/live musik? Blint?

*Edit: preferenser har ju föga med opåverkad ljud att göra. Trodde detta var förstått sedan tidigare.*

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-28 23:22

meanmachine skrev:
Jag är bara ute efter hur långt man kan gå. När har man nått TOPPEN så att säga. Är den inte redan nådd????

BOTTEN menar du väl? TOPPEN har vi gått förbi för länge sedan.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Hur ofärgat kan nått bli?

Inläggav Magnuz » 2007-06-28 23:35

meanmachine skrev:Kan saker bli mer ofärgade? Alltså ofärgad, mer ofärgad osv. Utifrån vad jag förstår har vi ju redan nått utopia på detta området. Varför strävar man ens vidare då och hur kommer det sig att nya saker som är ofärgade höjs till skyarna? Jag fattar inte detta.

Du har missförstått helt enkelt. Vi är låååångt från utopia. För det första är det så gott som omöjligt att bevisa att något är ofärgande (det skulle kräva att man testade med alla tänkbara lyssnare/mätinstrument med alla tänkbara signaler i alla tänkbara situationer, inte så praktiskt genomförbart...) Sedan finns det klara flaskhalsar i ljudåtergivningsvärlden som sätter käppar i hjulet för "det perfekta ljudet". Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad (även om jämförelsen inte är riktigt rättvis). Skulle högtalarna en dag nå dithän är det väl heller inte otänkbart att vi börjar hitta nya fel på förstärkare som tidigare har framstått som väldigt ofärgande. Dessutom behövs det nog göras ett och annat åt inspelningarna...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:09

Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden

Har hör detta också att det vi sysslar med är bara ett jagande eftersvans. Ingen stereo kommer någonsin att bli helt perfekt återgiven. Problemet är just detta som subjektivisten surrar om skivan.

Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta. Skivan är ju som bekant inhålla av en massa dynga som regel, söndermastrade toner av bitterhet. Är detta vad jag vill ha trohet emot. Är så är faller vore jag ju dum i huvudet.

Jag tycker en självklarhet är att trohet skall vara mot äkta vara med då blir det problem eftersom vem skall lyckas beodömma detta och då blir även inspelningen med i ljudsystemet.

Min personliga respekt kommer inte tillfalla neutralitetsdebatten förrens detta kan inläsas i testförfarandena.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-29 06:11

Manuz skrev:Du har missförstått helt enkelt. Vi är låååångt från utopia. För det första är det så gott som omöjligt att bevisa att något är ofärgande (det skulle kräva att man testade med alla tänkbara lyssnare/mätinstrument med alla tänkbara signaler i alla tänkbara situationer, inte så praktiskt genomförbart...) Sedan finns det klara flaskhalsar i ljudåtergivningsvärlden som sätter käppar i hjulet för "det perfekta ljudet". Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad (även om jämförelsen inte är riktigt rättvis). Skulle högtalarna en dag nå dithän är det väl heller inte otänkbart att vi börjar hitta nya fel på förstärkare som tidigare har framstått som väldigt ofärgande. Dessutom behövs det nog göras ett och annat åt inspelningarna...

Tack magnuz för ett bra och seriöst svar. Du är som alltid ett fördedöme. :) Kanske du ser igenom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 10:41

Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad

Hallååå, Quad ESL63 har en genomsnittlig distorsion på 0,03% (sedan 1981)...räcker inte det?

Det 'perfekta ljudet' finns inte. Erinra er Platons grottliknelse...vad vi hör är skuggorna på väggen.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-06-29 11:11

meanmachine skrev:
niklas skrev:Om du med meanmachine skrev:
en viss grupp

Sluta lägg in värderingar. Alla som tycker neutralitet är bra om det omfattar LTS och hela faktisk är oväsentligt.

Värderingar? Jag bara inkluderade "om", ifall du kanske menade nån annan, men det gjorde du alltså inte. Sluta säg åt mig vad jag ska göra.

meanmachine skrev:
Bill50x skrev:Såvitt jag vet har ingen, inte ens IÖ, lyssnat på allt. Dessutom är det så att vi har olika krav på vad som är viktigt när vi lyssnar. Vi har olika preferenser och accepterar olika typer av tillkortakommanden

Har hör detta också att det vi sysslar med är bara ett jagande eftersvans. Ingen stereo kommer någonsin att bli helt perfekt återgiven. Problemet är just detta som subjektivisten surrar om skivan.

Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta. Skivan är ju som bekant inhålla av en massa dynga som regel, söndermastrade toner av bitterhet. Är detta vad jag vill ha trohet emot. Är så är faller vore jag ju dum i huvudet.

Jag tycker en självklarhet är att trohet skall vara mot äkta vara med då blir det problem eftersom vem skall lyckas beodömma detta och då blir även inspelningen med i ljudsystemet.

Min personliga respekt kommer inte tillfalla neutralitetsdebatten förrens detta kan inläsas i testförfarandena.

Det var svårt att läsa detta inlägget, men jag tror jag förstår vad du menar. Med ditt resonemang ("trohet mot äkta vara") behöver man ha en anläggning för varje skiva man har. Det verkar iofsig vara precis vad du har, men det är inte så praktiskt för de flesta. Har man istället källmaterialet (skivan, filmen, etc) som referens så blir det mer hanterligt. Straight wire with a gain, å hele den biten. Sen att många skivor låter illa är verkligen ett problem, men knappast något man kan belasta den uppspelande anläggningen för.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-06-29 12:28

meanmachine skrev:...Helt ointressant enligt mig eftersom skivan inte säger ett jota om hur ljudet skall låta...

I teorin får man nog förutsätta att skivan är precis hur artisten vill att det ska låta. I verkligheten blir det kanske inte riktigt så bra, men systemet (stereo) har potenital att bli riktigt bra. Du behöver inte oroa dig för att systemet är en flaskhals.
Att fiolen inte låter precis som ett riktigt instrument kan ha många orsaker. Det är (optimalt inspelat) bara ett sandkorn jämfört med de andra bergen som finns.

Det du kan fundera på är vilka grader av fel vi tål innan vi kan höra skillnaden.
Om vi nu kan mäta olika fel med massor av decimaler så är frågan när vi kan höra det.
Vad är gränsvärdena för tex. THD, svaj, bakgrundsbru mm?

edit: citatet blev mysko
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-29 12:32

Zzombie skrev:
Särskilt högtalarna skulle behöva förbättras våldsamt för att ens komma i närheten av en hygglig förstärkares förvrängningsgrad

Hallååå, Quad ESL63 har en genomsnittlig distorsion på 0,03% (sedan 1981)...räcker inte det?

Det 'perfekta ljudet' finns inte. Erinra er Platons grottliknelse...vad vi hör är skuggorna på väggen.

Det betvivlar jag starkt - i hela basregistret är kapaciteten begränsad och det föreligger tvivelsutan risk att överstyra systemet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-29 12:44

Kapaciteten för vad? Att spela högt eller?
Bara att koppla in ett par subbar i så fall eller köpa ett par maffiga Tannoyer eller JBL och skita i "neutraliteten" - och få hästsparkar i magen och se hur grogglaset sakta flyttar sig mot bordskanten.
Disten i basen för ESL är 1% vid 40 Hz vid 96 dB ljudtryck.
Kanske därför den låter mager, den fylls inte ut av en massa 2:a, 3:e etc -ordningens distorsion?
Dessutom sa någon mycket visare än jag att varje inspelning har sin egen naturliga återgivningsvolym...testa det, vrid lite på volymratten och försök träffa rätt. När ni gör det så blir det: listen to the music and feel the lyrics instead of wondering if I need better cables...
Senast redigerad av Zzombie 2007-06-29 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-29 12:53

niklas skrev:Har man istället källmaterialet (skivan, filmen, etc) som referens så blir det mer hanterligt. Straight wire with a gain, å hele den biten. Sen att många skivor låter illa är verkligen ett problem, men knappast något man kan belasta den uppspelande anläggningen för.

Just så. Även om nästan alla skivor låter skit så vet man ändå att ens egen anläggning är "rätt"...

Då föredrar jag nog lite trivsam färgning och kan njuta av de flesta av mina skivor...

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi