Lite mer bilder, får fylla på efter hand...
Först - måste det sladdriga pappret bort. Lite försiktigt med en brytbladskniv läggs ett snitt runt den misshandlade dammkåpan, som sedan lyfts bort. Sedan skär jag från talspolinfästningen ut till där kantringen börjar, och fortsätter snittet runt konen hela vägen. Försiktigt så att jag inte skadar kantringen eller talspolen! Lite fingerfärdighet och försiktighet krävs för att inte belasta talspolebobinen som då lätt deformeras.... (Den är i detta fallet i något metalllaminat, kan inte hitta data på detaljer). En hel massa pilleriarbete krävs för att få bort så mycket material som möjligt utan att skada anslutningstrådarna till talspolen.
Sedan renklipps kanterna runt kantringen.... Att försöka lossa pappret från gummit i kantringen var fullständigt meningslöst, limmet Audax har använt är alldeles för tufft. Jag får helt enkelt acceptera att jag lämnar lite massa precis där jag inte vill ha den (längst ut i membrankanten där den har störst påverkan på membranresonanser!)
Anslutningsringen (fästpunkten mellan talspole och membran) skrapas ren så gott det går, inga lösa materialdelar får lämnas.
Tyvärr tog jag inga bilder på slitsningen av spidern, får se om jag kan komma ihåg att göra det med nästa elementpar. Jag har två till som ska modifieras, men jag väntar tills jag spelat detta paret en vecka eller tre så att jag vet att limmen jag använt håller och det inte uppstår några övriga problem eller missljud...
Jag har iaf gjort 4st ca 20mm långa 5mm breda slitsar radiellt i spidermaterialet för att mjuka upp upphängningen lite. Högtalaren kommer senare att få ett högpass filter 6dB/oktav vid 40Hz för att göra livet lite lättare för den

Idén är att minska olinjära fjäderstyvheter i upphängningen och begränsa konutslagen aktivt elektriskt i stället. Idiotsäkringen blir lidande, men teoretiskt sett skall kompressionseffekter och harmonisk distortion beroende på mekanisk belastning minska påvisbart.
Vidare till det nya konmaterialet!
Först hade jag tänkt mig att tillverka konen i ett Al-foil/PU-foam laminat i flera lager, men när jag hittade det här materialet gav jag upp detta...
Exhibition board 5mm x-stiff.
Ett färdigt laminat av långfibrig papp/glasfiber och en modifierad PU-foam i mitten...

Egentligen avsett för att montera utställningsmaterial på, typ foton, skisser osv. Fantastiskt styvt, och väldigt låg specifik vikt! "Detta måste ju funka!" tänkte jag och fortsatte glatt med att....
Mäta
Skära så nogrannt jag tyckte vara nödvändigt... (Rakbladet är vassare än en brytbladskniv, och dessutom tunnare i bladet. Man får bara se upp så man inte skär av sig en fingerblomma

)
...Och sedan limmas den nya konen ihop med PU-lim (utblandad - 0.2ml vatten till 5ml PU). Centreringen av skivorna samt att hela paketet ligger under jämn och ganska hård press är viktigt! Observera den lilla pappskivan i botten/mitten - den är till för att göra monteringen mot talspolen lättare att centrera. Jag kom fram till att man ser absolut INGENTING av vad man gör när hela alltet torrmonterades i elementet...

Den lilla extra vikten får helt enkelt också accepteras. Jag kom på senare att jag kunde ju gjort en tunn ring i stället för en hel platta, men ibland har man lite bråttom. Lite sent att ändra sig efter att pappytan är förseglad med PU, och plattan limmad med superlim.
Membranvikten är nu nästan den dubbla, vilket gör att den totala massan inklusive lufttrycksbelastning och övrig rörlig massa ökar med typ 40-50%. Effektiviteten på elementet var dock från början helt ok, och CSS-bredbandaren är inte speciellt effektiv, så detta ska förhoppningsviss passa ganska bra. Membranviktens påverkan på effektiviteten bör ju dessutom vara mindre på och runt resonansfrekvensen. Får återkomma med jämförande mätningar... Jag har ju kvar två omoddade element. Vid slutmonteringen av högtalaren kan jag ju alltid gå tillbaka till orginalet om nåt skulle gå alldeles åt skogen!
Hoppas alla bilder funkar nu, och att de funkar om en månad också...
Det sista jag hinner med innan jag lämnar in för helgen (ska resa bort ett par dagar) är att lägga ut en skiss på den färdiga högtalaren, och kanske skriva lite om designidéerna.
Jag hoppas folk tycker detta är intressant (annars är ju detta rent navelskåderi för min del

), men det jag själv uppskattar mest med forum som detta är att läsa om de rent praktiska erfarenheter som andra gör, samt att diskutera dessa erfarenheter och ta/få hjälp med rent teoretisk kunskap. Hjälp av människor som kan mer, eller som man kanske mer korrekt skall uttrycka sig, kan ANNAT, än vad jag kan...
Om nån tycker att det är för mycket/för lite bilder, alternativt för mycket/för lite text så hojta till!
Det är än så länge ALLDELES för lite publicerade mätningar, vilket jag är pinsamt medveten om, men jag tänkte vänta med siffror och grafer tills baffeln är fräst (måndag) och alla element anlänt (början nästa vecka tydligen). Jag har alltid ansett att jämförelsen mellan IB-mätningar och mätningar i den slutgiltiga lådan är intressanta... På tal om det... Vet någon här om det finns något gratis program som kan mäta HD upp till typ 5e övertonen med SVEPT stimuli?
På återseende /Joakim