meanmachine skrev:Den där bilden såg ju betyligt trevligare ut.Lite charmbas för att gulla med den amerikanska publiken = mer pengar i kassan får man väl räkna med.
Bas gullar med mig också..

Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Den där bilden såg ju betyligt trevligare ut.Lite charmbas för att gulla med den amerikanska publiken = mer pengar i kassan får man väl räkna med.
Floyd skrev:Jag måste erkänna att jag har lite (mycket) svårt att förstå den ibland hysteriska fixeringen vid frekvensmätningar o.s.v.
Låt säga att någon lyckas konstruera en högtalare med en spikrak frekvensgång 20-20 kHz. Denna högtalare kommer ju ändå att låta på miljoner olika sätt beroende på
Rummet de spelar i
Eventuella rumsakustiska åtgärder
Hur de placeras
Hur de vinklas in
Vilken elektronik som driver dem
Vilka kablar som används
Hur den uppfattas av sin ägare
Personligen kastar jag mer än gärna alla mätningar ned i toaletten och urinerar på dem så länge högtalarna låter bra i mitt rum, med min elektronik o.s.v. Jag skiter fullständigt i om högtalarna mäter "dåligt"
Bill50x skrev:Nix, det har jag inte (kunskap). Men jag har öron.
subjektivisten skrev:Svårt att förstå ditt resonemang. Lite som att det spelar ingen roll hur F1 bilen är konstryerad eftersom det är en människa som kör den. Så visst, en "perfekt" bil med en usel förare är ju sämre än en okej bil med mycket bra förare, men faktum kvarstår att det är väldigt viktigt hur bra "bilen" är.
Om man är intresserad av hifi så man lägger dessa summor så är det väl lite konstigt om man väljer två sämre alternativ.
subjektivisten skrev:Floyd skrev:Jag måste erkänna att jag har lite (mycket) svårt att förstå den ibland hysteriska fixeringen vid frekvensmätningar o.s.v.
Låt säga att någon lyckas konstruera en högtalare med en spikrak frekvensgång 20-20 kHz. Denna högtalare kommer ju ändå att låta på miljoner olika sätt beroende på
Rummet de spelar i
Eventuella rumsakustiska åtgärder
Hur de placeras
Hur de vinklas in
Vilken elektronik som driver dem
Vilka kablar som används
Hur den uppfattas av sin ägare
Personligen kastar jag mer än gärna alla mätningar ned i toaletten och urinerar på dem så länge högtalarna låter bra i mitt rum, med min elektronik o.s.v. Jag skiter fullständigt i om högtalarna mäter "dåligt"
Svårt att förstå ditt resonemang. Lite som att det spelar ingen roll hur F1 bilen är konstryerad eftersom det är en människa som kör den. Så visst, en "perfekt" bil med en usel förare är ju sämre än en okej bil med mycket bra förare, men faktum kvarstår att det är väldigt viktigt hur bra "bilen" är.
Om man är intresserad av hifi så man lägger dessa summor så är det väl lite konstigt om man väljer två sämre alternativ.
Floyd skrev:Men visst; om man har ett perfekt rum utan akustiska nackdelar så lär ju en "spikrak" högtalare låta bättre eller iaf mer korrekt, men så länge rummet är en så gigantisk faktor som det de facto är, så tycker jag att det finns viktigare faktorer än en spikrak teoretisk frekvenskurva.
Morello skrev:Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?
Det är mycket riktigt en av många paramterar och det har i tråden visat sig att de allra felsta mötesdeltagare inte kan tolka kurvan, så vad handlar detta om egentligen? Jo, en bunt lekmän som pladdrar och spekulerar.
Floyd skrev:Visst har man större utsikter att nå nirvana om högtalarna i grund och botten inte mäter alltför illa, men det finns så många viktigare faktorer för det slutgiltiga ljudmässiga resultatet i rummet, som är mkt viktigare än hur högtalaren mäter.
Bill50x skrev:Just det. Subjektivet, tex, är en av dem som låser sig fast vid frekvensgångsmätningen. Själv gör jag inte det. Hela denna tråd startade förresten med en frekvensgångsmätning.
meanmachine skrev:Man är lyssnare eller mätnisse.![]()
Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.
meanmachine skrev:Varför?
i skrev:meanmachine skrev:Tänk om jag gillar hissad bas då och mätnignen får mig att backa från min smak?
Varför då ?
Mayro skrev:i skrev:meanmachine skrev:Tänk om jag gillar hissad bas då och mätnignen får mig att backa från min smak?
Varför då ?
därför att då man matar med mer bas spelar inte elementen kanske riktigt som dom gjorde vid fjösmätningen där allt var sååå noga kalibrerat tex..Med resultatet bottnande koner och massa dist o skrammel.
i skrev:Alltså jag undrade varför han skulle backa från sin smak bara pga en mätning. Gillar man hissad bas letar man förstås efter apparater som klarar mycket bas eller så.
meanmachine skrev:i skrev:Alltså jag undrade varför han skulle backa från sin smak bara pga en mätning. Gillar man hissad bas letar man förstås efter apparater som klarar mycket bas eller så.
Nu bänder jag och bråkar så klä inte av mig argumenten. Ta en grogg!
meanmachine skrev:Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.
subjektivisten skrev:Nu kan jag inte läsa ut massa via mätningar med detta uttalande lär vara så fel det går att vara.
meanmachine skrev:Varför?
Morello skrev:Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?
Det är mycket riktigt en av många paramterar och det har i tråden visat sig att de allra felsta mötesdeltagare inte kan tolka kurvan, så vad handlar detta om egentligen? Jo, en bunt lekmän som pladdrar och spekulerar.
Bamsefar skrev:Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.
meanmachine skrev:Bamsefar skrev:Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.
Å äpplena faller inte långt från stamfäderna.
phon skrev:meanmachine skrev:Är man lyssnare är det obegripligt hur man man följa mätresultat som värde på hur bra nått är.subjektivisten skrev:Nu kan jag inte läsa ut massa via mätningar med detta uttalande lär vara så fel det går att vara.meanmachine skrev:Varför?
Därför att man använder mätningar för att visa hur dåligt något är, inte hur bra det är.
.
Bamsefar skrev:Morello skrev:Men herrejävlar, vem är det som stirrar sig blind på frekvensgången?
Jissis - och det skall komma från dig ? Mätnisse nummer 1 - alla kategorier.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster