av Max_Headroom » 2004-05-16 23:19
Rydberg: Mitt intryck är att mycket extremdyra saker är gjorda mer för att sticka ut, för att bli lättare att sälja.
Inte alls alltid så att det är dåliga grjjor, men ofta tycker jag men ser märkliga lösningar, eller sådan som man av erfarenhet vet inte är lämpliga.
Det finns skäl till att högatalare oftast ser ut som dom gör. Det är ett fysiskt sätt lämpligt sätt på att bygga. Inte nödvändigtvis billigt, om man ska vara noga.
Exempel på bra och dyra högtalare finns, t.ex. B&W. Av många ansedda som bland det absolut bästa. Tyvärr har jag ej haft möjlighet att höra någon av deras dyraste (och troligen bästa modeller). B&W har ju dessutom haft den goda smaken att lägga ut en del info/reklam på sin hemsida (signatur 800 white paper). Jag antar att du läst den... Hur som helst är det här något som jag gillar, dessutom har dom B&W-högtalare jag hört presterat mycket bra! Man har alltså en bra målsättning och med bra metoder uppnått dessa målsättningar. Få andra tillverkare, särskilt bland dom riktigt dyra, kan uppvisa något liknande.
Ett annat företag som jobbar på ett enligt mig seriöst sätt är JBL.
Uppenbart finns det folk som gillar German Physics. Förhoppningsvis har GP uppfyllt SINA mål, det är bara det att dom inte är samma som mina...
"Du skulle bli högtalarkonstruktör eller kanske spågumma"
Jag hållar faktiskt på och fuskar lite med mina egna högtalare...
"Vad tycker du är vettigt då, det kan ju faktiskt vara så att det har byggt sina högtalare med andra utgångspunkter än vad du tycker är vettigt."
Javisst, det finns många vägar att få fram bra ljud. Kolla t.ex. på carlsson-högtalarna. Liknar nästan ingenting. Ändå låter dom så bra. Men oj, så mycket jobb som ligger bakom.
Exempel på någon som jag tycker har gått en klart vettig väg är nerkis. Kolla hanns system på forumet. Det som imponerar mest är inte basen (4x18" jbl drivna av ett FETT Mark Levinsson steg) utan mellanregistret och diskanten. Mycket homogent och klart ljud. Inte SÅ fruktansvärt dyrt jämfört med en massa köp-grejjor.
"Detta för att du inte har råd? "
Jag skulle ha råd till mycket mer HiFi-grejjor om jag prioriterade annorlunda. Dom senaste 3 åren har jag lagt ca 100kkr på skärmflygning (utrustning ej medräknad). Säkert 25kkr på cyklar och delar. Med lite annan prioritering hade jag lätt kunna köpa en dynamic precision och ett bryston försteg samt lite annat smått som jag behöver. Men jag valde att flyga istället.
"Är highend märken enbart en komplott som du till varje pris vill avslöja?"
Jag vågar påstå att ingen extremdyr hifi håller måttet såväl ljudmässigt som tekniskt om man ser till kostnanden. Sådana produkter är mer på samma avdelning som dyra klockor och smycken. Kul att ha, men inte prisvärt eller ens vettigt. Man kan alltså få lika bra, eller bättre, produkter till lägre pris, ofta mycket lägre. Men inte hur lågt pris som helst, tillverkning, material etc är ju inte gratis.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!