Rummel - 2xSLS10" isobarik - Avslutad.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 15:37

Nu så, nu är det färdigkladdat! Ska bli underbart skönt att montera ihop sakerna.

Bild

Montering av element, Peerless SLS 10", 2st i isobarik.
Lite baklänges montering, men tanken är att de två magneternas läckfält tar ut varandra så att TVn kan stå direkt ovanför. Dessutom får jag en snygg kon utåt. :)

Bild

Löda noga, med 8 gängstänger vill jag inte öppna för att fixa något.

Bild

Det inre elementet....

Bild

...med sitt galler. 100% fyllning med kuddstoppning (jag gillar platta kuddar). Finns det någon risk med att ha kuddstoppningen tätt på förstärkaren?

Det var lite nervöst att koppla på signal för första gången igen. Lite skrap sände kalla kårar nedför ryggraden. 8O
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 17:08

"Klar!"

Bild

Muttrarna ska målas svarta längre fram. Finishen är sådär.

Bild

Baksidan är lite sådär, på bilden kan man tex se en skruvspackling. Ombyggt Zachry DSW-150, rensad och tätad plåt, plastlåda borttagen, filter förbikopplade. Kanske kan bli en Hypex-plåt i framtiden, byte av förstärkare är aktuellt iaf.

Vill tacka alla som skrivit, hejat på och hjälpt till! :) Ingen nämnd, ingen glömd :oops:
Ni vet vilka ni är, fortsätt gärna skriva :)

Nu återstår det att spela ett tag och lyssna, byta skruvarna till förstärkaren, kontrollera att allt är ok med gallret. Återkommer med lyssningsintryck. Nu finns ingen ursäkt att inte städa. :(

edit: fel
Senast redigerad av tvett 2007-05-04 19:22, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-04 17:51

[17:41:37] <zro> NU DÅ!!
[17:41:39] <tvett> glasen skakar vid 17 hertz :D
[17:41:57] <tvett> diskbänken med
[17:42:07] <tvett> 15 :D

What more to say? :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-05-04 20:03

Pja, att Zachry-steget inte gillar låga impedanser....

Muller funkar fint men Infected Mushroom avslöjade lite mer. Har parallellkopplat som det är nu och det verkar dippa lite väl långt under 4ohm så steget förlorar kontrollen ibland. Känns som det inte är riktigt friskt då det varierar en hel del.Vettesjutton om jag orkar öppna och koppla seriellt, om jag ändå ska byta steg.

Några idéer? Ska jag bara seriekoppla och va glad?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-05-04 21:20

seriekoppla friskt. själv kör jag ett bilsteg á 100w @4ohm till en 8ohmare, det duger gott och väl i en lägenhet. hade feta burkar förut som jag matade med ofantliga 40w per kanal, det blåste nästan ut rutorna, spelade aldrig högre än 1/4 volym. själv anser jag mej inte behöva mer än 40-50w sisådär, fan bor ju i lägenhet ju, dessutom respekterar jag grannarna (till viss del 8) )

btw tycker du zachryn suger eller? har alltid hållit mej undan zachry av nån anledning, dont know why..

vad tycker du om basens karaktär än så länge? har alltid varit lite anti mot slutna burkar, men dunkar det på bra eller? schysst att du blivit klar med ditt prosjekt iaf, ska nog jobba på lite på mitt egna nu i helgen (jag är så jävla lat).
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 22:52

Snyggt jobbat!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-29 19:10

På grund av att min tv har dött :cry: så kan jag inte testa så mycket film just nu.

För vanligt musik har det blivit ett klart lyft. Anläggningen har fått lite mer pondus även om suben inte klarar avancerad dunka dunka vid högre volymer. Infected Mushroom får konerna att tappa kontollen.

Funderar på om man skulle byta till glasull istället för kuddstoppning.
Behöver inte mer volym, snarare mer dämpning skulle jag gissa.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-07-13 17:03

tvett har du testat nåt mer eller, är intresserad att höra en slags tidig utvärdering.
Din konfig verkar intressant. Letar själv efter något sub-aktigt till bio-ljudet just nu (eller ja, det som ska komma att bli bio-ljud).

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-09-27 18:45

Det har inte blitt så mycket spelat, men nu har jag iaf fått tag på en tv. Sony 29" 4:3 100MHz Super-Triniton :) Steget är iaf för svagt för underdåd och gillar inte alls att jag har lastat det med 4ohm nominellt.

Svarvade fyra fötter till suben idag med plats för något SD-liknande.
Diameter 73mm, höjd 25mm, nedsänking diameter 65, djup 9mm
Någon som har ett par 60mm-puckar liggande, belastad höjd 10-15mm?

Bild
btw, Go Mods!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-03 02:41

Har precis plockat ur steget och frontelementet för att seriekoppla de två elementen. Tar även ut en del stoppning. Steget gillade nog inte impedansen vid parallellkoppling, det hade dålig kontroll och blev dessutom stekhett när man spelade.

Klockan är efter midnatt så det är inte läge att provspela. Den verkar iaf piggare vid låga volymer. Det ska bli intressant hur den spelar imorgon. Jag har ju inte varit helt nöjd med prestandan tidigare.

Nu kanske jag ska ge X-ray svar på hans fråga ändå:
Du har ju vad jag sett tillräckligt med plats för att bygga vanliga, men ändå diskreta, lådor utan att slösa på element så som jag gjort. Denna låda kom till med väldigt specifika krav och innehåller många kompromisser, där skärmningen för CRT var den viktigaste. Med lite tur så kommer den prestera fint nu, men de två sls10:orna skulle göra jobbet bättre i två större lådor drivna med ett externt steg vilken dag som helst.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-03 12:49

:lol: :D :) :lol: :D :o :P :( :wink: :D :) :( 8O :lol: :) :D :P :D :lol: :lol: :D :P :lol: :) :lol: :twisted: :D :lol: :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-12-08 13:43

Tack för svar tvett, du har rätt jag kan använda större lådor om jag vill.
Men ibland så kan det diskreta tilltala.
Vet inte riktigt hur det sista inlägget med alla figurer ska tolkas, hoppas du menar att du är nöjd.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-18 23:24

Jisses va länge sen det här var. Men subben står bredvid soffan, under ett lackbord, syns knappt. Men den knotar på och överraskar mig ibland. :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-01-20 01:19

tvett skrev:Jisses va länge sen det här var. Men subben står bredvid soffan, under ett lackbord, syns knappt. Men den knotar på och överraskar mig ibland. :)

Kul att rummelsubben lever än :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-05 23:00

Ja du skrutten, har nu tagit isär subben, elementen återanvänds i nytt projekt Bill&Bull, förstärkaren avyttras och lådan, ja vad gör man med lådan? Lite ledsamt att göra sig av med något man skapat och lagt tid på.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-20 10:03

Rummet är nu död. Lådan åkte till sortergården. Tack för visat intresse!
/J

Cygnus resurectum

Föregående

Återgå till DIY-forum