paa skrev:meanmachine: du låter redan som en sån däringa teknokrat själv!

Kanske det. Vem vet.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:meanmachine: du låter redan som en sån däringa teknokrat själv!
meanmachine skrev:MP skrev:Somliga har tydligen glömt att ett par öron ihopkopplade med en hjärna är ett fjösigt men hyggligt mätinstrument
Håller vekrligen med dig. Intressant och mycket farlig tes detta. Lita på en människa.. F¤n det gör nog inte många. Krävs en dåre eller ett geni för att påstå detta.
MP skrev:Somliga har tydligen glömt att ett par öron ihopkopplade med en hjärna är ett fjösigt men hyggligt mätinstrument, om man låter det mäta under rätt förutsättningar.
För att få rätt förutsättningar bör man använda betydligt effektivare mätinstrument för att underlätta.
Det är det som det handlar om gång på gång på gång på gång.
meanmachine skrev:Japp. Gillade den första biten bäst.![]()
Ingen instrument an man tillverkat kommer att komma i närheten av vår hörsel och hjärna.
Svante skrev:Lyssning har många fördelar, men det är inte alls säkert att det är det pålitligaste instrumentet i alla lägen.
Johan Lindroos skrev:Kanske bra då med Ljudtekniska Sällskapets Före/Efter-lyssningstester som uteslutande handlar om att lyssna efter olika slags hörbara förvrängningar av musiken, uppbackat med en viss statistisk konfidens för blindlyssningstesterna...
meanmachine skrev:Svante skrev:Lyssning har många fördelar, men det är inte alls säkert att det är det pålitligaste instrumentet i alla lägen.
Bra och intressant inlägg. Dock vill jag hävda ändå att oavsett om ett instrument kan mäta "bättre" än örat så är det inte instrumentet som skall lyssna på musik.![]()
Men jag tycker som du dock att ibland blir vi lite väl insnöade och det finns en generell hållning om att man inte kan lita på ett mänskligt omdöme om det inte har rätt namn förståss.
IngOehman skrev:meanmachine skrev:Svante skrev:Lyssning har många fördelar, men det är inte alls säkert att det är det pålitligaste instrumentet i alla lägen.
Bra och intressant inlägg. Dock vill jag hävda ändå att oavsett om ett instrument kan mäta "bättre" än örat så är det inte instrumentet som skall lyssna på musik.![]()
Men jag tycker som du dock att ibland blir vi lite väl insnöade och det finns en generell hållning om att man inte kan lita på ett mänskligt omdöme om det inte har rätt namn förståss.
Det motsatta är ett större problem - att det finns en generell hålling om att man inte kan lita på mätinstrument. I verkligheten är det förstås precis tvärtom - man kan lita till 100% på alla (fungerande) mätinstrument, i varje fall inom ramen för deras syfte och toleranser.
Vh, iö
BengtO skrev:Lita på att de mäter rätt eller att det låter bra? Det ena garanterar ju inte det andra.
Låter det bra däremot, spelar det ju mindre roll hur det mäter..
subjektivisten skrev:BengtO skrev:Lita på att de mäter rätt eller att det låter bra? Det ena garanterar ju inte det andra.
Vad har en subjektiv preferens med mätningar att göra?
IngOheman skrev:Det motsatta är ett större problem - att det finns en generell hålling om att man inte kan lita på mätinstrument. I verkligheten är det förstås precis tvärtom - man kan lita till 100% på alla (fungerande) mätinstrument, i varje fall inom ramen för deras syfte och toleranser.
För den som inte kan tolka mätinstrumentet och som kanske dessutom inte förstår den grundläggande principen att en apparat kännetecknas av sina tillkortakommanden och inte av sina förtjänser är utrymmet för feltolkningar stort, och det kanske vore ett bra råd att just dessa personer inte lägger någon vikt vid mätdata.
Men det är inte synonymt med att det är rimligt att samma personer kommer med generella påståenden om mätningarnas brist på verklighetskorrelation. Denna upplevelse är ju ett resultat av deras egen okunskap bara, och den behöver INTE vara generellt applicerbar på andra människor.
Att människor som upplever saker under icke-blinda förutsättningar är opålitliga (betyder inte att de har fel, bara att det är visat med önskvärd tydlighet att de ofta har det, statistiskt, alltså inte nödvändigtvis i det enskilda fallet) i sina omdömen är däremot med önskvärd tydlighet visat.
BengtO skrev:Lita på att de mäter rätt eller att det låter bra? Det ena garanterar ju inte det andra.
meanmachine skrev:Svante skrev:Lyssning har många fördelar, men det är inte alls säkert att det är det pålitligaste instrumentet i alla lägen.
BengtO skrev:Inget, men det är ju det jag hör som borde vara viktigt?
Subjektivisten skrev:För dig ja, men det är ju inget som berättar för andra hur det låter.
meanmachine skrev:Subjektivisten skrev:För dig ja, men det är ju inget som berättar för andra hur det låter.
Jag bygger väl inte stereo för andras skull. Inte jag i alla fall.
Svante skrev:*Jag brukar tjata om det här. Om man ska beskriva ett ljud så finns det egentligen två sätt om det ska bli någorlunda reproducerbart.
1. Arbeta fram en terminologi som är "smal". Logopederna har gjort detta för att beskriva röstkvaliteter. Det har tagit många år och är fortfarande problematiskt, speciellt internationellt. Detta förutsätter lång träning där man tillsammans lyssnar på och diskuterar ljuden.
2. Skaffa ankarstimuli som låter likadant eller väldigt snarlikt ljudet som man vill beskriva. Sen kan man säga "det låter som ankare 4".
Vårt vanliga språk fungerar väldigt för att beskriva ljud, och vad värre är, folk vet inte om det utan tror att alla andra har samma etiketter som man själv. Jag tycker det är fascinerande hur omedvetna folk är om detta och jag ser många oenigheter som uppstår pga det.
meanmachine skrev:Subjektivisten skrev:För dig ja, men det är ju inget som berättar för andra hur det låter.
Jag bygger väl inte stereo för andras skull. Inte jag i alla fall.
meanmachine skrev:BengtO skrev:Lita på att de mäter rätt eller att det låter bra? Det ena garanterar ju inte det andra.
Andra sidan av myntet.
IngOheman skrev:S. Om jag inte sagt det förut: Det här kanske kan utveckla sig till en bra tråd som veckar ut en del skrynkliga uppfattningar. Bra att du startade den isåfall MM!
BengtO skrev:En tanke och ett par frågor i all instrument-romantik:
1.Alla har olika typer av hörsel, sant?
2.Varför uppstår konflikter, (oftast) om vad som låter "bra", "rätt" eller "ofärgat".
3. Är ett ofärgat ljud alltid "bra"?.
4. Vad är isåfall ett ofärgat ljud? (Studio eller Live), vid svar "Live" ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar. Detta för att alla ska kunna få en juste referenspunkt. På minst 50 meter.....
BengtO skrev:En tanke och ett par frågor i all instrument-romantik:
BengtO skrev:2.Varför uppstår konflikter, (oftast) om vad som låter "bra", "rätt" eller "ofärgat".
BengtO skrev:
BengtO skrev:
4. Vad är isåfall ett ofärgat ljud? (Studio eller Live), vid svar "Live" ge exempel på några hemstereos med Denon-hembioförstärkare som kan återge samma ljudtrycksnivå som en "Live" spelning med t.ex Iron Maiden eller Manowar. Detta för att alla ska kunna få en juste referenspunkt. På minst 50 meter.....
phon skrev:BengtO skrev:En tanke och ett par frågor i all instrument-romantik:
2.Varför uppstår konflikter, (oftast) om vad som låter "bra", "rätt" eller "ofärgat".
1. Antagligen nej, dom flesta har väl samma typ av hörsel. Vet du, eller någon, hur stor del det man hör som består av inkommet ljud? 30% kanske, vilt gissat?
2. Pja, osäkerhet brukar väl fungera. Rädsla går rätt bra. Okunskap fungerar säkert också.
3. Den här är enklast. Nej. Ljudet kan vara helkass även om det är ofärgat. se punkt 4 .....![]()
4. Hmmm. pratar vi om ljud eller oljud? Blandar man alla färger blir det väl ... lite brunaktigt? Målar man över med en brunaktig anläggning blir det ... brunaktigt? Målar man med en transparent anläggning blir det ... brunaktigt? Jag tror så även på 50 meters avstånd ....
BengtO skrev:3. Är ett ofärgat ljud alltid "bra"?.
subjektivisten skrev:BengtO skrev:3. Är ett ofärgat ljud alltid "bra"?.
Bra? Det är vad du spelar upp. Verkar som du inte förstår att ofärgat ljudet låter inte. Det vill säga, "ofärgade" apparater låter inte, dom bara låter signalen gå igenom utan påverkan så du kan höra den oförvansklad.
Så ofärgade apparater låter inte*, dom bara är. Deras syfte är att förmedlar det man spelar upp. Så Iron Maiden låter Iron maiden och inte som Judas Priest (för att göra en dålig jämförelse).
*om man nu fått fram att man inte kan höra någon påverkan under F/E lyssning till exempel.
DefinitivtBengtO skrev:Jag förstår inte? Min Denon-kombi rekommenderad från ett ljud-ess här på forumet låter inte som när jag såg dem live i Rio. Är felet hos mig eller ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster