Högtalarpar A och B

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Högtalarpar A och B

Inläggav ollenorell » 2007-07-01 19:43

Jag har en liten fråga...

På min integrerade förstärkare har jag möjlighet att koppla in två högtalarpar.
Alltså:
Höger högtalare A + Höger högtalare B samt Vänster högtalare A + Vänster högtalare B

Så här ser det ut bakom min förstärkare:
Bild

Jag använder bara ett par högtalare och vill inte ha flera, men jag funderar på hur det skulle fungera.

Om man bara hade uttag för ett par högtalare och skulle koppla till två par genom parallellkoppling över högtalarutgångarna skulle ju impedansen minska. Har man 8ohm på båda högtalarna så blir den ju bara 4ohm och förstärkaren skulle få dra en tung last :(

Men hur skulle det fungera i mitt fall? Jag har ju möjligheten att koppla två par högtalare.
Blir det en parallellkoppling som i mitt exempel eller fungerar det som fyra slutsteg?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 19:48

Mja, det är ju troligt att de kopplas parallellt och då blir det som du säger en svårare last. Nu är det ingen naturlag att en förstärkare skulle få det svårt om lasten vore 4 eller tom 2 ohm, det är en dimensioneringsfråga när man konstruerar förstärkaren.

Jag har iofs varit med om förstärkare där högtalarna kopplas i serie, vilket är rätt märkligt och inte så vanligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-01 19:54

Det lustiga är att när jag mäter med multimeter mellan de båda höger röda så får jag ingen kontakt... De saknar kontakt...

Det är det som förbryllar mig :)

Edit: Självklart så sitter alla svarta ihop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 19:56

ollebolle skrev:Det lustiga är att när jag mäter med multimeter mellan de båda höger röda så får jag ingen kontakt... De saknar kontakt...

Det är det som förbryllar mig :)

...ens om du har slagit på både A och B? Och har förstärkaren påslagen?

Isf kanske det sitter fyra effektsteg i burken, men det är inte så troligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-01 20:01

Jag gjorde ett stort mätfel!
Förstärkaren var inte på :)

När förstärkaren är på så sitter de röda ihop!

Alltså: Det sitter två effektsteg i min tvåkanalsförstärkare :)
Om man kopplar fler högtalare så parallelkopplas de!

Tack för det svante!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-01 20:12

En till fråga:

Om man kopplar bort högtalarna och mäter över förstärkarens utgångar så borde man kunna mäta förstärkarens utgångsimpedans.

Den borde vara stor va? Kanske flera kohm, eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-01 20:20

Effektförstärkaren har låg utgångsimpedans, i regel under 0.1 Ohm. I annat fall skulle den inte kunna driva några högtalare.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-01 20:39

ollebolle skrev:En till fråga:

Om man kopplar bort högtalarna och mäter över förstärkarens utgångar så borde man kunna mäta förstärkarens utgångsimpedans.

En förstärkare har normalt lite likspänning på utgången (storleksordning under 0.1v) och då funkar det inte att mäta resistans med en multimeter (som mäter resistans genom att lägga på en liten spänning).
Det man kan göra är att koppla in en yttre känd resistans och mäta hur mycket spänningen sjunker över förstärkarutgångarna när man kör en konstant signal, sen räknar man lite.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-07-01 21:00

tack för svaren!

Nu förstår jag mera av grunderna i min anläggning :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 21:48

norman skrev:
ollebolle skrev:En till fråga:

En förstärkare har normalt lite likspänning på utgången (storleksordning under 0.1v) och då funkar det inte att mäta resistans med en multimeter (som mäter resistans genom att lägga på en liten spänning).
Det man kan göra är att koppla in en yttre känd resistans och mäta hur mycket spänningen sjunker över förstärkarutgångarna när man kör en konstant signal, sen räknar man lite.

Nja, det där funkar inte hemskt bra. Förstärkaren bör ju inte belastas med mindre än kanske 4 ohm och det ger som regel en väldigt liten ändring i spänningen. Det funkar alltså, men blir inte så noga. Det är fiffigare att koppla ett motstånd på kanske 100 ohm i serie med utgången från en tongenerator och mäta hela AC-spänningen (från tongeneratorn) och AC-spänningen på förstärkarutgången. Den senare blir ganska liten, men det går bra ändå. På det här sättet kan man dessutom mäta frekvensberoendet i utimpedansen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-01 22:32

Får jag hoppa in i tråden och visa mina nybörjartakter :D?

Kan vi bara för att förtydliga en sak (för mig) återgå till frågan om högtalarpar A & B:
Är det alltså så att det är "samma sak" att köra A+B, som det är att parallellkoppla 2 par högtalare på en förstärkare med plats för bara ett högtalarpar?
Dessutom: rent generellt hur svårt skulle en 2-kanalsförstärkare ha att klara av A+B eller parallellkopplade högtalare som ligger på 8 ohm? Eller går det inte att säga något generellt på grund av att det varierar för mycket?

det känns inte som att jag förtydligar... ;)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-01 22:56

TCM skrev:Får jag hoppa in i tråden och visa mina nybörjartakter :D?

Kan vi bara för att förtydliga en sak (för mig) återgå till frågan om högtalarpar A & B:
Är det alltså så att det är "samma sak" att köra A+B, som det är att parallellkoppla 2 par högtalare på en förstärkare med plats för bara ett högtalarpar?

Det är korrekt uppfattat och gäller för så gott som alla förstärkare.
Svante nämde exempelvis någon där man kunde serikoppla också, men det är ytterst ovanligt.

Dessutom: rent generellt hur svårt skulle en 2-kanalsförstärkare ha att klara av A+B eller parallellkopplade högtalare som ligger på 8 ohm? Eller går det inte att säga något generellt på grund av att det varierar för mycket?

En välkonstruerad förstärkare klarar två par 8 ohms-högtalare. Det ställer i sin tur givetvis krav på att dessa högtalare har någorlunda korrekt angiven nominell impedans i förhållande till deras impedanskurvor.

Men rent generellt så är det så.

det känns inte som att jag förtydligar jag heller... ;)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-01 23:01

"nominell impedans"
"impedanskurvor."

*antecknar*

Tack för svaret! :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-01 23:09

TCM skrev:"nominell impedans"
"impedanskurvor."

*antecknar*

Tack för svaret! :D

Nominell impedans = siffran som anges på högtalaren, vilket i detta fall var 8 ohm.

Hur tillverkaren får fram den siffran finns det ingen regelrätt standard för. Här gör tillverkare på många olika sätt.

Själv förespråkar jag impedanskurvor till högtalarna, eller åtminstone en angivelse av minimiimpedans. Den gamla DIN-normen föreskrev exempelvis ett minimum om 80% av nominell impedans, vilket var rätt vettigt.

Ett exempel på en impedanskurva kan du beskåda i beskrivningen av LTS konstlast som används vid F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 23:12

TCM skrev:Får jag hoppa in i tråden och visa mina nybörjartakter :D?

Det blir samma sak, ja. Sånär som på att en tvåutgångsförstärkare ibland är avsedda att klara 2 ohms last. Fast, det kan ju en del enutgångsförsatärkare också vara.

Det brukar stå en liten not i manualen om vilken impedans man får ha på högtalarna i de två driftsfallen.

Andra har en omkopplare på baksidan för olika impedanser, som på sid 20 i den här:
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/ ... V450_e.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-01 23:15

RogerGustavsson skrev:Effektförstärkaren har låg utgångsimpedans, i regel under 0.1 Ohm. I annat fall skulle den inte kunna driva några högtalare.

Åjodå, det finns välan rörförstärkare som har en utimpedans på flera ohm. Särskilt bra blir det dock inte, eftersom högtalarens varierande impedanskurva kommer att påverka tonkurvan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-02 01:49

Det står i bruksanvisningen vilken lägsta impedans högtalarna får ha när både A och B är inkopplade

Dessutom så står det vid högtalarterminalerna på bilden, och det ger direkt indikation på parallellkoppling. Tittar ni inte 8)

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-02 02:27

Kaffekoppen skrev:Det står i bruksanvisningen vilken lägsta impedans högtalarna får ha när både A och B är inkopplade

Dessutom så står det vid högtalarterminalerna på bilden, och det ger direkt indikation på parallellkoppling. Tittar ni inte 8)

Varm kram!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-02 07:58

Kaffekoppen skrev:Det står i bruksanvisningen vilken lägsta impedans högtalarna får ha när både A och B är inkopplade

Jo en sak till. I bland står det bakpå apparaten också vad man får ha för impedans på högtalarna. :oops: :roll: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-02 08:02

8)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 08:16

Använder du inte båda utgångarna samtidigt torde det väl ändå inte spela så stor roll.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-02 09:09

Nej, det torde det inte, vilket också framgår om man tittar på bilden 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-02 11:02

Lust skrev:

Det är korrekt uppfattat och gäller för så gott som alla förstärkare.
Svante nämde exempelvis någon där man kunde serikoppla också, men det är ytterst ovanligt.

Min Luxor på jobbet seriekopplar högtalarna när jag väljer A + B.
Alltså A + B vänster i serie, och A + B höger i serie. Möjligen ovanlig.

Mina Sonab 4000 parallellkopplar A och B. Mina NAD parallellkopplar också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-02 12:45

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Effektförstärkaren har låg utgångsimpedans, i regel under 0.1 Ohm. I annat fall skulle den inte kunna driva några högtalare.

Åjodå, det finns välan rörförstärkare som har en utimpedans på flera ohm. Särskilt bra blir det dock inte, eftersom högtalarens varierande impedanskurva kommer att påverka tonkurvan.

Javisst, finns sådana men ollebolle undrade om det låg på kOhm.... Det gör det inte i detta fall. Däremot kan så vara fallet när det gäller höpspänningsförstärkare för direktkoppling till elektrostater.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-02 18:52

Det finns ju en del tokar (hrrm) som laborerar med konstant-ström-drivning, det är ju ekvivalent med oändlig eller åtminstone väldigt stor utimpedans. Fast det är ju lite fusk.

Återgå till Teknikforum