Blindtester in absurdum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 14:48

Subjektivisten skrev:Att tro en inspelning kommer låta exakt som en livespelning gjord någonannanstans så har man missat totalt ALLT om musik och hifi.
Det är som säga att för Calzone pizza på Ceylan smakar kanon så kommer kebabpizzan på Berras grill smaka likadant.

Sen, du menar att en anläggning som medvetet ändrar på ljudet inte förstör, men en EQ som påverkar ljudet, och är urkopplingsbar, inte gör det?

Jamen sluta gnäll nu bara för att jag visade att jaghade lite fördommar om EQ...
Jag vill inte ha någon eq. Kanske sen när jag är mer fördomsfri... :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 15:24

RogerJoensson skrev:En bra anläggning utan Eq kan inte korrigera en eq-krokig inspelning, även om många audiofiltyper tycks tro så.
Problemet är att många mixar är gjorda med dålig lyssning och Eq-skruvad efter denna. Ofta beskärs frekvensområdet dessutom för att passa skitstereos. Med en bra Eq kan man ofta återställa ljudet och få en mycket mera njutningsfull avlyssning.

Förutsättningen för ett bättre resultat är naturligtvis att den som hanterar återställnings-Eq:n har bra frekvensgehör och förmåga att göra en vettig avvägning.

Har en "bra" eq men skulle aldrig orka justera per skiva. Och hur skall du kunna öka nivån på något som är bortskuret? Min eq/elektroniska delningsfilter är justerad efter dom olika verkningsgraderna jag har på elementen och men en viss rumskompensation.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 15:33

Harryup skrev:Har en "bra" eq men skulle aldrig orka justera per skiva. Och hur skall du kunna öka nivån på något som är bortskuret? Min eq/elektroniska delningsfilter är justerad efter dom olika verkningsgraderna jag har på elementen och men en viss rumskompensation.

Detta håller jag med på. Jag skulle vilja se vem som orkar springa upp och ned för att kompencera. Då blir lyssningen rena workout passen. Vilket gör att man i längden slutar lyssna eftersom man är inte vill träna... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 15:56

meanmachine skrev:Detta håller jag med på. Jag skulle vilja se vem som orkar springa upp och ned för att kompencera. Då blir lyssningen rena workout passen. Vilket gör att man i längden slutar lyssna eftersom man är inte vill träna... :lol:

Sant, men det du förespråkar just nu är att ha EQn inställd på ETT sätt och sen låta det vara så hela tiden. Det är ju kontentan av vad en anläggning som medvetet påverkar ljudet gör.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 16:00

Tyst.

Jag vill ha mina fördommar ifred.. Är inte villig att ge jupp denna än..Ät en bulle eller nått.. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-01 16:17

meanmachine skrev:
Harryup skrev:Har en "bra" eq men skulle aldrig orka justera per skiva. Och hur skall du kunna öka nivån på något som är bortskuret? Min eq/elektroniska delningsfilter är justerad efter dom olika verkningsgraderna jag har på elementen och men en viss rumskompensation.

Detta håller jag med på. Jag skulle vilja se vem som orkar springa upp och ned för att kompencera. Då blir lyssningen rena workout passen. Vilket gör att man i längden slutar lyssna eftersom man är inte vill träna... :lol:

Jamen jamen det är ju det som är det roliga, att pilla på kontroller och rattar, jag tror att du bara inte har hittat den rätta EQ'n i ditt liv än...! Kanske många har blivit skrämda av fembands paketstereo-eq's i ungdomen?

Sen ska du ju ha apparaturen vid sweetspot inom bekvämt arbetsavstånd, så blir varje skiva en spännande upplevelse...! Vore ju trist om samma skiva lät likadant vare gång.... :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-07-01 16:18

Harryup skrev:Har en "bra" eq men skulle aldrig orka justera per skiva. Och hur skall du kunna öka nivån på något som är bortskuret?

Normalt skär man med ett visst fall/frekvens, tex 12dB/oktav, och det går utmärkt att, åtminstone delvis, återställa frekvensomfångsstympning.
(Att räta fram beskuren djupbas ur en vinyl är dock sällan smärtfritt.)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 16:26

Phloam skrev:pilla på kontroller och rattar

Det räcker med en spak och två rattar för mig. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-07-01 16:51

meanmachine skrev:Det räcker med en spak och två rattar för mig. 8)

hmm en transa?.... :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-01 17:11

Ja så kunde man också tolka det... :D :wink: TÄnkte kanske att rattarna satt på den bättre hälften och terminalen och jag har bananen. :lol: :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 18:31

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Har en "bra" eq men skulle aldrig orka justera per skiva. Och hur skall du kunna öka nivån på något som är bortskuret?

Normalt skär man med ett visst fall/frekvens, tex 12dB/oktav, och det går utmärkt att, åtminstone delvis, återställa frekvensomfångsstympning.
(Att räta fram beskuren djupbas ur en vinyl är dock sällan smärtfritt.)

Fast då måste du ju veta om skivan är stympad i basen eller om musiken faktiskt låter så när den framförs som musikerna vill. Hur vet du det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 18:37

phloam skrev:
meanmachine skrev:

Jamen jamen det är ju det som är det roliga, att pilla på kontroller och rattar, jag tror att du bara inte har hittat den rätta EQ'n i ditt liv än...! Kanske många har blivit skrämda av fembands paketstereo-eq's i ungdomen?

Sen ska du ju ha apparaturen vid sweetspot inom bekvämt arbetsavstånd, så blir varje skiva en spännande upplevelse...! Vore ju trist om samma skiva lät likadant vare gång.... :)

Jo, jag tror nog att jag har hittat "rätt", BSS366T. Och den går att köra över midi, har 5011 minnen och man kan mäta och justera i realtid ifrån sweetspot. Men hur roligt är det? Brukar orka kolla och engagera mig nån gång i halvåret då jag ändrat lite möblering eller nått. Om man måste vrida på tonkontroller för varje skiva är det fel på något, för så dåligt har jag aldrig hört "normala" skivor låta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 18:41

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Detta håller jag med på. Jag skulle vilja se vem som orkar springa upp och ned för att kompencera. Då blir lyssningen rena workout passen. Vilket gör att man i längden slutar lyssna eftersom man är inte vill träna... :lol:

Sant, men det du förespråkar just nu är att ha EQn inställd på ETT sätt och sen låta det vara så hela tiden. Det är ju kontentan av vad en anläggning som medvetet påverkar ljudet gör.

Alla anläggningar färgar ljudet tillsammans med lyssningsrummet. Ofärgat finns inte ens i verkligheten eftersom inte alla konsert och operahus låter likadant. Så man får försöka hitta fram till ett alternativ som framstår som minimalt färgande vilket kan innebära att man måste justera frekvengången pga rummets och anläggningens påverkan. Sen om man gör det passivt eller aktivt eller en kombination av båda är en annan sak.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 20:51

Harryup skrev:Alla anläggningar färgar ljudet tillsammans med lyssningsrummet. Ofärgat finns inte ens i verkligheten eftersom inte alla konsert och operahus låter likadant.

På A så finns det ju fortfarande apparater som man fått vädligt bra tester i F/E lyssning och på B så har det inte med saken att göra för fem öre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 20:59

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Alla anläggningar färgar ljudet tillsammans med lyssningsrummet. Ofärgat finns inte ens i verkligheten eftersom inte alla konsert och operahus låter likadant.

På A så finns det ju fortfarande apparater som man fått vädligt bra tester i F/E lyssning och på B så har det inte med saken att göra för fem öre.

På A så gäller inte det högtalare utan elektronik som inte är rumskänsligt så det har väldigt liten betydelse om än inte oväsentlig.

På B så menar jag bara att det finns inte ens finns ett enda ställe där det låter likadant. Och man har inte ens haft ambitionen då man bygger professionellt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 21:05

A så är det fortfarande så att apparaterna driver högtalarna. Att välja sämre apparater för att högtalarna gör större skillnad är ju knappast något bra för välljudet.
B, så är det fortfarande så att du blandar ihop livespelning med skiva. Lika mycket som en ko som lever och en hamburgare inte är samma sak så kommer dom från samma grund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 21:12

subjektivisten skrev:A så är det fortfarande så att apparaterna driver högtalarna. Att välja sämre apparater för att högtalarna gör större skillnad är ju knappast något bra för välljudet.
B, så är det fortfarande så att du blandar ihop livespelning med skiva. Lika mycket som en ko som lever och en hamburgare inte är samma sak så kommer dom från samma grund.

På A hänvisa inte till F/E tester som allmängiltiga då den produkt som står för största procenten dist ihop med rummet diskuteras. Man använder väl inte en eq för att kompensera för hur elektroniken "låter"? Jag har iaf inte diskuterat det.

På B. Nej. jag diskuterar hur olika rum påverkar ljudet. Finns det ett rum så påverkar det ljudet. Finns det inte ett rum så påverkar det ljudet. Var du än är så påverkar omgivningen hur du uppfattar musiken.

På C så kommer inte alla hamburgare ifrån kor. Inte ens nötkott används jämt.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-01 21:14

äsh en bra högtalare behöver igen eq. Det jag strävar efter är ett så bra ljud som möjligt inte så korrekt ljud som möjligt. Låter det bra och jag gillar att lyssna på musiken så är jag nöjd. Jag tycker att det är musiken som ska prioriteras i första hand. Jag har fastnat aldeles för många gånger i träsket där man bara lyssnar på hur bra det låter. Nu äntligen så blir det en massa musik å jag struntar väldigt mkt i hur det låter. Men det kanske är pågrund av att det låter så förbaskat bra 8) . En eq är alldrig en bra lösning köp en högtalare som spelar musiken bra istället 8) Men å andra sidan så står det ju för vad jag tycker. Jag tänker inte hänga någon bara för att den använder eq :roll: :twisted: :wink: :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 21:18

Harryup skrev:På A hänvisa inte till F/E tester som allmängiltiga då den produkt som står för största procenten dist ihop med rummet diskuteras. Man använder väl inte en eq för att kompensera för hur elektroniken "låter"? Jag har iaf inte diskuterat det.

På B. Nej. jag diskuterar hur olika rum påverkar ljudet. Finns det ett rum så påverkar det ljudet. Finns det inte ett rum så påverkar det ljudet. Var du än är så påverkar omgivningen hur du uppfattar musiken.

A, ointressant. Bara för det inte finns en perfekt projektor så betyder det inte att man kan köpa vilken skit DVD som helst, man kommer ändå se skillnaden. Samma inom hifi.

B. Du har fortfarande blandat ihop skivan och live. Helt ointressant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 22:25

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:På A hänvisa inte till F/E tester som allmängiltiga då den produkt som står för största procenten dist ihop med rummet diskuteras. Man använder väl inte en eq för att kompensera för hur elektroniken "låter"? Jag har iaf inte diskuterat det.

A, ointressant. Bara för det inte finns en perfekt projektor så betyder det inte att man kan köpa vilken skit DVD som helst, man kommer ändå se skillnaden. Samma inom hifi.

B. Du har fortfarande blandat ihop skivan och live. Helt ointressant.

A. Du kommenterar mitt inlägg med utgångspunkt ifrån elektronik när jag pratar högtalare och rum. Du blandar ihop.

B. Nej. Fortfarande rummens betydelse och inte djur och mat. Du försöker läsa in saker jag inte menar. Igen!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 22:28

Du skrev Ofärgat finns inte ens i verkligheten eftersom inte alla konsert och operahus låter likadant. . Det tolka jag sopm du menade att oavsett hur du spelar upp skivan så finns det inget ofärgat. Men är ju inte helt korrekt eftersom skivan är "originalet". Det är ifrån den man utgår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 22:53

Hur du än läser det så är min mening att du inte kan spela upp en skiva ofärgat eftersom en "ofärgande anläggning" (om den nu skulle finnas) kommer låta olika beroende på var den ställs upp. Så exakt hur det som finns i skivan låter kommer man aldrig få veta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-01 23:11

Harryup skrev:Hur du än läser det så är min mening att du inte kan spela upp en skiva ofärgat eftersom en "ofärgande anläggning" (om den nu skulle finnas) kommer låta olika beroende på var den ställs upp. Så exakt hur det som finns i skivan låter kommer man aldrig få veta.

Fortfarande så att det är lättare att få till det bäst med den mest ofärgade anläggningen än med den som påtagligt färgar ljudet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-01 23:15

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Hur du än läser det så är min mening att du inte kan spela upp en skiva ofärgat eftersom en "ofärgande anläggning" (om den nu skulle finnas) kommer låta olika beroende på var den ställs upp. Så exakt hur det som finns i skivan låter kommer man aldrig få veta.

Fortfarande så att det är lättare att få till det bäst med den mest ofärgade anläggningen än med den som påtagligt färgar ljudet.

Vilket är återigen en helt annan sak och förstås ingen nyhet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi