Val av högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Reconsider

Val av högtalarelement

Inläggav Reconsider » 2007-07-02 15:09

Jag är relativt ny i "branchen"
Och ska bygga ett par högtalare.

Nu sliter jag med frågan om vilka element som ska väljas,

Naturligtvis sätter priset en gräns.

Jag har ett par Eton 11-580/50 HEX som inköpts på blocket.

Dom ska nu matchas med mellanregister + diskant.

Hur viktigt är det att hamna rätt i verkningsgrad -
Om jag tex vill kombinera ScanSpeak 13M8636 med känslighet 86.5 dB
med Eton-högtalarna som har 91dB känslighet vad händer då?
Går det utan nackdelar att kombinera och kompensera i filtret?

Förslag på lämpliga kompisar till Eton?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-02 15:37

Basen är ju värdelöst att dämpa, om det skall dämpas så gör det i högre registren.

Ett mellanregister med lite bättre verkningsgrad: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1081

Lämplig diskant till detta mellanregister kan vara detta:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1074
Kolla upp lite om LTS trevägare, där dessa mellanregister och diskanter ingår.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-02 15:38

Borde du inte börja från andra hållet, alltså bestämma vilka egenskaper den färdiga högtalren skall ha?

När det gäller känslighet för de olika elementen beror det väldigt mycket på hur de placeras i konstruktionen. Blir det en friplacerad högtalare behöver du sisådär 4 dB extra från baselementet för att de skall passa ihop. Fast det beror på delningsfrekvens också (även mellanregistret kan ju behöva täcka registret under baffelsteget), och dessutom beror det på dimensioneringen av baslådan. Det är nämligen inte alls säkert att kan får en känslighet som överensstämmer med vad baselementet ger i det "linjära området" högra upp i frekvens.

Slutligen beror det på två saker till.

1. Hur tillverkarens utrustning är kalibrerad (angivelserna skiljer regelmässigt 2 dB mellan olika tillverkare).

2. Hur tillverkaren mäter högtalarelementen (i liten låda? i IEC-baffel? i oändlig baffel?).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-02 17:13

Som hobbyist är man ju till stor del utlämnad till tillverkarens uppgifter även om många här är väldigt ambitiösa med mätningar. Dessa element verkar ju ha möjligheter att kunna samverka om man utnyttjar baffelstödet i konstruktionen. Det har nyligen diskuterats om effekten är 3 dB eller 6dB och vad jag kunde förstå låg sanningen någonstans mittemellan. Och som av en händelse blir ju 91-86,5=4,5dB!!!

13M8636 har ju fått goda omdömen. Effekttåligheten anges till 100Watt/12dB/300Hz så en delning vid baffelsteget (c:a 500Hz) bör inte vålla några större problem.

Lycka till med bygget!

/Jocke

Keba

Inläggav Keba » 2007-07-02 17:52

Hej Reconsider
Jag föreslår att du inte bara skaffar saker till själva högtalarna utan också lägger lite av pengarna på sådant som behövs för att få till konstruktionen. Jag skulle rekommendera en bok om högtalare och akustik (t.ex. ELAK-kompendiet av Liljencrantz & Granqvist, KTH), en mätmikrofon (t.ex. VM61A som man moddar eller Behringer ECM8000).
Mätprogram kan också vara bra, till exempel Speaker Workshop (gratis) eller Basta! som köpes för lite pengar av Svante.
Jag tror du får ett bättre slutresultat så, även om du får köpa lite billigare element. Och du kommer definitivt att lära mer på vägen.

Bra sökord att börja med på faktiskt.se är rumsstöd, spegelkällor, kavitetseffekt och baffelsteg.

Andra bra saker att läsa om: Lyssningsloge/lyssningsrum, live end/dead end, tidiga och sena reflexer, lite grunder i psykoakustik.

Men låt dig inte avskräckas nu, det är bara att köra på tycker jag och så får man lära sig på vägen. Tycker jag alltså.
Börja med en prototyplåda med filtren utanpå så det blir enklare att göra om.

Återgå till DIY-forum