Tinnitus - Hur påverkar det er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-02 13:14

Xenod skrev:Vem fan utsätter en katt för 130 dB i en timme?

Det är viktigt för mänskligheten med plågsamma djurförsök...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-02 16:10

Det står förvisso bara kattöra. Övertolka inte. ;)

Några förslag på vad man skall få kasta på ljudteknikern?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-07-02 21:52

Öronproppar kanske. Men dom är lätta å svårkastade om man inte stoppar i ett blyhagel t.ex eller dränker dom i vax så blir dom dessutom äckliga.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-07-03 00:11

Tinnitus kan va riktigt jobbigt om det är ihärdigt. Jag skadade öronen rejält på en konsert, och i början dom sex följande månaderna eller så var tunga, men efter det så sjönk det kraftigt. Jag hör lite pip enbart på nätterna, så jag lider inte av det längre. Men jag är hemst försiktig nuförtiden när jag går på konserter och rekommenderar även vänner att ta med proppar om utifall bandet valt en idiot till ljudtekniker.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-07-03 09:05

Jag påverkas inte så mycket i vanliga fall, utan det är som andra har nämnt när jag blir trött/stressad etc. Eller när jag vaknar mitt i natten och det är knäpptyst - då kan det susa friskt. Det som kan störa mig så här efteråt är att jag inte använde öronproppar. 19-20-åringar på samma konsert använde öronproppar, men inte en "cool" 40-åring som jag. :evil:

Damn Thåström! men framför allt mig själv
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-03 11:37

Galna forskare...

Man får förmoda att katten var sövd och avlivades innan den vaknade upp.

Sånt här är förstås etiskt svårt. Är det riktigt att döda en katt för att få bilder på trasiga hårceller? Är det riktigt att göra det för att förstå hur hörseln skadas? Är det riktigt för att få demomaterial att visa för tonåringar som spelar sönder sin hörsel?

Jag vet inte, men bilderna finns och jag räddar inte katten genom att låta bli att visa dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-03 11:39

Lust skrev:

Nja, särskilt plågsamt behöver det inte vara om katten är sövd. Den avlivades säkerligen efteråt, det är nog där det moraliska dilemmat ligger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-04 21:25

Svante skrev:
Lust skrev:

Nja, särskilt plågsamt behöver det inte vara om katten är sövd. Den avlivades säkerligen efteråt, det är nog där det moraliska dilemmat ligger.

Tinnitus och djurförsök har det gemensamt att båda väcker en oemotståndlig mordlust hos undertecknad.

Det är viktigt för forskare inom biologi och medicin att få plåga djur. det är det enda nöje dom har av sitt arbete. :twisted:

Mänskligheten har däremot ett betydligt mer begränsat behov av sånt än vad slöa och anslagshungriga forskare vill hävda.

Kolla nästa gång så ser ni att forskaren som står där i bild och propagerar för djurförsök håller för munnen så gott det går så att inte tänderna ska synas så tydligt. :mrgreen:

Edit: rättade en felstavning
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-05 02:41

Ett tips till de som har ungdomar som (eller själva) inte vill gå omkring med gult skumgummi som sticker ut lång väg ur öronen vilket både kan kännas jobbigt och se lite corny ut:

Klipp helt enkelt av 2/3 eller så av en såndär gul propp, kvar blir den rundade delen - lite svårare att få i/ur men hellre det än tinnitus pga fåfänga.

Tillverkare av öronproppar borde inte tänka "byggarbetare" utan vara lite mer medvetna om hur utefolk beter sig. Sen sånadär proffsproppar med snöre. Vem f-n vill gå på disco med snöre dinglande ur öronen? Eller små plasthandtag som sticker ut?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-05 09:02

Är det inte så, att oftast när det sticker ut mycket av de där vanliga gula
propparna, så har de helt enkelt inte satts in ordentligt?

phloam skrev:Tillverkare av öronproppar borde inte tänka "byggarbetare" utan vara lite mer medvetna om hur utefolk beter sig. Sen sånadär proffsproppar med snöre. Vem f-n vill gå på disco med snöre dinglande ur öronen? Eller små plasthandtag som sticker ut?

Utefolk skall inte behöva öronproppar. Där ligger ju det verkliga problemet. :x

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
CherryBomb

Inläggav CherryBomb » 2007-07-05 12:15

Jag har lirat trummor i bortåt 25 år och...tja...jag hävdar ändå att jag fått min tinnitus i skolan (är lärare). Har alltid spelat med hörselskydd. Nu sägs det ju dock att 25 % av alla som jobbar i skolan förr eller senare får tinnitus, så det verkar väl inte helt orimligt ändå!?
Hursomhelst, det jobbiga jag upplever är att jag blivit känslig för höga ljud. Diska utan öronproppar går till exempel inte. Skär verkligen i öronen när man slår ihop två tallrikar. Annars störs jag inte direkt att den rington jag har i öronen. Brukar bara höra den när det är knäpp tyst och det är det inte så ofta runt mig. Somnar gör jag oftast till musik för att sas dölja tjuten.
Så nu hoppas vi bara på att det inte blir värre!
I could play Stairway To Heaven when I was twelve. Jimmy Page didn't actually write it until he was twenty-two! I think that says quite a lot!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-05 16:21

E skrev:Är det inte så, att oftast när det sticker ut mycket av de där vanliga gula
propparna, så har de helt enkelt inte satts in ordentligt?

Utefolk skall inte behöva öronproppar. Där ligger ju det verkliga problemet. :x

Mvh E*

Nja, tycker inte man kan begära att man ska pressa in *så* mycket öronpropp i örat att de inte syns :) Jag tror de är avsedda att sticka ut så att de inte blir stämda av nån som inte kan få ut dem igen... typ.

Inte behöva proppar? Nej... man borde inte behöva kondom heller, men... :)

Edit: CherryBomb, glömde barnskrik på min lista - 130+ db rakt i örat om man råkar lyfta upp en liten kinkig unge på fel sätt... ouch!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-05 16:35

phloam skrev:CherryBomb, glömde barnskrik på min lista - 130+ db rakt i örat om man råkar lyfta upp en liten kinkig unge på fel sätt... ouch!

Ja, där måste gud haft riktigt kassa monitorer då han mastrade fram de ljuden...

Finns nog inget jag reagerar starkare på...

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2007-09-08 23:07

Har haft tinnitus så länge jag kan minnas (dokumenterat sedan 9-årsåldern).

Fick hörapparat på båda öronen för ett år sedan, och tinnitusen minskar drastiskt så fort jag bär dessa små underverk; de är av open-air lösning och täpper således inte till hörselgången.

Nivån på min tinnitus är sådan att den stundtals "överröstar" ljudnivån i en "normal" lunchrestaurang; alltså tämligen höga ljudnivåer.
Ljuden varierar, men kan generellt liknas vid testbildspipet på TV.

Tror att det är väldigt individuellt hur man påverkas av tinnitus, mycket avgörs av det egna psyket - man måste vara kapabel att ignorera oljudet om man ska leva ett normalt liv.

Rekommenderar som andra att alltid ha hörselskydd tillhands.
Träning av kontrollen över hals- nack- och käkmuskulatur är för de flesta ett första steg mot självhjälp.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi