Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Har funderat lite på subsonic filter till skivspelare. Kommer ha det på min nya riaa. Det jag funderar över är vart brukar dessa filter "skära" ifrån? Runt 20 Hz eller? Finns det någon negativ påverkan som filtret kan ha för det över brytningsgränsen?
Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Morello skrev:En bra fråga är faktiskt "var dom brukar skära". Jag har ingen aning.![]()
Dock bör man beakta inte bara knäfrekvens, utan även filtrets ordningstal och Q.
I mitt RIAA-steg är brytfrekvensen för det urkopplingsbara, subsoniska filtret 16 Hz, ordningstalet är tre (18dB/oktav) och Q=0,7 (s.k. Butterworthfunktion).
Morello skrev:En bra fråga är faktiskt "var dom brukar skära". Jag har ingen aning.![]()
Dock bör man beakta inte bara knäfrekvens, utan även filtrets ordningstal och Q.
I mitt RIAA-steg är brytfrekvensen för det urkopplingsbara, subsoniska filtret 16 Hz, ordningstalet är tre (18dB/oktav) och Q=0,7 (s.k. Butterworthfunktion).
Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Just det, men en bieffekt är en svag åverkan på basregistret (har man NS10 eller likn. skit spelar det såklart ingen roll!)
Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Just det, men en bieffekt är en svag åverkan på basregistret (har man NS10 eller likn. skit spelar det såklart ingen roll!)
IngOehman skrev:
I ett tredje ordningens Butterworth HP-filter finns inget polpar med Q-värdet 0,7.![]()
Vh, iö
Rain skrev:Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Det är klart att ett subsonicfilter kan spela roll oavsett högtalare och förstärkare, borde du väl känna till...
Lust skrev:Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Och vem tror du avlyssnar vinyl via NS-10?
Morello skrev:Rain skrev:Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Det är klart att ett subsonicfilter kan spela roll oavsett högtalare och förstärkare, borde du väl känna till...
Vad jag menade är att en svag åverkan i kontraoktavan näppeligen har någon praktisk betydelse om högtalaren inte återger nämnda oktav.
IngOehman skrev:
(polparet alltså) har ett Q (=godhetstal/resonansvillighet) signifikant högre än 0,7.
Vh, iö
Morello skrev:Lust skrev:Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Och vem tror du avlyssnar vinyl via NS-10?
Säkert en och annan trallgök i någon berömd studio.
Morello skrev:Rain skrev:Morello skrev:Lust skrev:Ett subsonic-filter är inte tänkt att ta bort något från inspelningen utan det som kan uppkomma från avspelningen.
Vad jag menade är att en svag åverkan i kontraoktavan näppeligen har någon praktisk betydelse om högtalaren inte återger nämnda oktav.
Morello skrev:Jag talar in om nyttjandet subsonic eller ej, utan huruvida en marginell försvagning av basregistret hörs via NS10.
Morello skrev:Jag talar in om nyttjandet subsonic eller ej, utan huruvida en marginell försvagning av basregistret hörs via NS10.
Rain skrev:Morello skrev:Jag talar in om nyttjandet subsonic eller ej, utan huruvida en marginell försvagning av basregistret hörs via NS10.
Men det gör det ju på ett positivt sätt eftersom högtalaren får en fastare botten och kontrolleras bättre av förstärkaren när de ultralåga frekvenserna skärs bort detta gäller de flesta högtalare oavsett kvalitet och speciellt vid vinylavspelning.
Lust skrev:Morello skrev:Jag talar in om nyttjandet subsonic eller ej, utan huruvida en marginell försvagning av basregistret hörs via NS10.
Tala på du, men jag anser att nyttan av subsonicfilter inte har något med högtalarvalet att göra. Det handlar om avspelningsförhållanden.
Agree?
Morello skrev:Lust skrev:Morello skrev:Jag talar in om nyttjandet subsonic eller ej, utan huruvida en marginell försvagning av basregistret hörs via NS10.
Tala på du, men jag anser att nyttan av subsonicfilter inte har något med högtalarvalet att göra. Det handlar om avspelningsförhållanden.
Agree?
Se svaret till Rain.
Morello skrev:
Jag vet inte hur jag ska kunna utrycka mig klarare. Jag syftar alltå INTE på subsonic AV ELLER PÅ, utan om en marginell åverkan i registret mellan cirka 30 och 60 Hz.
Morello skrev:IngOehman skrev:
I ett tredje ordningens Butterworth HP-filter finns inget polpar med Q-värdet 0,7.![]()
Vh, iö
Men det är näppeligen någon som gjort så gällande?
Morello skrev:...ordningstalet är tre (18dB/oktav) och Q=0,7 (s.k. Butterworthfunktion).
Rain skrev:Morello skrev:Jag syftade alltså på bieffekten. Hoppas det framgår.
Men snälla Morello bieffekten är inte marginell, den är markant och oftast positiv speciellt vid vinylavspelning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster