Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-03 16:27

dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Hur många här har en anläggning som klarar av det i lyssningsposition då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 16:41

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:äsch nattlorden. Starta med grov mun och sedan lite innifrån förstärkning av virre så "distar" det finfint sedan :lol:

Distar? Här serveras ingen Johnny Vandraren... det är ofiltrerad whisky som gäller hos Nattlorden... opåverkad återgivning. :lol:

Men visst färgar det redigt vid intag och påverkan så att säga 8)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-03 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 16:51

David_A skrev:
David_A har ett par stora Cerwin Vega, tror dom är gjorda av sten. Har något svagt minne utav att de lät rätt okej, för att gå under namnet Cerwin Vega, som annars mest producerat kvalificerat junk enligt MIN mening

Nja, jag har inga Vegor längre. Och såvitt jag vet så gör inte CV några burkar i sten. Hade dock ett par 1215mkII när jag var i dom undre tonåren. Sedan blev dom ståendes hos farsgubben tills vi sålde av dom för en ca 4år sedan.
När dom skulle säljas av, tog jag faktiskt hem dessa och provade på Krell FPB-300 samt bryggade KAV-250. I minnet lät dom inte så illa, men minnet sviker tydligen :wink:
Dom lät mycket illa dessvärre. Och basen flyttade visserligen blomkrukor och allt, men upplevdes som att den satt fast och bara skakade lådorna.
Mätningen i basen var nog också med råge det sämsta jag hitills gjort. När jag bad Tacten att korrigera detta, fasades den ut och försvann nästan helt. Misstänker att CV-ljudet lever på några enstaka resonansfrekvenser.

Men snygga och stygga är dom iallafall :)

haha ojoj, jasså jag kanske tänker på några andra högtalare då, jag trode verkligen dom va av sten, typ marmor. Kan jag kanske tänka på några av dina Zacryhögtalare? :o
NN

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-03 17:34

BengtO skrev:
Klassiskt kylskåp:

Bild

Kanske nåt sånt här NNord tänker på?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 17:44

Lust skrev:
dwain1 skrev:130db i basen vid och lågbas kapacitet ner till 15hz? ja det är inte lätt att uppnå. Finns fåtal högtalare som klarar av det. Jag är inte helt bakom flötet utan har såpass mkt kunskap att jag inser att det är dösnack. Tror inte en det finns högtalare för hemmabruk som kan fixa 130db vid låga frekvenser :?

Ganska många. Säkert 20-30 stycken. Troligen fler. Ingen av dom har vad jag vet högtaleri som går att köpa i butik då sådana produkter inte tillverkas (alldeles för liten marknad).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 19:56

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:

Ganska många. Säkert 20-30 stycken. Troligen fler.

Sorry men med största sannolikhet vet du inte vad du pratar om.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 20:41

Rain skrev:Sorry men med största sannolikhet vet du inte vad du pratar om

Men Rain är en pojke som verkligen vet vad han pratar om.. :) :wink:

Förklara gärna varför i sak varför han inte vet vad han pratar om.. Det är jag nyfiken på. Alla kan slängar ur sig oneliners som du men att motargumentera på ett bra sätt är få som kan.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 20:52

meanmachine skrev:
Förklara gärna varför i sak varför han inte vet vad han pratar om.. Det är jag nyfiken på. Alla kan slängar ur sig oneliners som du men att motargumentera på ett bra sätt är få som kan.

130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 20:56

Är det omöjligt?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 21:09

meanmachine skrev:Är det omöjligt?

Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:14

Japp.. Håll dig till sådan här och sluta med att spekulera och domdera om sådant som är långt från bevisbar sanning.

Ingen orkar med en massa dösnack om tycke och smak och oneliners som inte bevisar nått.

Du kan säkert mer är du visar. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 21:55

meanmachine skrev:Japp.. Håll dig till sådan här och sluta med att spekulera och domdera om sådant som är långt från bevisbar sanning.

Ingen orkar med en massa dösnack om tycke och smak och oneliners som inte bevisar nått.

Du kan säkert mer är du visar. :)

men men men MM vad är detta 8O Dax att ta siesta från faktiskt.se en stund tror jag eftersom du verkar smittad av bevisarviruset som är så förbannat otrevligt inom hobbyn....
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-03 21:57

Rain skrev:

Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Jag vet iaf en person på forumet som åstadkommer detta tämligen enkelt med några 10" och inte så värst mycket inmatad effekt då room gain är stark kring 20hz :wink:

Det är inte så märkvärdigt, 130db om man tänker efter ! Dock, inget man har lust att lyssna på dagarna i ända :)
NN

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-03 21:58

Nejdå inte så farligt. Det är väl mitt jobb att vara bråkstake..Ser jag någon annan stämmer jag i bäcken OMG...

Fast siesta skulle inte vara dummt...

Hängmatta och .........Jag du fattar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-03 22:04

meanmachine skrev:Nejdå inte så farligt. Det är väl mitt jobb att vara bråkstake..Ser jag någon annan stämmer jag i bäcken OMG...

Fast siesta skulle inte vara dummt...

Hängmatta och .........Jag du fattar.

hahahaha du är go du MM :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 22:19

Jag skrev of topic och flyttade detta ang beolab5 till en annan tråd.
Senast redigerad av matereo 2007-07-03 22:53, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-03 22:22

Rain skrev:

Resonansmoder uppkommer inte - de finns i rummet, men exciteras först när man trycker på "Play". Du är ute och cyklar igen. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 22:38

Rain skrev:Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Tja... 6 hörnmonterade långslagiga 12"-basar matade med stöddiga NAD-watt. De två sista modulerna står halvklara i garaget...

Det blir alltid obehagligt om man tänker spela kontinuerligt så högt.
(se posten ovan ang resonanser dock)
Gäller att ha provspelat prydnadssakerna innan man skall dema T-Rex ur Jurassic Park för någon... så man kan flytta vibrerande vaser o.dyl. som annars skulle störa. Eller veta vad man bör hålla i under demon... :lol:
Personligen är jag principiellt enbart intresserat av att de klarar dynamikpeakar när det behövs. Men visst kan det vara kul att dema i ett par sekunder.

Totalt har jag 2000 kontinuerliga watt distribuerade på anläggningen och en peakkapacitet på 4400 watt... fast jag gissar att det kan jag bara uppnå om jag kör med spik som säkring... :lol:

Och jag känner mig inte som någon av de på forumet med störst kapacitet på anläggningen... långt ifrån... jag tappar av nedåt 10 Hz... det finns det andra som har anläggningar här som klarar galant så vitt jag förstår.
Senast redigerad av Nattlorden 2007-07-03 22:40, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 22:39

Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?
Vad är det som gör att det är på detta sättet?
Faktum är att högtalarna funkar bra till det användningsområde de är tilltänkta.. att spelas högt eller lågt med men alltid med en viss loudnesseffekt.. (inte alla modeller som är så dock) :)
Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae), och som kan uppfatta fördelarna med högtalare som dessa till detta.

Det kanske inte är så vanligt här på faktiskt.se..?

Har man bas utan någonsomhelst dist så låter det ju inte ens högt, är väl det man vill åstadkomma när man drar på eller?

Vad är det man säger... 10% dist i basen så låter det fett! :wink:

Okej, visst.. CV:s burkar kanske inte ska räknas som hifi inom ordets rätta bemärkelse men de uppfyller en funktion helt klart.. och så har de ju nästan samma feel och historia som JBL:s grejjer..

Bild
:D
Förresten.. vad är det som krävs för 130dB vid 20Hz? JBL 1500? Ingvars grejjer?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:47

Morello skrev:
Rain skrev:

Resonansmoder uppkommer inte - de finns i rummet, men exciteras först när man trycker på "Play". Du är ute och cyklar igen. :)

Snarare så är väl du som är ute och snurrar, uppstår har inte riktigt samma betydelse som uppkommer...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 22:49

Rain skrev:Det lär dessutom bli ganska outhärdligt p.g.a. alla resonanser som kommer uppstå om inte rummet är stort nog.

Snarare tvärtom. Ju större rum ju fler resonanser. För att ett rum ska sakna hörbara resonanser måste dess största dimension vara mindre än 8,5mm ;)

Däremot blir ju modtätheten större mot lägre frekvenser i ett större rum vilket gör att det blir svårare att urskilja enskilda resonanser. Men det är ju precis den motsatta förklaringsmodellen. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:50

Nattlorden skrev:
Rain skrev:Omöjligt är det inte men man behöver enormt baskapabla högtalare och slutsteg på 1000 tals watt...

Tja... 6 hörnmonterade långslagiga 12"-basar matade med stöddiga NAD-watt. De två sista modulerna står halvklara i garaget...

Totalt har jag 2000 kontinuerliga watt distribuerade på anläggningen och en peakkapacitet på 4400 watt... fast jag gissar att det kan jag bara uppnå om jag kör med spik som säkring... :lol:

Och jag känner mig inte som någon av de på forumet med störst kapacitet på anläggningen... långt ifrån... jag tappar av nedåt 10 Hz... det finns det andra som har anläggningar här som klarar galant så vitt jag förstår.

Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 22:55

dB skrivs just dB eftersom d:et är ett prefix som betyder tiondel. Precis som i dl (deciliter) och Bel är enheten som just undantagsvis i detta fall stavas med stor bokstav. Det vet ju naturligtvis alla som är skolade i någon form av ljudteknik/ljudfysik(=akustik).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 22:56

Syntesis skrev:Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?

Nejdå.... inte alls... det är inte förrän någon påstår de är bättre än det mesta annat våra horn växer ut! :twisted:

Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae)

Rock, RnB, Reggae - ja definitivt. Även annan musik med stark beat.

Har man bas utan någonsomhelst dist så låter det ju inte ens högt, är väl det man vill åstadkomma när man drar på eller?

Klart det låter högre! Det blir däremot inte jobbigt på samma sätt, så man slipper lyssningströttheten.

Det är rätt fett när man drar på ett brassband så man tycker det rufsar om i kalufsen... utan att det låter mer pressat än om man står vid trumpetmynningarna. Eller en bastrumma som låter fast och torr och som när man sitter bakom den... istället för att det blir ett odefinierat distat muller...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 22:57

matereo skrev:
Rain skrev:
meanmachine skrev:

130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...

I synnerhet inte med Beolab5 som enligt stereophiles mätningar tappat -3db redan vid 90hz och 6--9db vid 60hz vid vad de kallar normala lyssningsnivåer. Inte så allround i min bok om detta nu stämmer.

Vidare så anses de av flera som rapporterat efter att ha lyssnat på dem under längre tid inte kunna producera en tillräckligt stor ljud bild.
Det är och låter som små högtalare som någon sade.

Det var ett tag sedan jag hörde dessa hos en av min släkting i Tysklands grannar, men jag måste säga att någon enormt spirituell/audiofil upplevelse var det ej. Därav min förvåning när den här på faktiskt korades till "världens bästa" högtalare.

Högtalare med dsp, och olika sorters rums korrekton har ju funnits länge, B&W hade en lös processor dom sålde som anpassade signalen till rummet, canton har haft högtalare med denna funktion, och meridian är pionjärer sedan länge. Konstigt att inte alla är där om det är så överlägset.

Att inte alla högtalartillverkare använder sig av DSP-processorer beror helt enkelt på att det är för avancerat och dyrt att ta fram sådana system för de flesta högtalartillverkare vilket är tråkigt för fördelarna är ju ovedersägliga.

Attt påstå att Beolab 5 låter som små högtalare är ju fånigt för det gör dom verkligen inte.

Sen så kallade jag dom "världens kanske bästa serietillverkade högtalare"
Sterophile gav också Beolab 5 väldigt bra betyg.

Jag tror att många är skeptiska mot B&O som företag men dom gör väldigt bra produkter som tyvärr kostar mer än vad de flesta har råd med.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-03 23:02

Syntesis skrev:Verkar som nästan alla retar sig rent allmänt på CV, och att någon faktiskt kan tycka att de fungerar att använda som högtalare?
Vad är det som gör att det är på detta sättet?
Faktum är att högtalarna funkar bra till det användningsområde de är tilltänkta.. att spelas högt eller lågt med men alltid med en viss loudnesseffekt.. (inte alla modeller som är så dock) :)
Är det någon här som lyssnar på "normal" musik? (Rock, RnB, Dance, Trance, Drum n Bass, Reggae), och som kan uppfatta fördelarna med högtalare som dessa till detta.

Det kanske inte är så vanligt här på faktiskt.se..?

Okej, visst.. CV:s burkar kanske inte ska räknas som hifi inom ordets rätta bemärkelse men de uppfyller en funktion helt klart.. och så har de ju nästan samma feel och historia som JBL:s grejjer..

Bild
:D
Förresten.. vad är det som krävs för 130dB vid 20Hz? JBL 1500? Ingvars grejjer?

Jo jag kan tycka att de fungerar, och jag retar mig definitivt inte på dem.
Jag är övertygad om att konstruktörerna uppfyller sina designmål väldigt väl på Cerwin.

Om jag hade mycket plats och begränsad budget så skulle jag inte dra mig för att testa tex ett gäng AT100 och några AT40 som hemmabio system. Hade jag mera pengar att punga ut och stort rum så vore större hornsystem typ Belle eller lascala osv. givetvis climax.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-07-03 23:06

Rain skrev:
Nattlorden skrev:

Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Tror det gör man i kyrkan på söndagarna 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-03 23:09

Antingen låses den här tråden på min önskan eller så vill ja ha admin rättigheter så jag kan gå in och röja i den efter eget tycke !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-03 23:10

Rain skrev:Tror ändå inte att din anläggning klarar 15Hz med 130 Db ljudtryck vid lyssningspositionen.

Har jag inte påstått heller, men det bör inte vara mycket det fallit av.
(Och det är nog mest mitt rum som är problemet därvidlag efter som det inte är tätt nog att trycksättas ordentligt. )
Däremot klarar den både 15 Hz vid rimliga ljudtryck SAMT 130dB vid mera normala basfrekvenser.

Är nog tacksam att jag inte kan spela 130dB vid 15Hz... inte säker på att kåken hade tål. :lol: Vill inte spela sönder några terassdörrar som andra gjort...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 23:11

Vart kom dom här 130 dB:en vid 15 Hz ifrån? Bilstereo? Torde vara skapligt lätt i en bilkupe, bara man förstärker den ordentligt (!). Köp fyra av Mach 5 Audios nya 18-tummare och du kan nog få till det i ett vardagsrum också, med sisådär 3 kW. Det räcker nog faktiskt med två i stora portade lådor.

Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Sen anser jag att all musik ska låta korrekt, så det finns ingen musik som med fördel spelas via Cerwin-Vega. Då lyssnar man inte på musiken, utan på ljudet. IMHO.

Kännetecken på CV högtalare, misstänker jag, är baselement med höga Q, i högt avstämda lådor. Det kan aldrig vara bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi