Moderator: Redaktörer
SirAnselm skrev:Okej, men finns det då någon fördel med låg känslighet och/eller låg verkningsgrad?

IngOehman skrev:...en högtalare ALLTID bör dimensioneras för högsta möjliga verkningsgrad, givet dess storlek och den undre gränsfrekvens man önskar.
silvervarg skrev:piP har 5 ohm har jag för mig. Om de hade tillverkats av någon stor firma (som vill förenkla/fördunkla saker för konsumenter) så hade de troligen inte varit specade till 5 ohm på papperet.
IngOehman skrev:
Känslighet säger hur mycket högtalaren låter vid en given spänningsnivå. Oftast väljer man 2,83 volt som motsvarar 1 W i 8 ohm, men i vissa fall anger man känsligheten id andra spännngr, t ex 1 eller 2 volt.
Verkningsgrad berättar hur mycket effekt man får ut jämfört med den som skickas in i högtalaren. Det är ett knepigt mått således att man måste välja om man skall referera till den nominella impedansen eller den verkliga (frekvensberoende). I regel är den intressanta frågan vilken verkningsgrad man har där impedansen är som lägst mellan 100 och 400 Hz, ty i det registret sätts nästan alltid gränsen.
Tyvärr är det mycket sällsynt man så höga verkningsgrader.
IngOehman skrev:
Känslighet säger hur mycket högtalaren låter vid en given spänningsnivå. Oftast väljer man 2,83 volt som motsvarar 1 W i 8 ohm, men i vissa fall anger man känsligheten id andra spännngr, t ex 1 eller 2 volt.
Verkningsgrad berättar hur mycket effekt man får ut jämfört med den som skickas in i högtalaren. Det är ett knepigt mått således att man måste välja om man skall referera till den nominella impedansen eller den verkliga (frekvensberoende). I regel är den intressanta frågan vilken verkningsgrad man har där impedansen är som lägst mellan 100 och 400 Hz, ty i det registret sätts nästan alltid gränsen.
Tyvärr är det mycket sällsynt man så höga verkningsgrader.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Tror det kan vara bra att tillägga att
känsligheten inte bara beror på spännningen utan även
avståndet mellan lyssnare och högtalare. Känsligheten anges vid tex 2,83V/1m. Observera att vid 2m tappar man 6dB.
Samtidigt har man ofta 2 el flera högtalre vilket ger mer ljudtryck.
Verkningsgraden = P_akustisk_effekt_ut / Pin
som - generellt sett och lite förenklat - för ett element är
(ur labben för Elak-kursen av S.G.)
Som kuriosa kan nämnas att verkningsgraden beror på både lufttryck, luftfuktighet och även lufttemperaturen.
I formeln ovan syns även varför en 4 Ohmshögtalare har högre verkningsgrad än enhmare.
Om man vill ha en mkt hög verkningsgrad så ska man alltså
maximera Bl och elementets area
minimera massan och talspoleresistansen
Som formeln indikerar får man välja hur man vill ha det.
IngOehman skrev:Först och främst måste man skilja på känslighet och verkningsgrad.
.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man vill konvertera verkningsgrad till känslighet:
Känsligheten i dB/W/m = 112 + 10 * log10 (verkningsgrad)
Svante skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man vill konvertera verkningsgrad till känslighet:
Känsligheten i dB/W/m = 112 + 10 * log10 (verkningsgrad)
Mm, även den formeln har förutsättningar som behöver uppfyllas. En är att elementet måste ha 8 ohms rent resistiv impedans vid den frekvens som avses. En annan är att det strålar i hel- eller halvrymd (jag minns inte vilket, nu).
Sigurd_Ruschkowski skrev:Halvrymd.
8 Ohm tror jag inte det behöver vara. När jag härledde den, valde jag att Pin = 1 W.
Frekvensen, hmmmm, räcker väl att det är inom det masskontrollerade området.
soundbrigade skrev:Nå herrar akustikakademiker, ser ni något Heisenbergskt förhållande här? Vad jag menar ser man två eller fler motstående parametrar som verkar hänga ihop där en förbättring av en parameter verkar ge en försämring av en annan. Grovt påhittat, efter en tidig morgonrakning men lagom slö hyvel, verkningsgrad vs distortion eller känslighet vs undre gränsfrekvens eller vad 17 som helst.
Men nu var det ju kompletta högtalare det handlade om och för att få upp känsligheten kan man även använda flera element i parallell - då ökar förstås priset.....nothing like a free lunch.
Dahlqvist skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:...nothing like a free lunch.
Agreed. However, there is no such thing as a free lunch.![]()
/D
(leg. Besserwisser)
Svante skrev:Ja, fast samtidigt blir det ju lite fri lunch över att använda två högtalare.
Verkningsgraden stiger ju med en faktor fyra för låga frekvenser.
Eller hur?
Sigurd_Ruschkowski skrev:"Besplatnie piragii nikogda ne bivaet!"
???
Svante skrev:Ja, fast samtidigt blir det ju lite fri lunch över att använda två högtalare.
Verkningsgraden stiger ju med en faktor fyra för låga frekvenser.
Eller hur?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Ino,
låt oss reda ut dem.
"vissa av dem på grund av att de är tumregelmässiga förenklingar"
Vad syftar du på? Du kanske kan berätta lite om på vilket sätt de förenklar?
"men i andra fall är de helt enkelt felaktiga"
Vad tycker du är felaktigt i det jag skrivit i denna tråd? Och om jag har fel vad är då rätt enligt dig?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Tror det kan vara bra att tillägga att
känsligheten inte bara beror på spännningen utan även
avståndet mellan lyssnare och högtalare.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Känsligheten anges vid tex 2,83V/1m. Observera att vid 2m tappar man 6dB. Samtidigt har man ofta 2 el flera högtalre vilket ger mer ljudtryck.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Verkningsgraden = P_akustisk_effekt_ut / Pin
som - generellt sett och lite förenklat - för ett element är
(ur labben för Elak-kursen av S.G.)
Som kuriosa kan nämnas att verkningsgraden beror på både lufttryck, luftfuktighet och även lufttemperaturen.
I formeln ovan syns även varför en 4 Ohmshögtalare har högre verkningsgrad än enhmare.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Om man vill ha en mkt hög verkningsgrad så ska man alltså
maximera Bl och elementets area
minimera massan och talspoleresistansen
Sigurd_Ruschkowski skrev:Som formeln indikerar får man välja hur man vill ha det.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Man kan inte säga att en högtalare med låg känslighet är felkonstruerad men kanske dåligt konstruerad - den är bara dimensionerad enligt de parametrar som konstruktören/marknadsavdelning/mfl vill ha. Resten är kompromisser.
Sigurd_Ruschkowski skrev:iö skrev:Det är inte så bra om någon som läser det du skriver förleds se det som en pålitlig kunskapskälla.
Svårt detta med "kunskapskällor". Vad är exakt och vad är tumregler? Vad är förenklingar?
Sigurd_Ruschkowski skrev:Med Internets existens finns det så många kunskapskällor att det kan bli lite väl mkt av de goda.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Samtidigt finns det en uppsjö av böcker som är fulla av förenklingar och tumregler.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Även skrivna av personer som är kända världen över inom branschen, och inte ens då är det "rätt" alltid.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Kan det finnas flera sätt att se på saker och ting kanske....
Sigurd_Ruschkowski skrev:iö skrev:Det är inte så bra om någon som läser det du skriver förleds
Hmmmm.....
Är vi ine alla lite förledda? Förledda av den kunskapsbas som vi står på och det vi tror är exakt? Det som är exakt idag är kanske inte det i morgon. Delen "vad är kunskap" inom filosofin tycker jag är mäkta intressant.
IngOehman skrev: Enheten är inte "dB", utan "dB@2,83 volt, 1 meter" (t ex).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster