DIYamps skrev:Den länken funka här, intressant hur ljudet går, att det kan gå som den röda linjen. Att man ska kunna höra det 100km bort måste kräva en jäkligt stark ljudkälla och ett gigantiskt öppet fält.
Jo nu funkade den här också. Ja, källan måste nog vara stark, men knappast behövs det ett stort fält, eftersom ljudvågen böjer av uppåt (skalan går till 50 km i höjdled!)
Jag skulle också tro att det är en varierande hastighetsgradient som gör att nivån fladdrar, jag var bara lite förvånad att diskanten drabbades så mycket kraftigare än låga frekvenser. Jag menar 50 meter motsvarar en frekvens på 7 Hz eller nåt och även om "bortblåsningen" beror på en serie mindre böjningar, så hade jag nog väntat mig att hela frekvensområdet skulle fladdra.
Och så undrar jag om PA-folk har nåt trick för att bli av med fenomenet. Det måste vara ganska vanligt på stora utomhuskonserter, men det kanske fladdrar sådär då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.