Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 00:53

tvett skrev:
Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Nej, hittar ingen sådan bild, ritning, eller text, som beskriver insidans form utom all tvivel.

Duger inte den undre illustrationen så....

Den som beskriver kabinettets väggar som en streck tjockt?
.

Det är en genomskärning där man relativt tydligt ser konstruktionen med stagningar o.s.v.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 00:56

tvett skrev:Alternativ 1: Kabinettet är en kapad kon= Mer stående vågor, du snackar dynga
Alternativ 2: Kabinettet är inte en kapad kon utan har en oregelbunden form= Du snackar dynga

Inte alls eftersom du vrider och vänder på allt men tyvärr lyckas du själv inte få fram något som motsäger att BL5 är en mycket bra konstruerad högtalare både till form och funktion, du får bara fram ohövligheter..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 01:05

tvett skrev:Du får gärna besvara Naqrefs fråga om vad fördelen skulle vara....

Du missade den här....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:09

87cm höga och 49 i dia.

29 liter sluten låda för 15-tummaren, 5 liter sluten låda för midbasen. Den senare slutar vid 500Hz och neråt till basen tar vid.

Var basen slutar uppåt hittar jag inte, men det verkar väl vara långt under där eventuella resonanser kan tänkas finnas. Lådan kanske är en halvmeter max som största mått.

Inte är det så svårt att dämpa ut en sluten låda även om den skulla ha "dåliga" mått. Fyll den med stuff, det är ingen basreflex.

Ingen fördel med rund låda i basen, men ingen nackdel heller. Spelar ingen roll helt enkelt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:11

tvett skrev:

Du missade den här....

Minimalt med parallella ytor..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-05 01:12

Vill bara påpeka att kolboxen inte låter något vidare.
De andra carlssonburkarna jag hört (de flesta) har inte heller representerat någon spjutspetsteknik ljudmässigt jämfört med moderna högtalare. Lådorna med scanspeak element låter helt okej dock.

Vill nog påstå att BeoLab 5 låter bättre än carlsson burkarna. De är möjligen inte världens bästa högtalare men de låter knappast så kasst att en carlsson spöar de. IMHO :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:13

Näe ... :D Dom måste få ett hkp på flera hundra också .... :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 01:14

Rain skrev:
tvett skrev:

Du missade den här....

Minimalt med parallella ytor..

Du missade visst Naqrefs inlägg med.....

Men åter igen, formen spelar ingen roll. Det är volymen som är viktig här.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-05 01:17

Ingen som kan förse phon med ett par B&O lådor så han kan modifiera basdelen så den blir bra? (om han har lust såklart) :D

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:19

tvett skrev:Men åter igen, formen spelar ingen roll. Det är volymen som är viktig här.

Klart formen spelar roll och den har säkert fått sin slutgiltiga form efter många tester...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:22

Syntesis skrev:Ingen som kan förse phon med ett par B&O lådor så han kan modifiera basdelen så den blir bra?

Tror han skulle ha svårt att få till det bättre, ingen som verkligen har lyssnat ordentligt på dom klagar ju basen nej precis tvärtom så får dom ju mycket beröm för basåtergivningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:23

Formen spelar knappast någon roll för basdelen i det här fallet. Lådan är för liten, inga resonanser alls inom arbetsområdet.

Däremot kan ju formen ha andra roller, som att lådan blir styv, stark, lättillverkad, estetiskt tilltalande, ... osv ... Inga parallella väggar har ingen betydelse.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-05 01:23

Syntesis skrev:Vill bara påpeka att kolboxen inte låter något vidare.
De andra carlssonburkarna jag hört (de flesta) har inte heller representerat någon spjutspetsteknik ljudmässigt jämfört med moderna högtalare. Lådorna med scanspeak element låter helt okej dock.

Vill nog påstå att BeoLab 5 låter bättre än carlsson burkarna. De är möjligen inte världens bästa högtalare men de låter knappast så kasst att en carlsson spöar de. IMHO :wink:

Det kan jag i stort hålla med om, men prisskillnaden mellan Carlsson och Beolab5 är hisnande också. Ljudet är inte helt min kopp te helt enkelt och därför skulle jag välja ett antal andra högtalare före dem med samma summa pengar eller med en hel del mindre pengar att handla för.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-05 01:24

Rain skrev:
Syntesis skrev:Ingen som kan förse phon med ett par B&O lådor så han kan modifiera basdelen så den blir bra?

Tror han skulle ha svårt att få till det bättre, ingen som verkligen har lyssnat ordentligt på dom klagar ju basen nej precis tvärtom så får dom ju mycket beröm för basåtergivningen.

Jag har sett invändningar mot baskapaciteten. Att de pga den lilla lådvolymen behöver kompenseras (EQ) till den grad att basen bottnar rätt tidigt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:25

Rain skrev:

Jag skulle säkert koncentrera mig på mellanregister och diskant, men på förstärkaren då. Är basdelen dålig? På vilket sätt?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:26

Syntesis skrev:

Jag har sett invändningar mot baskapaciteten. Att de pga den lilla lådvolymen behöver kompenseras (EQ) till den grad att basen bottnar rätt tidigt.

Det kan jag tänka mig. Den måste nog placeras rätt för att låta något. Med rätt menar jag inte rätt i rummet utan i rätt rum.

Dessvärre är nog rätt rum fel rum för en genomsnittlig Beo-köpare, antar jag. Litet och tätt, framförallt tätt. Inga öppna planlösningar alltså.
Senast redigerad av phon 2007-07-05 01:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:28

Syntesis skrev:

Basen är ju ganska långslagig och konstruerad och kompenserad för att fungera utmärkt i en liten låda så bottnar gör dom inte speciell lätt, lyssna själv är bästa råd, verkar vara många här och på övriga nätet som dömer dom ohörda...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:31

phon skrev:
Det kan jag tänka mig. Den måste nog placeras rätt för att låta något. Med rätt menar jag inte rätt i rummet utan i rätt rum.

Öh en av dessa högtalares största styrka är att de verkligen låter bra i de flesta rum och deras automatiska kalibreringsfunktion är suverän.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 01:36

Låter bra är bara en subjektiv värdering. Den låter inte bättre än vad förutsättningarna medger att den kan göra. Från midbas och uppåt kan den säkert låta bra.

Autokalibrering kan man nog glömma i sammanhanget. Långslagighet också. Den spelar inte mer lågbas än vad trycket i lådan medger relaterat till rummet den spelar i. Vanlig fysik.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 01:39

Rain skrev:
Haakan_W skrev:så du menar att det finns fördelar med för små slutna lådor?

Det finns klara hifimässiga fördelar med slutna lådor ja..

Vi kan hoppa tillbaka några sidor i tråden. Haakan frågade om det fanns fördelar med SMÅ slutna lådor. Jag själv gillar slutna lådor, gärna små om det går pga plats. Men vilka hifi-mässiga fördelar finns det med små slutna lådor egentligen?

Jag tror att många här kan hålla med om att den ohemuliga effekten som petas in behövs för att komma undan komprimering på grund av EQt som används för att kompensera den fallande baskurvani det lilla kabinettet, samt för att ha lite headroom kvar. Formgivning i första rummet, ljud i andra.... kapacitet har de iaf.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:43

phon skrev:Låter bra är bara en subjektiv värdering. Den låter inte bättre än vad förutsättningarna medger att den kan göra. Från midbas och uppåt kan den säkert låta bra.
.

Jag tror du bör lyssna på BL5 innan du gör sådana uttalanden...

Visst styr fysikens lagar i det stora men nu för tiden så går det ju att utföra om inte mirakel men närapå med hjälp av DSP:er och extrem effekt antar att du känner till Carvers Sunfire subbar...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:49

tvett skrev:
Vi kan hoppa tillbaka några sidor i tråden. Haakan frågade om det fanns fördelar med SMÅ slutna lådor. Jag själv gillar slutna lådor, gärna små om det går pga plats. Men vilka hifi-mässiga fördelar finns det med små slutna lådor egentligen?

Det vet du ju redan färre lådresonanser ger renare och "snabbare" bas med bättre dämpning nackdelen är sämre verkningsgrad i basen men nuförtiden är det inget större problem. Blåsljud från basreflexporten och viss fasutsläckning av basen slipper man dessutom..
Senast redigerad av Rain 2007-07-05 02:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 01:51

Förutom att jag inte blandade in basreflexer utan betonade på SMÅ slutna så kan jag bara skriva

:?:

.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-05 01:53

Rain skrev:
tvett skrev:

Det vet du ju redan mindre lådresonanser ger renare och "snabbare" bas med bättre dämpning och ofta lägre cutfoffrekvens nackdelen är sämre verkningsgrad men nuförtiden är det inget större problem. Blåsljud från basreflexporten slipper man dessutom..

Vad menar du med mindre lådresonanser och sämre verkningsgrad ang. den slutna lådprincipen?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 03:03

Lite recensioner m.m.
http://www.ultraaudio.com/equipment/ban ... olab_5.htm
"The Beolab 5 is so capable in so many respects that it leaves very little room for criticism."

The Beolab 5 will appeal more to the cerebral consciousness than the emotional subconscious, its strengths lying more in understatement and discretion than in drama and tension. But by that token, no loudspeaker in my experience has been more able to sonically "disappear" from the room, leaving just the sound of music hanging there in air. Few other speakers have such a small sonic signature, and none of those that do combine it with the Beolab 5’s exceptional bass power and extension. While it’s true that the room compensation might have been more effective, the crucial factor is that the excellence of this revolutionary loudspeaker should be fully and consistently realized regardless of the room in which it’s used. That alone represents a true reinvention of the loudspeaker as we know it."

Från Digitalhomemag
"In use, the immediate impression is of exceptionally precise and detailed stereo imaging, superbly even-handed overall neutrality and very low coloration throughout. The lens system is extremely effective, and the speakers themselves seem to disappear - acoustically speaking.

The bass is about as good as it gets, imparting magnificent weight and power whenever required, while avoiding any unwanted thump, thickening or boxiness. A further bonus is that it goes very, very loud indeed, and does so without changing character or getting aggressive.

This is a remarkable and genuinely revolutionary loudspeaker, which will do much to enhance BangO's hi-fi credibility. A pair will fill even the biggest room with seriously loud sound, and powerful, even bass. It's expensive, but it's very, very good."

Från www.Linkwitzlab.com
"Beolab 5 uses a clever woofer equalization scheme which seems to work well. It had, for example, no problem reproducing the very low frequency drum note at the beginning of the 'Temple Caves' track from the Planet Drum CD, when several over $40,000 speaker setups had failed the test"

Frpn www.nyteknik.se

"Det låter kolossalt om det nya systemet Beolab 5. Från själva högtalarna hörs inte ett knäpp. Ljudet verkar istället komma nästa alla andra håll, högt ovanifrån, långt utåt sidorna, från flera meter bakom högtalarna. Helt frigjort från högtalarna. Och som om rummets väggar bara försvann. På några av de inspelningar B & O-folket använder för demonstration känns det som om det vore möjligt att knalla fram till musikerna och skaka hand. "

från http://www.post-gazette.com/pg/04065/281217.stm

"That said, the best sound I heard at the Consumer Electronics Show, or any audio demonstration for that matter, was Bang & Olufsen's remarkable new BeoLab 5. Historically, the Danish manufacturer has gone its own way in the audio world and was not the first choice among audiophiles looking for "the ultimate" speaker system. All that has changed with the BeoLab 5.

The BeoLab 5 combines several unique technologies to produce its fabulous sound. A licensed "acoustic lens" technology focuses and disperses the sound, and 2,500 watts of amplification are built in to each speaker. One would think that incorporating amplifiers totaling 2,500 watts would make for a speaker the size of a refrigerator; fortunately, this is not the case. The amplifiers are Bang & Olufsen's ICE power digital amplifiers, which are small and run cool.

The BeoLab 5 calibrates itself to match room acoustics. A small microphone extends from the base of the speakers and test tones are played for a few minutes. The speaker measures the test tones and automatically sets itself for optimum performance.

The end result? It is hard to describe, but suffice it to say this jaded audiophile was pretty much blown away. The sound is full, natural, perfectly balanced tonally and effortlessly dynamic. Bass is incredibly tight and deep. I did not want the demonstration to end -- I could have melted in my seat."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 04:17

Vad kommer det sig att du praktiskt taget aldrig hänvisar till några av dig beskrivna faktiska fysikaliska egenskaper hos objekten du försvarar - men alltid hänvisar till vad andra tycker om dem? :o

Är du säker på att andra delar din aukoritetsdyrkan? Jag tror de flesta här på faktiskt, faktiskt föredrar om du kan beskriva vad det är så är så bra, hellre än att hänvisa till hur många flugor som älskar bajs (i fråga efter fråga efter fråga...). Inte minst för att det visar att du har en egen uppfattning, och inte bara låter dig ledas av vad andra sagt sig tycka.

Sakargument är helt enkelt bättre, i varje fall om du vill nå fram till dem som inte vill se hänvisningar till av dig utpekade auktoriteter, utan som vill veta vad det är som är så bra med de produkter eller företeelser som du försvarar.

Jag menar inte att du aldrig nämnt något som liknar en sakbeskrivning av apparaters egenskaper, men det tycks mig vara mycket sällsynt från dig. Du hänfaller till auktoritetshänvisningar nästan alltid - vilket automatiskt gör att du hamnar i lägen där du tycks försvara i princip allting som är populärt - oavsett om det är det bara på grund av att en myt vuxit sig stark. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Observera att jag nu talar om din allmänna tendens att hantera ditt självpåtagna uppdrag att överbevisa andra om att de skall tycka som du. Jag har inte kommenterat den specifika högtalaren du försvarar här.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-05 08:44

Rain skrev:
tvett skrev:

Det vet du ju redan färre lådresonanser ger renare och "snabbare" bas med bättre dämpning nackdelen är sämre verkningsgrad i basen men nuförtiden är det inget större problem. Blåsljud från basreflexporten och viss fasutsläckning av basen slipper man dessutom..

Viss fasutsläckning av basen p.g.a. minskade lådresonanser ?
Det låter intressant...
Kan du utveckla det lite mer för oss som inte vet så mycket och vill lära oss mer ???

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-05 08:57

Rain skrev:
tvett skrev:

Hmmmm....
Stämmer detta fysikaliska fakta in på Cerwin Vegas basar också ?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-05 09:36

Hur många här inne har verkligen lyssnat till denna högtalare???? Väldigt väldigt få skulle jag tro, och ändå är stora motorsågen ofta på väg fram...

Nä, största problemet är att det står B&O på den. Hade den varit från en mer "respekterad" tillverkare av högtalare hade denna diskussion sett ut på ett helt annat sätt även om högtalaren i sig varit densamma.

(HUr länge dröjer det innan Rain utsätts för personliga påhopp denna gång?)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-05 09:55

Jag har lyssnat..

Men hedlunds skapsynta inlägg skall bli skoja att se svaret på. Rain försvarar i blod CV och B&O och i och med detta blir en hel del motsägelser sagda som jag väntar med spänning på resultatet av. Har skall regntet ta sig ur detta. :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi