Hur kan ljudkvallen bli så här dålig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Hur kan ljudkvallen bli så här dålig?

Inläggav m_persson79 » 2007-07-04 23:53

Hej :)

Kolla in detta

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... ID=7516044

8O

Jag kan förstå att det blir skit men varför sååå jäkla kasst? Är det typ videokamerans mik som totalbottnar?

Kollar man runt bland DJs på myspace så är det överlag inte så bra men varför blir det så TOK-illa? :?

Och vad skulle man kunna göra med enkla medel för att göra det bättre?

Inte tänkt att bli debatt kring internet-oljud utan konstruktiv kritik kring fenomenet i sig som blir allt vanligare (att man inte hör ett skit av vad folk säger på yotube, etc)

Användarvisningsbild
Rain

Re: Hur kan ljudkvallen bli så här dålig?

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:57

[quote="m_persson79"]Hej :)

Kolla in detta

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... ID=7516044

8O

Jag kan förstå att det blir skit men varför sååå jäkla kasst? Är det typ videokamerans mik som totalbottnar?
[quote]
Ja, det lär vara ett jvla tryck på ljudet där kameran befinner sig, han borde ha kopplat in sig på mixerbordet för att fä bästa ljud, men å andra sidan förstår man mer vilket drag det var där när ljudet låter som det gör och man hör publiken, mer dokumentärfeeling alltså..
Senast redigerad av Rain 2007-07-05 00:15, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-05 00:10

Rain,

bra poäng/argument men, man hör ju inget..

Kan ju vara så att ju mindre man hör desto bättre tryck men om man nu inte vill det, what to do?

PS. Jag är ingen DJ som fiskar tips. Bara generellt sett intressearad. :)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 00:15

m_persson79 skrev:Rain,

bra poäng/argument men, man hör ju inget..

Klart man hör.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 00:42

Just den där länken hörde jag inget ljud på. Bara ett ordentligt oljud. Vet inte vad det var egentligen, en asfaltsmaskin kanske?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 01:07

phon skrev:Just den där länken hörde jag inget ljud på. Bara ett ordentligt oljud. Vet inte vad det var egentligen, en asfaltsmaskin kanske?

Menar du att oljud inte är ljud?

Aldrig hört techno förut?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-05 01:38

m_persson79 skrev:Jag kan förstå att det blir skit men varför sååå jäkla kasst? Är det typ videokamerans mik som totalbottnar?

Mja, kanske miken, men jag tror mer på elektroniken i kameran. De brukar ju ha en sån där automagisk nivåreglering och eftersom en del filmar fågelkvitter så finns det förmodligen en högsta gräns som är lägre än nivån på det där stället.

Om det säger att kameran är felkonstruerad, eller att ljudnivån är för hög låter jag vara osagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-05 01:57

Av videosnutten ser/hör man ju:
A) Att Dj Anneli ser bra ut
B) Att hon är DJ
C) Att det verkar vara ett jäkla drag där

För att få ett renare ljud kan man ju försöka placera någonting framför mikrofonen för att minska ljudnivån. Ibland funkar det bra med tom ett finger. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-05 02:53

Syntesis skrev:Av videosnutten ser/hör man ju:
A) Att Dj Anneli ser bra ut
B) Att hon är DJ
C) Att det verkar vara ett jäkla drag där

För att få ett renare ljud kan man ju försöka placera någonting framför mikrofonen för att minska ljudnivån. Ibland funkar det bra med tom ett finger. :)

Jo, det blir förstås tystare, samtidigt ska man inse att det blir grav åverkan på tonkurvan. Det blir lite pest eller kolera.

Det är faktiskt väldigt svårt att bygga en akustisk pryl som minskar ljudnivån med rak tonkurva över hela hörbara området. Om mikrofonen är extern, med en liten plugg in till kameran, så skulle jag nog försöka klämma dit en liten spänningsdelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 05:04

Syntesis skrev:För att få ett renare ljud kan man ju försöka placera någonting framför mikrofonen för att minska ljudnivån. Ibland funkar det bra med tom ett finger. :)

Ja, i det här fallet hade det definitivt fungerat välgörande. Nivåförlusten på grund av klippningen är ju säkert >>20 dB. Informationsförlusen är extrem när en så extremt stor del av samplena faktiskt är klippta! Det som går förlorat på det viset är förlorat för alltid. Felen från ett finger för mikrofonen är däremot till största delen reverserbara (det blir ingen informationsförlust).

Rain skrev:Ja, det lär vara ett jvla tryck på ljudet där kameran befinner sig, han borde ha kopplat in sig på mixerbordet för att fä bästa ljud, men å andra sidan förstår man mer vilket drag det var där när ljudet låter som det gör och man hör publiken, mer dokumentärfeeling alltså..

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

I rest my case.

Jag skall aldrig mera ens reflektera över att det kan finnas ens uns av omdöme i några av dina uttalanden.

Jag förstår nu orsaken till allt vansinnigt du uttalat i tidigare trådar. Pusslet går ihop, liksom. Du saknar till praktiskt taget 100 % omdöme!

Allt du sagt om SM57, NS10, kompression/mastring, högtalare sålda från skåpbilar... förklaras: Du har helt enkelt inte en susning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-05 07:53

Har varit med om samma sak ganska många gånger när man filmat med digitalkamera på trance-events.. Dom pallar inte nivån, även om ljudet på plats lät heelt okej..

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-05 08:47

Finns det i över huvud taget någon mick som sitter fastmonterad på en videokamera som skulle klarat detta ?

Det är SÄKERT för starkt ljud på den där spelningen, PLUS att det säkert är en förfärlig basresonans eller ja, mycket bas :roll: Såg ut att vara utomhus iof.

Det är trixigt att spela in Liveljud från sådana hära konserter. Man vill ha rätt känsla, det vet ju folk som vart på liknande konserter, att man kanske inte vill ha nån sorts Diana Krall -känsla :o

Inkoppling i mixerbord, ihopmixat på något sätt med en mikrofon som hänger över publiken vore möjligen okej, någonting som klarar av ljudtryck, och som fångar upplevelsen.

Sedan brukar det va skoj o ha en mikrofon i DJ-båset, så man kan panorera dit, brukar vara ett anourlunda ljud där.

Hur som helst, det finns ju inte många Live-DVD´s med Liveljud från liknande konserter.

Den som spelade in detta, borde ha använt en extern mick, eller kopplat in sig direkt på mixerbordet och fått en signal som i alla fall inte klipper (det vet man ju inte dock, man skall inte vara så säker på denna typ av events :wink: om det klipper, eller ej).
NN

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-05 10:22

IngOehman skrev:
Jag förstår nu orsaken till allt vansinnigt du uttalat i tidigare trådar. Pusslet går ihop, liksom. Du saknar till praktiskt taget 100 % omdöme!
ö

Har du någonsin varit på ett rave?

Förövrigt så tror du väl inte på allvar att meningen med videon var att den skulle låta så bra som möjligt...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-05 10:57

Rain skrev:

Jodå, det har jag.

Men asså, du kan väl inte påstå att det lät särskilt bra om inspelningen? På allvar alltså?

På en skala, vad tycker du själv ... ?

Är det en helt OK ljudkvalitet som man kanske kunde tänka sig att pressa CD och distribuera direkt? Eller man kanske måste mastra det hela först?

Som sagt, vad tycker du själv ... ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 11:09

phon skrev:
Rain skrev:

Jodå, det har jag.

Men asså, du kan väl inte påstå att det lät särskilt bra om inspelningen? På allvar alltså?

På en skala, vad tycker du själv ... ?

Är det en helt OK ljudkvalitet som man kanske kunde tänka sig att pressa CD och distribuera direkt? Eller man kanske måste mastra det hela först?

Som sagt, vad tycker du själv ... ?

Men hallå, en amatörsnubbe har filmat från DJbåset på ett raveparty och lagt ut det på nätet. Kul att kolla på för dom som inte var där. Kanske. Genast börjar en massa audiofiltomtar i en helt annan del av världen klaga på ljudkvalitén. :lol:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-07-05 11:20

Låter coolt, synd bara att det förmodligen inte lät så i verkligheten. :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-05 11:59

rhenrics skrev:
Men hallå, en amatörsnubbe har filmat från DJbåset på ett raveparty och lagt ut det på nätet. Kul att kolla på för dom som inte var där. Kanske. Genast börjar en massa audiofiltomtar i en helt annan del av världen klaga på ljudkvalitén. :lol:

Pja. Grundfrågan var ju varför det blidde så. :?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 12:48

i skrev:

Men, det är väl ganska uppenbart att kameramicken övermättas så den storknar. End of story? Förstår inte syftet med tråden. Ska vi jaga folk över hela världen och påpeka att de gjort en dålig inspelning och tala om hur man borde gjort istället?

chilla istället, det är sommar 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-05 13:06

rhenrics skrev:
i skrev:

Men, det är väl ganska uppenbart att kameramicken övermättas så den storknar. End of story? Förstår inte syftet med tråden. Ska vi jaga folk över hela världen och påpeka att de gjort en dålig inspelning och tala om hur man borde gjort istället?

chilla istället, det är sommar 8)

Jag försökte en gång för länge sedan spela in ett bluesband på en skärgårdsbåt med en Sony WMDC-6 kassettspelare och en relativt enkel mikrofon. Mikrofonen kunde ställas i två känslighetslägen och jag valde det minst känsliga. Inställningen på kassettdäcket gjordes med rätt bred marginal till 0-nivån.

Det lät apa givetvis. Mikrofonen klippte våldsamt och ändå var nivån inte högre än att öronen mådde helt OK.

Jag kan tänka mig att en inbyggd mikrofon i en kamera beter sig likadant.

Men instämmer i frågan, so what?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-05 14:05

rhenrics skrev:

Word!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-05 14:47

rhenrics skrev:
i skrev:

Citat från ursprungsfrågan: "Och vad skulle man kunna göra med enkla medel för att göra det bättre?"

Tycker du det är en dum fråga ? Det tycker inte jag.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 14:54

i skrev:
Citat från ursprungsfrågan: "Och vad skulle man kunna göra med enkla medel för att göra det bättre?"

Tycker du det är en dum fråga ? Det tycker inte jag.

ingen aning. ska vi utbilda alla kids runt om i världen hur man med enkla medel får till ljudet på deras inspelningar? så att vi ljudkonässörer slipper retas oss på det. det låter om inte dumt så en aning prententiöst. och onödigt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 14:57

rhenrics, nej vi ska inte försöka lära oss själva heller, det vore ju dumt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-05 14:59

tvett skrev:rhenrics, nej vi ska inte försöka lära oss själva heller, det vore ju dumt.

"Vi" kan och vet ju redan allt...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 15:11

Rain skrev:
IngOehman skrev:
ö

Har du någonsin varit på ett rave?

U bet!

Jag har till och med varit på en veckolångt rave i ungern i samband med en solförmörkelse för några år sedan. Mång gånger i Svedala också. Hurså?

Förövrigt så tror du väl inte på allvar att meningen med videon var att den skulle låta så bra som möjligt...

Jag har inte varken kommenterat videon, eller klandrat den som gjort den. Sådär blir det ju helt enkelt. Inget konstigt med det.

Det jag skrev handlar uteslutnade om dina kommentarer till den, som förklarar att du nästan varje gång något ljudkvalitetsmässigt oerhört dåligt kommer upp yttrar att det är rätt bra, och att folk uttalar sig om saker de inte vet något om (trots att det de säger alltid visar på ett omdöme som du saknar).

Du har helt enkelt i princip inga krav överhuvudtaget för att du skall tycka att något låter bra/har några kvaliteter. Du är utan jämförelse den omdömeslösaste person jag kan komma på såhär på rak arm att jag någonsin läst påståenden ifrån, och om det är sant som du påstår att du arbetar prefessionellt med saker som har med ljud att göra, är det kusligt. 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 15:20

rhenrics skrev: Men hallå, en amatörsnubbe har filmat från DJbåset på ett raveparty och lagt ut det på nätet. Kul att kolla på för dom som inte var där. Kanske. Genast börjar en massa audiofiltomtar i en helt annan del av världen klaga på ljudkvalitén. :lol:

Men... det är väl ingen som klagat på snubben som gjort inspelningen? :o

Såvitt jag har sett har det bara ställts frågor om varför det blir så dåligt när man gör sådär. Rätt rimliga frågor att ställa, av audiofiltomtar, tycker jag. De vill ju veta vad det beror på och hur problemet kan lösas om man själv skulle hamna i en liknande situation.

Jag gillade speciellt det handfasta rådet att sätta fingret för mikrofonen/mikrofonerna. :P

Är de stora och nätklädda är det rätt svårt att dämpa dem effektivt dock. Elektreter med bara ett litet hål för ljudet in är lättare att tysta på så sätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-05 15:28

Så Rains råd om att koppla in sig till mixerbordet var inget att ha? :lol:

Dylika bootlegs har brorsan spelat in många gånger, men då gäller det att känna teknikern.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 15:37

IngOehman skrev:
rhenrics skrev: Men hallå, en amatörsnubbe har filmat från DJbåset på ett raveparty och lagt ut det på nätet. Kul att kolla på för dom som inte var där. Kanske. Genast börjar en massa audiofiltomtar i en helt annan del av världen klaga på ljudkvalitén. :lol:

Men... det är väl ingen som klagat på snubben som gjort inspelningen? :o

Såvitt jag har sett har det bara ställts frågor om varför det blir så dåligt när man gör sådär. Rätt rimliga frågor att ställa, av audiofiltomtar, tycker jag. De vill ju veta vad det beror på och hur problemet kan lösas om man själv skulle hamna i en liknande situation.

Jag gillade speciellt det handfasta rådet att sätta fingret för mikrofonen/mikrofonerna. :P

Är de stora och nätklädda är det rätt svårt att dämpa dem effektivt dock. Elektreter med bara ett litet hål för ljudet in är lättare att tysta på så sätt.

Vh, iö

Nope, sa inte heller att ngn klagat på snubben, bara på hans inspelning. Å då menar jag att det är väl ganska uppenbart var det gått snett. Trådskaparen säger det ju själv.

Well well, själv tycker jag frågeställningen är helt irrelevant, iom att den utrustning som gemene man använder inte är anpassad för dylika tillämpningar. Det finns proffsgrejjor för sådant. Bäst blir det om man överlåter åt proffs att göra inspelningarna. Vill man lattja lite som den här snubben, ja då blir resultatet därefter. Det är väl inte så mycket att orda om. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 15:49

Nä kanske inte det, fast om någon vill orda om det, det vill säga undra vad det beror på att det blir så dåligt (som trådskaparen), då tycker jag det är helt ok att frågan tas upp.

Nyfikenhet är en bra drivkraft - en kunskapsalstrande. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 15:55

IngOehman skrev:Nä kanske inte det, fast om någon vill orda om det, det vill säga undra vad det beror på att det blir så dåligt (som trådskaparen), då tycker jag det är helt ok att frågan tas upp.

Nyfikenhet är en bra drivkraft - en kunskapsalstrande. :P

Vh, iö

Ja klart ni får orda om det. Alstra på! :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi