Kan UL 84 rör ersättas med El 83 rör?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Bohman

Kan UL 84 rör ersättas med El 83 rör?

Inläggav Bohman » 2007-07-05 17:11

Ja frågan står i rubriken.
Vad blir följderna?
Passar dom ens?
Kanske en dum fråga men frågar man inget lär man sig inget.
Hoppas på svar :wink:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-06 16:33

Nej, det är två helt olika rör.

Dels skiljer glödspänningen, dels skiljer pentodens elektriska data åt rätt rejält. Det som borde hända om du stoppar i en EL83 i hållare avsedd för UL84 är att glödtråden brinner av.
- Militant slacker

Bohman

Inläggav Bohman » 2007-07-07 01:01

Jax skrev:Nej, det är två helt olika rör.

Dels skiljer glödspänningen, dels skiljer pentodens elektriska data åt rätt rejält. Det som borde hända om du stoppar i en EL83 i hållare avsedd för UL84 är att glödtråden brinner av.

Okej då vet jag,
Följd fråga vilka rör kan jag stoppa i istället för ul84 för att ändra ljudet?
Kom på en till vart kan jag hitta datablad över alla rör?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-07 19:12

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php för att hitta datablad.

Jag har ingen aning vad du menar med "ändra ljudet". Man kan möjligen prova olika fabrikat av UL84 eller dess amerikanska ekvivalent 45B5.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-07-07 23:26

Ingen aning om vad Ul84 är för rör, men glödtrådarna lär knappast brinna av om man växlar till EL83.
Möjligen kan det bli problem om glöden är i likspänning.
Antingen ett spänningsfall eller vise versa.

Vad som är ett allvarligare problem i sådant fall, är rörets i konstruktionen valda spänning-/ström-kurva, som kan bli helt vansing, om man bara byter till helt annat rör, utan kunskap att mäta upp konstruktionen och kunskap om rörens arbetsområde, hur konstruktören har tänkt och utan att ha någon egen tanke.

Lika tokigt som att byta godtyckligt transistor till en transistorförstärkare, utan att utföra erforderliga justeringar och mätningar.

Bohman

Inläggav Bohman » 2007-07-07 23:41

Ni har rätt, jag har fel.
Det är nog jag som fott det om bakfoten. Trode man kunde byta rör för Att ändra efekten osv, Är ganska ny på rör fronten men gillar ljudet som fan.
Tack för länken JAX.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-08 13:04

Ragnwald skrev:Ingen aning om vad Ul84 är för rör, men glödtrådarna lär knappast brinna av om man växlar till EL83.

UL84 är en EL86 med 100mA serieglöd. När glöden är varm faller c:a 45V över glödtråden i en UL84. Rör i U-serien har oftast sina glödtrådar anslutna i serie och matas direkt från nätspänningen, ofta med ett stort NTC-motstånd i serie.

Sätter man i ett EL83 som vill ha 6.3V på sin glödtråd så kan glödtråden i andra rör i apparaten brinna av alternativt om det är enda röret så kan EL83:ans brinna av.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-09 16:44

Bohman skrev:Ni har rätt, jag har fel.
Det är nog jag som fott det om bakfoten. Trode man kunde byta rör för Att ändra efekten osv, Är ganska ny på rör fronten men gillar ljudet som fan.
Tack för länken JAX.

För att göra större förändringar måste man göra stora ingrepp. Öka effekten innebär ändring av utgångsrör vilket kräver större utgångstrafo med annan impedans (rentav), andra värden på katodmosttånd/annan biasspänning, annan anodspänning, annat drivsteg ....

Det man kan göra är att swoppa mellan olika fabrikat och varianter av samma rör (ev med smärre omkopplingar) för att eventuellt finna andra ljudkaraktäristika. Du byter ett 6L6 mot en KT66 mot en 807, vilka alla är "samma rör" (=samma familj) men med olika signaturer.

Jag har sett en gitarrförstärkare som är gjord för att kunna köra 6V6 alt 6L6 alt EL34 - allt för att ge olika efgfekter, men det är en annan sak.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum