En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-04 11:10

Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(
Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:15

Max_Headroom skrev:Visar ännu en gång att jag är i fel branch och inte tillräckligt kreativ för att tjäna några pengar :(

Räcker med att bläddra i PRV:s katalog med nya patent, göra en starkt förenklad prototyp av ngn lämplig dylik sådan, och sedan hävda att den även har ljudförbättrande egenskaper. 8)

Marknadföringskanalen finns ju redan:
E-handelsplats för ormolja

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 11:16

Skeptikern skrev:
Ifrågasätt de åsikterna du inte håller med om då.

Vilket jag gör. D.v.s. han åsikter om tweaket som han avfärdar som ormolja utan bakomliggande resonemang eller erfarenhet.
Det jag vänder mig emot är att han (iÖ) i sin egenskap av näringsidkare skriver ner sina konkurrenters produkter, vilket jag vet är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Så vitt jag sett har IÖ gjort en poäng av just av att aldrig skriva något negativt om konkurrerande produkter (alltså högtalare) så länge de är i produktion. Var har du sett exempel på motsatsen? På vilket sett skulle förresten den här lilla tingesten konkurrera med IÖ:s produkter?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 11:17

Almen skrev:
Eller att du är en hederlig människa som inte vill lägga tid på att hitta på saker som skall lura av andra människor deras pengar. :)

Köper man ovanstående pryl för angivet pris så har man antingen så mycket pengar så man inte behöver bry sig, eller så struntar man totalt i vad man lägger pengarna på ändå. Bryr man sig inte mer om vad man lägger pengarna på, så får man skylla sig själv. Bättre då att jag tar hand om kosingen. Har inga moraliska betänkligheter alls med att sälja nåt sånt här, men får liksom inte produkt-idéerna.

Gratulerar säljaren till hans nya porsche!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 12:12

Kevin_Mitnick skrev:
Morello skrev:Finns det nån som torgför skräpet i Sverige?

Akkelis Audios säljer produkten för 3990kr.

Totalt moraliskt förfall när dom pysslar med sånt. :?
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-04 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-04 12:37

Efter att snabb läst denna tråd och på det andra forumet har jag inte fått grepp om vad det är. Går det att förklara kort och enkelt?

Är det en kort sladd med en rund låda i ena änden som man ansluter till sin apparat (RCA eller skruv)?
och sedan inget mer?

Det är alltså bara att ta en kabel stump på några decimeter och koppla till en apparat. Blir det en liten antenn?

//Michael

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 12:46

Mich skrev:Efter att snabb läst denna tråd och på det andra forumet har jag inte fått grepp om vad det är. Går det att förklara kort och enkelt?

Är det en kort sladd med en rund låda i ena änden som man ansluter till sin apparat (RCA eller skruv)?
och sedan inget mer?

Det är alltså bara att ta en kabel stump på några decimeter och koppla till en apparat. Blir det en liten antenn?

//Michael

Nej det är saltkristallerna i den runda lådan, som fungerar som "virtuell" jord, som gör tricket som jag fattar det. Ungefär som ett svart hål för jordstörningar o dyl alltså. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 12:47

Det verkar som den är fylld med något salt som skall fungera som en perfekt jord. Den verkar dock inte lyckas dra ned jorden som apparaterna är kopplade med i väggen, utan bara ytterst lokalt, för det behövs visst en per maskin.

Hade väl annars varit lämpligare att koppla den till grenuttaget så att alla prylarna hade fått en gemensam perfekt jord, men då säljer man bara ett ex per kund. :lol:

Uppfinningsrikedomen är det uppenbarligen ingen brist på...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-04 18:06

Aha :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-04 18:40

Vilket lurendrejeri en del håller på med att man kan ägna sig åt sådan verksamhet helt öppet är ju egentligen helt fantastiskt. Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då? Verkar som om att HiFi marknaden inte är större än att sådant här elände kan slinka genom maskorna oupptäckt. Brunnen som dessa skithuvuden som hittar på sånt här öser ur tycks aldrig sina.

:evil:

Mvh//Matte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 19:16

Grismannen skrev:Vilket lurendrejeri en del håller på med att man kan ägna sig åt sådan verksamhet helt öppet är ju egentligen helt fantastiskt. Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då? Verkar som om att HiFi marknaden inte är större än att sådant här elände kan slinka genom maskorna oupptäckt. Brunnen som dessa skithuvuden som hittar på sånt här öser ur tycks aldrig sina.

:evil:

Mvh//Matte.

Tja... Så länge det finns kunder så... Det är väl snarare ett tecken på att det finns folk med gott om pengar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 19:53

Grismannen skrev:... Tänk om en bilförsäljare eller mäklare körde samma race som dessa individer, man undrar hur marknaden skulle reagera då?

Det gör dom. HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen.... Bilförsäljare litar jag ännu mindre på, vare sig dom säljer nya eller begagnat....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-04 20:43

Bill50x skrev:
HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen....

Har du några belägg för det? Inte för att jag tror att mäklarbranschen är fri från rötägg, men visst är det väl ganska reglerat ändå?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 21:00

Bill50x skrev:HiFi-branschen är ganska sund jämfört med mäklarbranschen.... Bilförsäljare litar jag ännu mindre på, vare sig dom säljer nya eller begagnat....

/ B

Enligt mig är det tvärtom. Få, om någon, bransch är så full med trams och skit. Det är så man inte kalla sig för audiofil.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-07-04 21:46

Skeptikern skrev:
Efter att ha hört skillnaden från köket...
Ja, ormoljans tid är inte förbi...
Vh, iö

Somliga hävdar samma sak om dina produkter så kasta inte sten i glashus.......... :roll:

Skeptikern, Ingvars kommentar är en klassiker i sammanhanget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-04 22:09

Tror inte mäklare och bilförsäljare hur skabbiga dom än må vara hittar på direkta lögner som är så genomskinliga att man ser rakt igenom dem.

Kan det vara så att gemene man har ett så starkt begränsat kunnande inom elektronik elektricitet o dyl att det går att hitta på vilka dumheter som helst? Man kan ju inte vara expert inom alla områden men jag tror att folks kunskaper om ljud och elektronik etc är mycket mindre än vad de är inom mycket annat. Typ:Storhögtalare=bra. Liten högtalare=dålig.
Har fått för mig att så kan vara fallet iaf efter vissa diskussitioner med kollegor på jobbet. :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 22:54

Grismannen skrev:Tror inte mäklare och bilförsäljare hur skabbiga dom än må vara hittar på direkta lögner som är så genomskinliga att man ser rakt igenom dem.

Kan det vara så att gemene man har ett så starkt begränsat kunnande inom elektronik elektricitet o dyl att det går att hitta på vilka dumheter som helst? Man kan ju inte vara expert inom alla områden men jag tror att folks kunskaper om ljud och elektronik etc är mycket mindre än vad de är inom mycket annat. Typ:Storhögtalare=bra. Liten högtalare=dålig.
Har fått för mig att så kan vara fallet iaf efter vissa diskussitioner med kollegor på jobbet. :?

Hur många watt är dina högtalare på? :twisted:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-04 23:11

IngOehman skrev:Efter att ha hört skillnaden från köket...

Ja, ormoljans tid är inte förbi...

Vh, iö

Du har helt rätt. :x

När ska detta vansinne upphöra, undrar vän av ordning?

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 05:22

Min kommentar har egentligen inte något med själva produkten att göra alls, men presentationen av den är ju rena parondin på ormoljereklam, med alla sina motsägelser, svammel och fysikaliska kullerbyttor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-05 11:25

Magnuz skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Ett intressant citat är:

Första kunden säger detta om RGC-24: "Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande. När jag kopplar ur den igen så låter allt bara platt och ansträngt... Den här får du inte tillbaka

Ja, det förstärker onekligen intrycket av att det är en bluff. Det fattas bara att det hade varit hans fru som hade sagt det. :lol:

Du vet inte hur nära sanningen du var där Magnuz :D

Så här skriver importören i tråden på HF idag:

Den första kunden som köpte en RGC-24 blev så förvånad över förändringen att han tog med den ut till fruns lilla anläggning i köket för att prova den där. Och han svär på att han hörde en tydlig förbättring även där!

Visserligen var det i frugan som sade att de lät bättre, men fortfarande ganska kul :)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 15:08

Här har alla tydligen skaffat sig erfarenhet av denna mojäng fast den nyligen utkommit vilket gör mig avundsjuk på er 8O ..

jag skulle ju också velat haft er grundliga förhandsinfo via egna erfarenheter om den faktiska funktionen som den tydligen skall ha..Som ni nu hört att den inte har..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 15:14

Mayro skrev:Här har alla tydligen skaffat sig erfarenhet av denna mojäng fast den nyligen utkommit vilket gör mig avundsjuk på er 8O ..

jag skulle ju också velat haft er grundliga förhandsinfo via egna erfarenheter om den faktiska funktionen som den tydligen skall ha..Som ni nu hört att den inte har..

Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.

( Skall vi vara jobbigt petiga så skall man kanske säga att OM den har den minsta påverkan, så är det i alla fall inte pga den påstådda funktionen utan av andra skäl och då troligtvis negativ påverkan och en indikation på att den apparat den kopplats till kanske inte är optimalt konstruerad. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 15:30

ja jag har då inte en susning alls om huvida den gör allt där säges eller inget eller delvis. Eller då inte heller om den gör helt annat..

edit
tog bort onödig text.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2007-07-05 16:40

Mayro - det behövs inte lyssna på den för att veta att den beskrivna funktionen är omöjlig.

Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-05 16:43

StefanB skrev:

Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Ja det är skönt att kunna det, men du är inte där ännu. Jobba på!
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-07-05 16:53

Bör vara en smal sak att DIY-a ihop en...
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 16:53

Va 8O

Kan inte ALLA se på en bild och ett pris om saker är fungerande eller ej. Jag trodde i min enfalld det enbart var jag som inte innehadde den förmågat kunskapsmässigt.. men så visar det sig att det finns en till..

men klart. Du Stefanb är ju handlare och har endast målet att sno oss på våra pengar.Lurendrejja dig mesta möjliga.... Glömde detta här rådande faktum att en DEL handlare här är inte "sådana" och en del andra är "sådana"... mycket märkligt egentligen eftersom dom som INTE anses seriösa ändå inte har en bunt med folk med slagträn efter sig då dom blåst hundratals arga hifisnubbar landet runt..hmm. kanske LJUGER baktalar och snackar en del uttrar en massa skit bara här om man skulle syna dom.. 8O

Hmm. Nej för fan. Här finns vetenskapen även om den använder sig av stilen man inte ens finner på skitsnackande kärringars fikarep..

Skärp er för böveln lite grabbar. Ni liknar en flock fikastinna kärringar hela bunten av er..har ni stuckit er på virknålarna allihopa ? Man kan snudd tro så då man läser hur ni gasar igång varanndra som små tonnårsgrabbar som manar en feg jävel att hoppa från en höjd han inte egentligen klarar av..

Man blir fan förvånad än idag här över den rätt dåliga stil som bara inte kan utebli direkt någon lustigkurre vill göra sig ett namn via hänga saker eller företeelser inom vår hobby..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-05 16:58

StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Det behövs inte mycket kunskap till det. I det här fallet skall tilläggas.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-05 17:05

Kaffekoppen skrev:
StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Det behövs inte mycket kunskap till det. I det här fallet skall tilläggas.

kan det var så att sagda saker som dessa från LTS ledande sida är skälet att knappt någon vill ha med LTS att göra som testare mm..Samt att respekten är i stort NOLL för LTS som organisation att faktiskt bedriva seriösa samtal om hifi med öppenhet osv.. Jag är övertygad om att svaret är JA..

kaffekoppen Nu blev jag jävligt besviken på dig helt ärligt.. Du uppvisar rena rama jävla gängledarmentaliteten och inte ditt ansvar som ordförande i en förening.. Skärp dig för sjutton. Bättre kan du nog om du tänker efter bara en aning..

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-05 17:21

Det är inte bilden eller prislappen utan reklamtexten som avslöjar det hela. Den kanske verkar trovärdig för de flesta "vanliga" människor, men var och en som kan något om elektronik ser direkt att det är gallimatias.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi