Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-07-05 15:39

[/quote]

Nu har du inte riktigt tolkat mina inlägg riktigt rätt. Vad jag ville ha sagt var att pulsviddsmodulerande slutsteg inte kan mäta sig med motsvarande i klass AB när det gäller låg distorsion och frånvaro av artefaker i fullregistertillämpningar. Detta är en hyggligt väl förankrad sanning, vill man inte tro på det så får man ta sökfunktionen ovan till hjälp för vidare förkovring. Har man anspråk på att vara "bäst" så får det inte finnas några som helst tveksamheter på komponentval och konstruktionslösningar. Hur bra än B&O är, så kunde det blivit bättre med annan förstärkarlösning i hiend-hänseende i yttersta toppklassen, som det gjort sig gällande. Därvidlag kan jag såga lösningen innan jag ens behöver lyssna, med syfte att hitta den absolut bästa högtalaren. Hur bra tex en Ferrari än är så begränsas den högst betydligt om man kör på hjul av trä. Ser man till kylnings- och platshänseende så är saken en annan, i det fallet förstår jag valet av pulsviddsmodulerande slutsteg.

Jag har aldrig påstått att beolab5 låter direkt illa. Inte heller tror jag att din rigg gör det. Har ett par vänner som helhjärtat spelar på Hypex-moduler; subjektivt låter det faktiskt riktigt bra. Men teoretiskt "bäst" lösning är det inte.

Naqref har rätt; jag har dissat klass D-teknik generellt, och ICE specifikt, i den meningen att göra anspråk att vara absolut bäst, då det bevisligen finns vettigare lösningar.[/quote]

Nåja, låt gå för det, vi behöver ju inte börja klyva hår, men jag gick för säkerhets skull tillbaka till dina tidigare inlägg, just för att försöka undvika en feltolkning. :wink:

Vad har dina kompisar för nätdelar till sina Hypexbyggen? Kör de aktivt, eller fullregister? Själv har jag tagit i rejält på alla punkter med överdimensionerade ringkärnor från Elfa, (bl a 800VA på 11 Kg omgärdad med mumetall, en trafo som från början lär ha varit avsedd till ett Bladelius projekt som aldrig blev av), en hoper colaburk stora RIFA lytar i varje burk, fullvågs likriktarbryggor med snubbers, softstart från PA m.m. Detta tror jag bidrar till det exceptionellt goda resultatet... och jag försäkrar att resultatet står sig mot det mesta, både vad gäller detaljupplösning, närvaro, fokus på instrument och röster, samt en bottenlös kraft som lätt kan jämföras med åsnesparkar. :D

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-05 16:03

paradigm:

En kör aktiv delning med ucd-moduler i alla register (avr7000) och en kör fullregister med högtalarens egna filter (Tux). Vet inte riktigt hur deras nätdelar ser ut, men sök på forumet så bör du hitta byggtrådar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-05 16:32

När jag läste...
Vee-Eight skrev:Vad jag ville ha sagt var att pulsviddsmodulerande slutsteg inte kan mäta sig med motsvarande i klass AB när det gäller låg distorsion och frånvaro av artefaker i fullregistertillämpningar.

...så tolkade jag ditt "i fullregistertillämpningar", som "till skillnad från rena bastillämpningar".

Jag tyckte det var mycket tydligt att du talade om problemen i högfrekvensregistret med andra ord.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-05 23:30

IngOehman skrev:När jag läste...
Vee-Eight skrev:Vad jag ville ha sagt var att pulsviddsmodulerande slutsteg inte kan mäta sig med motsvarande i klass AB när det gäller låg distorsion och frånvaro av artefaker i fullregistertillämpningar.

...så tolkade jag ditt "i fullregistertillämpningar", som "till skillnad från rena bastillämpningar".

Jag tyckte det var mycket tydligt att du talade om problemen i högfrekvensregistret med andra ord.

Vh, iö

Ja, din tolkning är vad jag menade. Tyvärr har jag inte fullt koll längre på vad dessa problemen i detalj består av, men jag vet att det var en rätt så intressant diskussion om detta på detta forumet för en tid sedan. Det framgick också mycket bra info om varför man tycker klass D trots allt låter rätt bra, även om vissa hade rätt så rabiat syn på det hela, i vanlig ordning. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-06 07:20

BengtO skrev:
NNord skrev:
meanmachine skrev:Bilbasar selar ju gott i smålådor men även där krävs ju enorma mängder effekt. 1000w är ingenting att nämna i bilkretsar. Min bror har 2st 12" basar i pluttlåda men de drivs med 4,4kWa... 8)

mm men de är andra frekvenser då. Och nästan alltid portade lådor.

Nja.. Väldigt ofta slutna lådor då vi pratar väldigt "små". Sen är det väl klart att de som spelar högt eller högst ofta använder portat men det finns både och. Sen e ju magnetpaketet ofta så jävla stort på dom basarna så dom inte får plats i en normal låda men det går alltid att lösa :)

Smålådorna i bil tar ju hjälp av bilkupéns bashöjande kavitet. Finns beskrivet av Linkwitz och i Peerless applikationsexempel för bilbasar. Redan mina 17 cm Audax-element i dörrarna spelar rakt till 40 Hz utan några tweak alls...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-06 20:30

Jag hittade en Ingvar Öhman text om bla. beolab5 på http://www.99.se/ljudproduktion/36931-h ... met-3.html , jag antar att texten stämmer Ingvar annars får du säga till.

Den var enl. följande :

Så här skrev Ingvar Öhman om Beolab 5:

Jag var inbjuden på Sverigepremiären (dagen före den stora pressvisningen!:-).

De låter väldigt "laid back", nästan som om musiken spelar i ett annat rum.
Det blir lätt så när en högtalare sprider väldigt mycket. Basåtergivningen
låter dessutom tämligen högdistorderande, och är också lätt att överstyra, men det är inte ovanligt med sådana här konstruktioner med intinsiskt extremt låg verkningsgrad (stort baselement i en extremt liten sluten låda) och förstärkar-effekt i massor för att ändå få ut något ljud. Effektiva skyddskretsar är absolut nödvändiga för att inte elda upp baselementens talspolar.

Dock är bandbredden imponerande, de låter aldrig "öronbedövande vasst"
och de har en bra "musik till arbetet"-potential. Man kan gå omkring och
lyssna på dem medan man gör annat, utan att de stör med att musiken blir "för intressant". Ganska perfekt för den tilltänkt målgrupopen får man förmoda.

Ni vet väl att B&O gjort en studie där de konstaterat att den normala B&O-
kunden vid varje skede av sitt liv bara spelar sex olika skivor, och nästan
till 100% har musiken spelande utan att de sitter och lyssnar på den. Det är
även därför B&O valt att göra CD-spelare med plats för just 6 stycken
skivor.

Det räcker för B&O-kunden. Skivorna kan sitta i i månader innan någon eller
flera behöver bytas. När m,an inte tillhör den gruppen häpnar man förstås
över idén att 6 skivor skulle räcka. Man vill ju ha alla tusen att välja
mellan, varje dag, varje gång man byter skiva.

Men, de är onekligen duktiga B&O på att göra apparater perfekta för sina
kunder, men bland dessa hittar man inte så många typiska musikälskare.
Det vill säga de som har sin musikanläggning för att kunna sätta på en skiva
och sätta sig ned och intresserat verkligen LYSSNA på den. Såsom de allra
flersta LTS-medlemmar nog gör. Eller tittar/lyssnar på en film.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 20:50

matereo skrev:Jag hittade en Ingvar Öhman text om bla. beolab5 på http://www.99.se/ljudproduktion/36931-h ... met-3.html , jag antar att texten stämmer Ingvar annars får du säga till.

Den var enl. följande :

Så här skrev Ingvar Öhman om Beolab 5:

Jag var inbjuden på Sverigepremiären (dagen före den stora pressvisningen!:-).

De låter väldigt "laid back", nästan som om musiken spelar i ett annat rum.
Det blir lätt så när en högtalare sprider väldigt mycket. Basåtergivningen
låter dessutom tämligen högdistorderande, och är också lätt att överstyra, men det är inte ovanligt med sådana här konstruktioner med intinsiskt extremt låg verkningsgrad (stort baselement i en extremt liten sluten låda) och förstärkar-effekt i massor för att ändå få ut något ljud. Effektiva skyddskretsar är absolut nödvändiga för att inte elda upp baselementens talspolar.

Dock är bandbredden imponerande, de låter aldrig "öronbedövande vasst"
och de har en bra "musik till arbetet"-potential. Man kan gå omkring och
lyssna på dem medan man gör annat, utan att de stör med att musiken blir "för intressant". Ganska perfekt för den tilltänkt målgrupopen får man förmoda.

Ni vet väl att B&O gjort en studie där de konstaterat att den normala B&O-
kunden vid varje skede av sitt liv bara spelar sex olika skivor, och nästan
till 100% har musiken spelande utan att de sitter och lyssnar på den. Det är
även därför B&O valt att göra CD-spelare med plats för just 6 stycken
skivor.

Det räcker för B&O-kunden. Skivorna kan sitta i i månader innan någon eller
flera behöver bytas. När m,an inte tillhör den gruppen häpnar man förstås
över idén att 6 skivor skulle räcka. Man vill ju ha alla tusen att välja
mellan, varje dag, varje gång man byter skiva.

Men, de är onekligen duktiga B&O på att göra apparater perfekta för sina
kunder, men bland dessa hittar man inte så många typiska musikälskare.
Det vill säga de som har sin musikanläggning för att kunna sätta på en skiva
och sätta sig ned och intresserat verkligen LYSSNA på den. Såsom de allra
flersta LTS-medlemmar nog gör. Eller tittar/lyssnar på en film.

:lol: :lol: :lol:

fan jag garvar så jag måste bajsa!!!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-06 20:58

Tänkte också på att de lät laid back när jag lyssnade på dom. Liksom lite trött och avslaget. Dom vaknade till liv vid högre volymer men de kändes som något inte stämde på låg/medel volym.

Volymkontrollen.. sitter den i den digitala eller analoga delen?

/Peter

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-10 11:30

Hedlund skrev:
Rain skrev:
Hedlund skrev:
Rain skrev:
Hedlund skrev:Vet inte vart du lärt dig det Rain.
En rund låda har mer resonanser än en rektangulär.

Hört talas om stående vågor?

Ja, det är just därför som en rund låda med samma avstånd till alla reflekterande ytor är mer resonant än en kvadratisk eller rektangulär.

En kvadratisk/rektangulär låda drabbas ofta mer negativt av stående vågor än en rund.

Din envishet och okunskap bländar mig.
Vi lägger ner diskussionen där... Tack så mycket för roliga inlägg Rain, för hur oense vi än är så är det lite underhållande.

Har fra tid til annet arbeidet med noen meter 4" plastrør, man skal nesten ikke komme borti de før de resonerer.. likedan med rør av mindre dimensjon, kraftige resonanser i begge tildellene. Påfallende mye resonanser.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-11 12:29

Kanske är någon som är sugen efter denna tråd på ett fynd...
:lol:
http://www.blocket.se/vi/12614982.htm?ca=2_s
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-07-11 17:18

meanmachine skrev:Kanske är någon som är sugen efter denna tråd på ett fynd...
:lol:
http://www.blocket.se/vi/12614982.htm?ca=2_s

Tack för tipset, men nej tack, jag är inte det minsta sugen på dessa, trots "fyndpris". :D

/Rolle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-11 18:13

Kan tillägga att jag respekterar B&O's seriösa inställning till sina kunder. Jag hyser inga tvivel om att deras ambition är att skapa det som ger deras egna kunder maximal tillfredsställelse.

Samtidigt kan jag väl erkänna att jag blev rätt förvånad när de berättade om vad de fann avseende sina kunders i mina ögon rätt begränsade önskamål om antal fonogram (6 st) av intresse att spela i varje tid. :o

Allt talar dock för att B&O har rätt om vad de fann, för det finns ju inget skäl för dem att göra apparater som inte passar deras egen kundgrupp. Det skulle de ju bara förlora på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-11 18:30

Här har jag hittat ursprungstexten förresten. Såhär skrev jag i Ledaren till MoLt nummer 4 herrans år 2002:

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 19:33

paradigm skrev:Tack för tipset, men nej tack, jag är inte det minsta sugen på dessa, trots "fyndpris". :D
/Rolle

beror kanske på att du inte heller har hört dom?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-11 19:36

Två frågor i all välmening:

1. Vad kommer det sig att du så ofta spekulerar om (eller ibland till och med påstår) att folk inte hört saker? :(

2. Vad kommer det sig att du inte berättar vem du är?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 19:46

IngOehman skrev:
Samtidigt kan jag väl erkänna att jag blev rätt förvånad när de berättade om vad de fann avseende sina kunders i mina ögon rätt begränsade önskamål om antal fonogram (6 st) av intresse att spela i varje tid. :o
Vh, iö

Detta är nog typiskt för de flesta hififöretags kunder knappast unikt för B&Os, vet ganska många som snöar in på ett fåtal eller t.o.m bara en enda CD i veckor...
Senast redigerad av Rain 2007-07-11 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 19:49

IngOehman skrev:Två frågor i all välmening:
1. Vad kommer det sig att du så ofta spekulerar om (eller ibland till och med påstår) att folk inte hört saker? :(
Vh, iö

1. Eftersom det ofta är så uppenbart att folk inte har hört det dom diskuterar speciellt här på Faktiskt.se, vissa påpekar dessutom att de inte ens behöver lyssna för att veta hur t.e.x specifika högtalare låter, det räcker för dom med att läsa mätkurvan...

2. En dag skall allt uppenbaras kanske t.o.m. min identitet..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-11 19:53

Rain skrev:En dag

Gissar Tommy Nilsson. :lol: En dag då vindarna bär..En dag står du och jag här.

Har dock trott mer på Roger Pontare... :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-11 20:35

jag tycker det är uppenbart att en sån här högtalare är ju en lounge högtalare eller för mindre fester hemma då bra spridning är fint så det inte låter illa överallt förutom i kaptensstolen :)

jag skulle säkert uppskatta dessa just för att jag sällan sitter i exakt sweetspot utan springer runt å grejar....tjejen hade säkert också gillat dom :)

problemet är ju att dom designmässigt inte alls passar in i vilket hus/lägenhet som helst...om jag ska vara ärlig så kanske jag kan tänka mig att jag sett 2-3 hus i sverige där dom inte bara skulle stå och se fåniga ut i..

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Världens bästa vs. prisvärdhet

Inläggav Zzombie » 2007-07-11 20:41

om man ska ta in prisvärdhet måste Quad ESL57 och 63 dito vara svåra att slå...från 6000 till 10 000 för hyfsade par...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 21:50

Rain skrev:
IngOehman skrev:Två frågor i all välmening:
Vh, iö

1. Eftersom det ofta är så uppenbart att folk inte har hört det dom diskuterar speciellt här på Faktiskt.se, vissa påpekar dessutom att de inte ens behöver lyssna för att veta hur t.e.x specifika högtalare låter, det räcker för dom med att läsa mätkurvan...

2. En dag skall allt uppenbaras kanske t.o.m. min identitet..

Ändå framhärdar du att vi inte lyssnat trots att det bevisligen inte stämmer. Du verkar ha en ruggig skepsis till teknik öht, trots att du är frälst av ngt så tekniskt som B&O. Du misstror all härledning ur tekniska och fysiska samband när de talar mot dina teser, just genom att hävda att ingen lyssnat. Liknande retorik är rätt så fånig. Det är svårt att ta dig på allvar och närmelsevis föra en vettig diskussion pga detta.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 22:10

Vee-Eight skrev:Ändå framhärdar du att vi inte lyssnat trots att det bevisligen inte stämmer.

Har aldrig påstått att ingen av er har lyssnat på det ni kritiserar men väldigt många här har ju helt klart aldrig hört t.e.x. Beolab5. Trots detta så har dessa mätkurvetroende ickelyssnare trosvisst påstått att de inte kan ha bra basåtergivning och typ är allmänt dåliga högtalare vilket verkligen inte stämmer.

Vad gäller teknik/fysik så har en del av er bra koll på formler kurvor o. dyl. men ni är inte riktigt lika bra på att inse de absoluta och faktiska fördelarna med moderna DSP styrda högtalarsystem som BL5 t.e.x. fördelar som faktiskt inte är så svåra att både se och höra.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 22:29

Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Ändå framhärdar du att vi inte lyssnat trots att det bevisligen inte stämmer.

Har aldrig påstått att ingen av er har lyssnat på det ni kritiserar men väldigt många här har ju helt klart aldrig hört t.e.x. Beolab5. Trots detta så har dessa mätkurvetroende ickelyssnare trosvisst påstått att de inte kan ha bra basåtergivning och typ är allmänt dåliga högtalare vilket verkligen inte stämmer.

Vad gäller teknik/fysik så har en del av er bra koll på formler kurvor o. dyl. men ni är inte riktigt lika bra på att inse de absoluta och faktiska fördelarna med moderna DSP styrda högtalarsystem som BL5 t.e.x. fördelar som faktiskt inte är så svåra att både se och höra.

Fysiska samband är liksom svåra att skoja bort med en dsp, hur man än vill. Visst, man vinner på att tex ha en servobasliknande teknologi, men det tar aldrig helt bort faktumet att det är en liten låda och vad för nackdelar det ger.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 22:41

Vee-Eight skrev:
Fysiska samband är liksom svåra att skoja bort med en dsp, hur man än vill.

Inte alltid..
Öhman skrev (om Beolab 5)
"Att kritisera en högtalare som återger den lägsta oktaven med hörbar distortion vid höga ljudtryck skall inte ses som allvarlig kritik de flesta högtalare återger ju ingenting så lågfrekvent överhuvudtaget!"
Senast redigerad av Rain 2007-07-11 22:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 22:45

Ta inte citat ur dess sammanhang, är du vänlig.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 22:50

Vee-Eight skrev:Ta inte citat ur dess sammanhang, är du vänlig.

Sluta fåna dig det är ju en slutsats och den stämmer, förövrigt finns det väl knappt någon hifi högtalare som inte distorderar i djupbasen vid riktigt höga ljudtryck...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 22:58

Rain skrev:

Sluta fåna dig det är ju en slutsats och den stämmer, förövrigt finns det väl knappt någon hifi högtalare som inte distorderar i djupbasen vid riktigt höga ljudtryck...

Vee-Eight skrev:Fysiska samband är liksom svåra att skoja bort med en dsp, hur man än vill. Visst, man vinner på att tex ha en servobasliknande teknologi, men det tar aldrig helt bort faktumet att det är en liten låda och vad för nackdelar det ger.

Nej, slutsatsen haltar betydligt främst pga att du endast besvarar det citat som är taget ur sitt sammanhang. Ja, det är fantastiskt att en sån liten högtalare går så fantastiskt djup. Underbart! Men det säger inte ett smack om huruvida man löst de uppenbara problem som finns med en liten låda, såsom onödig basdistorsion, också enligt Öhmans artikel.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 23:02

Det gör Rain inte heller. Läser man artikeln ovan framgår det att omdömet gäller högtalarna i ett ganska (mycket?) stort rum, vid höga ljudtryck och vid 20 Hz. IÖ tillägger att högtalare kapabla att prestera något vid den frekvensen överhuvudtaget är ganska sällsynta.

Jag skulle nog mer fokusera på andra tillkortakommanden, distant och ofokuserat ljud för ett par högtalare för 150 tusen är ju inte speciellt positivt. För att ta ett exempel. Å andra sidan får du inbyggda slutsteg och lite annat godis. Personligen tycker jag högtalarna är ganska snygga.

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 23:03

Bill50x skrev:

Det gör Rain inte heller. Läser man artikeln ovan framgår det att omdömet gäller högtalarna i ett ganska (mycket?) stort rum, vid höga ljudtryck och vid 20 Hz. IÖ tillägger att högtalare kapabla att prestera något vid den frekvensen överhuvudtaget är ganska sällsynta.

Jag skulle nog mer fokusera på andra tillkortakommanden, distant och ofokuserat ljud för ett par högtalare för 150 tusen är ju inte speciellt positivt. För att ta ett exempel. Å andra sidan får du inbyggda slutsteg och lite annat godis. Personligen tycker jag högtalarna är ganska snygga.

/ B

Avsåg citatet ur mitt inlägg, inget annat.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-11 23:06

Rain skrev:

V8 läser min text mycket närmare sanningen än du gör, som tolkar den illa.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi