Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Enheten är Bell, prefixet är "d" och förutsättningar är 1 meter och 2, 83 V.
Nattlorden skrev:Är ni klara nuuuuuu?![]()
soundbrigade skrev:Jag avskyr all sorts censur, men tycker att herrar akademiker skulle tänka på frågan, vem som frågade och varför. Hade jag varit novis, ställt en fråga och fått dessa svar PLUS ett trist tjôt om vem som har mest rätt, hade jag nog lämnat forumet.
Den intellektuella nivån och kunnandet är enormt här inne men man kan slå ihjäl folk med kunskap om man inte ser upp.
i skrev:Å andra sidan kan det vara värre att bli ignorerad (dvs få inga svar alls). Tycker jag i alla fall.
På många fora är det många frågor och få svar. Det kan man i allmänhet inte beskylla faktiskt.se för...
Svante skrev:IngOehman skrev: Enheten är inte "dB", utan "dB@2,83 volt, 1 meter" (t ex).
Detta är tillräckligt illa för att jag ska göra ett avsteg från mitt dekret.
Dekret av.
Enheten är dB.
2,83 volt, 1 meter och fö även hel/halvrymd eller vilken annan förutsättning som helst är just förutsättningar för mätningen. Ska mätfrekvensen kanske stå med i enheten också?
Själva tecknet "@" (engelska "at"-sign) säger ju att det är ett villkor för mätningen eller hur?
Visserligen är begreppet känslighet normalt definierat som "hur mycket får jag ut per insignal", men då gör man det på linjära storheter. Mikrofoner tex har en känslighet i mV/Pa. Högtalare skulle kunna ha en känslighet mätt i Pa/V, men det har blivit en de facto-standard att mäta den i dB under vissa givna förutsättningar i stället.
Dekret på.
Wikipedia skrev:Enhet har flera betydelser:
Något mångfaldigt eller sammansatts egenskap att utgöra en helhet, t ex riksenhet
Något mångfaldigt eller sammansatt som agerar som en enhet, t ex avdelning i en organisation
Den enklaste eller minsta självständigt fungerande delen i en helhet, t ex beståndsdel, taxeringsenhet,
Måttenhet, till exempel i SI-systemet SI-enhet.
I matematiken finns enheter.
Enhet, svenskt politiskt parti Enhet (parti).
SirAnselm skrev:Jag försöker med en sista fråga:
Om en konstruktör av en högtalare, en stativare kanske, vill göra en högtalare med så bra ljud som möjligt, som går så djupt som möjligt i frekvensen, men han kanske av någon anledning bara har en viss volym att "leka" med.
Vad har han för val? Kan han påverka känsligheten utan att öka volymen på lådan? T.ex. genom element- och filterval?
SirAnselm skrev:Nu har jag inget exempel ur den riktiga världen i huvudet, men om ni tänker er en stativare från ett känt märke som är skapligt trögdriven. Hade den kunnat göras med högre känslighet/verkningsgrad? Utan att ändra på lådan? Kanske t.o.m utan att byta ut elementen?
Svante skrev:Ja, fast samtidigt blir det ju lite fri lunch över att använda två högtalare.
Verkningsgraden stiger ju med en faktor [s]fyra[/s] två för låga frekvenser.
Eller hur?
Edit: Pinsamt att det kom från mig... Uteffekten från två parallellkopplade högtalare stiger med en faktor fyra, men eftersom ineffekten fördubblas så stiger verkningsgraden bara med en faktor två.
Vid låga frekvenser.
Fy på mig.
Fast lite fri lunch är det ju ändå.
Morello skrev::( Vad är detta för samtalston?
IngOehman skrev:Svante skrev:Ja, fast samtidigt blir det ju lite fri lunch över att använda två högtalare.
Verkningsgraden stiger ju med en faktor [s]fyra[/s] två för låga frekvenser.
Eller hur?
Edit: Pinsamt att det kom från mig... Uteffekten från två parallellkopplade högtalare stiger med en faktor fyra, men eftersom ineffekten fördubblas så stiger verkningsgraden bara med en faktor två.
Vid låga frekvenser.
Fy på mig.
Fast lite fri lunch är det ju ändå.
Det du påstår är fortfarande felaktigt. Det framgår inte att verkningsgradsökningen fordrar att högtalarna står tätt ihop.
Om de har en undre gränsfrekvens om säg 40 Hz och befinner sig säg 4 meter isär (vilket inte är varken ovanliga egenskaper hos högtalare eller en ovanlig möblering) så kommer verkningsgraden för de två tillsammans att vara snarlik den för en av dem, spelandes ensam.
Du bör kanske korrigera ditt inlägg igen, tills det blir rätt.
Vh, iö
Svante skrev:
Inte alls. Det står ju där, måhända uttryckt på ingenjörsvis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster