Mayro skrev:jag angagerar mig emot snackare som inte testat det dom i grupp sitter och snackar skit om.
(har jag tolkat andemeningen i detta fel, så säg gärna till!)
Det här är en intressant ståndpunkt. Det är en vanlig och egentligen högst rimlig åsikt att mena "innan jag har prövat det så tänker jag varken fria eller fälla". (vad "pröva" innebär varierar högst betydligt, provköra bilen, provsmaka den rökta osten, meditera med kristaller, be, springa tre kilometer i veckan, eller det i det här fallet högst rimliga testet att helt enkelt koppla in grejen och provlyssna. (Jag går inte in på hur provlyssningen "skall" gå till eller så))
Problemet med denna ståndpunkt är att det finns ett väldigt stort utbud av provbara grejer.
(HiFi-världen är långt ifrån störst på detta. Inom sjuk/hälsovärlden är utbudet enormt, med kanske 10 olika konventionella behandlingar och en mängd alternativa behandlingar som är helt oöverskådlig, för varje enskild sjukdom. Vill inte påstå att HiFi är direkt eller ens lite vagt jämförbart med sjukdomsbehandling, bara påpeka att vi har det rätt bra i alla fall.)
(En annan bra grej med HiFi ur detta perspektiv är att det faktiskt GÅR att prova på vettigt sätt, det är inte lika självklart inom vissa fält (livsåskådningar till exempel))
Men trots det, det finns en hel del grejer att pröva. Jag vågar påstå att det finns mer grejer att prova än vad som känns rimligt att hinna med.
Så vad gör vi?
Vi sovrar. Vi rimlighetsbedömer, vi applicerar våra fördomar (vår utbildning bland annat). Och så, när vi har gjort det, då avfärdar vi grejer. En del saker avfärdar vi tvärsäkrare än andra.
Detta är inte entydigt något gott, men det är så vi fungerar, och i det utbud som HiFi-världen laddar upp med, så är vi faktiskt tvungna.
Jag är inte utbildad i HiFi-elektronik. Jag har läst ett par kurser ellära i min utbildning, och har skaffat mig den erfarenhet (läs de fördomar) jag anser mig behöva för att avfärda den här diskuterade produkten. (Jag är ingenjör inom Materialfysik. Om det nu spelar någon roll)
Åsikter om dom som säljer dom har jag förvisso, men det är inget jag tänker disskutera här.
Men: jag menar att, det är nödvändigt att avfärda en del utan att prova. Det finns inte tid till att testa allt!