En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-06 13:47

Dahlqvist skrev:
Mayro skrev:och till er andra UTOM bamsefar som har go humor ..

Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med.. :lol: :lol:

Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.

/D

Väl talat.

Tramset i branschen har kommit till en nivå där man knapt vågar nämna att man jobbar med audio, eftersom andra ingenjörer associerar audio med humbug och pseudovetenskap. Det är tragiskt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2007-07-06 14:29

Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62024

Sedan ser jag detta om att en kund hörde skillnad i köket, det var fruns anläggning i köket, det var inte anläggningen i vardagsrummet som frun hörde ända till köket med stor förbättring. Om det nu är ett viktigt inlägg...

Angående oseriösa handlare så lär ju många som säljer liknande produkter och dyra kablar mm anses som oseriösa av flera läsare i denna tråden.
Jag som driver Akkelis Audio hamnar såklart långt upp på denna lista. Kan ni inte göra ett topp 20 lista över sveriges värsta, oseriösa handlare, det vore spännande läsning. Gärna med formuleringar om varför man finns på listan.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 14:36

StefanB skrev:. Kan ni inte göra ett topp 20 lista över sveriges värsta, oseriösa handlare, det vore spännande läsning. Gärna med formuleringar om varför man finns på listan.

Nja..det är väl intressantare med en lista över handlare som säljer användbara prylar?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 14:44

Tycker att det är en jättebra respons från distributörens sida att försöka påvisa effekten/funktionaliteten (om den visar sig ha påvisbar effekt kan ju sättet som den gör det på vara detsamma). Jag har ingen jäkla aning om prylen ifråga fungerar eller inte, det vill jag betona, men diskussionen måste få förekomma och påståenden från marknadsföringshåll ska kunna beläggas. Jag tycker att distributörens sätt att tackla frågan känns ärligt och det gläder mig eftersom jag alldeles precis hämtade ut en försändelse från vederbörande på posten. Det finns ingen anledning att det ska behöva bli ont blod runt en sådan här fråga - det är bara att tackla sakfrågan på ett vetenskapligt sätt så är det snart löst.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 14:48

"Äntligen en produkt som kan minska brusnivån hos jorden i din anläggning! "

Sen:

"Förbättrar till och med ljudet hos anläggningar med redan bra jord! "

Det där måste väl vara rätt enkelt att testa? Först verkar man ha säkrat genom att skriva "kan minska". Men sen kör man på och säger att den förbättrar ljudet oavsett. Om man inte har nåt brus då? Vad förbättras? hur hör man bruset i jorden i de fall det finns?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 14:51

JTarnstrom skrev:Tycker att det är en jättebra respons från distributörens sida att försöka påvisa effekten/funktionaliteten (om den visar sig ha påvisbar effekt kan ju sättet som den gör det på vara detsamma). Jag har ingen jäkla aning om prylen ifråga fungerar eller inte, det vill jag betona, men diskussionen måste få förekomma och påståenden från marknadsföringshåll ska kunna beläggas. Jag tycker att distributörens sätt att tackla frågan känns ärligt och det gläder mig eftersom jag alldeles precis hämtade ut en försändelse från vederbörande på posten. Det finns ingen anledning att det ska behöva bli ont blod runt en sådan här fråga - det är bara att tackla sakfrågan på ett vetenskapligt sätt så är det snart löst.

Tärnström

bra inlägg det där :) ..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-06 14:51

StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

.

Att dömma av det han skriver verkar inte besitta större kunksaper i ämnet än vilken 5-åring som helst. Skojare finns det tyvärr gott om.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 15:05

Mayro skrev:
Dahlqvist skrev:
Mayro skrev:...Nu får ni leka vidare här om ni vill. För jag ser tydligt hur ni flocken byter från själva saken till handlarna samt mayro.. Som alla flockar så svänger dom då ena saken blir tråkig att leka med.. :lol: :lol:

Det problem som du tyvärr dränker med ditt evinnerliga pjämmel om gängmentalitet är att ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig. Eller kanske inte.

/D

DÄR kom en helt annan sak upp Dahlquist. Vilket inte har med detta att göra ett dugg. Men som ÄR klart intresant.
Det där var väl just det ENDA det här handlade om egentligen :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 15:34

Ganska precis det som står.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 15:45

Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 15:47

Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Transient Design skrev:Om det skulle visa sig att RGC-24 bara är hokus pokus och inte på något sätt kan påverka ljudet i en ljudanläggning så lovar jag att sluta importera den!

Problemet är väl att folk ska behöva köpa den och sen bevisa så det räcker till, för dom ska sluta ta in den. Jag skulel gissa det är omöjligt att bevisa för dom "troende".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-06 15:50

StefanB skrev:Läs gärna distributörens senare inlägg i Hifi Forum tråden. Han har för övrigt "grundläggande kunskaper" i fysik och ellära men har trots detta inte genomskådat ormoljebluffen.

Hans bakgrund (materialfysik) inger dock inte förtroende i förhållande till hifielektronik. Man kan vara doktor i materialfysik och endast ha rudimentära kunskaper i ellära. Har jag märkt. Men hans ansträngningar tyder på att han har gott uppsåt och det är ju alltid trevligt.

/D

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 15:51

subjektivisten skrev:
Naqref™ skrev:Om man nu inte bara ska skotta skit så hittade jag faktiskt detta hedervärda uttalande i tråden det refereras till.

Problemet är väl att folk ska behöva köpa den och sen bevisa så det räcker till, för dom ska sluta ta in den. Jag skulel gissa det är omöjligt att bevisa för dom "troende".

Nu har importören sagt sig försöka pröva detta på ett trovärdigt sätt och det tycker jag att man ska ha respekt för. Det är precis så som det borde gå till.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 15:52

ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig.

Eller?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:11

BengtO skrev:
ett företag ägnar sig åt bondfångeri. Det borde uppröra även dig.

Eller?

är det mig du riktar frågan till? Eller vem?
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 16:19

Följande kan verka lite tramsigt men det är det inte.

Nu har jag (trots att jag e g inte har tid) kontemplerat lite över prylen och tanken med den är lite kul faktiskt. Tänk om man kan avleda störningar som kommer in via luften eller elnätet via små kablar bort till en sak som liksom får dem att likt en stor kondensator koppla dem inte nödvändigtvis till jord-jord (med den potentialen) utan snarare till någon slags normalpotential för luften (luftjord?). Det är en intressant tanke som om man följer den en bit på stigen kommer fram till att "prylen" som ska sköta "kopplingen" bör ha vissa egenskaper. Materialet ska vara elektriskt ledande. Men så länge det leder bättre än en halvledare så duger det mer än väl. Mängden material spelar ingen roll. Vad som är viktigare är snarare formen. Den bör vara sfärisk. En lagom stor boll i aluminium (en alufolietäckt rislampsboll?) vore prylen. Men sen kommer vi till ett nytt problem. Eftersom det är hf som ska avledas så kan ledarna som leder bort störningen inte vara oskärmade (för då fungerar de istället som antenner och det flyttar ju bara problemen någon annanstans). Det leder till ett problem för hur ska man kunna skärma dem om man inte har någon "jord". Det torde man dock kunna lösa genom att göra en likadan boll till. Fast ännu större! :) Tänk er två stora alubollar i taket på lyssningsrummet. Vore nåt det. De kan ju användas när man vill demonstrera blixtar oxå. Man skulle kunna maskera dem som spegelbollar kanske om man är lagd åt det hållet.

I a f så ser prylen inte ut så ö h t så min gissning är att den snarare fungerar som en antenn...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-06 16:25

Naqref™ skrev:I a f så ser prylen inte ut så ö h t så min gissning är att den snarare fungerar som en antenn...

Jag tänkte skriva det här ovan. Det är ju faktiskt inte omöjligt att prylen kan ha någon form av hörbar inverkan, även om det verkar osannolikt. Att den däremot skulle fungera som det beskrivs i reklamtexten...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:48

Kevin_Mitnick skrev:
mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..

Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.

nä speciellt inte folk som inte ens provat.. men du glömmer som alltid ni gör då det passar här att jag inbjudit till att du samt alla kunde syna detta via BT här. men detta svammlades bort relativt omgående då det insågs att jag STOG för det jag bjöd in till.. Detta har hänt även andra specefika saker jag inbjudit till. Så snacka du bara .. jag har då inte fegat ur någonsin såsom andra gjort..

Så dina ord påvisar mer snackarmentaliteten ni har här en bunt av er.. Du borde försöka MINNAS delar av vad historiskt skett INNAN du ger dig in o snackar. Så slipper du få dig en näsbränna som här..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-07-06 16:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 16:49

Följande utfall är möjliga:

produkten fungerar enligt marknadsföringen men ger ingen hörbar upplevelse

produkten fungerar enligt marknadsföringen och ger en hörbar upplevelse

produkten fungerar inte enligt marknadsföringen men ger ändå en hörbar upplevelse

produkten fungerar inte enligt marknadsföringen och ger ingen hörbar upplevelse

För att ha en åsikt om produkten fungerar eller ej (som marknadsföringen beskriver den)behöver man inte ha hört den (gäller alla produkter och inte bara denna). Och bara för att man har en åsikt om den fungerar betyder inte det att man påstår att den inte gör hörbar skillnad. Tycker att det gäller att hålla isär det här i debatten. Det är påståendena i marknadsföringen som är under luppen, inte hur apparaten låter.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:53

inte hur apparaten låter

vore rätt ok om den INTE "låter" tycker jag. :wink:

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2007-07-06 17:06

Mayro: Visst kanske det ser trist ut med allt "snackande" som du kallar det. Men jag ser det så här:

Om vårt raljerande kan få folk att välja bort de bluffprodukter som _verkligen_ finns så är det en ganska liten kostnad att några fungerande produkter åker med i soppåsen.

Det är ju inte "synd om" produkten som åker på däng. Det är ju inte heller vettigt att tycka synd om de inblandade företagen (tillverkare, distributörer, handlare etc) - det är ju faktiskt bara företag vi pratar om.

Den enda det skulle kunna vara synd om är konsumenten om marknaden smalnar. Men med dagens globala "marknadsplats" torde det vara lätt för den köpsugne konsumenten att få tag i produkten även om den lokale distributören lagt fötterna i vädret.

Så jag ser egentligen ingen downside med vårt "snackande"?
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 17:17

Tycker att den här tråden är ett utmärkt exempel på hur den nya marknaden fungerar. På ett forum möts kunder och leverantörer och stöter och blöter argument mot varandra. Det som kortsiktigt kan vara till nackdel för en leverantör kan faktiskt också bli till en stor trovärdighetsvinst, beroende på hur leverantörern väljer att hantera ifrågasättandet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 17:17

Kevin_Mitnick skrev:
mina öron är rätt duktiga. Så när jag själv VET hur det ligger till med saker och ting försöker jag inte tro någon oavsett vad.. Jag lyssnar och sedemera skapar en egen åsikt.men då baserad på MINA egna örons erfarenhet via faktiskt bedömma grejen det handlar om..

Jo vi vet att dina öron är duktiga Mayro, hur skulle du annars kunna höra skillnad på guldsäkringar och vanliga säkringar? Det klarar inte vem som helst.

:lol:

alltså vaddå mayro, bara för att du bjudit in folk för att de ska få höra det du hör, tror väl katten att folk har annat för sig än att ränna runt i stugor genom land och rike för att lyssna på allt vad galenpannor fått för sig skulle ge någon inverkan på ljudkvalitén. Om man inte hör nån skillnad då? Då har man ju för fanken slösat en massa tid på ren och skär idoti. Måste man verifiera allt som folk påstår? Det hinner man ju inte, det finns andra roligare saker att göra i livet. Hellre då att jag avfärdar folk som påstår att de blivit bortrövade och befruktade av utomjordingar än att jag skulle ägna en massa tid åt att försöka ta reda på om det var sant, vilket med STÖRSTA sannolikhet skulle visa sig INTE vara fallet. Bläää!!! 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-06 17:20

StefanB

Jag har fortfarande inte fått nåt svar angående den negativa jonisatorn med ultraviolettstrålaren. UV-ljus är skadligt för CD-skivor. Den förstör det informationsbärande materialet. Upplyser du om det vid köp av denna produkt?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-06 19:24

Klart som "korvspad" att prytteln fungerar,reklam ljuger väll alldrig!!

Den måste ju fungera tills någon vetenskapligt bevisar motsatsen.

Så det är väll bara att köpa och testa sedan när det finns vetenskaplig fakta kan "ordkriget" börja.

"Personligen är jag mycket reserverad mot alla fix och trix och voodoo prylar som erbjuds."

Lyssnar bara på dom som kan numera!

När man går in i en hifi butik och första frågan är vad får det kosta eller vilken prisklass har du tänkt dig då vänder jag och går ut!!!

"utan att passera GÅ och inkassera 4000:-"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 19:27

Grismannen skrev:Får man inte ha en egen åsikt om någonting som rör HiFi bara för att man som Kaffekoppen är LTS'are?

åsikter är nog ok att ha. medans i vissa fall kan det då man innehar en viss ställning vara bättre att ibland hålla igen sin privata åsikt för att INTE den skall skada sitt uppdrag man har. Sådant skall man INNAN man antar uppdrag tänka sig in i OM man klarar av..

och denna förening behöver INTE marginaliseras mer än den gjort redan tycker jag. Men jag bryr mig iofs bara .. Man kanske skall skita i det och låta folk i ledningen göra bort sig och föreningen bäst dom vill kanske.. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 19:40

Mayro skrev:
Personligen är jag mycket reserverad mot alla fix och trix och voodoo prylar som erbjuds

Jag med. men jag undersöker via egna erfarenheter före förkastande.
Ja, så måste en del göra, och i många fall är det just så jag också gör. Men jag har nog en lite annan bakgrund än du och utan att vara nedlåtande så är det uppenbarliggen så att jag kan både kemi, fysik och ellära på en lite högre nivå.

Prova på du, men liksom jag inte tycker du är korkad som provar saker som jag vet är korkade - så borde du inse och ha respekt för dem som har mer kunskap än du - och inte behöver prova allt.

Du kan dina jänkare - jag kan min ellära. Jag respekterar din kunskap inom det området, men du anser dig kunna förkasta all kunskap inom audioområdet om man inte provat själv.

Varför kör man inte med vinterdäck på sommaren? Det borde vara bra på grusväg?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 19:44

MP skrev:Om vi nu ska vara OT hela tiden...

Det som stör mig mest med LTS är att en och annan representant tvunget ska går i svaromål på alla upptänkliga idiotinlägg som dyker upp här på forumet.
Jag tror inte att det är till någon nytta för varken LTS eller någon annan.

Hoppas ingen blir ledsen för mitt uppriktiga inlägg.
Du har rätt. Jag blir inte alls ledsen. Bara inser hur jävla idiotiskt det är att lägga tid på att svara en vägg. Det är dock rätt svårt att låta bli när han inte bara går mot min person, utan samtidigt agerar mot min förening - och får alla som håller med mig att kallas mobb.

Jag ger upp!

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-07-06 19:46

Mayro skrev:jag angagerar mig emot snackare som inte testat det dom i grupp sitter och snackar skit om.

(har jag tolkat andemeningen i detta fel, så säg gärna till!)

Det här är en intressant ståndpunkt. Det är en vanlig och egentligen högst rimlig åsikt att mena "innan jag har prövat det så tänker jag varken fria eller fälla". (vad "pröva" innebär varierar högst betydligt, provköra bilen, provsmaka den rökta osten, meditera med kristaller, be, springa tre kilometer i veckan, eller det i det här fallet högst rimliga testet att helt enkelt koppla in grejen och provlyssna. (Jag går inte in på hur provlyssningen "skall" gå till eller så))

Problemet med denna ståndpunkt är att det finns ett väldigt stort utbud av provbara grejer.

(HiFi-världen är långt ifrån störst på detta. Inom sjuk/hälsovärlden är utbudet enormt, med kanske 10 olika konventionella behandlingar och en mängd alternativa behandlingar som är helt oöverskådlig, för varje enskild sjukdom. Vill inte påstå att HiFi är direkt eller ens lite vagt jämförbart med sjukdomsbehandling, bara påpeka att vi har det rätt bra i alla fall.)

(En annan bra grej med HiFi ur detta perspektiv är att det faktiskt GÅR att prova på vettigt sätt, det är inte lika självklart inom vissa fält (livsåskådningar till exempel))

Men trots det, det finns en hel del grejer att pröva. Jag vågar påstå att det finns mer grejer att prova än vad som känns rimligt att hinna med.

Så vad gör vi?

Vi sovrar. Vi rimlighetsbedömer, vi applicerar våra fördomar (vår utbildning bland annat). Och så, när vi har gjort det, då avfärdar vi grejer. En del saker avfärdar vi tvärsäkrare än andra.

Detta är inte entydigt något gott, men det är så vi fungerar, och i det utbud som HiFi-världen laddar upp med, så är vi faktiskt tvungna.

Jag är inte utbildad i HiFi-elektronik. Jag har läst ett par kurser ellära i min utbildning, och har skaffat mig den erfarenhet (läs de fördomar) jag anser mig behöva för att avfärda den här diskuterade produkten. (Jag är ingenjör inom Materialfysik. Om det nu spelar någon roll)

Åsikter om dom som säljer dom har jag förvisso, men det är inget jag tänker disskutera här.

Men: jag menar att, det är nödvändigt att avfärda en del utan att prova. Det finns inte tid till att testa allt!
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-06 20:10

Du läste mina tankar :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi