Svante skrev:Ok, baserat på detta, är dB en enhet som man kan mäta känslighet med?
Nej - man kan INTE mäta känslighet i dB!
Känslighet är en storhet som handlar om ett
förhållande mellan en insignal och en utsignal. dB är ett mätetal för ljudtryck, vilket anger något annat än känsligheten.
Känslighet beror av både in- och utsignal, och det bör framgå av enheten. Man kan mäta känslighet genom att applicera en annan insignal än 2,83 volt och använda ett annat mätavstånd än 1 meter, men ändå ange känsligheten i sin enhet - dB@2,83V,1m.
Om man mätt på 0,5 meters avstånd med 4 volt och
ljudtycket man mätt är 97
dB så är ändå
känsligheten 88
dB@2,83V,1m. Det är helt enkelt en annat egenskap och mäts med en annan enhet.
Svante skrev:E skrev:Svante skrev:Kan du kanske ge dig med att "dB@2,83V, 1m" inte är en enhet?
En enhet är det väl, fast bara inte någon SI-enhet.
Ok...
-Om en förstärkare lämnar 100 watt i 4 ohm är enheten "W@4ohm" då?
Visst, om du vill. Tycker en viss språkkänsla är bra att applicera dock, och då skulle jag föredra att kalla enheten "fyraohmswatt".
Svante skrev:-Om en bil går i 170 km/h i vindstilla och på plan mark, är enheten "km/h@0°, 0m/s" då?
Igen - det går att uttrycka sig bättre, men visst kan man skriva så - lika väl som det kan finnas en norm som innehåller de där förutsättningarna som kanske heter A, och då kan man kalla enheten för km/h(A).
Jag skulle nog inte välja att uttrycka mig som du gjorde, eftersom det är svårt att förstå vad det betyder för den som läser det. Det är bättre att vara tydlig och bli begripen.
Ibland är det mera praktiskt att tala om storheten istället för enheten. Planmarkshastighet*, känns t ex rimligt att kalla storheten, och då behöver man inte inkludera villkoren i enheten.
*Eller rent av "Planmarkshastighet i stiltje".
Kom också ihåg det du talade om (en "maxhastighet", om jag förstod dig rätt) i sig inte behöver vara ett mätetal öerhuvudtaget, utan det är en uppgift bara. Det är inte ens säkert att bilen ens rört sig någonsin, eller kommer att göra det. Den har ju en maxhastighet även när den står stilla. Sådana enheter är lite lustiga, eftersom de inte är vad de ser ut att vara alls. En maxhastighet är filosofiskt inte nödvändigtvis en hastighet alls, bara en möjlighet.
Svante skrev:-Om en bilmotor lämnar som mest 100 hk vid 5000 rpm, är enheten "hk@5000rpm" då?
I en graf med varvtal på X- och effekt på Y-axeln är det överflödigt att precisera effekten på det viset, och många fall kanske man bara är intresserad av motorns maxeffekt. På samma sätt är man ibland bara är intresserad av ett ljudtryck och struntar i hur mycket effekt som gick åt eller hur långt bort högtalarna är. Men när det gäller storheten
känslighet så är ineffekt och avstånd VITALA för måttet, det vill säga enheten!
Så om vi återgår till bilmotorn kan man diskutera varför en uppgift om effekt skall behöva innehålla annat än just effekten. En angivelse av känslighet är dock inte alls en uppgift om ett ljudtryck - utan det är en uppgift om ett ljudtryck
vid viss insignal och visst avstånd. De sistnämnda ingår i vad känslighet är för något, nämligen ett
förhållande, och inte bara en utsignal.
Varför vill du inte att den skall vara så?
Eller ännu bättre: Varför vill du inte att jag skall få se det så?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).