En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 20:19

Kaffekoppen skrev:
StefanB skrev:Underbart att kunskapsnivån är så i denna tråden att dom flesta kan se på en apparat om den fungerar eller inte. Jag hoppas någon gång komma till den nivån i mitt hifiliv för det skulle bespara mig en massa tid att försöka lyssna på olika apparater och kablar. En snabb blick på en produktbild och en titt på prislappen ger mig all information jag behöver för att kunna avgöra om den är en välfungerande produkt eller en bluff.

Det behövs inte mycket kunskap till det. I det här fallet skall tilläggas.

1. Det är så lätt och tacksamt att raljera över det som uppenbart är ologiskt. Men till vilken nytta?
2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 20:22

patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Du menar att allt inom hifi är bluff men vissa saker är mer bluff än andra?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-06 20:24

StefanB skrev:Sedan ser jag detta om att en kund hörde skillnad i köket, det var fruns anläggning i köket, det var inte anläggningen i vardagsrummet som frun hörde ända till köket med stor förbättring. Om det nu är ett viktigt inlägg...

Om det var mitt inlägg på första sidan i den här tråden du syftar på så har det jag skrev ingenting med produkten att göra.

Jag vet ingenting om varken produkten eller hur den har testats eller vem som hört skillnad, och isåfall varifrån. :wink:

Jag skrev bara det där "från köket" på skoj, eftersom inläggaren före mig nämnde "fruns upplevelser", och ormoljeprodukter har ju av tradition alltid marknadsförts genom berättelser om just "vad frun hört från köket".

Så har man gjort i minst 25 år. Det ingår ju i konceptet när man skall sälja ormolja. Så därför tyckte jag det var lustigt att någon skojade om "vad frun hört", och jag skojade vidare genom att lägga till "från köket". :wink:

Vet inte varför den där storyn om fruns upplevelser från köket alltid inkluderas, men av något skäl tror väl ormoljesäljare att det skall vara extra övertygande för de män som avses köpa produkten. :?

Hursomhelst - Det jag skrev var alltså bara en skojkommentar till föregående inläggares skoj om "frun hörde...". Om det är så att det verkligen fanns en fru inblandad, som hört nå't i det här specifika fallet, och det till och med var från köket(!), så var det ju lite extra lustigt, men inget jag visste om.

Vill därför även extra tydligt klargöra att jag inte känner till produkten alls och kan inte kommentera den, men nog tycker jag att det luktar en del ormolja allt... Håller dock med Mayro om att det är bättre att testa innan man dömer!

En sak kan man testa på en gång dock - och det är alla de påståenden som yttrats av tillverkaren. Att de till stor del är okunnigt pladder torde det inte råda något tvivel om. Om produkten är av samma tveksamma värde som påståendena om dess egenskaper vågar jag inte gissa något om.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-06 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 20:29

Naqref™ skrev:
patrikf skrev:2. Ljudåtergivning ÄR en bluff för våra sinnen. Man ska vara lite försiktig med att sortera produkter efter just bluff eller välfungerande.

Du menar att allt inom hifi är bluff men vissa saker är mer bluff än andra?

Samma mekanismer(placebo) som gör att vissa upplever att likvärdiga kablar låter olika inverkar till upplevelsen av den "välfungerande" produkten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 20:31

rhenrics skrev:
Magnuz skrev:
rhenrics skrev:Vaaa? Censur på faktiskt???? I never thought I'd see the day! :lol:

Skämtar du eller blev ditt inlägg faktiskt censurerat? 8O

Japp, jag skrev r ö v h å l. Censuratorn snappade det direkt! :lol:

här har du en till vän till dig i din fanclub kaffekoppen..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 20:44

Frutti skrev:
MP skrev:Vän av ordning frågar sig hur många personangrepp det måste till innan Juli semestern är bokad.

Vän av ordning hör inte hemma här på faktiskt. :P För övrigt har jag min egen lilla förfest här hemma nu så jag kanske kommer prestera några extra pinsamt dåliga inlägg allt eftersom alkoholhalten stiger.

Ja med dom inlägg en bunt här presterat så lär du inte hamna i dåligt sällskap i alla fall om du skulle snetända ....

men hoppas förfesten hellre slutar med skoj och humor än skit som denna tråden innehåller..

med förhoppning om en trevlig kväll.
:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-06 20:54

patrikf skrev:1. Det är så lätt och tacksamt att raljera över det som uppenbart är ologiskt. Men till vilken nytta?

Nyttan är väl att det är bättre med saker som är sanna och logiska, än de som är ologiska, falska och bedrägliga?

Om ingen säger något får ju de som inte själv kan bedöma komplicerade saker någon hjälp alls från dem som kan det. :(
Alla som vill att världen skall bli bättre bör bekämpa bedrägerier, och applådera det som är sant och ärligt!

Lite civilkurage från dem som kan komma med en vederhäftig bedömning är prima, även om de som uppvisar civilkuragen/sticker ut hakan förstås kommer att få på skallen av dem som vill att bluffmakarna skall ha en fri spelplan. Varför nu någon vill det? :?

Sådana hihilistiska inställningar är drömmen för ormoljebedragarna...

Jag tycker 100% tvärtom. Det är självklart att man bör sortera bluffar som bluffar. De som vill gå på dem och låta sig suggereras kan ju göra det ändå om de vill. Det är för mig ofattbart att någon kan vilja stoppa avslöjanden av bluffar. :x

Steget efter meningslösa/verkningslösa produkter är destruktiva. Och det steget är inte långt... Naturmediciner behöver bara vara ofarliga (gärna helt verkanslösa!) för att godkännas. Nästa steg är att de har verkan, men en som är farlig. Kom ihåg att ormoljan haft många skepnader genom århundradena. Inte alla har varit harmlösa. Radioaktiva kurer var på modet en tid. Ormoljeförsäljarna har aldrig brytt sig om huruvida köparna kommit till skada. Det ligger ju i konceptet att inte vilja testa produkterna själv, utan tycka att alla skall ta ställning till dem själv. Det är INTE att ta ansvar för produkten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-07-06 21:16

IngOehman skrev:

Sådana hihilistiska inställningar är drömmen för ormoljebedragarna...

Jag tycker 100% tvärtom. Det är självklart att man bör sortera bluffar som bluffar. De som vill gå på dem och låta sig suggereras kan ju göra det ändå om de vill. Det är för mig ofattbart att någon kan vilja stoppa avslöjanden av bluffar. :x

Steget efter meningslösa/verkningslösa produkter är destruktiva. Och det steget är inte långt... Naturmediciner behöver bara vara ofarliga (gärna helt verkanslösa!) för att godkännas. Nästa steg är att de har verkan, men en som är farlig. Kom ihåg att ormoljan haft många skepnader genom århundradena. Inte alla har varit harmlösa. Radioaktiva kurer var på modet en tid. Ormoljeförsäljarna har aldrig brytt sig om huruvida köparna kommit till skada. Det ligger ju i konceptet att inte vilja testa produkterna själv, utan tycka att alla skall ta ställning till dem själv. Det är INTE att ta ansvar för produkten.

Vh, iö

Jag vill inte stopa avslöjandet av bluffar, det borde du veta :wink: . Däremot tycker jag att jakten på det uppenbart verkningslösa tar för mycket plats. Det blir så banalt. Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi.
Men det är bara för sakens skull.

Och angående analogierna med naturmedicin. Hifi ska bluffa hjärnan, medicin ska inte ge illusionen av att vara frisk.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-06 21:36

patrikf skrev:
....Själv är jag mer intresserad av det subtila och välkamouflerade bluffandet, som du nog också vet. Det som bidrar till myten om rätt och fel inom hifi. ....

Är det iö:s "subtila och välkamouflerade" bluffande du avser ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 23:08

Nu har jag rensat det värsta. Säkerligen har jag missat något inlägg och kanske åkte det med något för mycket men uppriktigt skiter jag i det! Ibland får man uppenbarligen ta i med hårdhandskarna och nu är ett sådant till fälle. Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester. Eftersom jag själv är på väg på semester så kommer jag inte att kunna följa tråden hela tiden så därför kommer jag att granska alla inlägg om ungefär en vecka och semesteravgörandet kommer att avgöras då....
/ae

ps. Fortsätt däremot gärna och debattera civilicerat.
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-07-06 23:36

Hej jag vet att mina inlägg inte hör till den positiva sidan.

Men jag kan bara konstatera vilken storm i ett vattenglas

Jag som forum medlem blir ganska less på vissa herrar som kanske ska slå varandra på käften via PM och skona forum medlemmarna från en massa personligt trams.

Ja,jag vet att jag skrivit en del mycket olämpliga inlägg.
Det ber jag om ursäkt för.

Hls

jom8993

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-07 00:17

Naqref™ skrev:ps. Fortsätt däremot gärna och debattera civilicerat.
ds.

Jag som uppfattar även små detaljer vill framhäva den av Naqref™ mycket
elegant uttryckta betydelseskillnaden från meningen ”Fortsätt däremot
gärna att debattera civiliserat.” :)

Ha en skön semester, N!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-07 00:26

Fniss fniss, samt ha en skön semester själv ! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-07 00:38

Intressant tråd detta, på många sätt.

Men låt oss enas om en sak, det som diskuteras här är en fråga för ett litet fåtal intresserade. De flesta människor jag känner skulle aldrig betala 799:- för en dvd-spelare om dom kan få en för 599:-. Att i de sammanhangen diskutera en jordningslösning för 4 papp per apparat rör ju bara den innersta cirkeln av nördar. Nördar som borde vara tillräckligt insatta i sin hobby än att betala fantasisummor för något som inte fungerar.

Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

/ B

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-07 00:44

Bill50x skrev:Intressant tråd detta, på många sätt.

Men låt oss enas om en sak, det som diskuteras här är en fråga för ett litet fåtal intresserade. De flesta människor jag känner skulle aldrig betala 799:- för en dvd-spelare om dom kan få en för 599:-. Att i de sammanhangen diskutera en jordningslösning för 4 papp per apparat rör ju bara den innersta cirkeln av nördar. Nördar som borde vara tillräckligt insatta i sin hobby än att betala fantasisummor för något som inte fungerar.

Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

/ B

Tänk vad enkelt det kan vara. Du är sund.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-07 00:44

Bill50x skrev:Ingen här blir tvingad att köpa någonting. Tror vi inte på en produkt så köper vi inte. Skitenkelt. Om någon betalar fyra tusen för en kabel som slutar i ett saltkar - tja, antingen upplever personen en ljudförbättring eller så är han/hon tänd på själva företeelsen. Ingen annan slänger ut dom pengarna på något som man inte hör skillnad på.

Egentligen har du rätt - det är i alla fall ingen som påstår att det botar sjukdomar eller så. Det är mera principen som stör mig, den är nämligen densamma som i fallet med medicinska bluffpreparat, man förutsätts okritiskt testa själv och se vad man upplever (vilket givetvis kan vara precis vad som helst) och inte ifrågasätta innan man testat. I hifi-sammanhang leder det i värsta fall till att någon blir av med lite pengar, men det är också allt. Mindre bra är att en hel del annat sådant här verkar ha fått fotfäste lite här och var i samhället.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 03:27

På ett sätt kanske man kan jämföra ormolja med konst. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel, eftersom upplevelsen är helt individuell och omöjlig att rationalisera bort. Gillar man ormolja så kan ingen ingenjör ta ifrån dig det nöjet. Gillar man en abstrakt tavla så kan igen konstkritiker komma och säga åt dig att det är fel, bara för att den råkar vara målad av en hund (as seen on TV, inte påhittat exempel).

Ormolja är inte nåt problem inom hifi, som jag ser det (håller med Bill50x). Problemet är väl snarare det som ligger snäppet under, som lurar folk att känna sig tvungna att lägga fantasisummor på esoterisk, ingenjörsmässigt oantastlig elektronik när man istället kunde lägga pengarna på musik och musikupplevelser "live". Det är klart; om hifi-hobbyn är viktigare än själva musiken så är ju det ok. Men då borde även ormolja vara ok för dessa hobbyister.

Det ligger liksom i ormoljans natur att den _ska_ vara verkningslös placebo med tillhörande kvasi-teknologiska resonemang, för den som är tekniskt kunnig. Annars vore det inte äkta ormolja. Den är istället till för att tillfredsställa de som verkligen älskar hifi-hobbyn.

Precis som abstrakt konst är underbar för konstälskaren, men samtidigt är meningslöst kludd för den som inte gillar abstraktioner utan istället föredrar avbildande konst. De förstår nog inte varandra riktigt...

Typ ungefär :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-07 11:15

phloam skrev:Det ligger liksom i ormoljans natur att den _ska_ vara verkningslös placebo med tillhörande kvasi-teknologiska resonemang, för den som är tekniskt kunnig. Annars vore det inte äkta ormolja. Den är istället till för att tillfredsställa de som verkligen älskar hifi-hobbyn.

Så HiFi-hobbyn är något som frodas av en ständigström av nya bluff-produkter? Tja, så är det säkert för somliga. För mig är det tvärtom. Jag berättar aldrig för någon att jag håller med HiFi och dylika apparater för inte framstå som en än större idiot.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 12:00

Max_Headroom skrev:Så HiFi-hobbyn är något som frodas av en ständigström av nya bluff-produkter?

Nu utgör ju ormolja bara en liten del av det ganska breda spektrum som hifi-hobbyn omfattar, som ju i sin tur är en del av "hemelektronik" rent generellt. Men inom den speciella fraktionen är nog ormolja en viktig stimulant :)

popedh

suck

Inläggav popedh » 2007-07-10 10:08

Haha detta e ju helt out.. att man ens orkar diskutera det...
ja menar:
"Wow, vilken skillnad! Dynamik, svärta och sibilanterna i diskanten blev mycket mindre påträngande"

sibilanterna i diskanten? vart skulle sibilianterna vara annars.. i basen?

Man blir ju helt mörkrädd att folk på fullaste allvar kan tänka sej att överhuvudtaget testa en sån produkt.. Dom här jävla idioterna skulle ju kunna begå kollektivt självmord om nån sa att det låter lite lite bättre i himlen...

E så jävla trött på dessa jävla sektfittor att jag hoppas att dom av någon anledning, någon gång, reser ihop i ett superstort flygplan som störtar rakt ner i helvetet!!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 10:18

popedh; Gå och tvätta munnen med tvål!

//Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 10:20

Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.

Något ovidkommande

(Jag sitter på jobbet och längtar efter semester!)

Hälsn. Michael

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 20:01

MichaelG skrev:
Naqref™ skrev:[color=red]Jag vill därför varna alla för att skriva något ovidkommande i denna tråd hädanefter. De som gör så kommer nämligen få ett ovillkorligt generöst erbjudande om semester.

Något ovidkommande

Hälsn. Michael

Ovidkommande? slänger dom ut mej för att jag protesterar mot hyckleri & bluffmakare så visst... Då har dom ju visat vart Faktiskt.se står.

De e ju lika jävla dumt som om man skulle bli avstäng för att man tar avstånd från barnporr.

/I

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-10 20:04

popedh skrev:
MichaelG skrev:

Något ovidkommande

Hälsn. Michael

Ovidkommande? slänger dom ut mej för att jag protesterar mot hyckleri & bluffmakare så visst... Då har dom ju visat vart Faktiskt.se står.

De e ju lika jävla dumt som om man skulle bli avstäng för att man tar avstånd från barnporr.

/I

Dumt var ordet, men barnporr har inte heller med tråden att göra. Dvs det är ovidkommande i detta fall. Rock on! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-10 20:16

Isak, coola ner nu... 8)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-10 21:33

Hetsporren skrev:Isak, coola ner nu... 8)

Varför?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-10 21:41

Ehh...

popedh; Jag tror att det föreligger någon form av missförstånd här.

Jag tyckte bara att du skulle tvätta munnen med tvål - ingenting annat. Tänk på att barn och känsliga personer kan råka läsa på forumet. :wink:

I nästa inlägg passade jag på att säga "Något ovidkommande" vilket Naqref uppmanade oss som längtade efter semester att göra. Och jag satt på jobbet och längtade efter semester.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Re: suck

Inläggav Morello » 2007-07-11 01:43

popedh skrev:
sibilanterna i diskanten? vart skulle sibilianterna vara annars.. i basen?

HAHAHAHAHA :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-11 01:52

MichaelG skrev:Jag tyckte bara att du skulle tvätta munnen med tvål - ingenting annat. Tänk på att barn och känsliga personer kan råka läsa på forumet. :wink:

Fast det var ganska kul skrivet... :roll:

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-11 08:30

popedh skrev:
Hetsporren skrev:Isak, coola ner nu... 8)

Varför?

För att jag vill ha dig kvar här. Men det verkar ju lösa sig... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi