Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-03 18:31

Med risk för att gå OT igen:

Är medlemskapet i föreningen lika med en tidningsprenumeration eller finns det andra orsaker till att man blir medlem? Rimligen borde kostnaderna för att sprida testresultaten sjunka från dagens tryckkostnad till en kostnad nära noll. Ergo finns det inga skäl att inte sprida resultaten öppet under förutsättning att det inte minskar motivationen att bli medlem (ltsmedlemskap = tidningsprenumeration). Jag tror inte det... eller rättare sagt jag tror att det är tvärt om. Att det relativt låga medlemstalet beror på dålig kännedom om och slutenhet i (jag menar det inte på ett elakt sätt). Att sprida testresultaten gratis skulle motverka detta och förmodligen öka medlemsantalet snarare än sänka det. Freeriders har man alltid i alla fall - biblioteksläsare bland annat.

Nu är jag icke medlem så jag borde kanske inte sitta och tycka om det här... :-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 18:33

Koffe skrev:Är medlemskapet i föreningen lika med en tidningsprenumeration eller finns det andra orsaker till att man blir medlem?

LTS-möten är nog en viktig anledning för vissa. En mindre anledning är att man får rabatter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-03 18:58

Man kan ju sympatisera med föreningens målsättning också. Tidningen är en tack för hjälpen.

Men tidning, möten och verksamhetsmål är ju är ju anledningarna till medlemsskapet.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-07-03 19:35

-Troligtvis är detta inlägg också lite OT men jag tror att den intresserar vissa medlemmar! (och givetvis mig )

Hur många betalande medlemmar är vi nu?

Och jag har för några år sedan efterlyst att den ekonomiska årsberättelse ska publiceras efter ett årsmöte. Detta är ett mycket vanligt förfarande i mindre föreningar!

Då får också medlemmarna bättre insikt hur kostnadsbilden ser hur och kan ev. komma med tips eller andra lösningar? Man ska aldrig underskatta mångfalden.

LTS-medlem 654 (hur många har ett lägre medlemsnummer än mig på faktiskt.se ? )

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-07-06 16:26

En Onkyo 705 eller 805 kanske? De är väl en direkt konkurrent till Denon som har modeller i samma kvalitets/pris/utrustningsklass.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-07 19:20

En sak som slår mig när jag märker att intresset för att diskutera LTS som förening är såpass stort att det hotar att ta över en tråd som egentligen ska handla om förslag på vilka hifi-prylar LTS ska testa, är att det kanske skulle behövas ett speciellt forum på Faktiskt. se som enbart handlade om LTS.

Det naturliga är väl i och för sig att ett forum där enbart LTS som förening diskuteras finns på LTS webbplats, men när det verkar som om det inte är alls så mycket besök på denna webbsida som vad fallet är här, och det tycks dessutom vara många LTS:are som häckar på Faktiskt.se...
Detta sammantaget gör det kanske intressent att ha ett LTS-forum här..?

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-07 19:45

LTS kan ha en medlemstråd här, precis som företag eller privatpersoner. Någon forumdel vill varken LTS eller Faktiskt ha.

De allra flesta av föreningens medlemmar agerar inte här.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-07-07 19:48

Greensleeves:

Din idé om en dedikerad LTS-del är inte dum!

Jag vet med mig att mitt inlägg två "snäpp" upp var OT. Samtidigt är är jag lite förvånad att jag inte fått något svarsinlägg eller dylikt.

Vet att ordförande med flera i styrelsen är "aktiva" på faktiskt.se men styrelsen kanske vet hur många betalande medlemmar vi är 8)

/Lennart

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-07 20:06

Missat det :)

På frågan om verksamhetsberättelsen så vet jag inte hur det historiskt hanterats, men det kommer finnas en verksamhetsberättelse för innevarande år tillgänglig för medlemmar efter kommande årsmöte. Det är helt korrekt att man brukar tillse att den är tillgänglig även för de som inte kan närvara vid årsmötet. Åtrminstone i de föreningar jag varit delaktig i.

Antalet medlemmar flukturerar lite, men vid årsmötet var det runt 800 medlemmar om jag inte minns fel.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-07 20:09

Kaffekoppen skrev:

Antalet medlemmar flukturerar lite, men vid årsmötet var det runt 800 medlemmar om jag inte minns fel.

800 medlemmar på en befolkning av 9 miljoner!??8O Bättre marknadsföring tack!! Eller förändring av ideologi.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-07 20:20

Ja, byte av ideologi är väl inte direkt aktuellt, men nog finns det att göra på många områden. Välkommen att delta, du kan ju slicka kuverten på de 500 brev jag skall skicka ut 8O

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-07 20:24

Kaffekoppen skrev: du kan ju slicka kuverten på de 500 brev jag skall skicka ut 8O
Smakar de kvinna så ställer jag upp! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-07 22:49

Kaffekoppen skrev:Ja, byte av ideologi är väl inte direkt aktuellt, men nog finns det att göra på många områden. Välkommen att delta, du kan ju slicka kuverten på de 500 brev jag skall skicka ut 8O

Resterande 300 då? Är det dom som undrar varför dom inte får nån MoLT?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-08 03:33

;)

Så många är det inte som blir utan...

Skitkul att det kommande nummret ser gediget ut, och nästkomande är inte så pjåkigt det heller!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-07-08 21:28

Kaffekoppen skrev:;)... Skitkul att det kommande nummret ser gediget ut, och nästkommande är inte så pjåkigt det heller!

Keep up the good work!
/Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-31 21:16

Mp3-spelare! Är det någon som redan sagt det?

Med tanke på att mer och mer lyssnade sker portabelt och att Mp3-spelaren/iPoden blir den primära lyssningskanalen för fler och fler som borde spelarna intressera föreningens medlemmar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-01 01:30

Jag tor LTS-medlemmar i huvusak har lite högre anspråk än att lyssna via en MP3-pinne i hörlurar. 8)

Dessutom känns snålkodade format lite passé i en tid där lagringsmedia blir allt billigare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-01 01:34

Morello skrev:Jag tor LTS-medlemmar i huvusak har lite högre anspråk än att lyssna via en MP3-pinne i hörlurar. 8)

Dessutom känns snålkodade format lite passé i en tid där lagringsmedia blir allt billigare.

Finns spelare nu, som spelar upp FLAC utan problem. Koffe har ju en utmärkt portabel musikspelare för detta andamål !

:)
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-01 01:44

Koffe och Morello, LTS har testat en MP3-spelare för flera år sedan! På den kunde man spela in ljud också vilket var trevligt. Creativ Jukebox nå´nting hette den. Även den omskrivna Pioneer DV-668 provades som MP3-spelare, men den kanske inte är just vad man normalt tänker på såsom en MP3-spelare.

Kanske gör vi det igen, om det dyker upp någon som har några intressanta egenskaper...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 13:22

Lika bra jag upprepar mig. 8)
Skulle vilja se mer tester av analoga prylar, som pickuper och skivspelare. Än idag så finns det folk som lyssnar på vinyl och det kommer alltid nya nyfikna lyssnare som aldrig haft en spelare innan. Dagens sk recensioner är ofta ultra subjektiva och ger inget alls för den som vill veta.

Så några saker jag skulle vilja se testat är:
*pickuper, en bunt från billiga till någolunda prissatta, där vi kollar vilken som "färgar" ljudet minst och kanske även vilken som sliter på skivan minst. Kanske finns en värdig motståndare till OM-40 idag? :D
*skivspelare. Exakt hur mycket påverkan av ljudet står plinten för? Går det att skilja en Rega 1 och en SME 20 i blindtest, sålänge dom går exakt lika fort.
*tonarmar. Vore kul med lika tester vilka som ger mest optimal arbetsförhållande för pickupen.

Finns säkert fler intressanta saker man skulle kunna testa. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-09 19:28

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev: du kan ju slicka kuverten på de 500 brev jag skall skicka ut 8O
Smakar de kvinna så ställer jag upp! 8)

Cornelis, du tycks finnas i alla våras minnen... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-11 02:37

Jag skulle vilja se ett test där portabla cd-spelare av kvalitet jämförs med motsvarande stationära. Är det någon skillnad, och i så fall varför?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-11 02:40

Morello skrev:Jag tor LTS-medlemmar i huvusak har lite högre anspråk än att lyssna via en MP3-pinne i hörlurar. 8)

Ok, då vet jag att jag inte ska söka mig till LTS då alltså.... :roll:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 15:42

phloam skrev:

Är du rädd för att umgås med människor som inte har precis samma åsikter som du själv ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-11 23:32

i skrev:Är du rädd för att umgås med människor som inte har precis samma åsikter som du själv ?

Jag är nog mer rädd för personer som angriper en på det psykologiska/personliga planet baserat på antaganden om vilka åsikter man har i förhållande till en viss föreningsverksamhet :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-12 00:02

phloam skrev:
i skrev:Är du rädd för att umgås med människor som inte har precis samma åsikter som du själv ?

Jag är nog mer rädd för personer som angriper en på det psykologiska/personliga planet baserat på antaganden om vilka åsikter man har i förhållande till en viss föreningsverksamhet :)

Jag tror du har övertolkat, för att inte säga feltolkat, något.
Du ska inte ta personligt det som är ett uttryck för en annan människas hållning till ett visst sakförhållande. Om jag ska formulera mig krångligt.

Dessutom bör du hålla måltavlorna sorterade, LTS är inte detsamma som en eller några enstaka personer.

Tycker det är synd att vara arg i ogjort väder s a s. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-12 01:00

phloam skrev:

Och Johan_Lindroos skrev
Koffe och Morello, LTS har testat en MP3-spelare för flera år sedan!
---
Kanske gör vi det igen...
Men det brydde du dig inte om?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-12 04:43

i skrev:Tycker det är synd att vara arg i ogjort väder s a s. :)

Nej jag är inte arg, jag ville bara ge Morello en fin pik för vad som skulle kunna uppfattas på det sätt jag antydde, dvs. som aningen snobbistiskt och nedlåtande mot mp3-pinnelyssnare :) (även om man iofs kan tolka Morellos kommentar som en pik mot LTS om man vill ;) )

Och mitt svar till dig var inte heller så allvarligt menat vilket jag hoppas att smileyn visade. Kände bara att hela meningsutbytet började bli aningen absurdt :D
Senast redigerad av phloam 2007-08-12 04:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-12 04:56

Almen skrev:Och Johan_Lindroos skrev
Koffe och Morello, LTS har testat en MP3-spelare för flera år sedan!
---
Kanske gör vi det igen...
Men det brydde du dig inte om?

Men självklart såg jag det! Har väl inget med mitt svar till Morello att göra? Trodde kanske att någon skulle uppfatta att min lilla kommentar var avsedd att indikera att sådana uttalanden inte är nån jättebra reklam för LTS om de vill att mp3-pinnelyssnare som jag skall gå med. För det vill de väl? Speciellt om de nu har testat mp3-spelare, jättebra! Det jag undrade över var vad Morello egentligen menade.

Verkar som ni reagerar som om jag kritiserat LTS eller nåt, men det har jag ju faktiskt.se inte gjort. Tvärtom. Är ni så förstörda av tidigare debatter att ni reagerar med ryggmärgen eller? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-12 08:04

Lindroos klargjorde ju bara att föreningen faktiskt tittar på sådanna produkter med, mer diskussion i den frågan tycker jag känns onödigt :)

Det torde visa att det finns bredd inom föreningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi