Patricia barber-Remastered by Morello

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Patricia barber-Remastered by Morello

Inläggav Morello » 2004-05-18 04:14

Halloj,

Jag tyckte att Barbers låt 'The thrill is gone' behövde en liten justering - så kallas mastering. Jag har under natten roat mig med att tillämpa alla tänkbara verktyg för att "finslipa" denna inspelning :mrgreen:

Till börja med tyckte jag att dynamiken var alldeles för kraftig. Med reklamradion och diverse mastering-studios som referens körde jag låten genom en kompressor. 8O Nu började det likna något - jag tror jag vinner "the loudness race" med 10-0. Nu tyckte jag minsann att klangen var lite fel, varför jag rattade duktigt på EQ'n. Jäsiken, nu börjar det låta prima alltså. Men, det var inte bra nu heller, så jag körde på lite reverb också. Rätt mycket till och med 8O Sådär, nu är det nästan perfekt. Nu återstår bara en duktig limiter för att få det där sista bettet. 8O Men s-ljuden har blivit lite läskiga, så de-essern blev aktuell. Såja, nu ÄR det perfekt. Bara att höja nivån lite. Det är bra med kompressorn så att man kan höja en massa på slutet. :mrgreen:

Mina damer och herrar, nedan finns spåren för avlyssning. Som lax på löken får ni spåren i MP3.format (192kb/s) Mycket nöje 8)

http://user.faktiskt.io/Morello/thrill_07dB.mp3

http://user.faktiskt.io/Morello/thrill_mastered.mp3
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-05-18 09:05

Inte för att jag känner till artisten i fråga...

07dB-versionen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lyssna på, den andre stod jag inte ut att lyssna igen halva. *rys*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-05-18 09:05

Morello, du borde satsa på att remastra låtar! *host* *harkel* :D

Lät precis som det ska... nasalt, öronskärande s och en dynamik komprimerad så till den milda grad att man knappt kan skilja på en trumvirvel och ståbas... 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-05-18 10:06

Härlig parodi.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-18 10:15

Kan någon upplyst person förklara vad mastringsteget egentligen är till för? Nån vettig funktion måste det ju ha - vilken?

Jag är inte sarkastisk. Vill verkligen veta.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-18 10:27

Hej M
Jag trodde först du va seriös ! 8O

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-18 12:10

Va duktig du är Morello! Den andra filen lät bäst och den första hade lite för mycket kompression och för mycket diskant. Men som sagt den andra var "jäätä" bra och borde vara ett föredömme. Jag föresår att du skicka den till Steve Hoffman. 8) :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-18 13:28

Nagrania skrev:Va duktig du är Morello! Den andra filen lät bäst och den första hade lite för mycket kompression och för mycket diskant. Men som sagt den andra var "jäätä" bra och borde vara ett föredömme. Jag föresår att du skicka den till Steve Hoffman. 8) :lol:

Tack :wink: Tycker du inte att kompressorns attack är lite flr lång :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-18 13:45

Lång attack mycket transienter. Kort attack inga transienter. Det är väl ingen som vill ha transienter eller hur? :roll: :lol: :lol: Å dynamik fy fan det är bara jobbigt. Nä fullt ös ska det vara. 8) :lol:

Användarvisningsbild
Rebo

Inläggav Rebo » 2004-05-18 14:21

Du valde ju rätt låttitel för detta projekt iaf. 8)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-18 21:12

Morello jag har nu lyssnat igen på skivan "Night Club" med Patricia Barber. Jag tycker att den skivan är mycket väl mixad och med en jäkligt djup bas och med hennes mycket fina röst. Kompet verkar vara kraftigt pikad i diskanten över 10KHz. Jag har svårt att tänka mig (jag har själv prövat)att ljudet kan bli bättre än det redan är. Det enda som händer är att man höjer nivån och minskar dynamiken vilket är till nackdel för den här typen av musik. Jag har ännu inte fixat den andra skivan med Patricia B men jag antar att samma sak gäller "Café Blue" som "Night Club". Med andra ord man ska inte överprocessa för då blir det fel. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-18 21:38

Kul Morello! :D

(Passa dig bara så du inte lägger ut för långa snuttar då du inte längre kan hävda "citeringsrätten".)

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-05-18 22:26

Morello: Är det du som mixat senaste Anastacia ? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-19 14:07

Nagrania skrev:Morello jag har nu lyssnat igen på skivan "Night Club" med Patricia Barber. Jag tycker att den skivan är mycket väl mixad och med en jäkligt djup bas och med hennes mycket fina röst. Kompet verkar vara kraftigt pikad i diskanten över 10KHz. Jag har svårt att tänka mig (jag har själv prövat)att ljudet kan bli bättre än det redan är. Det enda som händer är att man höjer nivån och minskar dynamiken vilket är till nackdel för den här typen av musik. Jag har ännu inte fixat den andra skivan med Patricia B men jag antar att samma sak gäller "Café Blue" som "Night Club". Med andra ord man ska inte överprocessa för då blir det fel. :)

Halloj,

Kul att du gillar 'Night club'. :lol: Dock så låter 'cafe blue' ganska annorlunda. Håller helt med om att den absolut inte skulle vinna på kompression med mera. 8) Låten som jag fullkomligt saboterat kommer alltså från skivan 'cafe blue'. 8O

Till alla:

Denna remaster är menad som ett skämt och jag har alltså inte haft som ambition att förbättra, utan tvärtom - förstöra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-19 14:09

Nagrania skrev:Lång attack mycket transienter. Kort attack inga transienter. Det är väl ingen som vill ha transienter eller hur? :roll: :lol: :lol: Å dynamik fy fan det är bara jobbigt. Nä fullt ös ska det vara. 8) :lol:

Nu har jag gjort en ny remaster och ställt in mycket kortare attack samt kraftigare kompression, men fortförande en ganska snäll kurvatur. :lol:

Igår spelade jag låtarna flera gånger för en tjejkompis, men hör och häpna - hon hörde ingen skillnad. 8O 8O 8O 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-19 14:11

Belker skrev:Kan någon upplyst person förklara vad mastringsteget egentligen är till för? Nån vettig funktion måste det ju ha - vilken?

Lyssna på låtarna och du har kanske svar på frågan :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-19 14:18

Morello skrev:Igår spelade jag låtarna flera gånger för en tjejkompis, men hör och häpna - hon hörde ingen skillnad. 8O 8O 8O 8O

Hmmm ska man tolka det som så att 'vanligt folk' inte hör någon skillnad och vi 'guldöron' tycker det låter fördjävligt så kan man verkligen vem de mastrar för? Skivbolagscheferna?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-19 14:42

Naqref skrev:
Morello skrev:Igår spelade jag låtarna flera gånger för en tjejkompis, men hör och häpna - hon hörde ingen skillnad. 8O 8O 8O 8O

Hmmm ska man tolka det som så att 'vanligt folk' inte hör någon skillnad och vi 'guldöron' tycker det låter fördjävligt så kan man verkligen vem de mastrar för? Skivbolagscheferna?

Eller så fokuserar "folk" på olika saker. Hon kanske fortfarande hörde att det musikaliska framförandet var lika bra, men har lärt sig att bortse från "kanalen"? Precis som man kan höra över telefonen att en person är glad/ledsen trots att det låter för****ligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-19 16:08

Morello skrev:
Belker skrev:Kan någon upplyst person förklara vad mastringsteget egentligen är till för? Nån vettig funktion måste det ju ha - vilken?

Lyssna på låtarna och du har kanske svar på frågan :wink:

Så du menar helt seriöst att mastring endast är till för att det ska låta häftigt i bilen/köket/tonårsrummet? Det har jag faktiskt svårt att tro. Som lekman på området kan jag lätt sympatisera med din mission mot mastering, Morello. De skivor jag har som skryter med remastring, bobludwigar o.dyl. låter ofta skit. Men ändå -Någon teknisk nytta måste det ju finnas, eller? :?: :?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-19 16:38

Belker skriver: "Någon teknisk nytta måste det ju finnas, eller? "

Jo det gör det nog allt...t.ex Man måste lägga in den s.k. PQ-koden. I bland kan man behöva bättra på ljudet eftersom alla musikstudios(läs hemstudios) inte är lika bra som en riktig etablerad studio vanligtvis är.(Air) Man måste kolla nivåer och faser på alla låtarna. Det där med nivåer är faktiskt inte så lätt som många tycks tro. Till sist så är det inte alltid så säkert att studion levererar ett helt färdigt DAT-band, CDR eller datafiler som idag är det vanliga sättet om man vill ha 24 bitar och högre samplingsfrekvens.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-19 16:54

Aha! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-19 16:55

Nagrania,

Det vore ju fint om mastering-studios bara fixade PQ-kod, men nu är det ju tyvärr så att det mixtras, fixas och trixas mer än vad som är hälsosamt. 8) Du kan inte ha missat utvecklingen mot extrem medelnivå och därmed ett mycket klent dynamiskt omfång. För 20 år sedan var inte kommpressionen av samma kaliber som idag.
Trots att jag komprimerat Barber-låten kraftigt, ehuru "snällt", så är den fortförande mer dynamisk än ett typiskt pop-fonogram. 8O
Jag ska göra ännu en version så att vi hamnar på typisk pop-nivå :lol:
Utöver mer kompression ska jag justera release och attack mer nogsamt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-19 17:52

Ny version med inspiration från "djävulens drinkblandare" :mrgreen:

http://user.faktiskt.io/Morello/thrill_master3.mp3

8O

Ratio: 20:1
Tröskel: -40dB (max nivå innan kompressor var -0.3dBFS)
Attack: 10 ms
Release: 250 ms

Sedan kördes en hård-limitering med -3dB tröskel, de-esser samt EQ (bashöjd runt 80 Hz och lätt avrullad diskant och även några dippar för att dämpa sssssssss-ljuden.

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-19 20:17

Redan på 60-talet så snackdes det om 2-3 db dynamik. Dom som talade om det gjorde det i nedsättande ordalag om tidens rockmusik. För ett par dagar sedan fick jag en sång och musik tejp som antagligen var gjord i en hemstudio. Det lät väldigt tunt och otight varför jag körde materialet genom en flerbandskompressor. Resultatet blev jäkligt mycket bättre en vad det var tidigare. Det är synd att du Morello inte har tillgång till en tejp med hårdrock som är oprocessad. Då skulle du nog förstå varför men frågan är väl hur mycket. När det gäller Patricia Barber så framför ju hon musik som bara blir sämre av att hårdkomprimeras/limiteras. Jag laddade in "Night Club" på datorn för att kolla lite hur det såg ut. Om du har skivan så kan du ju lyssna på spår 8 och 2´18.901 in ....där finns det en klippning i den negativa flanken. :) Det kan finnas fler men jag tycker att den skivan är mycket välgjord. Jag har tidigare kollat lite på storbandsjazz och vad jag har sett så är det vanligt att brasset kan klippa kraftigt. Nu är det här musik som jag gärna lyssnar på och den är säkert mindre demolerad en den moderna popmusiken. Om man vill att musiken ska vara tight vilket jag tror att många konsumenter vill då blir det så här för det finns inga andra vägar. Själv tycker inte jag att det är bra och det är just därför jag inte lyssnar på den musiken om jag inte är tvungen. Kompressorer, limitrar och för den delen också filter har blivit mycket bättre i dag och det har gjort det här möjligt.
Morello du skriver ratio: 20:1....det är en limiter och ingen kompressor. Threshold: -40db 8O det är på tok för mycket...När jag använder kompressor då kör jag -6/-15db med ett ratio på 2:1.

Hälsar
djävulens medbrottsling! :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-05-19 20:38

Det där var en ovanligt dålig remaster tror jag. Har aldrig hört något liknande faktiskt. Men point taken, ibland mastras det lite för mycket.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-20 11:24

Nagrania,

Har tittat på spår 8 från 'night club'. 2'18:995 finns en klippning på negativ flank precis som du säger (att vi får olika tidsmarkeringar kanske beror på att du laddad hem en rippad version). Frågan är vad som klipper. Är det en limiter eller helt enkelt ett mikrofonförsteg eler dylikt? Tittar man tiden samtidigt som man lyssnar, så gissar jag att det är en anslag på flygeln som är klippt. :lol:

Att jag valde 20:1 (26dB) var för att överdriva en smula :mrgreen: En kompis lyssnade på min "remaster" och sa: "Detta var den fulaste kompression jag hört". Kloka ord 8) Å sen är ju inte EQ-ingreppen speciellt smakfulla 8O

Har en platta med Roxy music på CD där varje anslag har exakt samma nivå. Undrar vad det beror på :lol: 8O 8) Orginalutgåvan på LP har dock inte denna limitering, utan låter faktiskt mycket bra för att vara pop/rock. :D (Har tittat på Roxy-skivorna med oscilloskop. Spår 8 med Barber tittade jag på med dator, vilket ju är en smula lättare)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-20 11:28

Morello skrev:

Har en platta med Roxy music på CD där varje anslag har exakt samma nivå.

Avalon remastrad, månde?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-20 11:35

Belker skrev:
Morello skrev:

Har en platta med Roxy music på CD där varje anslag har exakt samma nivå.

Avalon remastrad, månde?

Nope, det är en samlingsplatta, men jag vill minnas att även Avalon på CD är saboterad. Jag jämförde en låt på Avalon-LP med samma låt på samlings-CD'n. 8) En fullkomligt smaklös remaster som inte inbjuder till stark nivå utan öronproppar. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-20 11:42

Nagrania, inom hårdrocken har det ju liksom gått mode i det hårdkomprimerade soundet. Kanske inte så konstigt, hårdrock ska ju låta HÖGT, även om man inte har möjlighet att spela på högsta volym. Jag tycker personligen detta är O.K. om det används med måtta, men i andra sammanhang (akustiskt, jazz) låter det ju bara konstigt. Dessutom har jag hört flera hårdrocksskivor, särskilt på senare år, som varit så hårt limiterade att det låter jättekonstigt. Det låter ungefär som de pumpningseffekter man kan få om man hårdkomprimerar en brusig inspelning, med den skillnaden att det är kraftiga anslag som får resten av musiken att "pumpa"! Jag har svårt att föreställa mig att någon egentligen kan tycka att detta låter särskilt bra.

Användarvisningsbild
Rebo

Inläggav Rebo » 2004-05-20 12:17

Majoriteten av alla nya hårdrocks inspelningar jag har hört har på tok för dålig dynamik enligt mig. De låter skit och är inte värda att köpa på cd om de så skulle kosta 20 kr. Äldre och mer dynamiska inspelningar, som tex metalicas and justice for all, låter otroligt mycket bättre.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi