Hur lång kabel kan jag driva.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur lång kabel kan jag driva.

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-06 22:01

Framtida eventullet problem:

Förteget står 10 meter från slutsteget. På utgången i försteget sitter OPA134 (det kan bytas mot något pin-kompatibelt, bara att dra loss och trycka dit annat, om det krävs). Mellan OPn och kontakten sitter ett motstånd på 150ohm. Detta för att förhindra totalkortis om man på något sätt skulle klanta sig med utgången, t.ex. koppla in en defekt kabel eller motsvarande.

Nåväl, det blir alltså 10meter kabel emellan. Är det ett problem? Kablen blir denna:
http://www.elfa.se/pdf/55/05574808.pdf
Versionen med polyuretan isolering. Teflon är hipt och ballt, men med dom frekvenser vi håller oss med i audioområdet känns det som en onödig utgift.

Skärmen seprat jodrad i försteget (skärm och signaljord går alltså åtskilda), som jag brukar göra.

Hur vet jag hur lång kabel man kan ha? Jag antar att det går att räkna ut.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Hur lång kabel kan jag driva.

Inläggav n3mmr » 2007-07-07 14:45

Max_Headroom skrev:Framtida eventullet problem:

Förteget står 10 meter från slutsteget. På utgången i försteget sitter OPA134 (det kan bytas mot något pin-kompatibelt, bara att dra loss och trycka dit annat, om det krävs). Mellan OPn och kontakten sitter ett motstånd på 150ohm. Detta för att förhindra totalkortis om man på något sätt skulle klanta sig med utgången, t.ex. koppla in en defekt kabel eller motsvarande.

Nåväl, det blir alltså 10meter kabel emellan. Är det ett problem? Kablen blir denna:
Versionen med polyuretan isolering. Teflon är hipt och ballt, men med dom frekvenser vi håller oss med i audioområdet känns det som en onödig utgift.

Skärmen seprat jodrad i försteget (skärm och signaljord går alltså åtskilda), som jag brukar göra.

Det viktiga är kapacitansen.

Med 150 ohm och 1 nF så har man övre gränsfrekvens på lite över 1 MHz.

duger bra... men man frår kolla med ett oscilloskop att det inte kommer till extra överslängar vid skarpa vågfronter.

1nF är ca 14-17 m 75 Ohms kabeltvkabel. Beror på typ.

Varför balanserad kabel?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-07 14:54

n3mmr skrev:
Varför balanserad kabel?

Det är tp-kabel. Jag kör signaljord i ena ledaren, signal i den andra. Skärmen på kabeln jordar jag med en separat kabel-snutt till förstegets chassi. Jag började göra så efter att jag jobbat med kablage till industrirobotar. Där jordas skörmen alltid separat. Jag inbillar mig att risken för störningar minskar om man hållar isär signal och chassijord.
Chassit är direkt kopplat till jorden i nätuttaget, signaljorden är kopplat till chassi jord via en resistor som jag inte minns värdet på. Fungerar bra här i alla fall. Kanske är överdrivet att hålla på så, men ska man ändå göra sina egna kablar skadar det ju knappast.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-09 21:20

hmm. Varför använda skärmen chassie-chassie?

Kör separata ledningar mellan dom chassier som verkligen ska förbindas.
Du vill ju inte ha mer kapacitans än du absolut måste.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-09 21:21

n3mmr skrev:hmm. Varför använda skärmen chassie-chassie?

Kör separata ledningar mellan dom chassier som verkligen ska förbindas.
Du vill ju inte ha mer kapacitans än du absolut måste.

Skärmen sitter bara i en änden. Signalkablarna stjärnjordas i försteget, kan man säga.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-09-16 15:05

Vill du ha riktigt låg kapacitans i kabeln så använder du skärmen i en aktiv koppling. Detta innebär att du låter skärmen vara ansluten till ex vis en op-amp som har låg utimpedans. Op-ampen matar du med samma signal som du vill överföra, resultatet blir att spännigsdifferansen mellan signalledare och skärm blir noll dvs ingen kapacitans uppstår. Metoden brukar användas för att förhindra läckage i extremt högohmig kopplingar som ex vis förstärkare för kapacitiva sensorer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-16 15:18

Bootstrapping! :wink:

Tror nog att jag talar i princip sanning om jag säger att du Max, inte kommer att behöra några speciella tilltag av det slagget. Du kan driva i varje fall 100 meter av den där kabeln utan några större problem, annat än möjligen brum. Det senare kan faktiskt bli ett större problem med den koppling du nämner, än med en normal obaanserad koppling. Du förlorar ju lite samjordande korslutningsförmåga om du bara använder en signalledare som samjordare.

Om verkligen brum är ett problem är det dock förnuftigare att tillse att mottagarändan verkligen är balanserad. Sändaränden behöver inte vara det dock. Bara de drivs med samma impedans. Du behöver alltså sätta 150 ohm till jord som motfassignal.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-09-17 12:15

OPA134 är kortslutningssäker vad jag vet, så ska man bara driva en kort stump kabel kan man ta bort motståndet på 150 Ohm.

Men en lång kabel har hög kapacitans och då är det bra med en resistor i serie med utgången för att "isolera" OPampen från kapacitansen.

100m vete sjutton om jag skulle prova med men 10m borde vara lugnt.
Om jag skulle driva 100m vill jag kolla med ett oscilloskop så att OPampen fungerar som den ska.

Om det blir problem med brum så kan du prova med en bra audiotrafo eller gå över till balanserat.

Mvh
Sigurd

Max_Headroom skrev:Framtida eventullet problem:

Innehar företaget Coset.

manw

Inläggav manw » 2007-11-07 15:01

Sigurd_Ruschkowski skrev:OPA134 är kortslutningssäker vad jag vet, så ska man bara driva en kort stump kabel kan man ta bort motståndet på 150 Ohm.

Motståndet sitter nog inte där för att skydda mot kortslutning, utan för att undvika risk för instabilitet i förstärkaren när man kopplar på en komplex last (som en lång kabel). Normalt brukar man välja ett motstånd med ett värde kring kabelns karakteristiska impedans. :arrow: Ta inte bort det.

EDIT: Ser ut som jag inte läste hela inlägget ovan, men det får hursomhelst stå kvar.

OPA134 är hursomhelst en bra OP :)

Återgå till Teknikforum