Moderator: Redaktörer
Lust skrev:Från Schweiz väl, inte Tyskland?
manw skrev:Köpte för något halvår sedan en Thorens TD166MkII, jag är supernöjd med den. En lätt och smäcker tonarm är det på denna modellen, så den känns helt OK utan att behöva byta tonarm etc. om man nu inte är nån "vinylfanastiker".
Vad saker är "värda" kan ju diskuteras, men för de 700:- som jag betalade för spelaren så tycker jag att det var ganska mycket "pang för pengarna".
JustAudioMagic skrev:Vad sitter där för tonarm och pickup på?
Vee-Eight skrev:Tycker allt 160, 166, 300-serien samt 500-serien är bra spelare. Enkla saker som fungerar och inte ofta går sönder. De är väl inte så snygga kanske, men de spelar bra och växer med val av pickup. Har själv en td318 mkII med Sumiko Pearl, tillsammans med Sentec PP9.
Edit:
Jag rekommenderar att kolla på Rega P2 och P3, bra konstruktioner med riktigt bra armar.
manw skrev:Tonarmen är originaltonarmen för TD166MkII, lätt rak tonarm med ett litet pickuphus (inte det stora fula som på vissa äldre Thorens). Pickupen som sitter där nu är en Pickering 1800S, länge sedan jag gämförde den med annat men jag skulle tro att den låter lite "OM-30 aktigt". Har funderat på att prova något annat som "rockar lite mera fett".
manw skrev:JustAudioMagic skrev:Vad sitter där för tonarm och pickup på?
Tonarmen är originaltonarmen för TD166MkII, lätt rak tonarm med ett litet pickuphus (inte det stora fula som på vissa äldre Thorens). Pickupen som sitter där nu är en Pickering 1800S, länge sedan jag gämförde den med annat men jag skulle tro att den låter lite "OM-30 aktigt". Har funderat på att prova något annat som "rockar lite mera fett".
Vee-Eight skrev:JustAudioMagic:
Jag kan inte deras pickuper alls, men som sagt skivspelarna i övrigt är mkt pang för pengen.
matereo skrev:manw skrev:JustAudioMagic skrev:Vad sitter där för tonarm och pickup på?
Tonarmen är originaltonarmen för TD166MkII, lätt rak tonarm med ett litet pickuphus (inte det stora fula som på vissa äldre Thorens). Pickupen som sitter där nu är en Pickering 1800S, länge sedan jag gämförde den med annat men jag skulle tro att den låter lite "OM-30 aktigt". Har funderat på att prova något annat som "rockar lite mera fett".
TP50 har jag för mig att armen heter... TP90 satt på lite dyrare spelare
Pröva en goldring 1012 eller 1022, dom ger ett ljud med mycket kropp och botten.
MichaelG skrev:Jag har en Thoréns TD166 Mkll sedan snart 20 år tillbaka. Till den har jag en Goldring (1020 tror jag den heter) pu. Denna kombination låter alldeles utmärkt. Den enda service jag gjort på spelaren är att jag gnider in remmen med diskmedel en gång/år.
Hälsn. Michael
JustAudioMagic skrev:Goldring 1012GX (SEK2000) eller 1022GX (SEK2300) ger, precis som matereo säger, mycket kropp och botten
JustAudioMagic skrev:Vet inte om det funnits en modell tidigare som hette 1020, men idag heter den 1022GX.
MichaelG skrev:JustAudioMagic skrev:Vet inte om det funnits en modell tidigare som hette 1020, men idag heter den 1022GX.
Den har nog produktutvecklats till 1022GX. 1020 hette den i slutet på -80-talet när jag köpte den tillsammans med skivspelaren. Jag har köpt ny "nål" två gånger sedan dess. Men själva pickuphuset är original.
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster