Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 23:09

Vee-Eight skrev: Ja, det är fantastiskt att en sån liten högtalare går så fantastiskt djup. Underbart! Men det säger inte ett smack om huruvida man löst de uppenbara problem som finns med en liten låda, såsom onödig basdistorsion, också enligt Öhmans artikel.

En distortion som enligt Öhman aldrig blev påfrestande, märk väl "ens när ljudnivåerna ökades till gränsen av vad högtalaren klarade av" ...han skrev också att "kompressionsrelaterade distortionsfenomen lyste i varje fall nästan helt med sin frånvaro, mycket imponerande"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 23:12

IngOehman skrev:V8 läser min text mycket närmare sanningen än du gör
Vh, iö

Han verkar ju knappt ha läst din text...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-11 23:16

Jodå, han har nog läst den.

Kan klargöra att distorsion i basområdet nästan aldrig blir påfrestande för öronen. Jag talar som du förstår inte om distorsion i basregistret, och om du läser texten igen inser du nog att det är högfrekventare register som kan bli besvärande i många högtalare.

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:Ta inte citat ur dess sammanhang, är du vänlig.

Det gör Rain inte heller. Läser man artikeln ovan framgår det att omdömet gäller högtalarna i ett ganska (mycket?) stort rum, vid höga ljudtryck och vid 20 Hz. IÖ tillägger att högtalare kapabla att prestera något vid den frekvensen överhuvudtaget är ganska sällsynta.

Nej, jag varken skriver eller menar något sådant. Jag skriver att de flesta högtalare inte gör det. De flesta högtalare är små och dessutom av andra orsaker tämligen inkapabla att spela bas alls.

Det finns massor av högtalare som kan spela kapabelt och rent även vid stora ljudtryck i djupbasområdet. De flesta kan det inte dock. När man tittar på en högtalare kanske det är rimligt att relatera dess prestanda till dess prislapp. I det prisläge där denna B&W-högtalare hittas, finna många kapabla högtalare. Den (osäkra) uppfattning om orenhet från högtalaren ifråga som jag rapporterade, skall inte tolkas som en ALLVARLIG kritik.

(Eller: uttrycket "de flesta bilar är inte vita" är inte synonymt med "det är sällsynt med vita bilar".)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 23:27

IngOehman skrev:Jodå, han har nog läst den.

Det finns massor av högtalare som kan spela kapabelt och rent även vid stora ljudtryck i djupbasområdet. De flesta kan det inte dock. När man tittar på en högtalare kanske det är rimligt att relatera dess prestanda till dess prislapp. I det prisläge där denna B&W-högtalare hittas, finna många kapabla högtalare.
Vh, iö

Du var väl medveten om BL5s pris när du skrev den övervägande positiva artikeln?

Artikeln som jag fortfarande inte tror V8 läst speciellt ordentligt. Tror han läst den lika slarvigt som den BL5 tekniska pdf som jag tidigare länkade till..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-11 23:31

Har läst dem båda, och lyssnat på högtalaren ifråga (utifall du börjat tvivla på nytt), så du kan sluta spekulera i detta fallet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-11 23:45

Vee-Eight skrev:Har läst dem båda

Möjligt men du läste tydligen inte Beolab pdfen ordentligt eftersom du verkade ha missat eller ignorerat mycket info där om deras DSP funktioner bl.a..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-12 00:06

Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Har läst dem båda

Möjligt men du läste tydligen inte Beolab pdfen ordentligt eftersom du verkade ha missat eller ignorerat mycket info där om deras DSP funktioner bl.a..

Återigen spekulerar du om vad jag läst. Jag har läst, förstått och reflekterat. Det är en trevlig broschyr, även om det inte är ett ngt vidare tekniskt dokument så är den intressant. DSP-avsnittet stödjer i bästa fall bara delvis av det du skrivit och velat göra gällande, resten är lösa påståenden. Till exempel servoliknande funktioner nämns inte alls.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 00:12

Vee-Eight skrev: Till exempel servoliknande funktioner nämns inte alls.

Jo och det är därför jag tycker att du har läst slarvigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 00:36

En sökning på "servo" i dokumentet ger endast en träff, som inte gäller frekvensgångskomensationen alls.
Så här står det om den "adaptiva" frekvenskompenseringen i basen:
“The Adaptive Bass Control (ABC) system generates an equalization filter"
Det är ganska långt från servokontroll.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 00:39

paa skrev:En sökning på "servo" i dokumentet ger endast en träff, som inte gäller frekvensgångskomensationen alls.

Men läs (och förstå) rätt dokument för g's skull..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-12 00:41

Tror nog att det är du som läst slarvigt (eller helt enkelt inte förstått det som står).

Basen i högtalaren ifråga är mig veterligt inte servostyd (vilket kanske är en av de huvudsakliga orsakerna till distorsionen i basregistret).

Kan tillägga (eftersom du nämner den stora effektkapaciteten i ett av dina tidiga inlägg) att verkningsgraden i basregistret är extremt låg, så du skall inte stirra dig blind på att högtalarens slutsteg är på många watt. Högtalarens uteffekt i djupbasområdet (20 Hz) är snarare i trakterna av 1 W.

För att vara på bara 29 liter (har jag för mig att det är) så spelar den trots allt förhållandevis starkt, men det inre ljudtycket i lådan är VÄLDIGT högt, vilket nog är en av de mekanismer som ger upphov till den höga distorsionen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 00:51

Rain skrev:
paa skrev:En sökning på "servo" i dokumentet ger endast en träff, som inte gäller frekvensgångskomensationen alls.

Men läs (och förstå) rätt dokument för g's skull..

Det står ju i princip samma sak med lite andra ord i det andra dokumentet, och där är ordet "servo" överhuvudtaget inte med!
Högtalaren mäter upp frekvensgången i rummet och skapar en frekvenskompensationskurva från mätningen. Sedan kör man, utan servoåterkoppling varken från mätning av konens läge, eller acceleration och utan servoåterkoppling från avvikelser i det förväntade ljudtrycket.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 00:54

paa skrev:Högtalaren mäter upp frekvensgången i rummet och skapar en frekvenskompensationskurva från mätningen. Sedan kör man, utan servoåterkoppling varken från mätning av konens läge, eller acceleration och utan servoåterkoppling från avvikelser i det förväntade ljudtrycket.

Du missade det igen, aaargh... kolla en gång till eller kanske två sen får du fråga pappa Rain så kanske han berättar....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 00:55

Sökfunktionen missar inte ett ord!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:00

paa skrev:Sökfunktionen missar inte ett ord!

Du har inte funderat på att LÄSA hela dokumentet så kanske du lär dig något?
Det tar inte många minuter...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-12 01:02

Tja, man får väl runt 66dB större tryck i lådan än utanför, och då bottnar basen map slaglängden. Det går ju inte att komma runt med en DSP. Jag tänker 29 liter + iso => 45 liter kanske. Om inget annat bottnar före då ....

I fri rymd så spelar det väl runt 100dB som max vid 20 Hz på en meter.

Lägg till lite för mindre fri rymd, dra av lite för mjuka väggar, lägg till lite för halvtätt rum, dra av lite för större avstånd än en meter, samt lägg till lite för två högtalare. Summa summarum blir det fortfarande runt 100db som mest. Om rummet är smått så blir det lite annorlunda.

Inte så pjåkigt kanske, men väldigt långt ifrån:

Rain skrev:130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 01:06

Rain skrev:

Om du menar kompressionskompensationen så verkar inte den vara servoåterkopplad heller, utan verkar uppdateras med någon sample-rate. Det är dock säkert en nyttig funktion, som borde vara användbar i de flesta (aktiva) högtalare.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:08

IngOehman skrev:Kan tillägga (eftersom du nämner den stora effektkapaciteten i ett av dina tidiga inlägg) att verkningsgraden i basregistret är extremt låg, så du skall inte stirra dig blind på att högtalarens slutsteg är på många watt. Högtalarens uteffekt i djupbasområdet (20 Hz) är snarare i trakterna av 1 W.
För att vara på bara 29 liter (har jag för mig att det är) så spelar den trots allt förhållandevis starkt, men det inre ljudtycket i lådan är VÄLDIGT högt, vilket nog är en av de mekanismer som ger upphov till den höga distorsionen.
Vh, iö

Många motsägelser från dig sett till dina tidigare uttalanden om BL5 in action, nu skriver du t.e.x. att BL5 spelar förhållandevis starkt tidigare skrev du du "Mycket imponerande"
Du som är en fena på att räkna borde kunna räkna ut någorlunda exakt akustisk uteffekt, något mer än 1 watt i djupaste basen borde det iaf bli.

Jag vet att det finns mängder av betydligt större och betydligt dyrare högtalare som har kraftigare distortion i den lägsta basen än vad BL5 har, skulle du hålla med om det?
Senast redigerad av Rain 2007-07-12 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:12

phon skrev:
Inte så pjåkigt kanske, men väldigt långt ifrån:

Rain skrev:130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...

Nu felciterade du mig ordentligt eftersom du tog ett citat från mig där jag motsade ett tidigare sanslöst inlägg som påstod att många på detta forum hade högtalare som presterade 130dB den djupaste basen vid lyssningsplats...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-12 01:17

Jag tog det från första inlägget i tråden, var det fel redan där? 8O

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:20

phon skrev:Jag tog det från första inlägget i tråden, var det fel redan där? 8O

Ja det klipptes från en annan tråd där någon påstod att massvis av Faktiskt.se forumiter hade så kapabla anläggningar. Därav mitt från början skeptiska uttalande som absolut klippts ur sitt sammanhang.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:23

paa skrev:
Rain skrev:

Om du menar kompressionskompensationen så verkar inte den vara servoåterkopplad heller, utan verkar uppdateras med någon sample-rate.

Bygger på en kombination av analog och digital kontroll hur tror du annars man återkopplar och kontrollerar en digitalt styrd högtalarkonstruktion? BL5 har dessutom en annan intressant funktion kopplad till DSPn som kompenserar för elementens åldrande. En BL5 är alltså framtidssäkrad och låter alltid på topp, en topp som det visserligen kostar en slant att nå, men som sagt jämfört med vad många andra tillverkare kan leverera så är de inte ohemult dyra. om man nu inte ska ha ett komplett BL5 surroundsystem vill säga.
Senast redigerad av Rain 2007-07-12 02:41, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-12 01:24

OK, sorry. :oops:

Då återstår runt 100dB ljudtryck max vid 20Hz från ett par Beolab5 i nåt "lagom" stort rum på "lagom" avstånd. Rätt OK ändå.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 01:37

phon skrev:OK, sorry. :oops:

Då återstår runt 100dB ljudtryck max vid 20Hz från ett par Beolab5 i nåt "lagom" stort rum på "lagom" avstånd. Rätt OK ändå.

Mer än rätt OK tycker väldigt många av de som har hört dom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-12 08:12

Rain skrev:Nu felciterade du mig ordentligt eftersom du tog ett citat från mig där jag motsade ett tidigare sanslöst inlägg som påstod att många på detta forum hade högtalare som presterade 130dB den djupaste basen vid lyssningsplats...

Vilket var en feltolkning från dig ursprungligen. Jag skrev om att ha anläggningar som presterade både 130dB och gick ned till 16(?) Hz, jag skrev aldrig 130dB VID 16Hz. Så klaga inte över att bli felciterad, du är själv orsaken till det pga slarvigt läsande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-12 08:39

Rain skrev: BL5 har dessutom en annan intressant funktion kopplad till DSPn som kompenserar för elementens åldrande. En BL5 är alltså framtidssäkrad och låter alltid på topp, en topp som det visserligen kostar en slant att nå, men som sagt jämfört med vad många andra tillverkare kan leverera så är de inte ohemult dyra
Vilken fin reklamslogan. Den kan man suga i sig okritiskt.

Eller så kan man tänka på vad som faktiskt står, och fundera över om det är en tekniker eller marknadsförare som skrivit det.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 08:46

Undra om elementen kompenserar för DSPns och förstärkarens åldrande oxå..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-12 09:37

Rain skrev:Bygger på en kombination av analog och digital kontroll hur tror du annars man återkopplar och kontrollerar en digitalt styrd högtalarkonstruktion?

Med servoreglerad högtalare brukar man mena ett servosystem som kontinuerligt kontrollerar membranets acceleration eller läge, och därigenom kompenserar bort distorsion. Att denna högtalaren har en funktion för att kompensera termisk kompression påverkar bara frekvensgången, och håller den jämnare vid olika belastning, men har ingen inverkan på distorsionen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 10:10

paa skrev:
Rain skrev:Bygger på en kombination av analog och digital kontroll hur tror du annars man återkopplar och kontrollerar en digitalt styrd högtalarkonstruktion?

Att denna högtalaren har en funktion för att kompensera termisk kompression påverkar bara frekvensgången, och håller den jämnare vid olika belastning, men har ingen inverkan på distorsionen.

Klart BL5s servoliknande funktioner har inverkan på distortionen.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-12 10:15

Vilka servoliknande funktioner - och varför är det "klart"?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi