Separat mick-preamp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Separat mick-preamp?

Inläggav Jocke » 2007-07-12 13:56

Hur bra är egentligen den inbyggda mikrofoningången i billigare mixers? Det verkar som om Alto, Phonix, Behringer m fl (de ser alla rätt lika ut) låter bygga billiga mixers någonstans i Asien och i vart fall Behringer skryter med sin microfoningång.

Finns det något att vinna i ljudkvalitet med en separat preamp?

/Jocke

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Separat mick-preamp?

Inläggav n3mmr » 2007-07-12 14:21

Jocke skrev:Hur bra är egentligen den inbyggda mikrofoningången i billigare mixers? Det verkar som om Alto, Phonix, Behringer m fl (de ser alla rätt lika ut) låter bygga billiga mixers någonstans i Asien och i vart fall Behringer skryter med sin microfoningång.

Finns det något att vinna i ljudkvalitet med en separat preamp?

/Jocke

Mikrofoningången i t ex phonic MU120X är ganska bra, 3/2 JRC4680 i en diffkoppling med en-resistors gain-justering.

Problemen kommer i ändarna av möjliga inställningar: vid höga gains är disten hörbar, medan vid låga gains brusar det mycket mer än nödvändigt.

Det är inte meningsfullt att skaffa en annan mik-pre att använda med en MU120X. Det kan vara vettigt att i stället för en mixer skaffa ett mångkanals ljudkort + bra preampar.

Eller skaffa mikrofoner som lämnar linjenivå ut från början. Och köra med ett mångkanalskort av god klass, som ett RME FireFace 400 eller så.

I prisklassen Behringer B5 mickar och Phonic Mu120X + t ex ett M-Audio Transit kort så matchar delarnas kvaliteter varandra hyggligt: ingen av delarna kan med fördel bytas ut mot mycket bättre saker. Jo, det förstås, en Phonic MU120X står sig bra med lite bättre mikar och ett lite bättre kort.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-12 15:14

Nja...

Så här är det: jag skaffade en Behringer mixer för att använda som preamp och slippa hänga slutsteget för monitorerna direkt på ljudkortet. Tänkte väl aldrig tanken att jag skulle vilja koppla in en mick! :oops: Ljudkort har jag så det räcker och blir över. 1 är inbyggt på moderkortet och är väl någon slags sista utväg om allt annat går sönder. Sedan sitter ett ljudkort i PCI-plats för användning om inte det externa kortet skulle vara hemma eller vara urkopplat. Extern har jag en Line6 Toneport med modellering, ljudkort, keyboard och några in och utgångar. Det blir lite för bökigt att koppla in ett ljudkort till! :!: eller rättare sagt lite ogörligt att få det användbart. De programvaror jag använder ger bara stöd för ett kort i taget - synd! :cry:

Så det är väl fråga om micksteget duger eller om det är meningsfullt att lajna på ett separat?

/Jocke

Användarvisningsbild
ptr

Re: Separat mick-preamp?

Inläggav ptr » 2007-07-12 15:37

Jocke skrev:Finns det något att vinna i ljudkvalitet med en separat preamp?

Visst gör man det, men då snackar vi en helt annan budget än en Phonic Mu-serie mixer.. på det hela tatt handlar det mest om vad du har för abitionsnivå? (ekonomi?, behov?) en mickförstärkare är ju i många fall inte bra en förstärkare utan lika mycket en ljudpalett för färgning av ljudet.

n3mmr skrev:Eller skaffa mikrofoner som lämnar linjenivå ut från början. Och köra med ett mångkanalskort av god klass, som ett RME FireFace 400 eller så.

Var hittar du mickar med linjenivå? (bortsett från dom USBmickar som börjar dyka upp på marknanden, men inte ens då talar vi om linjenivå..) -- och FWIW Firefacen har 2 resp. 4 inbygda mickförstärkare av ganska god kvalitet.

Jag använder en Phonic MU802 för talkback och lyssning när jag spelar in (till det funkar det utmärkt), testade den parallelt med min mickförstärkare (DAV BG No 1 á 7200:-) och dom inbygda i mitt Fireface 800 och skillnaden är påtaglig, DAVpreampen är tystare och mer neutral (ett stereo par Neumann KM130 Omnis och en trevägssplit.. på en Steinway D flygel).

skall du spela in röster så lönar det sig helt klart att skaffa ett bra separat mickförstärkare! fast efter att du skaffat en bra mick...

/ptr

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-12 16:21

"Inför vår herre är vi alla smålänningar!"

Tack för goda råd och erfarenheter! Jag kör ett tag till med det jag har så kanske det kommer anledning att prova annat så småningom!

/Jocke

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-12 20:47

Jocke skrev:"Inför vår herre är vi alla smålänningar!"

Tack för goda råd och erfarenheter! Jag kör ett tag till med det jag har så kanske det kommer anledning att prova annat så småningom!

/Jocke

Om du har en behringer: Allt blir bättre!

Kolla m h a RMAA hur den funkar. det distar så det räcker.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-12 21:40

Nått förslag på en bra och prisvärd mick-preamp, då?

/Jocke

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-07-12 22:09

Jocke skrev:Nått förslag på en bra och prisvärd mick-preamp, då?

/Jocke

Byt till Phonic....

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-07-13 14:37

Det beror på vad du har för budget..

jag anser att DAV BG No 1 á 7200:- (+ moms tror jag, från Golden Age Music) är i ultraprisvärd! tyvärr har jag liten erfarenhet av rörpreampar så jag kan inte säga nått om sådana..

/ptr

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-13 15:05

Hmmm.

7200 är ju en hel del för en glad amatör :) :!: Fick ett tips från annat håll på Line Audio 2MP som skulle vara en rysligt trevlig pryl. Rör ja, är ju populärt till det mesta nu igen. Men det är ju ingen garanti för att det är bra. Kanske skulle kolla lite på DIY?

/Jocke

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-07-13 17:11

har ingen erfarenhet av Line Audios mickpres, deras CM3 njure är helt klart något av det mest prisvärda man kan hitta i mickvärlden (runt en tusing styck), har testat den på akustisk gitarr (både nylon och stål), trumoverhead och diverse blås. det är en liten skillnad mot Neumann KM140 (12X dyrare) som jag brukar använda. så på det hela taget så verkar personen/nerna bakom Line Audio kunna sitt hantverk... (FWIW)

I proffsvärlden handlar det ju oxå en hel del om att grejjorna måste tåla att man använder dom 24-7.. det är därför jag använder Neumann och DAV till exempel, det är etablerade tillverkare som tillhandahåller prylar som tål rycken ute på vägen..

/ptr

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-13 17:32

Amit har riggat upp tre st CM3 till kvällens spelning (dock inte som a-b-inspelningsmikar utan som amibens och närmik). De tillverkas av en kille som heter Roger Jönsson och faktiskt finns här på forumet ibland.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-13 18:32

När jag blir stor :!: ska jag kontakta dem. Jag har ju inte heller så långt dit! Men för nu så har jag inga större ambitioner med inspelningarna. Men när jag blir rockstjärna 8) ska jag skaffa finfina grejer!

/Jocke

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-07-15 08:31

Tjena Jocke.

Du vinner mkt i ljudkvalité om du använder bra mickpreamps.

Mitt bästa tips och most-bang-for-the-buck:
Det finns Supreme-modifierade små Soundcraftbord till salu på Vendolin
för mkt bra pris.
Då har du en mixer och preamps i toppklass.

Lycka till!

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-15 09:38

Tack för tipset! Ska kolla upp det.

/Jocke

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-15 12:38

/Jocke

Om jag var i dina kläder skulle jag köpa denna för 795 kr:
http://www.halmenmusik.se/es/product/pr ... &visible=1

Annars har jag gott förtroende för Rogers ingenjörskonst (Line Audio).

Amit

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-15 14:09

795 spänn verkar ju överkomligt. Får väl kolla om den har vad jag behöver - det blir ju en del in o utgångar även i små sammanhang. jag vill ha möjlighet att tappa till inspelning, monitorer, analog medhörning (vid hög latency) och kanske någon analog effekt.

Men utan att ifrågasätta kvaliteten på den här undrar jag specifikt vad det är för fel på Behringer. På pappret går det ju inte att utläsa några speciella brister. Trots att de säljer mängder av prylar så verkar det allmänt vara ok att inte gilla dom! Vad är fel/dåligt?

/Jocke

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-15 22:31

Phonic:en har testats med imponerande resultat, som låg distorsion och lågt brus. Vill minnas att Behringer:n var med i samma test, med långt sämre värden.

En gång i tiden läste jag databladen till apparater jag var intresserad av. Det gör jag nu alltmer sällan.

Den Mackie-mixer jag tidigare använde har på tok för mycket egenbrus, då är Phonic:en mycket tystare.

Du kan väl köpa en på öppet köp och testa? Så köper du inte grisen i säcken.

Amit

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-16 19:32

Tack för goda råd!

Har kollat runt lite och Phonic verkar ju ha fått goda vitsord! Vissa uppger att den har "Audiofil-kvalitet" Får se om jag kan komma över en sådan. Verkar ju som att jag skulle kunna använda Behringern som line- och monitor-mixer och använda en liten Phonic som mic-preamp. Låter det vettigt?

/Jocke

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-16 23:50

Jag skulle skippa Behringern helt.
Du vill ju undvika att introducera missljud i hela ljudkejdan :wink:

Amit

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-07-17 07:00

Får väl se mig om efter en större modell av Phonic, då.

/J

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-09 22:18

n3mmr skrev:

/Jocke

Byt till Phonic....
studio project

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-08-10 09:02

jiggy skrev:
n3mmr skrev:

/Jocke

Byt till Phonic....
studio project

Du menar VTB-1 då, eller...?

/Jocke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-10 09:15

Amit skrev:Phonic:en har testats med imponerande resultat, som låg distorsion och lågt brus. Vill minnas att Behringer:n var med i samma test, med långt sämre värden.

Vem har kopierat vem, då? Phonic och Behringer är lika som bär i designen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-08-10 09:38

Visst är de lika! Det finns fler fabrikat med liknande design. Kanske är det oem-produkter som tillverkas med beställarens logo?

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-12 20:29

FYI kan jag berätta att det blev en Aphex 207D (http://www.aphex.com/207D.htm) som fått goda omdömen på många håll. 2 mic/line ingångar, Analog/S/PDIF out, 48V, limiter (0dB) och rör. har inte lirat så mycket än för jag håller på att få fason på monitorerna!

/Jocke

PS. Hoppas få möjlighet att skaffa en Phonic Helix Firewire mixer eller liknande så småningom. Hoppas att Behringern duger som Line-mixer ett tag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-15 19:14

Men en sådan var väl inte heller i budgetklass? 500 $ i USA såg jag och det brukar betyda minst 5000 kr här hemma.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-16 00:33

"Bra och prisvärd" skrev jag väl?

Tänker ha den som ett komplement till min Line6 Toneport KB37. Får då möjlighet till ett bra micksteg och samtidigt modellering och digitala effekter.

Behringern får hänga med för att hantera linjesignal som monitormixer och analog effektslinga.

/Jocke

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2007-10-10 13:16

Jag har beställt denna SM Pro Audio PR4v från Thomann 100€
inklusive frakt, 4 mic förstärkare med Fantom matning.
Prisvärt? jag tycker det ...
Bra det vet jag inte ännu :-)
Jag söker en ren mic amp utan någon tillförd karaktär :wink:

- B

Jocke skrev:"Bra och prisvärd" skrev jag väl?

Tänker ha den som ett komplement till min Line6 Toneport KB37. Får då möjlighet till ett bra micksteg och samtidigt modellering och digitala effekter.

Behringern får hänga med för att hantera linjesignal som monitormixer och analog effektslinga.

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-10 17:22

Ser ju enkel ut att hantera! :wink: Föredömligt spartansk med den nödvändigaste kontrollen. Det är ju skönt att slippa onödigt lull-lull!

BAMBAM skrev:Jag har beställt denna SM Pro Audio PR4v från Thomann 100€
inklusive frakt, 4 mic förstärkare med Fantom matning.
Prisvärt? jag tycker det ...
Bra det vet jag inte ännu :-)
Jag söker en ren mic amp utan någon tillförd karaktär :wink:

Utveckla!

/Jocke

Nästa

Återgå till Teknikforum