Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-12 22:39

Vee-Eight skrev:Om du inte läst så slarvigt så hade du förstått att många sågar konstruktionen, inte märket.

Nja tyvärr är det inte riktigt så enkelt skulle jag tro...

På ett forum som detta är det politiskt korrekt att såga t.ex. B&O som varandes en tillverkare som historiskt satsat enorma mängder pengar på design.

Hade en annan tillverkare, låt säga B&W, Quad eller Ino konstruerat en principiellt liknande högtalare så hade tråden sett annorlunda ut.

Smaken äro liksom baken delad. För många entusiaster är denna högtalare den bästa på planeten UTIFRÅN DENNES PREFERENSER.

Mätnissar och perspektivfreaks tycker annorlunda. Så enkelt är det.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-12 22:39

Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Om du inte läst så slarvigt så hade du förstått att många sågar konstruktionen, inte märket.

Men de flesta inklusive dig verkar ju inte ens förstå den...

Det har också med oklanderlig tydlighet att så inte var fallet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-12 22:48

Floyd skrev:På ett forum som detta är det politiskt korrekt att såga t.ex. B&O som varandes en tillverkare som historiskt satsat enorma mängder pengar på design.

Fast jag förstår inte problemet. Det är väl inget fel i att satsa på design? Det finns faktiskt folk som nöjer sig med halvdant ljud "a la stereostapel från Siba" (som ju ganska många har) men som gärna satsar en eller ett par månadslöner på att grejorna är snygga och passar in i ett snyggt vardagsrum.

Det är mycket få vardagsrum som innehåller någon form av komfort och är lämpligt för social samvaro som berikas av en svart stapel 19" rackmonterade lådor med blåa lysdioder på...

Bara man är medveten om vad man köper så är det OK, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-12 22:49

Floyd:

Nej, jag tror inte märket skulle spela så stor roll. Visst, b&w, Quad, ino och resten är ofta produkter som förknippas med hög ingenjörskonst; B&O har setts ofta endast som ett statusmärke. Alla av de nämnda märkena har haft mer eller mindre tveksamma påhitt. Tex Quad har en del områden inte varit så värst lysande. Hade liknande påhitt dykt upp hos ngn annan tillverkare så hade det säkert höjts lika många ögonbryn, och rynkat en del pannor.

Jag tror att konflikten uppstod när det gick från tyckanden grundat i enskilda preferenser till anspråk till allmängiltig sanning och fakta. Rotar man i det senare så får man garanterat mothugg och överbevisning av andra deltagare i diskussionen, inte alltför sällan mkt kompetenta och erfarna. Kan man inte backa upp sina argument i sådana diskussioner så haltar ju alltsammans betydligt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-12 23:44

Bill50x skrev:Det är mycket få vardagsrum som innehåller någon form av komfort och är lämpligt för social samvaro som berikas av en svart stapel 19" rackmonterade lådor med blåa lysdioder på...

Precis. Gröna lysdioder ska det vara!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 23:44

Floyd skrev:
Mätnissar och perspektivfreaks tycker annorlunda. Så enkelt är det.

Fast en lustig poäng är att mätnissarna här har klagat på BL5s mätresultat trots att det knappt finns några andra hifi-högtalare som sammantaget mäter bättre i så många olika positioner och rum som BL5 gör..

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-12 23:53

Vee-Eight skrev:
Rain skrev:

Men de flesta inklusive dig verkar ju inte ens förstå den...

Det har också med oklanderlig tydlighet att så inte var fallet.

För mig verkar det som att det finns en del att klandra när det kommer till dina kunskaper om aktiva dsp styrda system,speciellt efter dina något tveksamma kommentarer om DSP styrda-högtalares otvivelaktiga fördelar vs. passiva högtalare, har du ägt/testat eller forskat ordentligt på aktiva dsp-styrda högtalare? Jag betvivlar det.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 00:21

Koffe skrev: Det finns inga dåliga rum - bara dåliga högtalare.

Skriv ALDRIG så igen!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 00:27

Det finns inga dåliga rum - bara dåliga högtalare

Haha vem skrev det? hoppas han eller hon inte tror på det själv. Kan säga att det i många fall har mkt att göra med rummet. Där är ju beo nice man trycker på en knapp å vips så brusar högtalaren in sig å ställer in sig efter hur den är placerad i rummet å efter hur rummet ser ut :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 00:29

dwain1 skrev:
Kan säga att det i många fall har mkt att göra med rummet.

Rummet - och högtalarnas placering i detsamma - är till och med den allra viktigaste enskilda faktorn för hur musiken kommer att låta... :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-13 00:32

Rain skrev:
Kakan skrev:Rain: Angeånde servoliknande funktioner

Du har ett flertal gånger blivit ombedd att förklara var detta beskrivs men har, som jag ser det, ännu inte lyckats påvisa detta.
?

Jo ett flertal gånger t.o.m. men det kanske är för jobbigt för dig att läsa båda Beolab trådarna..

Trots detta är det ett flertal här inne som läst dokumentet och inte kan hitta någon information om servostyrning. Kan du inte då för en gångs skull i klartext skriva vilket dokument det gäller och citera den del som beskriver detta. Det skulle ju verkligen hjälpa alla dessa människor, inklusive mig själv, som vill veta mer men uppenbarligen inte kan hitta informationen i de dokument du givit länkar till (två stycken om jag har fattat det rätt?).

Snälla?

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 00:36

dwain1 skrev:

Haha vem skrev det? hoppas han eller hon inte tror på det själv. Kan säga att det i många fall har mkt att göra med rummet. Där är ju beo nice man trycker på en knapp å vips så brusar högtalaren in sig å ställer in sig efter hur den är placerad i rummet å efter hur rummet ser ut :)

ja du, om det ändå vore så enkelt... men det e det ju inte... den kan ju knappast kompensera bort efterklangen i ett ""dåligt" rum etc...

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-13 00:36

Alla letar efter något att hacka på. Va negativa ni e nästan alla. Musik e skoj och glatt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-13 00:38

Typiskt att någon ny, nästan :wink: kommer in och talar en brutal sanning in i mästarnas land... :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 00:42

Popedh: Du talar sanning!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 00:46

hmm linda du har så rätt så rätt att det nästan är kusligt. ibland undrar man om inte musiken har glömts bort.

popedh: jo du har nog rätt. Man kan säker göra en del med den funktionen men eftersom det är så många faktorer som spelar in så gör det kanske inte så mkt å ha dom funktionerna om man inte gör något åt resten av rummets problem :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 00:46

Linda skrev:Alla letar efter något att hacka på. Va negativa ni e nästan alla. Musik e skoj och glatt.

helt fel... Musik är jävulens påfund, men som tur är så slipper vi ju snart ny musik.. eller i af professionell sådan. Folk får helt enkelt göra sin egen musik... Inom två år finns det inte en enda skivaffär kvar i Sverige.. det vågar jag lova... möjligen en liten hörna på Åhlens..och så klart lite vinylseconhandställen..
Visst e det fantastiskt med den fria nerladdningen;)

ps. Glöm inte att rösta på piratpartiet;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 00:47

IngOehman skrev:Popedh: Du talar sanning!

Vh, iö

Precis som du.. Ser fram emot en riktig dödsgroggssänka inom en snar framtid. den går även att göra med vodka & strårom... men jag har inte testat än.
Senast redigerad av popedh 2007-07-13 00:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 00:52

Jojjomensan!

Sitter just och smaskar på en mycket märklig men härligt aggressiv glass, efter att ha spelat gudomliga toner på glas med Amit å Almen.

Gudarna grät!

Vi vet dock inte om det var av lycka, ännu....

Vad gör du Popedh?

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 00:55

IngOehman skrev:Jojjomensan!

Sitter just och smaskar på en mycket märklig glass, efter att ha spelat gudomliga toner på glas med Amit å Almen.

Gudarna grät!

Vi vet dock inte om det var av lycka, ännu....

Vad gör du Papedh?

Vh, iö

Sitter å pillar med Ewert Ljusbergs nya platta som ska släppas i november tror jag...lyssnar igenom massa låtmaterial etc.. ganska trevligt så här på natten. Givetvis har jag en iskall hof i handen.)

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-13 00:57

Bra pojkar, nu blir jag lite glad igen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-13 01:01

UrSv skrev:
Rain skrev:
Kakan skrev:Rain: Angeånde servoliknande funktioner

Du har ett flertal gånger blivit ombedd att förklara var detta beskrivs men har, som jag ser det, ännu inte lyckats påvisa detta.
?

Jo ett flertal gånger t.o.m. men det kanske är för jobbigt för dig att läsa båda Beolab trådarna..

Trots detta är det ett flertal här inne som läst dokumentet och inte kan hitta någon information om servostyrning. Kan du inte då för en gångs skull i klartext skriva vilket dokument det gäller och citera den del som beskriver detta. Det skulle ju verkligen hjälpa alla dessa människor, inklusive mig själv, som vill veta mer men uppenbarligen inte kan hitta informationen i de dokument du givit länkar till (två stycken om jag har fattat det rätt?).

Snälla?

Det som beskrivs är bara hur högtalaren kompenserar för nivåskillnader mellan dom olika registren (bas/mellan/diskant) när respektive talspolar blir olika varma. Det ger en jämnare frekvensgång vid olika nivåer, men påverkar inte distorsionen det minsta!
Jag har ingen uppfattning alls om högtalaren är jättebra eller inte, men Rain beskriver inte dess konstruktion på ett riktigt sätt utifrån vad man kan läsa i de två PDF-dokumenten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 01:04

Linda skrev:Alla letar efter något att hacka på. Va negativa ni e nästan alla. Musik e skoj och glatt.

Att musik är grejjen är ju underförstått. :P Det behöver man inte ens fundera över.

Det är därför det är så trist att vissa agerar till förmån för musikdestruktiva fenomen.

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 01:07

IngOehman skrev:

Att musik är grejjen är ju underförstått. :P Det behöver man inte ens fundera över.

Det är därför det är så trist att vissa agerar till förmån för musikdestruktiva fenomen.

Vh, iö

Exempel på musikdestruktiva fenomen:
1: Mandolin
2: Chinacymbal

Användarvisningsbild
Linda

Inläggav Linda » 2007-07-13 01:16

IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag funderar lite över de här forumet och musik. I musikavdelningen pratas det om överskattade artiskter, fel på dansband osv. Mycke negativt där me. långt ifrån underförstått att musik e grejjen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 01:18

Här i Hammenhög hyser vi inga tviviel dock. 8)

Här har spelats både det ena och det andra. Det enda som inte gick hem var när Naqref spelade Blümchen. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-13 01:20

... och nu blev här bråk 8)

Amit

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 01:24

Det märkte inte jag. :o Hur full är jag, egentligen? :?

Jag trodde typ inte alls.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-13 01:28

Har man kommit till den fas att man tror man är nykter, brukar det tyda på motsatsen. 8)

Här är vi spiknyktra. :) (på riktigt alltså)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 01:30

IngOehman skrev:Det märkte inte jag. :o Hur full är jag, egentligen? :?

Jag trodde typ inte alls.

Det märkte inte jag heller... skumt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi