Håller inte med om att frågor drivs framåt av typer som kommer med en massa felaktiga påståenden, som dessutom framförs på ett arrogant sätt.
Snarare får det motsatt effekt.
Rain skrev:IngOehman skrev:Att det finns en viss kompensation för talspoletemperaturerna har ingenting med distorsionen att göra. Det är en ren klangfråga. Varför frågar du inte om de här sakerna som du uppenbart inte förstår?
Du verkar ju definitivt inte förstå eller menar du att ett högtalarsystems distortionsegenskaper inte påverkas av att det överhettas eller överlastas....
Temperaturkompensation för talspoletemperatur i högtalare är tvärtemot vad du tycks tro något som ÖKAR risken för överhettning. Prinicpen är ju att man försöker kompensera bort den resistansökning i talspolen som temperaturökningen givit upphov till, och som okompenserad faktiskt skyddar högtalaren.
(Det finns gott om exempel på PA-högtalare som utnyttjar denna princip och som trots ansluten 500W-förstärkare efter en längre spelning bara absorberar <250 W från förstärkaren. Den termiska kompressionen är då >3 dB.)Rain skrev:sen verkar du missa att det inte endast är elementen som temperaturkontrolleras utan ett flertal av BL5s kretsar och att DSPn kontinuerligt arbetar för att säkerställa så låg hörbar distortion som möjligt.
Jag tror du missförstått terminologin en smula...
Temperaturkontrolleras (som du skriver) betyder temperatur
styras, inte att temperaturen kontrolleras (mäts) den. Ditt påstående om temperaturkontroll är felaktigt. Något kylsystem finns inte i högtalaren(det överhettningsskydd som nog finns påverkar DEFINITIVT högtalarens ljudkvaltet negativt när det aktiveras). Det som finns är temperaturkompensation, vilket är något helt annat än temperaturreglering.
Temperaturkompensation i högtalare kan ske på två sätt - antingen har man en adaptiv eq som försöker kompensera bort de klangförändringar som uppstår som funktion av talspoletemperaturförändringen, eller också har man en reglering av drivimpedansen, således att den vid ökande talspoletemperatur antar negativa värden.
Den seriösa lösningen är den sist nämnda.
Därutöver kan man distorsionsoptimera högtalaren genom att ha en optimalt frekvensberoende drivimpedans till respektive högtalarelement. Distorsionssänkningar uppåt 10 dB(!) går inte sällan att uppnå i mellan- och diskantregistren. En positiv bieffekt av det är att den termiska kompressionen på samma gång normalt undertrycks. Jag brukar nyttja dessa principer.
Det framgår inte av texterna om B&O-högtalaren att den nyttjar någon av de potentiellt distorsionshämmnade nämnda impedansoptimeringsmetoderna. Efter att ha läst texterna är det min gissning att den nog inte gör det. Ändå kan man förstås spekulera i att den kan göra det, men det finns inget stöd för något sådant i texterna. Tvärtom är det intryck jag får av texterna att det
enbart handlar om avkänning och eq.
Jag vet inte om det framgått för dig Rain, men högtalarna har ett rums-eq-system inbyggt som gör något så originiellt som att mäta tonkurvan mycket nära högtalare själv (inte vid lyssningsplats alltså), för att få ledtrådar till hur den skall eq:a responsen så att lyssnarna blir glada. Mikrofonen som används för detta sitter på en liten arm som rörs av en servomotor. Kanske är det detta du missförstått som att högtalaren skulle vara servostyrd?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).