Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 01:31

Morello skrev:Har man kommit till den fas att man tror man är nykter, brukar det tyda på motsatsen. 8)

Här är vi spiknyktra. :) (på riktigt alltså)

Tjena Gurra... välkommen till helvetet;)
jag har vart nykter sen 85 så jag har glömt hur det känns... e det ok?
Senast redigerad av popedh 2007-07-13 01:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-13 01:34

Nej, det brukar leda till skrumplever.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-13 01:45

paa skrev:
Det som beskrivs är bara hur högtalaren kompenserar för nivåskillnader mellan dom olika registren (bas/mellan/diskant) när respektive talspolar blir olika varma. Det ger en jämnare frekvensgång vid olika nivåer, men påverkar inte distorsionen det minsta!
.

Klart Beolabs aktiva drift och DSP ovan påverkar distortionen från systemet eller menar du att högtalarelement alltid distar lika mycket/lite oavsett innivå och talspoletemperatur...

Sen undrar man lite över hur svårt det är för vissa att läsa innantill eller ens förstå...
"The dedicated processors, comparable in
capacity to a personal computer, enable
BeoLab 5 to be adaptive to both the
physical and technical aspects of the
environment. Many of these tasks are
invisible to the user, yet highly relevant for
the experience. One such task is constant
monitoring of the thermal conditions in all
BeoLab 5’s circuitry. "

"Consequently, BeoLab 5 is able to optimise
its “personality” to both new physical
locations and to changing situations
during active use."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 02:07

Kan berätta att jag nog är rätt nykter trots allt. Ingen dödsgrogg här inte. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 02:15

Rain skrev:
paa skrev:
Det som beskrivs är bara hur högtalaren kompenserar för nivåskillnader mellan dom olika registren (bas/mellan/diskant) när respektive talspolar blir olika varma. Det ger en jämnare frekvensgång vid olika nivåer, men påverkar inte distorsionen det minsta!
.

Klart Beolabs aktiva drift och DSP ovan påverkar distortionen från systemet...

Nej, det har du missförstått illa. Tycker det är väldigt fel av dig att komma med påståenden om saker du inte förstår dig på alls. :?

...eller menar du att högtalarelement alltid distar lika mycket/lite oavsett innivå och talspoletemperatur...

Att det finns en viss kompensation för talspoletemperaturerna har ingenting med distorsionen att göra. Det är en ren klangfråga. Varför frågar du inte om de här sakerna som du uppenbart inte förstår?

Kan tilläggas att orsaken till att kompensationen överhuvudtaget behövs är att systemet har så extremt låg intrinsisk verkningsgrad i basregistert, vilket i sin tur kräver extremt hög ineffekt i förhållande till ljudnivån. Det är först då behovet av talspoletemperaturkompensation uppstår.

Sen undrar man lite över hur svårt det är för vissa att läsa innantill eller ens förstå...
"The dedicated processors, comparable in capacity to a personal computer, enable BeoLab 5 to be adaptive to both the physical and technical aspects of the environment. Many of these tasks are invisible to the user, yet highly relevant for the experience. One such task is constant monitoring of the thermal conditions in all BeoLab 5’s circuitry. "

Finns det någon annan än du som inte begriper vad det du citerar betyder menar du??? Det har jag svårt att tro.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-13 02:26

IngOehman skrev:[
Att det finns en viss kompensation för talspoletemperaturerna har ingenting med distorsionen att göra. Det är en ren klangfråga. Varför frågar du inte om de här sakerna som du uppenbart inte förstår?

Du verkar ju definitivt inte förstå eller menar du att ett högtalarsystems distortionsegenskaper inte påverkas av att det överhettas eller överlastas....
sen verkar du missa att det inte endast är elementen som temperaturkontrolleras utan ett flertal av BL5s kretsar och att DSPn kontinuerligt arbetar för att säkerställa så låg hörbar distortion som möjligt.
Senast redigerad av Rain 2007-07-13 02:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-13 02:29

IngOehman skrev:
Kan tilläggas att orsaken till att kompensationen överhuvudtaget behövs är att systemet har så extremt låg intrinsisk verkningsgrad i basregistert, vilket i sin tur kräver extremt hög ineffekt i förhållande till ljudnivån. Det är först då behovet av talspoletemperaturkompensation uppstår.
ö

Inte enbart eftersom det finns massvis med mer lättdrivna aktiva högtalare som också har detta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 07:47

paa skrev:Det som beskrivs är bara hur högtalaren kompenserar för nivåskillnader mellan dom olika registren (bas/mellan/diskant) när respektive talspolar blir olika varma. Det ger en jämnare frekvensgång vid olika nivåer, men påverkar inte distorsionen det minsta!

Jag har ingen uppfattning alls om högtalaren är jättebra eller inte, men Rain beskriver inte dess konstruktion på ett riktigt sätt utifrån vad man kan läsa i de två PDF-dokumenten.

Nej, och den som önskar ett förtydligande får svaret att han befinner sig i fel tråd - alternativt inte kan läsa. XXX :twisted:

Inlägg justerat. /V8

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-13 08:58

Rain skrev:
IngOehman skrev:[

Du verkar ju definitivt inte förstå eller menar du att ett högtalarsystems distortionsegenskaper inte påverkas av att det överhettas eller överlastas....
sen verkar du missa att det inte endast är elementen som temperaturkontrolleras utan ett flertal av BL5s kretsar och att DSPn kontinuerligt arbetar för att säkerställa så låg hörbar distortion som möjligt.

Nä jag håller med dig Rain, Ingvar har taskig förståelse för högtalare och dess distortionsegenskaper... 8O Jag tycker vi gemensamt gör en kraftansamling här och nu för att lära Ingvar lite mer om detta. Kanske du Rain kan börja?

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-13 09:33

"Man ska lära sig simma innan man försöker cykla på djupt vatten."

- Jax nya ordspråksbok
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-13 09:53

En länk till dom som lärt sig simma och vill prova...

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37482&a=420283

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-13 10:48

Rain skrev:"The dedicated processors, comparable in
capacity to a personal computer, enable
BeoLab 5 to be adaptive to both the
physical and technical aspects of the
environment. Many of these tasks are
invisible to the user, yet highly relevant for
the experience. One such task is constant
monitoring of the thermal conditions in all
BeoLab 5’s circuitry. "

"Consequently, BeoLab 5 is able to optimise
its “personality” to both new physical
locations and to changing situations
during active use."

Rain; Jag är inte bara läskunnig, utan har dessutom en relativt hög läsförståelse. Jag försöker verkligen förstå vad du menar (såväl med avseende på servostyrda element som annat) och vilket stöd du finner för det i exempelvis ovan citerade text. Jag lyckas inte se detta.

Jag utesluter inte att jag trots mina anträngningar läst dåligt eller missat något, men då jag tycks vara i gott sällskap (många som inte heller förstår) tycks det mig inte helt enkelt att se det du påstår dig se.

I ljuset av detta finner jag din reflektion "Sen undrar man lite över hur svårt det är för vissa att läsa innantill eller ens förstå..." inte bara litet märklig, utan rent av oförskämd. Om det vi andra missar är tydligt för dig, hjälp då till och visa detta.

Om du känner själv att du har svårt att finna entydigt stöd för dina teser, vore det klädsamt med en något mindre aggressiv ansats.

Som så många redan skrivit; Det är helt OK att tycka vad som helst. Men framförs påståenden och fakta, måste man nog vara beredd att i någon mån verifiera dessa. Är man inte det, får man nog finna sig i att bli bemött med viss skepticism. Det gäller dig likväl som alla oss andra. Jag har själv fått bita i det sura äpplet när jag påstått något som jag inte kunnat verifiera. Då kan jag ju faktiskt inte utesluta att jag haft fel.

Den prestigeförlust man gör genom att backa från en ståndpunkt eller att korrigera ett fel väger fjäderlätt jämfört med hur man blir betraktad om man styvnackat framhärdar i något som de flesta inte finner några rimliga belägg för.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-13 11:17

Jag för min del tackar Rain för citatet så att ingen längre behöver tvivla på om han förstått eller inte. Nu är det ju utrett bortom all tvivel att han faktiskt bara missförstått vad som står i dokumentet. Inget ont i det utan jag hoppas helt enkelt att han så småningom kommer till insikt att han helt inte förstått texten.

Rain, jag har noterat att du slingrat dig lite och bytt ord till "servoliknande funktioner" i vissa inlägg. Betyder det att du har insett att du faktiskt inte hade riktigt koll på vad som stod i dokumenten?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 11:30

Nej, det har du missförstått illa. Tycker det är väldigt fel av dig att komma med påståenden om saker du inte förstår dig på alls. Confused

Åhå ingvar det har ju aldrig hänt innan att folk på detta forum utalar sig om grejor dom inte riktigt bergriper sig på :roll:

Jag måsste säga att det är nog det som driver detta forum framåt :lol:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 11:31

Eller nu när jag funderat på det i ca 1 minut så kanske det skulle ståt.

"det är nog det som driver detta forum bakåt"

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-13 11:38

dwain1 skrev:Eller nu när jag funderat på det i ca 1 minut så kanske det skulle ståt.

"det är nog det som driver detta forum bakåt"

Framåt eller bakåt, det är nog i betraktarens ögon. Det är dock inget som är unikt för detta forum, det förekommer överallt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 12:04

Håller inte med om att frågor drivs framåt av typer som kommer med en massa felaktiga påståenden, som dessutom framförs på ett arrogant sätt. :?

Snarare får det motsatt effekt.

Rain skrev:
IngOehman skrev:Att det finns en viss kompensation för talspoletemperaturerna har ingenting med distorsionen att göra. Det är en ren klangfråga. Varför frågar du inte om de här sakerna som du uppenbart inte förstår?

Temperaturkompensation för talspoletemperatur i högtalare är tvärtemot vad du tycks tro något som ÖKAR risken för överhettning. Prinicpen är ju att man försöker kompensera bort den resistansökning i talspolen som temperaturökningen givit upphov till, och som okompenserad faktiskt skyddar högtalaren.

(Det finns gott om exempel på PA-högtalare som utnyttjar denna princip och som trots ansluten 500W-förstärkare efter en längre spelning bara absorberar <250 W från förstärkaren. Den termiska kompressionen är då >3 dB.)

Rain skrev:sen verkar du missa att det inte endast är elementen som temperaturkontrolleras utan ett flertal av BL5s kretsar och att DSPn kontinuerligt arbetar för att säkerställa så låg hörbar distortion som möjligt.

Jag tror du missförstått terminologin en smula...

Temperaturkontrolleras (som du skriver) betyder temperaturstyras, inte att temperaturen kontrolleras (mäts) den. Ditt påstående om temperaturkontroll är felaktigt. Något kylsystem finns inte i högtalaren(det överhettningsskydd som nog finns påverkar DEFINITIVT högtalarens ljudkvaltet negativt när det aktiveras). Det som finns är temperaturkompensation, vilket är något helt annat än temperaturreglering.

Temperaturkompensation i högtalare kan ske på två sätt - antingen har man en adaptiv eq som försöker kompensera bort de klangförändringar som uppstår som funktion av talspoletemperaturförändringen, eller också har man en reglering av drivimpedansen, således att den vid ökande talspoletemperatur antar negativa värden.

Den seriösa lösningen är den sist nämnda.

Därutöver kan man distorsionsoptimera högtalaren genom att ha en optimalt frekvensberoende drivimpedans till respektive högtalarelement. Distorsionssänkningar uppåt 10 dB(!) går inte sällan att uppnå i mellan- och diskantregistren. En positiv bieffekt av det är att den termiska kompressionen på samma gång normalt undertrycks. Jag brukar nyttja dessa principer.

Det framgår inte av texterna om B&O-högtalaren att den nyttjar någon av de potentiellt distorsionshämmnade nämnda impedansoptimeringsmetoderna. Efter att ha läst texterna är det min gissning att den nog inte gör det. Ändå kan man förstås spekulera i att den kan göra det, men det finns inget stöd för något sådant i texterna. Tvärtom är det intryck jag får av texterna att det enbart handlar om avkänning och eq.

Jag vet inte om det framgått för dig Rain, men högtalarna har ett rums-eq-system inbyggt som gör något så originiellt som att mäta tonkurvan mycket nära högtalare själv (inte vid lyssningsplats alltså), för att få ledtrådar till hur den skall eq:a responsen så att lyssnarna blir glada. Mikrofonen som används för detta sitter på en liten arm som rörs av en servomotor. Kanske är det detta du missförstått som att högtalaren skulle vara servostyrd?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-13 12:38

IngOehman skrev:Därutöver kan man distorsionsoptimera högtalaren genom att ha en optimalt frekvensberoende drivimpedans till respektive högtalarelement. Distorsionssänkningar uppåt 10 dB(!) går inte sällan att uppnå i mellan- och diskantregistren. En positiv bieffekt av det är att den termiska kompressionen på samma gång normalt undertrycks. Jag brukar nyttja dessa principer.

Kan du utveckla det där med "optimalt frekvensberoende drivimpedans"?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-13 12:49

Rain skrev:
Floyd skrev:
Mätnissar och perspektivfreaks tycker annorlunda. Så enkelt är det.

Fast en lustig poäng är att mätnissarna här har klagat på BL5s mätresultat trots att det knappt finns några andra hifi-högtalare som sammantaget mäter bättre i så många olika positioner och rum som BL5 gör..

Hmm ja visst äääääär det konstigt. Undrar vad det kan bero på? :roll:
Det har väl inget att göra med att det är B&O hoppas jag...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 13:01

framåt bakåt ja kanske till och med under å över. Oavsett vilket håll så drar det alltid åt fel håll hehe.

Nja jag kan säga som så här öhman. Att det är ganska många som uttalar sig om saker dom inte riktigt vet något om. Även den gode öhman har råkat spilla grodor vilket är förståligt då man trotts allt bara är en människa. Å människor gör fel det går inte att komma ifrån. Däremot så kan man ju tycka att folk kanske kunde lära av sina misstag :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 14:51

dwain1 skrev:Däremot så kan man ju tycka att folk kanske kunde lära av sina misstag :D

Så, du kommer sälja dina Transparent och köpa någon god kabel för 10 kr/m snart?

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 15:06

nej för mina transparent spelar typ 132gånger bättre än ekk. och för övrigt så är mina transparent kablar inte tokdyra utan ganska rimligt dyra. och dessutom köpta på lösmeter :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 15:09

dwain1 skrev:för övrigt så är mina transparent kablar inte tokdyra utan ganska rimligt dyra.

Jaja...
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-13 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 15:17

dwain1 skrev:...jag kan säga som så här öhman. Att det är ganska många som uttalar sig om saker dom inte riktigt vet något om. Även den gode öhman har råkat spilla grodor vilket är förståligt då man trotts allt bara är en människa
.
Aj tusan. Ja isåfall ber jag om ursäkt. Har jag sagt något som varit fel vore det bra om du kan peka på vad det är. Jag vill ju rätta det isåfall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 15:17

ja det tror jag med. kanske inte så konstigt eftersom dom är billiga. fast å andra sidan har jag inte köpt mina grejor via sladd utan via min pappa som jobbar med hifi. Och nu råkade det vara just så att transparents inwall kabel lät väldigt bra och var på lösmeter och var väldigt billig så jag tog den. :) Fast så här i efterhand så kanske man skulle haft en lite snyggare kabel med strumpa på för denna är grådaskig i färgen och ganska ful :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 15:23

dwain1 skrev: Och nu råkade det vara just så att transparents inwall kabel lät väldigt bra och var på lösmeter och var väldigt billig så jag tog den. :)

Det där fattar jag inte alls ...? Jag måste vara heltrög, men hur låter en kabel? Och framförallt, hur kan den låta om den är inwall? Hur tunna väggar har du egentligen?

dwain1 skrev:
Fast så här i efterhand så kanske man skulle haft en lite snyggare kabel med strumpa på för denna är grådaskig i färgen och ganska ful :D

Och nu förstår jag ännu mindre. Har du både tunna och genomskinliga väggar? Eller varför måste en kabel vara snygg om den är inwall? Är det för att installatören skall trivas bättre när han pular in kabeln i väggen ..

edit: transparent inwall kabel står det ju ... är kabeln transparent? Då syns den ju inte även om den är snygg.

Fast jag måste erkänna, det är ju snyggare med transparenta kablar i transparenta väggar förstås... ! :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-13 15:32

Min tolkning: den saknar alltså en snygg strumpa eftersom den är tänkt att dras inuti en vägg där den inte behöver se snygg ut.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-13 15:33

Phon, du är inte trög, men medvetet dryg...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 15:35

jahaaa .... då förstår jag. Det är en vanlig EKK utan strumpa alltså .... :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 15:36

Hedlund skrev:Phon, du är inte trög, men medvetet dryg...

.... kanske lite trött, så långt kan jag gå ..... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi