Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 17:24

Jag har ägt Amplifix, t.o.m. demat den på Arken, däremot har jag inte hört audiofilversionen av Luna. Jag är inte alls förvånad över att det lät lite hårt och tror INTE det berodde på EKK... Sälj Luna och köp piP!
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-13 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-13 17:25

IngOehman skrev:Med reservation för att jag inte vet om jag egentligen tycker att sådana här icke-frågor är speciallt intressanta, vill jag ändå lite förikigt påpeka att den som upplever att det är stora skillnader mellan olika kablar i rimlig längd, nog har något allvarligare i anläggningen att bekymmra sig över än just kablarna.

Upplevda skilnader mellan olika (elektriskt likartade) kablar brukar helt försvinna så fort man byter kabel utan att lyssnaren vet om det. Orsaken till den upplevda sklinaden står att finna på annar håll än det tekniska.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-13 17:25

Men alltså, det är är sånt där som många kör med att man ska ha hört allting i alla kombinationer i alla rum med all musik för att få framföra sina argument. Hur många har det? Det viktiga är väl hur man lyssnar och drar sina slutsatser eller inte drar dem?

Det är ju ren idioti tycker jag att gå runt och lyssna på allting utan att även använda sunt förnuft att räkna ut vad som är mer intressant att prova och vilka slutsatser man kan eller inte kan dra.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 17:31

ush nej piP är inte intressant alls. Lunan låter riktigt bra och är en otroligt dynamisk högtalare. sen har jag ju inte audiophil versionen utan jag har audiophil fast med andra kablar. de kablar som sitter i är transparents dyraste lösmeter kablage som jag förstått det och kostar 1000kr metern :D Samma kabel som sitter i deras toppmodell venus
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-07-13 17:31

Martin skrev:Det är ju ren idioti tycker jag att gå runt och lyssna på allting utan att även använda sunt förnuft att räkna ut vad som är mer intressant att prova och vilka slutsatser man kan eller inte kan dra.

För att använda ett modernt uttryck på internetforum:

QFT

Fotnot: betyder Quoted For Truth.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-13 17:36

Och med ett riktigt gammalt uttryck då:

Straight from the horse's mouth.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-07-13 17:44

MichaelG skrev:Rain; Jag är inte bara läskunnig, utan har dessutom en relativt hög läsförståelse. Jag försöker verkligen förstå vad du menar (såväl med avseende på servostyrda element som annat) och vilket stöd du finner för det i exempelvis ovan citerade text. Jag lyckas inte se detta.

Jag utesluter inte att jag trots mina anträngningar läst dåligt eller missat något, men då jag tycks vara i gott sällskap (många som inte heller förstår) tycks det mig inte helt enkelt att se det du påstår dig se.

I ljuset av detta finner jag din reflektion "Sen undrar man lite över hur svårt det är för vissa att läsa innantill eller ens förstå..." inte bara litet märklig, utan rent av oförskämd. Om det vi andra missar är tydligt för dig, hjälp då till och visa detta.

Om du känner själv att du har svårt att finna entydigt stöd för dina teser, vore det klädsamt med en något mindre aggressiv ansats.

Som så många redan skrivit; Det är helt OK att tycka vad som helst. Men framförs påståenden och fakta, måste man nog vara beredd att i någon mån verifiera dessa. Är man inte det, får man nog finna sig i att bli bemött med viss skepticism. Det gäller dig likväl som alla oss andra. Jag har själv fått bita i det sura äpplet när jag påstått något som jag inte kunnat verifiera. Då kan jag ju faktiskt inte utesluta att jag haft fel.

Den prestigeförlust man gör genom att backa från en ståndpunkt eller att korrigera ett fel väger fjäderlätt jämfört med hur man blir betraktad om man styvnackat framhärdar i något som de flesta inte finner några rimliga belägg för.

Hälsn. Michael

Som vanligt, ett klokt och välbalanserat inlägg när det gäller MichaelG.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 17:52

förövrigt så kör jag just nu inte ens med lunan hehe. Jag kör ett par gammla jbl som är omkonade. ett par l110 som spelar riktigt kanon på alla punkter. till detta så ska jag köra ett par baslådor som bör trilla in snart. Och just nu kör jag en hemmabyggd baslåda med två st isobarikkopplade 10" infinitybasar i en sluten låda på ca 27liter. detta ska vara te hemmabion tänkte jag och den spelar helt okej. Det enda dumma är att jag använde supra kabel intärnt så nu får jag skruva upp lådan å byta till transparents 600krs kabel per meter :)

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-13 17:55

dwain1 skrev:ush nej piP är inte intressant alls.

Där är vi helt överens - piP är helt ointressant. Det är ju musiken som är det intressanta. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-13 17:58

Hetsporren skrev:
t.o.m. demat den på Arken,

8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 18:00

ungefär så öhman. fast det som gör att piPen inte e intressant e väll mest att jag har lagt alla mina sissta pengar på baslådorna jag ska ha :D Å ska jag ha ett par ino burkar ska dom var något snäpp större än piPen. Förövrigt så kan jag säga att sen jag kopplade in jbln har det blivit mer musik å mindre letande efter bra ljud. Det spelar helt enkelt bekymmerslöst :D å man bara spelar å spelar :P

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-07-13 18:16

IngOehman skrev:Sen vill jag inte utesluta att det kan vara inbillning, men är så fallet gör det ju inte så mycket, annat än möjligen i vissa fall för plånbokens tjocklek.

Helt OK för mig då jag väljer supra före Ekk även om der kostar lite mer, skillnad på kablar hör jag fanken inte :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-13 18:33

Morello skrev:
Hetsporren skrev: t.o.m. demat den på Arken,

8O

Var ju kompis med Olle & Co på Hifi Consult, typ ända tills Sladd tog över...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 18:35

okej vardann är ni inte kompisar nu då hetsporren? blev du dåligt behandlad eller vad? :(

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 22:22

dwain1 skrev:kanske e det då skärmen som gör att min inte är så bra. aja jag planerar inte å lägga så mkt pengar på en bra kabel mellan ljudkortet å stärkaren. dock så behöver den vara 5 meter lång.

Nja skillnaden var ganska så klar i mina öron.

Konstigt att alla som var så flitiga med att skriva att jag har en liten hjärna inte vill skriva mer? Är det ingen som hört qrs luna au med amplifix av er som utalade er innan? Och har ni hört min version? om inte så får jag ju bara ännu mer vatten på min kvarn om att ni utalar er utan att ha hört grejor :?

Det var jag som skrev det där om "liten hjärna", även om vi kom fram till att den kanske e normalstor och bara outnyttjad. Jag förklarar mej gärna närmare om du vill det... men vi kanske skall ta det på PM istället.. kan bli rätt pinsamt för dej annars e jag rädd....
Senast redigerad av popedh 2007-07-13 22:28, redigerad totalt 1 gång.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 22:27

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Sen vill jag inte utesluta att det kan vara inbillning, men är så fallet gör det ju inte så mycket, annat än möjligen i vissa fall för plånbokens tjocklek.

Helt OK för mig då jag väljer supra före Ekk även om der kostar lite mer, skillnad på kablar hör jag fanken inte :)

Äntligen en vettig lirare() Du är härmed inbjuden till Göteborg på en heldags sprit & elände på min bekostnad;)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 22:42

nej varför ta det via pm? kör på. jag kan ta mig själv med ironi med andra ord kan det aldrig bli riktigt pinsamt :D

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-13 22:54

dwain1 skrev:nej varför ta det via pm? kör på. jag kan ta mig själv med ironi med andra ord kan det aldrig bli riktigt pinsamt :D

Bra inställning... tycker jag... blir faktiskt glad...

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-13 23:06

hehe. ja jag kan säga som såhär jag må ha dyra kablar i mina burkar men dom dyra kablarna hade aldrig suttit där om jag inte fått dom. Jag har inte lagt många kronor på något i min anläggning. Jag har köpt qrsn till ett otroligt bra pris å amplifixen också till ett bra pris resten har jag fått. Inklusive mina transparent högtalarkablar. Eftersom jag nu har kablarna och fått dem gratis å jag tycker dom låter utmärkt i min anläggning så är ju det kanon för mig :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-13 23:45

Vart tog Rain vägen? Sitter han och skriver in de där dokumenten i Babelfish för att få dem översatta så han kan leta efter "servostyrd"?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-13 23:50

UrSv skrev:Vart tog Rain vägen? Sitter han och skriver in de där dokumenten i Babelfish för att få dem översatta så han kan leta efter "servostyrd"?

Han håller väl fortfarande på och plitar på rumsstroleksberäkningen som jag bad honom göra på sidan 8 eller när det var...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-13 23:54

dwain1 skrev:ush nej piP är inte intressant alls. Lunan låter riktigt bra och är en otroligt dynamisk högtalare. sen har jag ju inte audiophil versionen utan jag har audiophil fast med andra kablar. de kablar som sitter i är transparents dyraste lösmeter kablage som jag förstått det och kostar 1000kr metern :D Samma kabel som sitter i deras toppmodell venus

Du kan jo kjøpe 10-12 meter av disse kablene og putte inn i dine luna, pip-dødare direct... :D

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-14 00:12

UrSv skrev:Vart tog Rain vägen? Sitter han och skriver in de där dokumenten i Babelfish för att få dem översatta så han kan leta efter "servostyrd"?

Förhoppningsvis har det eländiga regnet upphört, så man kan se fram emot några soliga dagar i helgen och början av nästa vecka innan nästa lågtryck dundrar in.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-14 00:13

Hur blev det här en EKK-tråd? Verkade rätt otippat i en B&O-tråd (fast ändå inte). Jag är mest förvånad att den spurtade iväg 3-4 sidor till.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-14 00:20

Du kan jo kjøpe 10-12 meter av disse kablene og putte inn i dine luna, pip-dødare direct... Very Happy

Till och med om jag hade använt malaco lakritssnöre hade det varit en piP-dödare 8)

Ne men jag har aldrig hört piP så jag vet inte hur dom låter. Men eftersom alla tjatar så förbannat om dom så kanske man skulle ta å lyssna på dem :D

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 01:28

dwain1 skrev:hehe. ja jag kan säga som såhär jag må ha dyra kablar i mina burkar men dom dyra kablarna hade aldrig suttit där om jag inte fått dom. Jag har inte lagt många kronor på något i min anläggning. Jag har köpt qrsn till ett otroligt bra pris å amplifixen också till ett bra pris resten har jag fått. Inklusive mina transparent högtalarkablar. Eftersom jag nu har kablarna och fått dem gratis å jag tycker dom låter utmärkt i min anläggning så är ju det kanon för mig :)

Ja men då e det ju toppen... gratis e bra... och om det är en gåva kan jag fÖrstå att det känns dumt att sälja skiten.... Dom e precis lika bra som nåt annat.. så va fan.. låtdom ligga... men ge fan i att snacka om att dom låter bättre än något annat... vad som helst inräknat.!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-14 01:35

Jag tänkte vi kunde ta och återvända lite till ämnet... :?:

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-14 01:37

BengtO skrev:Jag tänkte vi kunde ta och återvända lite till ämnet... :?:

Japp, nu återvänder vi till den sedvanliga rappakaljan;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-14 01:49

Dwain 1 skrev:Ne men jag har aldrig hört piP så jag vet inte hur dom låter. Men eftersom alla tjatar så förbannat om dom så kanske man skulle ta å lyssna på dem

Visst. Lycka till. Har själv försökt under 3månade och de enda napp jag fått är en inbjudan av Almen. Vilket är väldigt trevligt men 110 mil fel. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-14 11:36

Kom förbi i Lahäll istället då, det är väl bara typ 60 mil fel, vilket väl inte är någon sträcka att tala om för en Norrlänning? 8)

dwain1 skrev:ungefär så öhman. fast det som gör att piPen inte e intressant e väll mest att jag har lagt alla mina sissta pengar på baslådorna jag ska ha :D Å ska jag ha ett par ino burkar ska dom var något snäpp större än piPen. Förövrigt så kan jag säga att sen jag kopplade in jbln har det blivit mer musik å mindre letande efter bra ljud. Det spelar helt enkelt bekymmerslöst :D å man bara spelar å spelar :P

Jag gläder mig å dina vägnar. Så skall det ju vara. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi