Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-15 02:06

Haha :D Kanoninlägg dwain1.. :lol:

Användarvisningsbild
Amatoeren

Re: Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Inläggav Amatoeren » 2007-07-15 02:57

Beolab5 "Världens bästa högtalare?"
Är inte Ino Audio världens bästa högtalare, eller, ju?
Vad har jag nu missat eller är jag på fel forum? :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-15 08:27

dwain1 skrev:Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?

Nu har du nog blandat ihop avatarerna bara för dom är så lika, (din och flateartharn's alltså) Hedlund kritiserade ju flateartharn!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-15 08:52

popedh skrev:
Rydberg skrev:Ska de ha samma kapacitans och induktans också? :)

nej nej.... bara samma längd. kan tom skita i arean om det inte skiljer för mycket... varför inte ta ekk mot transparent audio?

Du har fel och förstör debattklimatet mellan "kabellägren"! Det går att få hörbara skillnader mellan kablar. Men det som är tossigt i branchen är att lura i kunderna att det skulle vara komplicerat och dyrt, på gränsen till magi, att få till en "bra" kabel.

Jag och Rydis kan sno ihop två kablar, åka ner till Götet och sno dig på 20000 spänn.

Vad sägs Rydberg. En mångkardelig med fyra tvinnade ledare mot två enkeltrådar separerade med en halvmeter. Mellan fem å tio meter borde väl ge tillräckligt hörbara skillnader?

Bara för att få slut på kategoriskt idiotiskt nejsägande :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-15 09:08

Well spoken lasselite... tänkte *suck* när jag läste popedh's inlägg... here we go again typ! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-15 10:02

paa skrev:
dwain1 skrev:Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?

Nu har du nog blandat ihop avatarerna bara för dom är så lika, (din och flateartharn's alltså) Hedlund kritiserade ju flateartharn!

Är det mig dwain1 är förbannad på ?
Jag har inte kritiserat honom, bara bett honom att inte vara så kategorisk i sin åsikt om EKK.
Det kan komma en dag då han provar igen och kommer uppskatta vad den gör med hans anläggning.

Och vill han skicka upp en rulle EKK i mitt arsle så kan jag upplysa om att jag inte behöver hans assistans då jag har en rulle själv och vet hur man ska gå till väga :wink:

Problemet är bara att tråckla den genom tarmarna på sin väg ut genom högra näsborren. Fy för styva kablar.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-15 10:06

nix inlägget var riktat till popedh. Och jag har nu editerat så att det står överst i mitt inlägg. Sorry hedlund om du tog illa vid dig. Men som sagt inlägget var inte menat till dig då jag inte är arg på dig :)

Förövrigt var jag inte heller full när detta skrevs igår som någon så snyggt kläckte ur sig utan bara riktigt förbannad på att det ska behöva gå så jäkla långt. Jag tycker en sak å då blir jag totalt påhoppad å idiotförklarad. Brist på repekt för andra människor är det! popedh tror säkert han en nån slags gud å det får han gärna tro. Men att hoppa på andra människor för att dom tycket annorlunda är inte okej! Jag hoppas innerligt att moderatorerna tar tag i honom.....
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-15 10:14

Ingen fara.... misstänkte att det var popedh du syftade på :)

Sådana här rallyn med åsikter är vanliga både bland nybörjare och erfarna debattörer och egentligen inget att hänga upp sig på.
Ta det med en klackspark...
Popedh är nog så kategorisk i sin åsikt, och du hade bara oturen att vara den som blev utsedd som hack kyckling.
Det kunde lika gärna vara någon annan som påpekar att det finns skillnader mellan kablar.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-15 12:02

dwain1 skrev:popedh!

hmm så jag e korkad för att jag har en egen åsikt å du har alltså rätt för du vet? HUR I HELVETE VET JAG ATT DU VET? I MINA ÖGON ÄR DET EN JÄVLA MASSA IDIOTER SOM TROR DOM VET SÅ JÄVLA MKT PÅ DETTA FORUM DU ÄR INKLUDERAD. SKAFFA ETT SKETET LIV ISTÄLLET FÖR ATT HACKA PÅ FOLK BARA FÖR ATT DOM TYCKER DET E BRA. SÅ DET DU MENAR ÄR ATT JAG HÖR FEL??????? SÅ ALLA SOM TYCKER KABLAR GÖR SKILLNAD ÄR DÖVA IDIOTER SOM HAR SMÅ HJÄRNOR? VAR BOR DU NÅGON STANS OM JAG FÅR FRÅGA? BOR DU I NÄRHETEN SÅ SKA JAG TA Å KÖPA MIG 100 METER EKK Å KÖRA UP SKITEN I DIN RÖV:evil: SÅ SKA VI SE HUR JÄVLA BRA DU TYCKER DEN E SEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?[/b]

Jag har aldrig påstått att EKK e bättre än nåt annat... bara att du hör fel och innbillar dej... varför så arg. ber om ursäkt om jag "vart på dej för mycket" det var inte meningen att göra dej irriterad.. ville bara försöka få dej att lyssna, vilket inte e särskillt lätt på detta stället... sorry.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-15 12:06

dwain1 skrev:Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?[/b]

Man verkar kunna bete sig exakt hur jävligt som helst här eftersom Subjektivisten uppebarligen fortfarande får vara kvar.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-15 12:26

flateartharn skrev:Världens bästa högtalare är f.ö. Naim SBL. Alla andra högtalare återger bara entonig bas (reflexkonstruktioner?) och komprimerar.

Dessa: http://members.shaw.ca/mikesae/SBL.htm ?

Komplett med installationsinstruktion.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-15 12:32

*Edit: orka*
Senast redigerad av subjektivisten 2007-07-15 13:02, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-15 12:54

Sanny_X skrev:
flateartharn skrev:Världens bästa högtalare är f.ö. Naim SBL. Alla andra högtalare återger bara entonig bas (reflexkonstruktioner?) och komprimerar.

Dessa: http://members.shaw.ca/mikesae/SBL.htm ?

Komplett med installationsinstruktion.

Jamen så skönt då, letandet efter den ultimata högtalaren är över.... undrar förresten varför mina högtalares entoniga bas varierar så mycket, dist kanske? Eller hör jag fel?

/ B

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-07-15 13:16

meanmachine skrev:
Visst. Lycka till. Har själv försökt under 3månade och de enda napp jag fått är en inbjudan av Almen. Vilket är väldigt trevligt men 110 mil fel. :(

Du är välkommen hit också 8)

Amit

i Hammenhög/Skåne

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-15 13:19

dwain1 skrev:instabil stärkare? HA den driver va fan som helst. Vad jag än lastat på så har det låtit bra. Det är ett rent monster när det gäller att vara strömstark men å andra sidan så är där ju en nätdel på 1kw å lytpaketet är enormt enligt bladelius själv ska där tydligen vara 120 000uF per kanal så det är nog inget problem.

32 A strömstyrka, 900 VA nätdel och 120 000 uF totalt, inte per kanal. Min egen erfarenhet är att amplifixen inte är en sådär jättskoj förstärkare, man behöver 200 W eller mer per kanal för att få till det, för den börjar låta rätt så risigt om man drar på lite. Sen har vi såna där parametrar som djup och bredd och luftighet, och att det känns som att vissa detaljer i musiken inte hörs lika tydligt som på andra (bättre) förstärkare. Men för 6000 spänn är den väl rätt trevlig. Synd bara att den knastrar när man höjer och sänker volymen. Sånt tycker jag inte är acceptabelt om man aspirerar på att tillverka apparater i "high-end" skiktet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 14:13

dwain1 skrev:instabil stärkare? HA den driver va fan som helst. Vad jag än lastat på så har det låtit bra.

Jasså? Annars var det lätt att få intrycket av det du skrivit tidigare att så inte alls är fallet, utan att den låter olika beroende på vilken kabel du lastar med. :?

Eller hur bär du dig åt för att i analysen skilja mellan kablarnas last- respektive transmissionsegenskaper? Du har ju dragit slutsatsen att det är transmissionsegenskaper hos kabeln som du hör och som förklarar att det låter olika med olika kablar, men du har inte skrivit något om några experiment du gjort har som stödjer en sådan slutsats.

Min undran är därför om det är en gissning, eller om kan vara så att du helt enkelt inte känner till att en kabel är en del av förstärkarens last? Det skulle ju kunna förklara din slutsats.

Observera att jag inte påstår att du dragit fel slutsats, jag skriver bara att det, given den info vi fått av dig i den här tråden, kan vara så att de slutsatser du dragit är helt fel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 14:15

popedh skrev:
dwain1 skrev:Kära moderatorer nu har han hoppat på mig hur många gånger som helst och jag känner mig kränkt. Hur länge ska han få hålla på? Är det acceptabelt att han ska få snacka skit om mig?[/b]

Man verkar kunna bete sig exakt hur jävligt som helst här eftersom Subjektivisten uppebarligen fortfarande får vara kvar.

Är ni ovänner?

Det var märkligt. Ni har ju ungefär samma verklighetsförankrade grundinställning. Varför är ni ovänner för? Det verkar rätt onödigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 14:18

Dwain:
Popedh har fått tillsägelse.

Popedh, Subjektivisten:
För allas trevnad vore det bra om ni lugnade ned er och uppträdde mer ödmjukt och diplomatiskt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-07-15 14:26

Ontopic 8O

På vår julfest hade vi Beolab 5 i "mingel-rummet" och jag lyssnade ordentligt på dem.

De lät väl trevligt men bäst? Knappast! Bra? Nä, inte med tanke på priset.

My 2 cents som hört skapelserna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 14:34

Vee-Eight skrev:Nu skall jag inte dra ut på detta i onödan, men folk är väl inte korkade bara för att man tycker ngt?

Det är ju en annan sak när man försöker pådyvla folk obackade sanningar.

Det är väl mest en semantisk fråga det där...

För mig är detta en sak som är fundamental:

Självklart får man tycka vad man vill!

Men - Betyder det att man kan "tycka" något ickesubjektivt och som strider mot vad som är faktumt, och har rätt att hindra andra från att kommentera det? :? Bara för att man använder odet tycka är det ju inte säker att det är ett tyckande man talar om. Den som kallar objektiva påståenden för att "tycka" missbrukar ju orden semantiskt.

Om objektiviteter kan man tro eller veta, men inte anse eller tycka.

Om subjektiviteter kan man definitivt anse eller tycka, men tro? :?

Andra viktiga frågor är:

Vad är pådyvling?

Vad obackad sanning?

Om någon påstår att de hör skillnad på två kablar kan man tänka sig att det beror på att skillnaden i transmissionsegenskapern mellan de två kablarna (av något skäl) är så stor att det faktiskt finns en hörbar skillnad mellan dem. :o

Men man kan även tänka sig att det inte finns några sådana skillnader, men att det finns lastskillnader så förstärkaren som driver dem låter olika, beroende på vilken av kablarna som används. :o

Sen kan man också tänka sig att det inte finns några skillnader alls som går att höra - men att suggestion påverkar lyssnarna att uppleva (höra) en skillnad. :o Fortfarande är det isåfall sant att de "hör" en skillnad, men inte att det finns en!

Då undrar man förstås: När så är fallet. försöker isåfall den som redovisar sin upplevelse att pådyvla andra ett påstående om att skillnaden är faktisk, eller är det bara en berättelse om vad de upplevt och vad de "tror"?

Det beror förstås delvis på hur den som läser texten tolkar den, men även på hus personen som skrivit den formulerat sig.
Att skriva "jag tyckte att jag hörde en skillnad mellan kablarna, men jag testade inte blindt" är ju inte alls samma sak som att skriva "det var solklart att kablarna är olika ljudmässigt".

När en tro är stark är det vanligt att den som tror använder ord som klär tron i sanningskläder. :? Då blir texten ett påstående om en sanning, fast det bara är en tro. Om tron är felaktig blir det då en lögn. Formuleringen alltså, inte nödvändigtvis upplevelsen.

Oavsett vad man tycker om den saken tycker jag detta:

Det är lika självklart att de som tror något skall få berätta om det - som att de som misstror skall få berätta om det, och i båda fallen får det gärna inkluderas på vilka grunder det tron vilar.

Det är bra om de som tror något som de inte kan uppbacka avstår ifrån att påstå att det är fakta de redovisar. På samma sätt som det är bra om det framgår när misstroende är baserat på fakta eller är baserat på brist på fakta.

Den som säger något ouppbackat som kan tolkas som påståenden, bör vara beredd att bli ifrågasatt. Att inte vara det är ju ayy tycka sig ha rätt att tro men inte ge andra samma rätt, ens när de misstror på goda grunder.

Vh, iö

- - - - -

PS. Tycker det är onödigt att ge Popedh någon tillsägelse. Han har väl om någon backat upp sin tro, med sin utmaning/erbjudande! :wink:

Tycker dock att det för både förnuftets och balansens skulle är rimligt att kräva kablar med rimlig längd, ungefär samma area, koppar som ledarmaterial och liknande avstånd mellan + och - ledarna. Fortfarande gäller det ju för de allra flesta kablar, som folk påstår sig kunna höra skillnad mellan.

Slutligen skulle jag se det som en utmaning - alltså att den som verkligen tror på hörbara skillnader inom ramen för det nämnda, för att anta utmaningen skall satsa samma pengar. Tror de på det de påstår så är det ju riskfritt och lättförtjänta slantar...

Utgår man ifrån de beskrivningar om kabelskillnader som ofta finns att läsa om så skulle ju de 18 av 20 gissningar som Popedh krävt vara en barnlek att sätta.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 16:24

IÖ:
Nej, tillsägelsen var befogad då det stundtals var trista tillmälen som inte hör till en givande diskussion.

Med obackade sanningar menade jag en ståndpunkt som eg har sitt ursprung ur ett tyckande, men uttrycks i att det är obestridlig fakta, allt som oftast utan förklaring. I diskussionsteknisk synvinkel så är det inte så värst givande. Oftast blir man illa behandlad (ens förstånd, nykterhet, läsförmåga) när man börjar ifrågasätta dessa fakta. Å andra sidan är det lika kontraödmjukt att hävda att troll förekommer. Mao; det förbättrar inte ett redan trist läge.

Ergo; jag efterlyser ödmjukhet, tolerans och diplomatiskt sinnelag.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 16:45

Vee-Eight skrev:IÖ:
Nej, tillsägelsen var befogad då det stundtals var trista tillmälen som inte hör till en givande diskussion.

Jag är bara inte säker på att de kom från ett hålla bara.

Med obackade sanningar menade jag en ståndpunkt som eg har sitt ursprung ur ett tyckande, men uttrycks i att det är obestridlig fakta, allt som oftast utan förklaring.

Jag håller isåfall med dig till 100%.

I diskussionsteknisk synvinkel så är det inte så värst givande. Oftast blir man illa behandlad (ens förstånd, nykterhet, läsförmåga) när man börjar ifrågasätta dessa fakta.

Håller med igen.

Å andra sidan är det lika kontraödmjukt att hävda att troll förekommer. Mao; det förbättrar inte ett redan trist läge.

Det är ju en bedömningsfråga. Visst kan det vara bra att kalla saker för vad de är ibland. I synnerhet om någon trollar utan avsikt att göra det. De fall då det aldrig är bra beror ju ofta på att en massa prestige är inblandad, och då är det ju kört oavsett vilket.

Ergo; jag efterlyser ödmjukhet, tolerans och diplomatiskt sinnelag.

Det ser jag inget fel med att göra. 8)

Tycker bara att det är fel att klandra Popedh ensam (om så nu skedde). Om de uttalanden som han kommenterade kom från någon som har rätt i det påstådda, så kan de ju berika sig rätt rejält på Popedh's erbjudande (vad det nu utgörs av när det formulerats färdigt i alla detaljer).

Visst stack Popedh ut haken en del, men han backade ju upp det också. Han tar smällen alldeles själv om han har fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-15 17:05

IÖ:

Nej, popedh var inte ensam, har tvålat till tre styck totalt i tråden vad jag minns, iaf på de senaste 2-3 sidorna. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 17:16

popedh skrev:

nej nej.... bara samma längd. kan tom skita i arean om det inte skiljer för mycket... varför inte ta ekk mot transparent audio?

Bara för din onformation tror jag att just transparent-kablarna (i varje fall vissa av dem) faktiskt är konstruerade för att AVSIKTLIGT färga musiksignalen som går genom kabeln, genom att kabeln försetts med ett filter.

Det är därför det sitter en burk på många av deras kablar (alla?). Där inuti sitter det en filter. Förvisso är nog påverkan från det rätt liten (inga knän inom audioomårdet om jag för gissa) men jag skulle inte utesluta att det kan ge hörbara färgningar.

Just transparent faller alltså troligen utanför din spec av egenskaper för att passa in i utmaningen - eftersom de är mer än bara kablar (även om filtret mig veterligt inte i några modeller är uppbyggda av några aktva komponenter, utan bara av passiva).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-15 17:47

Öhman:

Att Transparent Audio medvetet färgar ljudet beror nog lite på vad man menar med färgning.
Jag tor nog dom vill ha en så neutral kabel som möjligt men att dom använder tidsfördröjningar på olika sätt, och detta kanske skulle kunna kallas en färgning eftersom det är en manupulering av signalen.

Att det färgar just p.g.a. deras tidkorrigerings filter är väl en annan sak.
För trots allt sitter det ju en del komponenter i boxarna.
I vart fall på dom större modellerna.

Om jag fått det rätt förklarat för mig har dom tre huvudsakliga tekniker med sina boxar varav jag vet ungefärligen hur två fungerar.
Dels sitter det beroende på modell ett visst antal filter som skall korrigera grupplöptiden mellan olika register så att signalen från lägsta bas till högsta diskant kommer fram exakt vid samma tidpunkt så som signalen såg ut innan den skickades in i kabeln.
Ju dyrare modell desto mer korrigeringsfilter.
MIT anväder samma teknik och där finns upp till 71 st sådana här små tidskorrigerande filter i samma kabel.

Den andra tekniken jag känner till att dom använder är en viss tidfördröjning som skall ge en viss ekoeffekt för att ge skenet av en större ljudbild. Om detta gäller hela frekvensområdet eller enbart någon del av den vet jag inte.

Om jag får komma med en personlig åsikt, så kan man höra att dom bättre kablarna från MIT och Transparent har en subjektivt upplevd större ljudbild än traditionella kablar och att dom är särdeles dynamiska, men att dom missar en del vad det gäller musikalitet och mikrodetaljering.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-15 18:00

Hedlund skrev:Dels sitter det beroende på modell ett visst antal filter som skall korrigera grupplöptiden mellan olika register så att signalen från lägsta bas till högsta diskant kommer fram exakt vid samma tidpunkt så som signalen såg ut innan den skickades in i kabeln.

Hur mycket diffar löptiden för olika frekvenser per meter standardkabel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-15 18:00

Hedleund: Det där låter ju som värsta ormoljan. Skrämmande okunnigt pladder. Vem har redogjort för det för dig?

En normal högtalarkabel är ju i sig i det närmaste perfekt tidskorrigerad, och blir dess överföringsfunktion det i praktiken inte så beror det på lastens frekvensberoende impedans, och den kan ingen kabels passiva filter kompensera för - bara förvärra. :?

Skulle vilja höra storyn direkt från Transparent istället.

När jag tänker efter har jag faktiskt talat med någon representant för tillverkaren för en del år sedan på någon mässa (i Tyskland har jag för mig). Han sade många saker som var uppåt väggarna fel, och då handlade det primärt om brister i grundläggande fysikalisk förståelse. Minns faktiskt att mina invändningar om en korrigering de sade sig ha implementerat i kabeln renderade framplockning av en miniräknare, och han konstaterade själv att han vissa hade räknat fel (en faktur 1000 ggr, tror jag det var?) och att det jag sagt var helt rätt. Vet inte om de ändrade kabelns dimensionering efter detta...

Själva kabeln kan jag inte uttala mig om dock. Jag har inte kopplat in någon dylik i någon anläggning för att lyssna.

Om det hörs skillnad mot en vanlig "rak kabel" så är det väl bara att ta ställning till om man gillar det eller inte. Att framföra osanningar om kabeln (eller om fysikens lagar) i marknadsföringen är inte ok dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-15 18:18

Öhman. jag har absolut ingen koll på hur förstärkaren reagerar eller inte. Men så mkt vet jag att jag hörde skillnad när jag gjorde en jämförelese. sen vad det beror på vet jag inte. Nu har jag en stereo som spelar bra. å detta spelar då bra med mina transparent kablar å det är väll ändå det viktigaste? sen vad man har för kablar spelar ingen roll ekk eller valhalla skitsamma så länge man är nöjd:)

Rhenrics:
32 A strömstyrka, 900 VA nätdel och 120 000 uF totalt, inte per kanal. Min egen erfarenhet är att amplifixen inte är en sådär jättskoj förstärkare, man behöver 200 W eller mer per kanal för att få till det, för den börjar låta rätt så risigt om man drar på lite. Sen har vi såna där parametrar som djup och bredd och luftighet, och att det känns som att vissa detaljer i musiken inte hörs lika tydligt som på andra (bättre) förstärkare. Men för 6000 spänn är den väl rätt trevlig. Synd bara att den knastrar när man höjer och sänker volymen. Sånt tycker jag inte är acceptabelt om man aspirerar på att tillverka apparater i "high-end" skiktet.

Hmm du verkar ha fått ett felaktigt ex. Den jag har har aldrig någonsin krystat eller låtit illa den spelar som in i norden oavsett vad jag lastar på. Å oavsett högtalare så låter det riktigt bra. Å knaster i volymen har jag aldrig varit med om. Däremot har det varit en del strul med mjukvaran i amplifixen som gör att den flippar ur ibland nu har det inte hänt mig med mitt ex. Kanske därför du har så dåliga erfarenheter av amplifixen. Kan säga att i mina öron så är det den bästa förstärkare jag någonsin hört till vettiga pengar :)

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-15 18:25

IngOehman skrev:
popedh skrev:

Bara för din onformation tror jag att just transparent-kablarna (i varje fall vissa av dem) faktiskt är konstruerade för att AVSIKTLIGT färga musiksignalen som går genom kabeln, genom att kabeln försetts med ett filter.

Det är därför det sitter en burk på många av deras kablar (alla?). Där inuti sitter det en filter. Förvisso är nog påverkan från det rätt liten (inga knän inom audioomårdet om jag för gissa) men jag skulle inte utesluta att det kan ge hörbara färgningar.

Just transparent faller alltså troligen utanför din spec av egenskaper för att passa in i utmaningen - eftersom de är mer än bara kablar (även om filtret mig veterligt inte i några modeller är uppbyggda av några aktva komponenter, utan bara av passiva).

Vh, iö

Ahh oki... innehåller dom någon som helst elektronik får dom inte vara med.., som jag skrev i början. om det så bara e en liten konding.

Tack för stödet IÖ

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-07-15 18:27

popedh:

Jag förstår att du försöker försvara din ståndpunkt. Men samtidigt så är jag av tyckandet att alla får tycka vad dom vill. Jag tycker det är tråkigt att det ska gå så långt så att folka ska råka ut för påhopp för att man tycker annorlunda.

Å kasst ärligt så är det en tråkig stämning för nybörjare på detta forum. Den enda gång det funkar är när man är av samma åsikt som dom som har varit lite längre på detta forum. Har man däremot en annorlunda åsikt så får man pisk för den.

Jag säger det klart å tydligt en gång för alla jag tycker inte kablar är ormolja jag tycker man hör skillnad tydligt å nej jag har inte mätt några kablar å ja jag använder mitt höra för att bedömma skillnaderna och nöjer mig med det. Å ja jag har ingenting emot folk som tycker kablar är ormolja det får man gärna tycka. Men att idiotförklara folk som tycker kablar gör skillnad är elakt. Alla har rätt att ha en egen åsikt. Så snälla låt mig tycka kablar är bra. Om jag inte får tycka det å allt annat jag också vill tycka annorlunda om så kommer jag lämna detta forum. För då finns det uppenbarligen inte plats för människor som tycker annorlunda
:cry:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi