Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Men titta i paa´s trådar så får du mer förståelse...
Det spelar ingen roll vad paa har skrivit. Man kallar inte folk för skitstövel helt enkelt.
/ B
Ovanstående text av mig handlar inte om hur det är generellt, utan i just om Patrik och Ingvar.Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret. IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
/ B
:) Det betyder förståss att alla andra inlägg är osakligapatrikf skrev:Förresten ska jag svara på Martins sakliga inlägg i morgon.
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.
IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
patrikf skrev:Martin skrev:Jag tror att ett hinder för dig att förstå är att du hela tiden letar efter en pålitlig auktoritet eller institution att härleda saker bakåt till. Varför inte bara lyssna på argumenten och pröva dem rent logiskt även om du inte har all kunskap i ämnet.
Jag låtsas inte som att jag kan en massa men jag kan ändå förstå samband och dra vissa delslutsatser att jobba vidare utifrån för att lära mig mer.
Jag har läst psykologi till D-nivå och läser saker som IÖ skriver som man redan på A-kursen fick lära sig inte stämmer. Det är den logiska prövningen.
Jag tror tyvärr inte att hjärnans sätt att fungera kan avgöras genom logisk prövning. Det är inte matematik vi håller på med nu.
Jag tycker att det är ett ohyggligt dåligt argument att det skulle göra det svårt att förstå om man försöker leta efter svar där forskningsfronten befinner sig. Resomnemanget liknar den som förs av vissa Sydafrikanska politiker i aidsfrågan.
IngOehman skrev:
Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.
Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).
IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra? Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.
Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Kaffekoppen skrev:Hur förklarar du den effekten för mig som inte hört utrycket förut?patrikf skrev:Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Tack på förhand
Bill50x skrev:...
men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.
...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Huh? Det är väl snarare tvärtom. Om IÖ har sagt något så är det väl detta som är rättesnöret.
IÖ har en stor kunskap om mycket, men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen. Har man inte exakt teknisk kunskap om eventuella invändningar mot hans tyckande blir man nergjord direkt, även om man på logiska grunder (och med rätt) kan försvara sina åsikter.
Det ovanstående är mer eller mindre lögn från början till slut.![]()
Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.
i skrev:Bill50x skrev:...
men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.
...
Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.
Om inte är man feg i sin argumentering.
Bill50x skrev:Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.
Å andra sidan är jag själv helt okunnig i vad Pf pratar om så jag kan inte värdera något av vad han skriver. Kanske därför jag även tycker att en del han skriver inte är så dumt?
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Däremot är teserna oftast sprungna ur logiska resonemang, som sedan undantagslöst verifierats med experiment. Nu är det dock så inom vetenskapen förstår du Patrik, att man sällan nöjer sig med att kunna förutsäga saker, utan man vill gärna förstå också. Därför söker man förklaringsmodeller för det man kunna visa.
Ja, och var har det med resonemanget om din HRTF-kompensering att göra?
Patrikf skrev:IngOehman skrev: Psykoakustik har faktiskt väldigt lite med hjärnans sätt att fungera att göra, annat än konsekvensiellt. Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit, och hur de renderar parallella tolkningar när de blir oskiljbara mot andra fenomen (spegelfenomenet, som är illusionen)).
Hur förklarar du tex precedence-effekten enligt ovanstående resonemang?
Patrikf skrev:IngOehman skrev: Förstår du det där? Alltså att man inte behöver bekymmra sig om hjärnans sätt att arbeta, om man med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Vad är det i det här fallet du menar som med mätningar kan konstatera att hjärnan exponeras för samma information i två olika fall?
Patrikf skrev:IngOehman skrev:Och kanske förstår du också att man med reaktionsstudier kan konstatera att man också uppfattar det likadant? Jag tror i varje fall att alla andra i den här tråden förstår att det betyder att den likadana upplevelsen förklaras av det identiska stimulit. Det är därför man i så hög grad intresserar sig för att detaljkartlägga både upplevelsen och stimulit inom psykoakustiken. HRTF är ett exempel på det sistnämnda.
Ja, det där låter ju väldigt fint men vad har det med HRTF-kompenseringsteorin att göra?
Patrikf skrev:Lika upplevelser kan förklaras på många olika sätt.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är problemet här, IÖ är på förhand klassad som en bedragare och således kan man falsifiera resonemangen utan att behöva analysera dem. Det är risken när man agerar känslomässigt och inte logiskt.
Det ovanstående är mer eller mindre lögn från början till slut.![]()
Vad värre är, är det inte okunniga lögner utan medvetna och väldigt tendensiösa. Du borde skämmas Bill50x. En verklig lågnotering från din sida.
Sorry men i snart sagt varjehanda diskussion hamnar du på kollisionskurs med några personer.
Bill50x skrev:[Kan en person inte backa upp ett påstående med mättekniska data så anser du att det enbart är ett tyckande, även om den framförda slutsatsen kan vara logiskt eller lyssningsmässigt verifierbar.
Bill50x skrev:När dina argument tryter börjar du sprida invektiv kring dig, invektiv som du tycker dig ha rätt till eftersom du har "rätt". Rätt såväl i sak som rätt att personen du diskuterar med verkligen är ett pucko. Det har ju denne "bevisat" genom att våga ifrågasätta dina åsikter eller kunskaper.
Martin skrev:1. Ett öra kan inte skilja mellan vad som är vinkel och vad som är klangfel.
Martin skrev:2. Vi har 2 öron som input för hur vi tolkar ljud. Vi kan alltså uppfatta i varje öra något som beror av riktning alternativt klangfel. Vi kan inte veta med 100% säkerhet vilket det är någonsin då vi rent hypotetiskt skulle kunna ha ett perfekt högtalarsystem som spelar upp ljuden för oss på ett fullkomligt illusoriskt sätt tex.
Martin skrev:3. Hjärnan har i princip 3 saker att processa från varje öra. Klang, tid och nivå. (har du någon ytterligare som du vet som får du dela med dig av den till oss andra patrik men jag tror alla kan vara överens om att vi vet efter utförlig forkning inom området psykoakustik att vi vet att örat kan uppfatta dessa 3 egenskaper hos ljudet i någon grad[förutsatt att man inte är stendöv])
Martin skrev:4. Våran hörsel uppfattar riktning både utifrån klang, tid och nivå, annars skulle vi tex inte kunna ha någon som helst uppfattning om höjden på en ljudkälla och det kan vi ju (eller hur patrik?). I vilken grad det sker låter vi vara osagt, det är inte viktigt för resonemanget, kan vi vid någon grad höra det så kan det vara intressant för strävan efter bästa möjliga återgivning i en stereoanläggning.
Martin skrev:Nu börjar det närma sig. Ändrar du tiden så kan du alltså ändra uppfattningen om riktning, ändrar du nivån så kan du ändra uppfattning om riktningen och... nu kommer det: Ändrar du klangen så kan du ändra uppfattningen om riktningen. Du har dessa att bolla med. Tex så kan du på något sätt ändra riktningen så att du får en annan uppfattning om klangen. Dina två öron har ju som sagt olika perspektiv sinsemellan på alla ljudkällor som du hör, även två högtalare och varje öra kan inte för sig skilja mellan klang och riktning på ett specifikt genomfört sätt. Höger högtalare kan ju tex vara helt tyst i vänster öras riktning eller ha ett sådant ljud så att hjärnan prioriterar bort den informationen vid riktningsbestämning.
IngOehman skrev:
Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.
IngOehman skrev: Psykoakustik är snarare läran och vad vi upplever från ljud (och varför, där "varför" sällan har med hjärnan att göra, men ofta kan förklaras med händelser i signalvägen dit,
patrikf skrev:IngOehman skrev:
Precedence-effekten är en rätt trivial iakttagelse, och det som är psykoakustiskt intressant med den är att den är potentiellt DESTRUKTIV för stereosystemets funktion. Dock klarar det sig med lite handpåläggning (val av fungerande struktur för stereouppställningen) genom precedens-effektens tillkortakommanden som brukar illustreras bäst med ett TI-trading-diagram.
Nu kanske du avfärdar Precedence-effektens betydelse lite väl lättvindigt.
Man måste ställa sig frågan vad hörselintryck egentligen är. Det är inte en massa enskilda sensationer med specifika egenskaper utan upplevelsen är en del av vad som brukar kallas för "auditory scene" på engelska.
Precedence-effekten handlar om(och är ett exempel på) hur hjärnan sorterar in intrycken för att passa i den pågående scenen. Tänk också på vilken förmåga vi har att sortera ut människor som pratar, glasklirr, fågelkvitter etc när man går på en trafikerad gata på stan. Att vi kan få ut nåt meningsfullt av att lyssna på stereon har vi den förmågan att tacka för. Genom att undersöka precedence-effekten har man konstaterat att den inte bara kan vara signalstyrd utan styrs av högre modala processer.
Med hjälp av hjärnans förmåga att behandla kan tex HRTF ge ett visst intryck när man håller en hand för ena örat jämfört med om man hör med bägge.
Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.
jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.
Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
Martin skrev:Nu är du sådär petig med formuleringarna igen istället för att försöka tolka det jag rimligtvis menar så frågar du om jag menar något ganska konstigt. Jag menar helt enkelt att "hjärnan uppfattar från varje öra" eller liknande. Det som passar bäst går bra.patrikf skrev:Om du med "uppfattar i varje öra" menar att man uppfattar I örat så håller jag inte med.jag tycker vi kan bortse från vad vi uppfattar av andra sinnesintryck. Man kan ju tex blunda och lyssna.patrikf skrev:Jodå, vi har hjälp av vad vi vet också. Vi ser högtalarna och vet att det låter därifrån tex. Som när man hör rösten från nyhetsuppläsaren fast högtalaren sitter bredvid.Jag sa ju att för resonemanget hittills så har jag inte gått in på hur mycket vi väger olika saker bara att de vägs i någon mening/grad.patrikf skrev:Ja, jag är inte säker på att det funkar sådär enkelt i praktiken. Olika "cues" har olika styrka. I olika situationer dessutom. Såna resonemang kan funka i vissa experimentsituationer tex där klangen är det enda som ändras och synintrycken inhiberas, men man måste vara försiktig med att generalisera resonemangen till "verkligheten".
patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen.
patrikf skrev:IÖ.
Jag tror jag förstår DINA grunder ganska väl och jag kan bara konstatera att dina argument i den här frågan bygger på antaganden som bara stöds av lösryckta fakta från olika håll som passar in i den färdiga sanningen. Var sanningen färdig för 30 år sen?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster