IngOehman förklara är du snäll

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kent_n

IngOehman förklara är du snäll

Inläggav Kent_n » 2007-07-15 21:07

Hej..

Nu undrar du säkert vad skall jag förklara ?

Jo om du på ett enkelt och inte allt för komplicerat sätt kunnde förklara högtalare och ljud. Jag anser att du är den absolut mest kunniga på detta forum, som vet hur det fungerar.

Därmed inte sagt att det finns andra som oxå kan..

Som exempel:

När jag var yngre:

Då var det stora basar som gällde gärna 15-16" med mellanregister och diskant..Ännda rätta för att få till bra ljud och en fin bas.
Gärna stora lådor med stor volym oxå

Nu lite "nåja" äldre.

Många eller endast en betydligt mindre bas, mellanregister o diskant.
betydligt mindre lådor..

Uppfattar det som det låter betydligt bättre idag än när jag var yngre..

Eftersom jag bara är en amatör som tycker om bra ljud, så skulle det vara roligt med en liten genomgång, om du har tid o lust..

MVH
Kent_n

Skulle nu IngOehman ha vänligheten att förklara, snälla, strunta i dom vanliga påhoppen..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-15 21:27

Jag är inte IÖ, men skriver ändå:

För mig har vägen varit tvärtom: Vägen till väljud går genom bra dynamik och låg distrosion. Bra dynamik kräver möjlighet till stora ljudtryck. Och för att få det i basen måste du flytta mycket luft. Då behöver du 15"are! Alternativt motsvarande membran area i form ett antal små element, t.ex 2 12" eller 4 8or. Visst, du kan flytta mycket luft genom längre slaglängd, men jag vill mena att det är enklare att få till en lägre distorsion med ett sort element som rör sig lite, än ett litet ellement som rör sig mycket.

Visst, man kan "fuska" med basmoduler, som med sin fiffiga placering tar hjälp av rummet, men ännu bättre är basmoduler med 15"are!

Att det ändå ofta låter bättre, på låg volym i alla fall, med mindre element är att stora element som är bra, är dyra. Räkna med i alla fall 4000 för en juste 15" bas (då menar jag inte ett element avsett för subwoffer). En bra 8"are får du för 1500kr. Och visst, ska du inte spela högt, eller har måttliga krav på dynamik räcker den långt.

OK, helt ovidkommande, men ändå.

Dagens tips, om du vill lära dig mer om högtalare och sånt. Det finns ett kompendium som KTH säljer för sin elektroakustik-kurs. ELAK-kompendiet. Man kan köpa det från KTH fast man inte går kursen.

Grundläggande matematik kunskaper är bra, men inget krav, man förstår ändå, fast man inte behöver räkna på allt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Re: IngOehman förklara är du snäll

Inläggav Amit » 2007-07-15 22:17

Kent_n skrev:Hej..

Nu undrar du säkert vad skall jag förklara ?

Jo om du på ett enkelt och inte allt för komplicerat sätt kunnde förklara högtalare och ljud. Jag anser att du är den absolut mest kunniga på detta forum, som vet hur det fungerar.

Det var en enorm fråga du lyckades ställa! ;-)

Det vore nog bra om du gav ingenjörn en chans och preciserade din problemställning....

På det sättet berättar du ju också på vilken kunskapsnivå du själv befinner dig.
Hur definierar du till exempel själv "ljud"?
Som variationer i lyfttryck? Eller som elektriska impulser skickade från flimmerhåren i snäckan i innerörat, till hjärnan?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-07-16 10:34

Jag är absolut ingen tekniker, så att presentera en massa kurvor, impedans är som att slänga pärlor för svinen.

Som sagt ligger det på en mkt enkel nivå, men för den skull skulle det vara roligt att få det förklarat för sig hur det fungerar, tog chansen eftersom vi har en milt utryckt mkt kunnig person på saijten som vet hur det fungerar. Efter ha läst många inlägg av honom så är jag säker på att det går att förklara på min nivå, jag är övertygad om att det finns ganska många som ligger på samma nivå.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-16 10:37

Jag känner igen mig. Jag tror att man lyssnade lite på olika saker.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-07-16 10:41

Det är som sagt en stor fråga detta och om du vill ha reda på IÖs syn på detta så finns en bra intervju med honom här på Sonic Designs hemsida. Där kan du läsa om ganska mycket som ligger till grund för Ino Audios koncept. När du läst det så är det bara att läsa det så kallade manifestet där det finns mycket bra information om högtalarna och en del om varför de blivit som de är. Någon enkel kortfattad beskrivning av allt detta tror jag blir svårt att få fram. Att bygga bra högtalare är inte en enkel sak, det är allt för många variabler och jag antar att det är just därför IÖ ogillar förenklingar* och tumregler.

*Förenklingar ger ofta försämringar. Kan det vara en bra grundregel?
Att följa strömmen minskar spänningen.

Återgå till Teknikforum