Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:i skrev:Bill50x skrev:...
men om man överhuvudtaget vågar ifrågasätta något han säger så blir man överkörd direkt - av IÖ och den efterföljande svansen.
...
Citat: "efterföljande svansen". Denna retoriska vändning kräver en förklaring. Minst.
Anser jag.
Om inte är man feg i sin argumentering.
Det räcker att läsa Kaffekoppens diskussion med Patrik i denna tråden för att förstå vad jag menar. KK är inte ens insatt i vad Pf pratar om (känns det som när man läser inläggen, vad han verkligen kan vet jag förstås inget om), ändå går han på för att försvara IÖ.
...
Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?
Kraniet skrev:men om man ser till högtalaren som helhet vart hamnar då HRTF kompensering i prioritet?
Kaffekoppen skrev:Jag har nog inte stött på en enda högtalare där jag inte sett större brister än just den där kompenseringen, mina egna alster inräknat..
Morgan skrev:Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?
Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?
Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.
Kraniet skrev:det måste ju vara en svår kompensation att göra också eftersom den bör vara så generell (antar jag) att allt tänkbart material låter "bra". för visst beror det väl väldigt mycket på vilken inspelningsteknik och mastering som används vilken slags framgång kompenseringen har.
Eller är det fel?
Kaffekoppen skrev:Ja, det tycker jag med.
Det kan ju finnas arbetsgivare som drar öronen åt sig om de ser på vilket sätt man bemöter andra. Det bör det finnas en eller några som bör fundera över.
Kaffekoppen skrev:Ja, höll ju med om att anonymiteten får man bestämma om själv. Den är inte avhängd hur illa man beter sig.
Det är isåfall en polisiär/åklagar fråga och inget enskillda medlemmar skall bedömma. Det finns loggar som är intakta oavsett hur mycket man skulle moderera sina inlägg.klamm skrev:Kaffekoppen, tycker du verkligen det, om du tänker efter?
Om du drar det till sin spets, finns det inget beteende som skulle göra att det vore befogat att ens identidet avslöjades? Inte något? (Jag kan ge exempel på sådana beteenden där i alla fall jag tycker det vore riktigt att röja någons identitet, men avstår gärna.)
Jag är nämligen av rakt motsatt åsikt - det beror helt på ens agerande om ens identitet skall vara skyddad eller ej!
Kraniet skrev:Hur välkänt fenomen är det* och hur många bygger högtalare med denna kompensering i åtanke?
edit: i hifi branshen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster