av PekkaJohansson » 2007-07-18 03:01
Jag har, min vana trogen, köpt förstautgåvorna av Bob Dylan, Blonde on Blonde, Highway 61 Revisited, Nashville Skyline och Subterranean Homesick Blues/Bringing It All Back Home och kan intyga deras goda kvaliteter. Dessa plattor är väl för övrigt, med avsaknad av The Freewhelin'... ungefär vad man behöver, eller åtminstone vad jag behöver av mannen. Mina plattor är ungefär hälften Europa-press och hälften från USA. Har hört ett par Dylan på SACD och tyckt att de låter ganska ledsamt i jämförelse. SACD/DSD-mastringarna används på dagens cd-utgåvor och det är förmodligen dessa som enJohn omtalar. Har också samlingen "Essential..." från tidigt 90-tal och den verkar vara en salig blandning av tagningar och mastringar. Trippel-cd:n som kom i mitten av 80-talet, och som fortfarande verkar finnas i produktion, är en bra introduktion både musikaliskt och ljudmässigt. Av någon anledning, förmodligen för att jag inte var med när det hände, orkar jag trots återkommande försök inte riktigt ta tag i Dylan...
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop