Silikonolja och gummi?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Silikonolja och gummi?

Inläggav paa » 2007-07-18 00:24

Kan verkligen oorganisk silikonolja mjuka upp organiskt (kolbaserat) gummi? Eller är silikonolja egentligen en sorts ormolja?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-18 01:56

Det funkar prima att fräscha upp gummistötfångarna på saaben. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2007-07-18 09:32

Det råder lite delade meningar om det. Det ska bli intressant att se om någon klok person här på faktiskt faktiskt vet något om detta.

Det jag har hört är att silikon snarare torkar ut gummi och plast. Så länge silikonet sitter kvar (och det sitter ju kvar ganska bra) så ser det insmort och välmående ut, men om man tvättar bort silikonet så är gummit eller plasten torrare än den hade varit om man inte tillfört silikon.

Observera att jag inte vet ett skit om det här egentligen. :) Ovanstående är bara vad jag har hört och läst på bilvårdsforum t.ex.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-18 10:14

När jag hade ett Nakamichi kassettdäck på översyn hos en tysk expert, diskuterades mjukgörare för gummi. Det var tydligen väldigt svårt att tag i passande sådana. Alltså sådana som hade en lagom verkan. Han hade kommit över tre olika kurer och det var de sista han hade. Problemt var om verkan var för kraftig, då löstes i princip gummit nästan upp och tryckhjul och liknande kunde formförändras - ett totalfiasko i detta sammanhang där man endast ville bromsa upp åldrandet av gummit. Nya gummihjul går att tillverka, han hade beställt i Tjeckien, men till vilka priser! Jag tipsade om Svalanders "gummihjulsservice" och den skulle han testa.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-07-18 10:59

Köp parafinolja på apoteket. Det är utmärkt till gummi. Mycket bättre än silikon.

Mvh

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-07-18 21:57

Tja, vet inte om detta kan funka inom hifi, men vet att många som renoverar gamla bilar på lågbuget använder bromsolja för att mjuka upp ex.vis torra fönsterlister..... Kanske inte vad jag skulle vilja pröva om vi snackar gummikantupphängning, men kan kanske för grövre grejer, typ gummifötter.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-07-19 00:48

Men det gamla tricket att pensla på glycerin, då... vad säger ni om det?

Har själv använt mig av dett till kanupphägningar och dörrlister, men är osäker på den egentliga verkan.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-19 14:21

Glycerin blandat med lite t-röd har varit ett gammalt husmodertips till saabs gummistötfångare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-19 18:00

Siliconfetter är väl inget man vill ha i elektronikprylar, väl?! Hur det är med olja vet jag inte men smörjmedel med silicon är bannlysta i elektronikindustrin pga av de kryper och isolerar dj-igt bra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2007-07-21 14:31

Mesamol kanske kan fungera, är en mjukgörare som tillverkas av Bayer. Silicon är lurigt , det sprider sig otroligt och dyker upp där man minst vill ha det, Parafin funkar iallafall till att ge skumkanter lite längre liv när de börjar torka ut.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-07-21 18:25

soundbrigade skrev:Siliconfetter är väl inget man vill ha i elektronikprylar, väl?! Hur det är med olja vet jag inte men smörjmedel med silicon är bannlysta i elektronikindustrin pga av de kryper och isolerar dj-igt bra.

Det sprids väl i luften också, om jag kommer ihåg rätt. Finns något fint ord för detta, men kommer inte på det.

Har sett män i rymddräkter när dom sanerade efter silikonfett i en elektronik fabrik.

PS. Gå inte in hos en billackerare med en silikonsprayburk i handen :!:

//Michael

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-21 18:35

Detta kanske!

Bild 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-21 19:40

Smaker till läskapparaten?? :P
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-21 19:41

soundbrigade skrev:Smaker till läskapparaten?? :P

Visst! Vad annars??? :? Eller är det OT?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-07-21 19:59

Och med glidmedel så läsken glider lättare ner i buken ...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-21 20:00

soundbrigade skrev:Och med glidmedel så läsken glider lättare ner i buken ...

JÄÄÄS!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-07-21 23:07

Nej, parafinolja ska det vara. Ni kan sluta gissa.

Mvh

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Silikonolja och gummi?

Inläggav DQ-20 » 2007-07-31 22:41

paa skrev:Kan verkligen oorganisk silikonolja mjuka upp organiskt (kolbaserat) gummi?

Nej, det kan den inte. Men silikonolja väter nästan allt och får ytan att se nyare ut. Ibland är det tillräckligt. En av silkonoljornas fördelar är att de är ganska inerta och därför ogiftiga. Silkonfett används därför i matindustrin. Det finns en receptfri magmedicin, Minifom eller Dimetikon, som i princip är ren silkonolja med lite kiseldamm i. Fungerar som skumdämpare i mag-tarmkanalen.

/D

Användarvisningsbild
nisseman

Inläggav nisseman » 2007-08-21 19:41

Hejsan

Noterade att någon undrade hur man 'förhindrar' att gummi åldras.
I dykbranschen använder vi talk på alla våra gummidelar på dräkter etc. för att förlänga livslängden. Det är väl så att talket binder fukten och ser till att den stannar kvar, ungefär som när man saltar en grusväg på sommaren för att den inte ska damma.

Hejhej

Nisseman.

För övrigt ser jag en rosa pudel som en ren förolämpning, hrmph! En svart briard hade vart bättre, eller en rottis.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-21 20:33

nisseman skrev:Hejsan

Noterade att någon undrade hur man 'förhindrar' att gummi åldras.
I dykbranschen använder vi talk på alla våra gummidelar på dräkter etc. för att förlänga livslängden. Det är väl så att talket binder fukten och ser till att den stannar kvar, ungefär som när man saltar en grusväg på sommaren för att den inte ska damma.

Hejhej

Nisseman.

För övrigt ser jag en rosa pudel som en ren förolämpning, hrmph! En svart briard hade vart bättre, eller en rottis.

Pudeln är ingen förolämpning, utan mer en motivation att snarast lägga in en vettig bild, vilket du kan göra själv på "Din Profil".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum