mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:27

IngOehman skrev:Det sistnämnda.

Mmm det stämmer allt för väl... tyvärr...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 02:40

Humorn är nyckeln menar du. :o

Det där måste jag tänka på. Kan inte hur jag än försöker komma
på ett enda exempel från verklgheten på motsatsen. 8O

ALLA obehagliga människor jag vet är varit humorlösa. Däremot
kan ju andra humorlösa människor vara klart trevliga. Fungerar
det bara åt ena hållet? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 02:55

IngOehman skrev:Humorn är nyckeln menar du. :o

Det där måste jag tänka på. Kan inte hur jag än försöker komma
på ett enda exempel från verklgheten på motsatsen. 8O

ALLA obehagliga människor jag vet är varit humorlösa. Däremot
kan ju andra humorlösa människor vara klart trevliga. Fungerar
det bara åt ena hållet? :?

Vh, iö

Japp humorn är nyckeln... sen kanske någon enstaka lyckas vara behagliga trots avsaknaden av humor.. men då e dom troligen psykopater och har lärt sej *spela* en normal person.. om du fattar hur jag menar.. Danne V forskade i detta när han läste sociologi tror jag det var, för massa år sedan, och han kom fram till att det är helt enkelt så, och efter det så har jag förstått att han verkar ha rätt,) men som sagt, det är en hypotes... skulle jag spika detta vore jag ju som kabelbögarna,)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 03:06

Jaja... Vi får ta det där med Danne över en dödsgrogg när du e i Götet nästa gång... Det ballar ju ur helt om vi börjar snacka psykologi här;() Han som tjatade emot oss blev jävligt tyst när jag skrev så iaf verkar det som;)

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 03:12

Skall kolla med den lokala bartendern om man inte kan ta fram en "dödsgrogg light" man kanske kan lägga i en isbit eller nåt.. återkommer ang. detta imorgon.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 07:31

popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.

Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Så svaret hade varit - antingen får ni nöja er med att jag gör ett bra jobb eller så får ni låta någon annan förstöra musiken. Jag är mastringstekniker, inte en slaktare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 07:37

Men jobbet är inte dåligt utfört. Det motsvarar precis beställarens önskemål.

Att det inte överrensstämmer med din, min eller många andras ideal för ljudåtergivning ändrar inte det faktum att en söndermastrad skiva kan vara resultatet av ett bländrande snyggt arbete, sett med beställarens ögon.

Men låt oss inte hamna där igen, den här diskussionen har tragglats förut och är inte konstruktiv. Här på forumet finns inga fiender vi måste uppfinna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 07:48

Kaffekoppen skrev:Men jobbet är inte dåligt utfört. Det motsvarar precis beställarens önskemål.

Att det inte överrensstämmer med din, min eller många andras ideal för ljudåtergivning ändrar inte det faktum att en söndermastrad skiva kan vara resultatet av ett bländrande snyggt arbete, sett med beställarens ögon.

Så mjäkig får man inte vara... kunden har sällan rätt, för kunden känner sällan till förutsättningar, möjligheter, alternativ, problem m.m.

Kunder kan få komma med önskemål om produkten, men det är de som kan något om skapandet som skall avgöra till vilken grad man kan tillgodogöra kundens önskemål.

Det är sällan vi implementerar nya funktioner i vår mjukvara exakt såsom kunden önskat... oftast hade de lösningarna blivit för snäva och kundspecifika... utan de knådas om till en lösning som följer hur mjukvaran brukar se och och bete sig och vara generell nog att andra kunder också kan dra nytta av den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 07:51

Som sagt, forumet har haft den här diskussionen förut. Då det är en repris, avstår jag vidare kommentarer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 07:58

Kaffekoppen skrev:Som sagt, forumet har haft den här diskussionen förut. Då det är en repris, avstår jag vidare kommentarer.

Lär inte bli mycket att kommentera på forumet framöver om du tänker avstå från alla repriser... :lol: :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 08:00

8)

Sant, men jag tycker att vi skall vara jäkligt glada över att ha branchfolk som är överrens med oss aktiva här.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 08:02

Definitivt.

Hur gör vi för att lyfta Guldnotens status så att branchen i stort börjar ta ljudkvalité på allvar?

När kommer vi att få se Guldnotsöverlämnande på TVnyheterna t.ex.?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 08:04

Det är en mycket bra fråga. Jag har funderat på det där. Skall följa upp det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 11:09

mats skrev:
Fackföreningar är enligt honom nästan ondskan själv, skitsnack!

I den frågan kan jag bara hålla med den du citerar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 11:27

popedh skrev:
Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Skrämmande eller inte, men vi ser saker från olika synvinklar. Det handlar inte om att vägra lyssna på någon som kan, men kanske att ha olika erfarenhet.

Sorry men håller inte med. Ibland kan det vara olika åsikter men för det mesta handlar det om okunskap vs kunskap. Bara se alla löjliga kabeltrådar och andra tweaks som endast en sjuk bransch kan framkalla, så inser man att audiofiler, i stort, är väldigt okunniga och framförallt, är väldigt ointresserad av veta hur saker verkligen fungerar.

Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera. Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.

Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara. Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta. Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder. Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.

"Hur saker verkligen fungerar" är inte alls någon objektiv fråga.

/ B

Jag accepterar ditt tankesätt till fullo... problemet ligger i att ni inte är intresserade att ta reda på hur det egentligen ligger till... Jag har i en annan tråd erbjudit 20kkr till den som kan höra skillnad mellan två olika högtalarkablar som bygger på samma teknik... men har inte fått ett enda seriöst svar.... va ska man tro? E kablefreksen så jävla välbärgade att 20kkr e för lite & inte e värt besväret?

20 kakor räcker ju inte ens till en halvsunkig signalkabel. :wink:

Är du fattig eller snål - höj till 100 kkr :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 11:33

Du kan ju sponsra :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 11:38

popedh skrev:
Maarten skrev:
popedh skrev:... å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet...

Detta måste vara helt specifikt i denna branchen... hade det varit ett forum för folk som ville snickra hade man vart överlycklig om det fanns nån motsvarighet till IÖ som kunde hjälpa till med råd etc... å ingen skulle nånsin käfta emot. inte på det sättet som folk väljer att göra här i af..

man blir trött å förbannad.

Instämmer till fullo! HiFi-branschen är speciell; å ena sidan en viss charm med dess amatörmässighet och okunskap, -fältet känns ganska odefinierat och bortglömt. Vem som helst kan påstå nästan vad som helst utan större ifrågasättande. Detta ger en sorts frihet och kan vara en oas i en annars till synes väldefinierad värld.

Å andra sidan finns det mycket som kan förbättras och det krävs idag inte så mycket kunskap (relativt sett) för att höja sig över genomsnittet. Vilket kan vara kul för en del!
Kanske pga dessa två olika anledningar som HiFi ändå är fascinerande... ...
...och varför det blir så tjafsiga diskussioner?

Bra skrivet.. man börjar ju få feeling att stanna kvar här.. vart har ni hållt hus innan?

Mårten är en höjdare. Han är dessutom lika bra i skrift som i real life (å tepåkööpet göteborgare, som du!).

Han borde skriva massor på faktiskt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 11:48

Nattlorden skrev:
popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.

Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Så svaret hade varit - antingen får ni nöja er med att jag gör ett bra jobb eller så får ni låta någon annan förstöra musiken. Jag är mastringstekniker, inte en slaktare.

Suck!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 11:51

Nattlorden skrev:

Naivt snick-snack.

Uppgiften är dessutom inte omöjlig då de flesta inte är bekynrade över kvaliteten på dagens popfonogram.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 11:53

popedh skrev:
Nattlorden skrev:Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.

Suck!

Morello skrev:Naivt snick-snack.

Tolkar det där som att ni inte vågar sätta ned foten och säga ifrån?

Konstig branch i så fall... jag är van att man kan be chefen dra ifall han kommer och begär dumheter...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-19 11:55

Nattlorden: Om man utgår ifrån att ljudet ändå ska tryckas ihop kan man inte säga att det är duktigt/kunnigt av den som lyckas trycka ihop ljudet och samtidigt behålla ljudkvaliteten i så hög grad som möjligt?

Det gagnar ju oss hifi- och musikintresserade om man ändå har det som utgångspunkt alltså att ljudet ska höjas 7dB.

Det är inte valfritt kan man säga. Du måste ha snor på hamburgaren vare sig du vill eller inte, men att välja snor som smakar så lite som möjligt kan vara en hel vetenskap.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 11:57

Nattlorden skrev:
popedh skrev:
Nattlorden skrev:Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.

Suck!

Morello skrev:Naivt snick-snack.

Tolkar det där som att ni inte vågar sätta ned foten och säga ifrån?

Konstig branch i så fall... jag är van att man kan be chefen dra ifall han kommer och begär dumheter...

Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 11:58

Martin: jag menar fortfarande att det är en bakvänt förhållande... de som begär 7dB har inte kompetensen att bedömma om 7dB är rimligt för musikstycket i fråga. Och att en tekniker med integritet skall kunna gå tillbaka och säga "det blev 5.5dB, mer än så tåler inte stycket" och därmed basta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:06

Morello skrev:Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.

Teknikern har väl inte direkt kundkontakt? Det lär väl vara någon person däremellan som får linda in orden bättre?

Men okej... jag tolkar det som att ingen bryr sig om sitt arbete då, utan man utför order utan att tänka det minsta... precis som i militären.

Man borde inte bli långlivad i branschen om man får rykte om sig att inte ha kvalitetskontroll på sitt arbete... och jag tycker definitivt att stå upp för att inte kunna utföra en högra kompression än vad man finner lämpligt är högre kvalitetsmedvetenhet än att bara göra sitt bästa på en från kunden önskad siffra.

Att gå tillbaka till en kund med ett slutresultat och säga att det här är det hårdaste vi kan tänka oss att komprimera denna skiva utan att vi riskerar vårt goda rykte har jag svårt att tro att man förlorar kunder på. Snarare borde man få en hel hög med respekt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 12:09

popedh skrev:Till att börja med så ska du ge fan i att säga att jag ägnar mej åt att göra dåliga jobb.. Problematiken ligger i att ni som gillar hifi är så få... 9 av 10 föredrar utan tvekan en limiterad master när dom, som folk oftast gör, lyssnar i en kass eller halvbra anläggning.. i en bra anläggning är det kanske i bästa fall 3 av 10 som föredrar den utan limitering... och aldrig hittils har en artist tyckt att mastern e sämmre, förrutom undantagen när dom tyckt att deras platta låter lite för lågt..

Ursäkta, det är inte meningen att tillskriva dig "dåliga jobb". Det är resultatet, ur min synvinkel som är dåligt. Det var inte meningen att blanda ihop detta.

Till mitt försvar så kan jag säga att jag hela tiden sagt att dagens mastringar ser ut som dom gör beroende på marknaden. Reklamradio, mp3-pinnar, mobiltelefoner etc är ju inte precis moroten till högre ljudkvalité ur hifi-vänners synvinkel.

Jämförelsen med en rosa vägg haltar. Som kund köper jag givetvis det jag önskar och vill jag ha en rosa vägg så får jag det oavsett vad andra tycker om den. Men ingen blir tvingad att titta på eller köpa en rosa vägg.

Men om jag tycker att en given artists skiva låter illa så har ju denne och skivbolaget i praktiken monopol. Jag kan alltså inte vända mig någon annanstans och köpa en tekniskt bättre produkt av samma artist. Och att några få promille audiofiler låter bli att handla kommer ju inte heller att påverka något överhuvudtaget. Vi är i det fallet chanslösa och det enda sättet vi kan påverka på är just att ta upp saken till diskussion. "Rösta med fötterna" är ingen framkomlig väg i det här sammanhanget.

För övrigt så tycker jag nog att yrkesmännen i branschen bör ta ett större ansvar för en högre kvalitet istället för att inför kunderna tävla med varandra om vem som kan komprimera mest och "snyggast".

De flesta yrkesgrupper har väl fö branschorganisationer där man har någon form av riktlinjer för vad som är seriös verksamhet. Det har läkare, advokater, marknadsundersökningsföretag mfl. Finns det en sådan organisation för ljudtekniker? Vad gör dom i så fall för att upplysa kunderna och bromsa loudness-racet?

Det känns ju onekligen lite märkligt att när vi har bättre tekniska förutsättningar än någonsin till välljud så har vi i praktiken sämre ljud än vad som var möjligt på 50-60 talet!

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:15

popedh skrev:Gör en målare ett dåligt jobb om han målar en vägg rosa på beställning från kunden, pga av folk vill ha det så. bara för att du tycker det är fult?

Nej, men han gör ett dåligt jobb om han målar med en, för de som skall bo där, hälsovådlig färg bara för att beställningen gjorts så.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 12:15

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.

Teknikern har väl inte direkt kundkontakt? Det lär väl vara någon person däremellan som får linda in orden bättre?

Men okej... jag tolkar det som att ingen bryr sig om sitt arbete då, utan man utför order utan att tänka det minsta... precis som i militären.

Man borde inte bli långlivad i branschen om man får rykte om sig att inte ha kvalitetskontroll på sitt arbete... och jag tycker definitivt att stå upp för att inte kunna utföra en högra kompression än vad man finner lämpligt är högre kvalitetsmedvetenhet än att bara göra sitt bästa på en från kunden önskad siffra.

Att gå tillbaka till en kund med ett slutresultat och säga att det här är det hårdaste vi kan tänka oss att komprimera denna skiva utan att vi riskerar vårt goda rykte har jag svårt att tro att man förlorar kunder på. Snarare borde man få en hel hög med respekt.

Du e ju inte sann... Vi gör bara det kunden, artisten och dessutom 9 av 10 slutanvändare vill ha. inte vad folk på faktiskt.se vill ha.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 12:19

Nattlorden skrev:

Jag börjar tvivla på om du riktigt förstått hur en marknadsekonomi fungerar?

Popedh är näppeligen ensam om att kunna hårdlimitera en master. Det finns många som vill tjäna pengarna.

Problemet (för oss) är naturligtvis att tjänsten efterfrågas. DU måste leta högre upp i hirarkin för att hitta de ansvariga.

Sparka inte på de som gör vad de förväntas göra.
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 12:21

Bill50x skrev:
popedh skrev:Till att börja med så ska du ge fan i att säga att jag ägnar mej åt att göra dåliga jobb.. Problematiken ligger i att ni som gillar hifi är så få... 9 av 10 föredrar utan tvekan en limiterad master när dom, som folk oftast gör, lyssnar i en kass eller halvbra anläggning.. i en bra anläggning är det kanske i bästa fall 3 av 10 som föredrar den utan limitering... och aldrig hittils har en artist tyckt att mastern e sämmre, förrutom undantagen när dom tyckt att deras platta låter lite för lågt..

Ursäkta, det är inte meningen att tillskriva dig "dåliga jobb". Det är resultatet, ur min synvinkel som är dåligt. Det var inte meningen att blanda ihop detta.

Till mitt försvar så kan jag säga att jag hela tiden sagt att dagens mastringar ser ut som dom gör beroende på marknaden. Reklamradio, mp3-pinnar, mobiltelefoner etc är ju inte precis moroten till högre ljudkvalité ur hifi-vänners synvinkel.

Jämförelsen med en rosa vägg haltar. Som kund köper jag givetvis det jag önskar och vill jag ha en rosa vägg så får jag det oavsett vad andra tycker om den. Men ingen blir tvingad att titta på eller köpa en rosa vägg.

Men om jag tycker att en given artists skiva låter illa så har ju denne och skivbolaget i praktiken monopol. Jag kan alltså inte vända mig någon annanstans och köpa en tekniskt bättre produkt av samma artist. Och att några få promille audiofiler låter bli att handla kommer ju inte heller att påverka något överhuvudtaget. Vi är i det fallet chanslösa och det enda sättet vi kan påverka på är just att ta upp saken till diskussion. "Rösta med fötterna" är ingen framkomlig väg i det här sammanhanget.

För övrigt så tycker jag nog att yrkesmännen i branschen bör ta ett större ansvar för en högre kvalitet istället för att inför kunderna tävla med varandra om vem som kan komprimera mest och "snyggast".

De flesta yrkesgrupper har väl fö branschorganisationer där man har någon form av riktlinjer för vad som är seriös verksamhet. Det har läkare, advokater, marknadsundersökningsföretag mfl. Finns det en sådan organisation för ljudtekniker? Vad gör dom i så fall för att upplysa kunderna och bromsa loudness-racet?

Det känns ju onekligen lite märkligt att när vi har bättre tekniska förutsättningar än någonsin till välljud så har vi i praktiken sämre ljud än vad som var möjligt på 50-60 talet!

/ B

Yes, ni e chanslösa, och det lär inte bli bättre när ni kallar oss som gör plattorna för inkompetenta idioter.. Att idiotförklara mastring är oxå helt uppåt väggarna.. det är limiteringen vi pratar om, inte själva mastringen..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:27

popedh skrev:Du e ju inte sann... Vi gör bara det kunden, artisten och dessutom 9 av 10 slutanvändare vill ha. inte vad folk på faktiskt.se vill ha.

Jo, så kan man ju säga... Fast är det sant? Vad vill egentligen 9 av 10 ha? Jo att kunna spela lite högre utan att det låter illa... vad är problemet då? Jo, för dåliga anläggningar... Är det verkligen ert jobb att kompensera det felet genom att introducera ett fel till? Hur skall det någonsin kunna bli bra då?

Risken är att tillverkarna släpper ut ännu sämre anläggningar då för att de låter ju ändå ok med dagens inspelningar... och så går spiralen vidare...

Men ok då... då säger vi tvärt om istället... Är inte 1 av 10 tillräckligt stor grupp för att släppa ut en högkvalitativ specialutgåva till? Och om det kommer sådana på marknaden så kanske det kan motivera fler att skaffa anläggningar där de kommer till sin rätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi