IngOehman skrev:Det sistnämnda.
Mmm det stämmer allt för väl... tyvärr...
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Humorn är nyckeln menar du.![]()
Det där måste jag tänka på. Kan inte hur jag än försöker komma
på ett enda exempel från verklgheten på motsatsen.![]()
ALLA obehagliga människor jag vet är varit humorlösa. Däremot
kan ju andra humorlösa människor vara klart trevliga. Fungerar
det bara åt ena hållet?![]()
Vh, iö
popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.
Kaffekoppen skrev:Men jobbet är inte dåligt utfört. Det motsvarar precis beställarens önskemål.
Att det inte överrensstämmer med din, min eller många andras ideal för ljudåtergivning ändrar inte det faktum att en söndermastrad skiva kan vara resultatet av ett bländrande snyggt arbete, sett med beställarens ögon.
Kaffekoppen skrev:Som sagt, forumet har haft den här diskussionen förut. Då det är en repris, avstår jag vidare kommentarer.
mats skrev:
Fackföreningar är enligt honom nästan ondskan själv, skitsnack!
popedh skrev:Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Skrämmande eller inte, men vi ser saker från olika synvinklar. Det handlar inte om att vägra lyssna på någon som kan, men kanske att ha olika erfarenhet.
Sorry men håller inte med. Ibland kan det vara olika åsikter men för det mesta handlar det om okunskap vs kunskap. Bara se alla löjliga kabeltrådar och andra tweaks som endast en sjuk bransch kan framkalla, så inser man att audiofiler, i stort, är väldigt okunniga och framförallt, är väldigt ointresserad av veta hur saker verkligen fungerar.
Okunniga, kanske. Men inte ointresserade. Men det krävs kanske lite mer än att bli dängd i huvudet med några siffror för att man ska acceptera. Tittar man lite historiskt så har "vetenskapen" oftast haft rätt men också åtskilliga gånger missat målet rejält.
Vetenskap är inte dagens absoluta sanning utan en färskvara. Vi lär oss hela tiden något nytt. Vad som fört utvecklingen framåt är inte att krypa för dagens vetande utan att ifrågasätta. Dom som är riktigt duktiga kan ifrågasätta på vetenskapligt acceptabla grunder, vi andra ifrågasätter på intutiva eller logiska grunder. Sedan finns det dom som ifrågasätter därför att ny kunskap är svår att smälta, dvs att all förändring är av ondo.
"Hur saker verkligen fungerar" är inte alls någon objektiv fråga.
/ B
Jag accepterar ditt tankesätt till fullo... problemet ligger i att ni inte är intresserade att ta reda på hur det egentligen ligger till... Jag har i en annan tråd erbjudit 20kkr till den som kan höra skillnad mellan två olika högtalarkablar som bygger på samma teknik... men har inte fått ett enda seriöst svar.... va ska man tro? E kablefreksen så jävla välbärgade att 20kkr e för lite & inte e värt besväret?
popedh skrev:Maarten skrev:popedh skrev:... å sen sitter folk å diskuterar sina halvmeterslånga signalkablar som lyssnats på i ett helt okontrollerat rum.... Jag menar faller det inte på sin egen orimlighet...
Detta måste vara helt specifikt i denna branchen... hade det varit ett forum för folk som ville snickra hade man vart överlycklig om det fanns nån motsvarighet till IÖ som kunde hjälpa till med råd etc... å ingen skulle nånsin käfta emot. inte på det sättet som folk väljer att göra här i af..
man blir trött å förbannad.
Instämmer till fullo! HiFi-branschen är speciell; å ena sidan en viss charm med dess amatörmässighet och okunskap, -fältet känns ganska odefinierat och bortglömt. Vem som helst kan påstå nästan vad som helst utan större ifrågasättande. Detta ger en sorts frihet och kan vara en oas i en annars till synes väldefinierad värld.
Å andra sidan finns det mycket som kan förbättras och det krävs idag inte så mycket kunskap (relativt sett) för att höja sig över genomsnittet. Vilket kan vara kul för en del!
Kanske pga dessa två olika anledningar som HiFi ändå är fascinerande... ...
...och varför det blir så tjafsiga diskussioner?
Bra skrivet.. man börjar ju få feeling att stanna kvar här.. vart har ni hållt hus innan?
Nattlorden skrev:popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.
Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Så svaret hade varit - antingen får ni nöja er med att jag gör ett bra jobb eller så får ni låta någon annan förstöra musiken. Jag är mastringstekniker, inte en slaktare.
Nattlorden skrev:popedh skrev:... nivåracet är skapat av skivbolagen... inte av oss tekniker...som jag skrivit tusen gånger i olika trådar här så vill ingen mastringstekniker pressa musiken på detta sätt.. men våra uppdragsgivare kräver det... å där handlar det verkligen om kunskap.. hade vart mycket intressant att höra hur det lät om du fick en ljudfil där kunden krävde 10db nivå till utöver nivån på mastern som redan toppar på -0,2... Det krävs en enorm kunskap och erfarenhet för att göra ett sånt jobb... det kan låta 100 ggr värre än du kan tänka ej.. Vi kämpar med en massa verktyg för att få upp nivån tex 10db men med så lite distortion som möjligt... självklart är det en omöjlig uppgift.. men hade en "amatöraudiofil" fått samma uppdrag så hade du nog knappt hört att det var musik.
Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Så svaret hade varit - antingen får ni nöja er med att jag gör ett bra jobb eller så får ni låta någon annan förstöra musiken. Jag är mastringstekniker, inte en slaktare.
popedh skrev:Nattlorden skrev:Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Suck!
Morello skrev:Naivt snick-snack.
Nattlorden skrev:popedh skrev:Nattlorden skrev:Det skulle inte låta något alls... för en uppgift som är omöjlig säger jag ifrån att den är det. Dessutom vägrar jag utföra mitt jobb dåligt.
Suck!Morello skrev:Naivt snick-snack.
Tolkar det där som att ni inte vågar sätta ned foten och säga ifrån?
Konstig branch i så fall... jag är van att man kan be chefen dra ifall han kommer och begär dumheter...
Morello skrev:Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.
popedh skrev:Till att börja med så ska du ge fan i att säga att jag ägnar mej åt att göra dåliga jobb.. Problematiken ligger i att ni som gillar hifi är så få... 9 av 10 föredrar utan tvekan en limiterad master när dom, som folk oftast gör, lyssnar i en kass eller halvbra anläggning.. i en bra anläggning är det kanske i bästa fall 3 av 10 som föredrar den utan limitering... och aldrig hittils har en artist tyckt att mastern e sämmre, förrutom undantagen när dom tyckt att deras platta låter lite för lågt..
popedh skrev:Gör en målare ett dåligt jobb om han målar en vägg rosa på beställning från kunden, pga av folk vill ha det så. bara för att du tycker det är fult?
Nattlorden skrev:Morello skrev:Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.
Teknikern har väl inte direkt kundkontakt? Det lär väl vara någon person däremellan som får linda in orden bättre?
Men okej... jag tolkar det som att ingen bryr sig om sitt arbete då, utan man utför order utan att tänka det minsta... precis som i militären.
Man borde inte bli långlivad i branschen om man får rykte om sig att inte ha kvalitetskontroll på sitt arbete... och jag tycker definitivt att stå upp för att inte kunna utföra en högra kompression än vad man finner lämpligt är högre kvalitetsmedvetenhet än att bara göra sitt bästa på en från kunden önskad siffra.
Att gå tillbaka till en kund med ett slutresultat och säga att det här är det hårdaste vi kan tänka oss att komprimera denna skiva utan att vi riskerar vårt goda rykte har jag svårt att tro att man förlorar kunder på. Snarare borde man få en hel hög med respekt.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Chef? Det är ju fråga om kunder i detta fall. Ber man sina kunder "dra" är man inte långlivad i branschen.
Teknikern har väl inte direkt kundkontakt? Det lär väl vara någon person däremellan som får linda in orden bättre?
Men okej... jag tolkar det som att ingen bryr sig om sitt arbete då, utan man utför order utan att tänka det minsta... precis som i militären.
Man borde inte bli långlivad i branschen om man får rykte om sig att inte ha kvalitetskontroll på sitt arbete... och jag tycker definitivt att stå upp för att inte kunna utföra en högra kompression än vad man finner lämpligt är högre kvalitetsmedvetenhet än att bara göra sitt bästa på en från kunden önskad siffra.
Att gå tillbaka till en kund med ett slutresultat och säga att det här är det hårdaste vi kan tänka oss att komprimera denna skiva utan att vi riskerar vårt goda rykte har jag svårt att tro att man förlorar kunder på. Snarare borde man få en hel hög med respekt.
Bill50x skrev:popedh skrev:Till att börja med så ska du ge fan i att säga att jag ägnar mej åt att göra dåliga jobb.. Problematiken ligger i att ni som gillar hifi är så få... 9 av 10 föredrar utan tvekan en limiterad master när dom, som folk oftast gör, lyssnar i en kass eller halvbra anläggning.. i en bra anläggning är det kanske i bästa fall 3 av 10 som föredrar den utan limitering... och aldrig hittils har en artist tyckt att mastern e sämmre, förrutom undantagen när dom tyckt att deras platta låter lite för lågt..
Ursäkta, det är inte meningen att tillskriva dig "dåliga jobb". Det är resultatet, ur min synvinkel som är dåligt. Det var inte meningen att blanda ihop detta.
Till mitt försvar så kan jag säga att jag hela tiden sagt att dagens mastringar ser ut som dom gör beroende på marknaden. Reklamradio, mp3-pinnar, mobiltelefoner etc är ju inte precis moroten till högre ljudkvalité ur hifi-vänners synvinkel.
Jämförelsen med en rosa vägg haltar. Som kund köper jag givetvis det jag önskar och vill jag ha en rosa vägg så får jag det oavsett vad andra tycker om den. Men ingen blir tvingad att titta på eller köpa en rosa vägg.
Men om jag tycker att en given artists skiva låter illa så har ju denne och skivbolaget i praktiken monopol. Jag kan alltså inte vända mig någon annanstans och köpa en tekniskt bättre produkt av samma artist. Och att några få promille audiofiler låter bli att handla kommer ju inte heller att påverka något överhuvudtaget. Vi är i det fallet chanslösa och det enda sättet vi kan påverka på är just att ta upp saken till diskussion. "Rösta med fötterna" är ingen framkomlig väg i det här sammanhanget.
För övrigt så tycker jag nog att yrkesmännen i branschen bör ta ett större ansvar för en högre kvalitet istället för att inför kunderna tävla med varandra om vem som kan komprimera mest och "snyggast".
De flesta yrkesgrupper har väl fö branschorganisationer där man har någon form av riktlinjer för vad som är seriös verksamhet. Det har läkare, advokater, marknadsundersökningsföretag mfl. Finns det en sådan organisation för ljudtekniker? Vad gör dom i så fall för att upplysa kunderna och bromsa loudness-racet?
Det känns ju onekligen lite märkligt att när vi har bättre tekniska förutsättningar än någonsin till välljud så har vi i praktiken sämre ljud än vad som var möjligt på 50-60 talet!
/ B
popedh skrev:Du e ju inte sann... Vi gör bara det kunden, artisten och dessutom 9 av 10 slutanvändare vill ha. inte vad folk på faktiskt.se vill ha.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster