mastrat vs omastrat för hundrade gången..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:32

Morello skrev:Popedh är näppeligen ensam om att kunna hårdlimitera en master. Det finns många som vill tjäna pengarna.

Detta har väl inget specifikt med Popedh att göra?

Problemet (för oss) är naturligtvis att tjänsten efterfrågas. DU måste leta högre upp i hirarkin för att hitta de ansvariga.

Sparka inte på de som gör vad de förväntas göra.

Jo, men om de högre i hierarkin inte får mothugg och hör irriterat mummel dag ut och dag in så kommer de inte att förstå att de kanske borde tänka om. Säger alla bara "ja och amen" så tror de ju att allt är lugnt och problemfritt... så även om man utför jobbet, så kan man väl säga ifrån när man tycker det är för mycket... komma med alternativ.

Det brukar behövas ganska mycket väsen i botten för att det skall nå dem i toppen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 12:36

Vi har faktiskt funderat på att släppa Danne Viktors nästa platta i en olimiterad version, kanske 5% av den totala upplagan, mest för att man skulle få lite extra publicitet, men oxå för att se om någon skulle välja den framför den mastrade..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:38

popedh skrev:Vi har faktiskt funderat på att släppa Danne Viktors nästa platta i en olimiterad version, kanske 5% av den totala upplagan, mest för att man skulle få lite extra publicitet, men oxå för att se om någon skulle välja den framför den mastrade..

*applåd*

Vet du hur man tänker marknadsföra detta... så att folk upptäcker att valmöjligheten finns?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 12:39

popedh skrev:Yes, ni e chanslösa, och det lär inte bli bättre när ni kallar oss som gör plattorna för inkompetenta idioter.. Att idiotförklara mastring är oxå helt uppåt väggarna.. det är limiteringen vi pratar om, inte själva mastringen..

Du har rätt. Att idiotförklara någon är ingen bra plattform för en seriös diskussion :D

Att man skriver "mastring" är en slarvig generalisering av icke yrkesfolk. I alla fall är det så för mig. Det är väl inte mastringen i sig som är illalåtande utan vilka processer man tillgriper under arbetet.

Och tyvärr har du rätt i att 9 av 10 konsumenter är nöjda. Men helt chanslösa är vi andra inte. Små grupper kan ibland skapa opinion och hela debatten om fildelning kontra kvalitet (varför betala för något som är så uselt att det lika gärna går att lyssna på i 128k mp3?) kan hjälpa till där.

"En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit".
Majoriteten har inte alltid rätt även om man kan tjäna pengar på att leverera vad som föredras. Trist bara att man ska vara tvingad att lyssna på typ "Kubansk jazz" för att få uppleva bra ljudkvalitet.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 12:45

Nattlorden skrev:Men ok då... då säger vi tvärt om istället... Är inte 1 av 10 tillräckligt stor grupp för att släppa ut en högkvalitativ specialutgåva till? Och om det kommer sådana på marknaden så kanske det kan motivera fler att skaffa anläggningar där de kommer till sin rätt.

Tyvärr så räcker inte 1 på 10. Snarare 1 på 1000. Om ens det. Bland mina vänner och bekanta finns inte någon som har några synpunkter på ljudet från dagens fonogram. Och då har jag ändå en hel del tekniker (inom andra områden), några musiker och andra kvalitetsmedvetna människor omkring mig.

Förhoppningsvis kommer ändå verkligheten ändå i kapp. Många musiker gör sina egna inspelningar och det låter som det låter. Ibland distat och hafsigt, men det är troligen inte sönderkomprimerat. I alla fall inte förrän dom slagit igenom och har råd att vända sig till yrkesfolk som vet "hur alla vill ha det".

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 12:46

popedh skrev:Vi har faktiskt funderat på att släppa Danne Viktors nästa platta i en olimiterad version, kanske 5% av den totala upplagan, mest för att man skulle få lite extra publicitet, men oxå för att se om någon skulle välja den framför den mastrade..

Jag beställer gärna båda versionerna. Var gör jag det?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 12:52

Bill50x skrev:

/ B

Så och jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 12:55

Bill50x skrev:Tyvärr så räcker inte 1 på 10. Snarare 1 på 1000. Om ens det. Bland mina vänner och bekanta finns inte någon som har några synpunkter på ljudet från dagens fonogram. Och då har jag ändå en hel del tekniker (inom andra områden), några musiker och andra kvalitetsmedvetna människor omkring mig.

Fast... vänd på det... hur många av dem hade haft några synpunkter ifall kvalitén hade varit bättre?

Tycker de flesta där ute verkligen att Titiyos "Come Along" låter bättre än Jennifer Warnes "The Hunter" eller Yellos "The Eye" ? Jag kan hålla med om att skillnaden mellan dem minskar när jag spelar dem i bilen, men nog tusan tycker jag även där att de bra inspelade plattorna låter en hel del bättre...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 12:59

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Tyvärr så räcker inte 1 på 10. Snarare 1 på 1000. Om ens det. Bland mina vänner och bekanta finns inte någon som har några synpunkter på ljudet från dagens fonogram. Och då har jag ändå en hel del tekniker (inom andra områden), några musiker och andra kvalitetsmedvetna människor omkring mig.

Fast... vänd på det... hur många av dem hade haft några synpunkter ifall kvalitén hade varit bättre?

Tycker de flesta där ute verkligen att Titiyos "Come Along" låter bättre än Jennifer Warnes "The Hunter" eller Yellos "The Eye" ? Jag kan hålla med om att skillnaden mellan dem minskar när jag spelar dem i bilen, men nog tusan tycker jag även där att de bra inspelade plattorna låter en hel del bättre...

Personligen tycker jag att "bra" (dvs okomprimerade, eller mindre komprimerade och limiterade) skivor alltid låter bättre, oavsett ljudåtergivare. Faktiskt är det mycket större skillnad på bra och dåliga skivor än det är mellan olika cd-spelare eller förstärkare. Även om högtalare låter olika i större grad så lyser ett bra fonogram igenom hur lätt som helst.

/ B

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 13:00

Nattlorden skrev:

*applåd*

Vet du hur man tänker marknadsföra detta... så att folk upptäcker att valmöjligheten finns?

vet inte det än..

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 13:02

Bill50x skrev:

/ B

Ta det lugnt.. plattan e inte ens inspelad än... den mastrade versionen kommer att finnas i skivaffärenra som vanligt.. och den olimiterade kommer man nog beställa hem, tror inte att affärerna kommer ta in den. Men den kommer ju ligga i grammotexen, så alla affärer kan ta hem den... men som sagt detta e bara på planeringsstadiet än.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 13:08

popedh skrev:
grammotexen

Jazzå, säger du det. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 13:16

Jag känner mig väldigt kluven i den här frågan. :?

Å ena sidan är det ju min uppfattning att den mastringskomprimering som sker idag (och i förekommande fall även andra delar av mastringsprocessningen, eq t ex) är en ljudkvalitetstragedi av stora mått. :( Det är rent av min uppfattning att det är delvis en myt att mastringkomprimeringen skulle han en gynnsam inverkan i sämre utrustning. Min erfarenhet är den motsatta - att även anläggningar som i sig låter illa faktiskt missgynnas av hårt komprimerat programmaterial, även om det inte sker så tydligt som i de bästa anläggningarna.

Kort sagt: Mastringskomprimering (Komprimering EFTER mix) är alltid en illa förgrumlande och förstörande process, även om det blir ett större och större problem ju bättre anläggning man använder.

Å andra sidan är det ingen hemlighet att orsaken till nivårejset inte har ett dugg med uppspelning av musik därhemma att göra. Det beror i princip på en sak, och en sak endast - att de kommersiella radiostationerna vill låta så starkt på etern som möjligt, eftersom de (är övertygade om att de) får flera lyssnare då. Mycket talar för att de har rätt i att det blir så - man vrider på en ratt i taget; volymen står stilla när man tunar... Detta är dock ett tveksamt argument för att mastra sönder de fonogram som görs. Radiostationerna har ju utrustning för att kunna förstöra ljudet och nivåmaximera det alldeles själva! De behöver inte alls ha redan förstörda fonogram som utgångspunkt.

När man analyserar problemet och plockar sönder det i alla sina beståndsdelar finner man att det är en informations-/utbildningsfråga. :o

De som har makten och möjligheten att ta rätt beslut (skivbolagen OCH radiostationerna) gör det inte, för de är så överösta med ogenomtänkta åsikter från alla håll (inklusive från varandra) att det som vore den bästa lösningen drunknar bland alla åsikter som säger något annat.

Att de kommersiella radiostationerna underkänner programmaterial som inte är "förstört i förväg" är helt ologiskt eftersom de klarar att förstöra det alldeles själv. Det tänker de inte på dock, så de returnerar faktiskt titt som tätt dynamiskt och välljudande fonogram till skivbolagen, med argumentet att musiken inte är "radiomässig"! :o

Skivbolagen å sin sida accepterar detta (fast de borde kunna hjälpa till att utbilda radiostationerna i det som de faktiskt visste för 15 år sedan - att de kan sköte HELA komprimerandet själva, om skivbolagspersonerna som hamnar i mitten själv inser det vill säga...) och skivbolagen skickar därför tillbaka produktionen till mastringsföretaget - med order att maximera mera. :(

Skivbolagen gör som "beställaren" radiostationerna vill, och mastringsföretaget gör som "beställaren" skivbolaget vill. Resultatet är att fonogrammen låter som de... brukar låta, i varje fall de senaste åren. :(

Det vill säga det blir en illaljudande jämntjock smet som ligger och maler på, på en nivå >15 dB(!) starkare än medelnivån man hade innan vansinnesjakten på ursinnesnivåer började för sisådär 20 år sedan.

Nåväl, tittar man på varje länk i kedjan för sig så verkar det ju som om alla gör det de blir tillsagda att göra och att varje åtgärd som görs dessutom skapar en nöjd beställare! Men om man följer processen framåt i kedjan utan att tappa blicken på helheten finner man att de där önskemålen om att det skall vara dynamiskt tilltryckt inte hittar fram till någon riktig orsak längre fram. Alltihopa är ju drivet av ett missförstånd - nämligen att maximeringen inte kan ske på radiostationen så fonogrammet kan skonas!

Skall man hårddra det ännu mera (vilket är en bra idé att göra!) så är hela konceptet att reglera toppmodulation men inte medelmodulation helt vansinnigt, eftersom det ger konkurrensfördelar till dem som erbjuder den allra sämsta ljudkvaliteten. :?

Om man hade reglerat medelnivån på FM-deviationen istället, så står det alla fritt att välja vilket sound man vill ha på sin radioutsändning. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Det enda ställe där jag kan tycka att kompressorer efter mix är förvarbart är i bilar, där det kan vara en poäng att se till så det blir lättare att få in programmaterialet över störnivån från vägljud och motor. Dock är det min erfaremhet att en sådan process bäst åstadkomms med återkopppling från kupébullret och allra bäst fungerar de med en mild (additiv) komprimering i kombination med en kupébullerberoende volyminställning.

PPS. Då mp3-pinnarnas maximala utnivå ofta (alltid?) är reglerad med hjälp av en maximal volymsetting 8O är det ännu ett problem där endast helt sönderkomprimerat material blir spelbart på ordentligt hörbar nivå. Även i det fallet skulle lösningen kunna vara att mp3-pinnen som sådan innehåll en kompressor, men mycket vettigare vore att nivå-/volymstoppet togs bort och ersattes av en intelligentare metod att skydda lyssnarnas hörsel. Det nuvarande skyddet känns nästan som en politikerprodukt - en lösning som mer än något annat signalerar att den som bestämt den inte förstått problemet.

Att ha gräns för maximal elektrisk volym är ju helt huvudlöst eftersom det slår helt olika beroende på vilka öronproppar/hörlurar man använder! :?
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-19 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 13:17

Morello skrev:
popedh skrev:
grammotexen

haha va?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 13:29

popedh skrev:
Morello skrev:
popedh skrev:
grammotexen

haha va?

Jag giussar att en försumbar klick av forats medlemmar känner till "grammotexen" :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-19 13:32

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 13:32

Morello skrev:
popedh skrev:
Morello skrev:
popedh skrev:
grammotexen

haha va?

Jag giussar att en försumbar klick av forats medlemmar känner till "grammotexen" :)

Ahhh sorry:) Vad ska jag kalla den da? skivaffärernas gemensamma databas? ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-19 13:54

Bra inlägg IÖ.

Jag är inte så tekniskt bevandrad att jag vet vad "medelnivån på FM-deviationen" innebär. men jag vet att komprimeringen inte bara görs för att låta "högst" utan även för att låta "längst". För en reklamradio är ju antalet möjliga lyssnare en del av (reklam-)intäkterna, den andra delen är antalet faktiska lyssnare. Så att ligga "på topp" innebär mer intäkter helt enkelt. Det kanske är dessa överväganden som ligger bakom utstyrningsmetodiken?

Men varför returnerar radiostationerna "för dynamiskt" material när dom själva kan pressa dynamiken till < 1dB? Obegripligt.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 14:51

Nattlorden, du brukar skriva väldigt bra inlägg och jag håller med om att söndermasterade skivor är trist men anser du har helt fel här. Folk tänker inte bli arbetslösa för att visa en poäng. Tror inte du själv skulle göra det för att visa "din poäng". Dom flesta har minst en mun att föda och när kunden säger han/hon vill ha en viss sak så är det ju det han/hon vill ha.

Vi tänker oss samma grej om du jobbar på ICA. När kunden kommer med en chipspåse så säger du, nej, det är inte nyttigt, här har du ett äpple istället. Den butiken blir inte långvarig...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-07-19 14:54

Morello skrev:
popedh skrev:
Morello skrev:
popedh skrev:
grammotexen

haha va?

Ingalunda! 122 kg är ingen försumbar klick.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 15:05

subjektivisten skrev:Nattlorden, du brukar skriva väldigt bra inlägg och jag håller med om att söndermasterade skivor är trist men anser du har helt fel här. Folk tänker inte bli arbetslösa för att visa en poäng. Tror inte du själv skulle göra det för att visa "din poäng". Dom flesta har minst en mun att föda och när kunden säger han/hon vill ha en viss sak så är det ju det han/hon vill ha.

Så får du gärna tycka. Jag tänker dock hålla mig till punkt ett hederskodexen.

Man behöver inte bli arbetslös för att man säger ifrån att man tycker att något är galet. Företag generellt har mycket större problem med att folk vägrar ta initiativ eller ansvar för något.

Vi tänker oss samma grej om du jobbar på ICA. När kunden kommer med en chipspåse så säger du, nej, det är inte nyttigt, här har du ett äpple istället. Den butiken blir inte långvarig...

Tja... Hemköp har ju faktiskt infört "Gröna kassor" som man kan gå i för att undvika att bli godisfrestade vid kassan... Det är väl lite av detsamma.

Butiken kan välja att exponera svan/nyckelhålsmärkta produkter som ett annat exempel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 15:54

Håller med Subjektivisten,
man kan inte kräva av dom som befinner sig längst ner i näringskedjan att göra uppror. Det enda som gäller är väl att förmå skivbolag och radiostationer världen över (puh) att ändra beteende. Dvs genom att införa en standard för sändningsteknik för att bevara kvalitén maximalt. Frivillighet blir nog svårt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 16:11

En standard vore önskvärt, och troligen det enda sättet att få till en varaktig förändring.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 16:12

Uppror... ? Att säga till... "jag tycker faktiskt att detta stycket skulle vinna en hel del på något lägre kompression, är ni helt säkra på att ni vill ha det så här hårt packat"?

Om man nu tycker det, dvs... jag ber ingen ljuga...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 16:15

Harryup skrev:Håller med Subjektivisten,
man kan inte kräva av dom som befinner sig längst ner i näringskedjan att göra uppror. Det enda som gäller är väl att förmå skivbolag och radiostationer världen över (puh) att ändra beteende. Dvs genom att införa en standard för sändningsteknik för att bevara kvalitén maximalt.

Frivillighet blir nog svårt.

Exakt!

Det är det enda sättet om man vill skapa rimligt lika förutsättingar för illa- och välljudande programmaterial.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 16:20

Nattlorden skrev:Uppror... ? Att säga till... "jag tycker faktiskt att detta stycket skulle vinna en hel del på något lägre kompression, är ni helt säkra på att ni vill ha det så här hårt packat"?

Om man nu tycker det, dvs... jag ber ingen ljuga...

Så har jag sagt minst 200ggr. Jag är väl inte dum, men att vägra hade ju vart helt vansinnigt.. Däremot jobbar jag istället med att göra så lite skada som möjligt på musiken.. genom att blanda olika limiters etc.
Sen finns det ju mycket värre mastringar än dom jag gör.. det explemplet Subjektivisten la upp en graf på var ju helt vansinnig tex.. så skulle jag ALDRIG göra.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 16:23

Men ärligt så kan jag säga att jag i minst 7 fall av tio föredrar min egen mastring framför masterbandet.

Sen är det ju oxå så att ungt folk.. födda på åttiotalet har ju mer eller mindre vuxit upp med detta ljudet. för dom är det en ljudbild dom är vana vid.. och tycker att olimiterade mixar låter mesiga etc. det bli ju så.. vet fortfarande gamla uvar som säger att dom slutade köpa plattor när folk började dista sina gitarrer.

popedh

Inläggav popedh » 2007-07-19 17:40

Dessutom måste man ju även ta hänsyn vad upphovsmännen tycker. Det har aldrig, vad jag minns, hänt mej att någon artist tyckt att en mastring jag gjort låtit sämre en masterbandet. alltid tvärtom. Artister som är etablerade har ju faktiskt oxå ganska mycket att säga till om, även om skivbolaget oftast har sista ordet. Jag tycker faktiskt, (i motsats till iö för en gångs skull) att en smakfullt gjort komprimering och limitering är skitsnyggt på pop/rock-musik..det limmar ihop musiken på ett sätt som passar stilen utmärkt. men det ska ju inte gå till överdrift.

ska ta och skicka upp några exempel här så fort nån förklarar hur man gör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 19:21

Popedhgubben,

Kan du inte slänga upp ett exempel på något du tycker ha vunnit på limitering (av mixen)?

Konkreta exempel gör debatten så mycket bättre. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 19:23

Nattlorden skrev:Man behöver inte bli arbetslös för att man säger ifrån att man tycker att något är galet. Företag generellt har mycket större problem med att folk vägrar ta initiativ eller ansvar för något.

Såklart du blir det. Om ALLA (stort sett) vill ha maxat ljud och du säger nej, hur ska du då får jobb så det går ihop?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi