Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-07-19 09:08

Linda:

"Jag fick råd att köpa pip och en länk hit. Nu har jag läst lite här och förstått att dom görs av en otrevlig man så det blir något annat. Inget trevligt forum det här. "

"Du har nog bara varit dej själv hoppas jag och det räcker för mej. Jag lyder dig och går till råd 2 som heter Quad. Dom är snyggare också. Opersonlig eller ohögtalig så tycker jag att mitt intryck har med din *reklam* här att göra.
Du har ingen tjej tror jag?"

Inget trevligt forum? Nä, jag håller med. Med dom inläggen du just gjorde så blir det ganska otrevligt. :cry:

Om IÖ svarar på hundratals felaktiga inlägg där somliga fortsätter skriva dumheter så är det förståeligt att han tröttnar på att ständigt vara hövlig.
Själv tröttnar jag redan efter några inlägg och jag slutar vara trevlig när andra beter sig otrevligt. Inget konstigt med det.

Om du väljer bort Ino högtalare pga dina intryck från hetsiga trådar på detta forum så är det tyvärr din förlust.

Jag rekommenderar dig att lyssna på Ino och träffa IÖ irl.
Det brukar resultera i två insikter:
Dels hur sanslöst bra högtalarna är 8O
och dels hur genomtrevlig, hjälpsam och kompetent Ingvar är. :D

Mvh Ljudkrav
Senast redigerad av Ljudkrav 2007-07-19 09:24, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:13

JTarnstrom skrev:Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Självklart kan trovärdighet påverkas av om man sitter på flera stolar men vem har påstått att man måste agera ojävigt på ett internetforum? Det är lite skillnad om man har en förtroendepost inom politiken, eller är journalist (vilket innebär att man har ett speciellt ansvar gentemot läsarna). Om LTS tycker att IÖ är ett problem får väl LTS göra något åt saken, tycker de inte det så är det så, vilket i sin tur kan påverka föreningens trovärdighet. Den som inte är med i LTS får väl gå med och försöka göra något åt saken i så fall och påverka på demokratisk väg.

Tärnström
Jag är bara intresserad av att föreningen inte kontinuerligt skall användas som slagträ. Föreningen är anrik med rötter långt längre än kombatanterna.

Vi välkomnar alla som vill bidra till föreningens utveckling och som delar våra målsättningar (eller för den sakens skull vill förändra dem på demokratisk väg)

Vänligen

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 09:15

BB skrev:[Vad avser ursprungsfrågan i den här tråden så anser jag personligen att vi som tillverkar audioprodukter (och försöker leva på det) nog *inte* bör deltaga i ett forum av det här slaget såvida vi inte håller en alldeles oerhört låg profil, dels för att slippa bli påhoppade, dels för att det drar för mycket negativ energi.

Jag kan förstå om tillverkare e.d. för sin egen skull väljer att inte engagera sig på diverse forum, bland annat av ovan citerade skäl. Och inte minst på grund av risken att misstänkliggöras att ha en dold agenda i sitt engagemang. Men graden av detta engagemang måste väl vara upp till den enskilde tillverkaren att avgöra?

Som musikälskare och ljudintresserad ser jag bara fördelar (för mig) ju fler tillverkare som deltar i debatten. Dels är det alltid intressant att se hur "man" resonerar i produktionsledet och dels får jag en fantastisk möjlighet att lära mig om ljud och ljudåtergivning och olika aspekter på detta.

Ett problem kan vara att tillverkare med för olika syn på detta kan riskera att braka ihop så att diskussionen tar slut och pajkastning tar vid. Jag har sett det hända här på Faktiskt och tyckt det varit lika tråkigt var gång det skett. Men detta har nog i sig inte så stor påverkan på klimatet på forumet ity även flera icketillverkande medlemmar tycks ha viss förkärlek till att bråka och gräla. (Eller rättare sagt; Ett forum med mild moderering och högt i tak tenderar nog att bli litet "våldsamt" från tid till annan. :wink:)

Vad gäller problemet att en tillverkare kan bli för dominant och ta för mycket plats på ett forum, så är detta för mig ett ickeproblem. Jag har beökt de svenska hififorum jag känner till och det finns dominanta personer (tillverkare eller ej) på samtliga. Bland annat detta (tillsammans med vad som är politiskt korrekt eller inte) ger ju respektive forum sin särart. Jag kan förstå varför vissa personer väljer att vara på vissa forum men inte på andra.

Själv har jag valt just Faktiskt bland annat för att här finns branschmänniskor som är mycket generösa att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.

Med vänlig hälsning, Michael

Ps. I övrigt håller jag helt med dig beträffande användande av uttryck som "ormoljepuckon" m.fl!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-19 09:17

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:Värst vad en del månar om IÖ:s trovärdighet.

Självklart kan trovärdighet påverkas av om man sitter på flera stolar men vem har påstått att man måste agera ojävigt på ett internetforum? Det är lite skillnad om man har en förtroendepost inom politiken, eller är journalist (vilket innebär att man har ett speciellt ansvar gentemot läsarna). Om LTS tycker att IÖ är ett problem får väl LTS göra något åt saken, tycker de inte det så är det så, vilket i sin tur kan påverka föreningens trovärdighet. Den som inte är med i LTS får väl gå med och försöka göra något åt saken i så fall och påverka på demokratisk väg.

Tärnström
Jag är bara intresserad av att föreningen inte kontinuerligt skall användas som slagträ. Föreningen är anrik med rötter långt längre än kombatanterna.

Vi välkomnar alla som vill bidra till föreningens utveckling och som delar våra målsättningar (eller för den sakens skull vill förändra dem på demokratisk väg)

Vänligen

Vill bara poängtera att jag själv inte har något problem med vare sig LTS eller IÖ:s trovärdighet. Det som förvånar mig är dock den energi som många lägger ned på att andra personer (eller föreningar) ska vara något annat än vad de är. Acceptera mångfalden, säger jag! Det finns plats för andra vägar men ibland får man kanske anlägga dem själv istället för att försöka asfaltera om andras.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 09:34

Timbre skrev: Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Detta är ju spekulationer från din sida. Är det så att du utgår från dig själv när du bedömer andra människors syften? Och omsorg om vem/vad är det du visar när du spekulerar så här? Skulle det vara din egna plånbok då eller...?

Jag ber om ursäkt för den oförskämda tonen i ovanstående stycke, men när jag vände litet på ditt resonemang blev det bara så. :wink:

Om din omsorg är om den tillverkare du hade i åtanke när du skrev ovan citerade stycke, kan nog sådan omsorg bättre visas på annat sätt.

Om din omsorg är om mig och mina (ickehifiproducerande) forumvänner så är den nog dessvärre missriktad. Vi (eller åtminstone jag) är enbart tacksamma över att få höra hur tillverkare resonerar. Inte minst när det i viss mån handlar om alternativa synsätt till det som man annars matas med som hifikonsument.

Om din omsorg handlar om de producenter som väljer andra sätt att marknadsföra sina produkter på, så blir det också litet märkligt. Vad hindrar dem att göra på samma sätt i så fall? Om detta nu är en så framgångsrik väg?

Hälsn. Michael

Ps. Visst är det här forumet i praktiken en alldeles förträfflig annonsplats för vissa produkter. Det hade nog aldrig sålts tillnärmelsevis så mycket EKK för hifi-bruk om inte Faktiskt fanns. :wink:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-19 11:09

"Ps. Visst är det här forumet i praktiken en alldeles förträfflig annonsplats för vissa produkter. Det hade nog aldrig sålts tillnärmelsevis så mycket EKK för hifi-bruk om inte Faktiskt fanns."

Kan ikke huske å ha sett produsenter/selgere av EKK bli kritisert her på forumet....så "reklame" for EKK ser ut til å være helt OK :wink: i alle fall....

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-07-19 11:13

Jag skulle tro att det medför mest gott om branschfolk finns här. Så länge det alltid tydligt framgår att dom är det. Är rätt så övertygad att de, precis som vi "andra", får ta del av nyttig information

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-19 12:21

Timbre skrev:Tester och produktomdömen har förekommit. Vi tänker oss Jerker spola en hörapparat samtidigt som han tillverkar ett eget alternativ... :)
Tänkbar tittarreaktion... :?:

Antingen har du inte på alla dessa år lyckats ta till dig vad LTS gör, eller så vill du medvetet misstänkliggöra resultaten på felaktiga grunder. Oavsett, får det inte passera okommenterat.

LTS deklarerar klart och tydligt vad som är målet med testerna (detektera grad av färgning) och hur dessa genomförs. LTS hjälper dessutom gärna till om någon vill göra egna oberoende tester. Det finns ett visst mått av vetenskaplighet, som gör testerna repeterbara.

Om du, eller någon annan, gör sådana tester, eller pekar på brister i metoden som gör att resultatet kan påverkas i en viss riktning, och kommer fram till att IÖ mha LTS medvetet sopat konkurrenter av banan så kan du väl återkomma i ärendet.

Tills dess är dina spekulationer antingen okunnigt pladder eller medvetna elakheter. Med tanke på hur länge du varit med, så tror jag mer på det andra än det ena. Å andra sidan tror du ju på att hålla "magiska" chips mot CD-skivor, så jag vet inte, du kan ju vara totalt inkompetent...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 12:38

HIFI-Sverige är litet då det gäller tillverkare.
Om man tänker sig att branschfolk vill vara med i en stor utsträckning så måste man inse att i stort sett allt är importerat. Då finns dom kunninga konstruktörerna i andra länder så så otroligt djupa tekniska kunskaper kan inte distributörerna bidraga med. Dom är till en viss nivå teknisk insatta produktsäljare men dom är inte konstruktörer. På detta forum så är merparten (känns så ibland) tekniskt utbildade eller har ett intresse av hur apparater verkligen är konstruerade och vad som är viktigt i en konstruktion. Svar på sådana frågor kan man i regel inte få ifrån svenska representanter. Så frågan är väl vill ni ha ett större deltagande av folk som reparerar apparater ute hos distributörerna eller vill ni ha ett större deltagande av säljare som ju inte i regel hålls så högt i kurs här?
Redan i denna tråden är ju klimatet är ju tveksamt ibland så vill man ha mera folk ifrån andra led borde man inte använda värdeladdade eller förolämpande ord i förväg.
I övrigt så tror jag inte att leverantörer kommer råka i luven på varandra kommer förekomma alls, snarare om dom skall "avslöjas" hela tiden för att dom säljer skräp så gör det nog att dom inte känner lust att deltaga alls.
Men visst vore det trevligt med mera bidrag ifrån olika led och visst skall vem som helst få skriva.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-19 13:25

BB skrev:
phloam skrev:Alla ska få debattera - speciellt proffsen - medan de som inte vet vad de talar om ska hålla käften.

Hmm, det kanske borde finnas inträdesprov till Faktiskt? Så vi slipper eventuella ONOFF-äckel och ormoljepuckon. Det är säkert deras fel att det är så mycket bråk här ändå.

Det var en samling rätt intressanta uttalanden från din sida...

Jag måste be om ursäkt för att ha vilselett dig; jag var trött och sur i går natt och skrev ett ironiskt och sarkastiskt inlägg riktat mot denna tråd:

Daily prayer...

...som jag tycker är rätt bullshitmässig. Jag glömde tyvärr smileysar osv för att visa att jag naturligtvis menar tvärtom.

Att de som inte vet vad de talar om ska hålla tyst tycker jag är helt fel. Har man inte tid med såna så får man skapa sig ett elitforum med inträdeskrav, eller lära sig ignorera.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-07-19 13:45

phloam skrev:Jag måste be om ursäkt för att ha vilselett dig; jag var trött och sur i går natt och skrev ett ironiskt och sarkastiskt inlägg riktat mot denna tråd:

Daily prayer...

...som jag tycker är rätt bullshitmässig. Jag glömde tyvärr smileysar osv för att visa att jag naturligtvis menar tvärtom.

Ahh, jag tänkte nästan att du var ironisk. Den åsikt du framförde och det sätt på vilket du gjorde det stämde inte med den bild jag fått av dig i andra sammanhang. Vad bra att det var så! :D

Hälsn. Michael

Ps. Ang. Daily prayer-tråden tror jag att du tolkar in för mycket. Men det är inget vi behöver besudla denna tråd med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 14:24

Vill bara försiktigt påminna Timbre, Linda, Ljudkrav, JTarnstrom, lasselite och kanske några till om att denna tråd INTE avses skall vara personfokuserad.

Alla ombedes alltså att hålla igen med såväl påhopp, spekulationer, svaromål som hedersomnämnanden och påhejningar - till förmån för diskussioner om de allmänna principerna rörande deltagande i diskussioner för branschfolk.

Min uppfattning är att det vore trist att se trådar förpestas av markningsföring, men att det mycket sällan varit något praktiskt problem när branschaktörer deltagit i trådar. Att se en tillverkare ägna sin tid åt att marknadsföra sina prylar på ett forum skulle ju bara se illa ut.

Att det kan vara till nackdel för en branschaktör att vara med och diskutera tror jag alla branschaktörer som testat upptäckt, både med avseende av den tid det tar och det spått och spe man kan behöva ta emot, men det finns ju större värden också - t ex musikåterginingens framtid.

Nog vill jag ha massor av branschaktörer med i alla de allmänna hifi-diskussionerna! Alla som deltar kan ju dra sina egna slutsatser, bara ingen döljer vem de är.

Men som BB nämner är det förståeligt att de flesta väljer bort att delta, men det betyder ju bara att det är en prioritering de gör. Det betyder inte att det är bra för forumen när branschaktörer håller sig borta.

Själv har jag ju uppskattat varenda inlägg som gjorts av BB, bara för att ta ett exempel.

(Aj, jäsiken, där kom en påhejjning ändå :oops: )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-19 14:28

phloam: Ironin var tydlig i mina ögon.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 14:32

guldfisk skrev:phloam: Ironin var tydlig i mina ögon.

Visst var det tydligt för dom som följt diskussionerna ett tag och fått lite grepp om de olika debattörerna, men för en så sporadisk gäst som BB är ju detta inte så lätt att avläsa, när det t.o.m refererar till diskussionerna i en annan tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:35

Jag tycker att alla skall vara med debatten, givet att kommersiella intressen inte mörkas eller att debattören på annat sätt missbrukar olika kanaler.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 15:36

Låter som en sammanfattning av ungefär hur jag tänker också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:40

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-07-19 15:42

Bill50x skrev:
Challe skrev:Är inte saklig reklam fortfarande reklam?

Jovisst. Reklam brukar vara positiv. Men det betyder inte att den är fel. Se reklam som en partsinlaga, precis som information från en konstruktör. Eller från en kritiker. Bedöm sedan inlägget efter ursprunget.

/ B

Glöm inte att reklammakare per definition är storskojare och konstruktörer helt axiomatiskt är goda, kreativa och bildade människor. :wink: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 16:16

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Challe skrev:Är inte saklig reklam fortfarande reklam?

Jovisst. Reklam brukar vara positiv. Men det betyder inte att den är fel. Se reklam som en partsinlaga, precis som information från en konstruktör. Eller från en kritiker. Bedöm sedan inlägget efter ursprunget.

/ B

Glöm inte att reklammakare per definition är storskojare och konstruktörer helt axiomatiskt är goda, kreativa och bildade människor. :wink: 8)

Jajamänsan :D

Fast en sak man nog måste komma ihåg att alla inte har samma synsätt hur man skall nå ett "neutralt och ofärgat" ljud hemma. Och för alla så betyder inte det att om en apparat har ett till viss del eget ljud att den är dålig. Kan man bara hålla isär det så tycker jag att mångfald vore bäst. Respekt för olika åsikter är bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-19 16:19

Fast det är väl ändå en helt annan fråga?

En intressant förvisso, men inte en som har i den här tråden at göra! 8)

(Tror det finns (minst) en gammal tråd som handlar om hur man ser på musikåtergivning.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 16:39

Absolut,
men toleransen bör öka för att andras "sanningar" kan funka för dom.
Man kan alltid presentera sina åsikter och kunskaper eller ifrågasätta andras utan att ha ett slags "avslöjaragenda". Den tendensen avskräcker säkert en del från att deltaga.
En leverantör som har kablar i sitt sortiment skall inte hela tiden behöva försvara dom. Det borde räcka för en forummedlem att tycka "för min del vet jag att kablar inte spelar "någon roll". Så kan den leverantören kanske få lite lugn och ro när det gäller det. Alla distributörer i Sverige har väl nån eller några produkter i sin mix som en del medlemmar skulle betrakta som ormolja eller löjligt prissatt jämfört med hemmabyggen.
Att öka förstålsen och toleransen för branschen är nog nödvändigt om man skall kunna locka hit leverantörer. Och då måste i så fall förändringen ske på faktiskt först så att leverantörer kan känna att den tid dom skulle lägga ner här var positiv för dom själva.
HF kommenteras med att det råder fikarumsstämning där lite föraktfullt, och personligen så sätter jag mig aldrig ner och fikar med folk som kallar varandra för idioter och andra tillmälen vid samma bord. Det måste bara gå att vara sams med att man tycker olika och att man tror sig veta rätt båda 2 och sen kommer man inte längre. Att någon skall vinna hela tiden är väl inte så viktigt.
Och att krig fortsätter över trådar historiskt kan ju göra att folk som är nya här verkligen undrar vad som är på gång. Man kanske bara ser den enes ångvältande och det skapar kanske inte så positiva vibbar för forumet i längden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-19 19:19

Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 20:23

Kaffekoppen skrev:
Timbre skrev:

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Rekordeffektiv medlemskonsultation... :?:
Du gör dig själv till språkrör och som ordförande bör du nog lära dig särskiljandets ädla konst. Det här handlar varken om LTS eller medlemmarna utan om en företeelse, ett fenomen.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-19 20:35

I egenskap av LTS-medlem blev jag inte förolämpad av Timbres inlägg.

Däremot är det irriterande att Kaffekoppen dels för min talan, (som medlem) dels talar om för mig vad jag ska tycka.

Säg gärna vad du tycker, men dra inte in mig som medlem om du inte har frågat mig först.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-19 20:52

IngOehman skrev:Vem får vara med och debattera HiFi?

Alla (utom de som är så extremt plumpa att de inte kan föra sig i Internetsammanhang) får vara med. De (klumpgruppen du nämner) kan dock få tåla att bli emotargumenterade (åtminstone här). Det gäller även mig.

Om de bör vara med av marknadsmässiga skäl är dock en helt annan fråga som de enbart kan svara för själv. Vissa är duktiga på detta och andra är mindre bra.

Sedan ska/bör de som är aktiva i branschen ange det just för att man ska kunna som enskild medlem bedöma trovärdigheten i deras argument - om de är rimliga ur ett generellt perspektiv eller om de bara är marknadsföring. Det är just därför vi vill att man ska uppge det i signaturen. Inte för att det ska vara extra marknadsföring.

Själv 'gömmer' jag mig bakom mitt firmanamn eftersom jag är involverad i projekt jag inte får nämna. Det enda som är öppet är mitt utvecklingsarbete för Holographic Audio. Än så länge. Därför stannar jag utanför viss typ av moderering.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-07-19 21:05

MichaelG skrev:
Timbre skrev: Det gäller att synas och uppenbarligen är det tidskrävande men bör vara gynnsamt för plånboken. Ordinarie annonsering kostar en del.

Är det så att du utgår från dig själv när du bedömer andra människors syften?

Nej, för jag får min utkomst från en helt annan verksamhet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:23

Sanny_X skrev:I egenskap av LTS-medlem blev jag inte förolämpad av Timbres inlägg.

Däremot är det irriterande att Kaffekoppen dels för min talan, (som medlem) dels talar om för mig vad jag ska tycka.

Säg gärna vad du tycker, men dra inte in mig som medlem om du inte har frågat mig först.
Jag tänker inte rådråga dig om allt 8)

Point taken.

Det blir bättre efter årsmötet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-19 23:27

Själv tycker jag det vore lämpligt med mer folk från branchen (Musik och HiFi).
Om folk vill skriva inlägg av reklamkarraktär, så gärna för mig. Priserna på dom produkter som torgförs är ändå i regel för höga eller funktionaliteten undemålig för att jag ska köpa deras produkter i alla fall. Andra får göra sin bedömning av eventeull reklam.

Vad som inte är OK är dock om någon tillverkar driver kampanj mot någon annas produkter istället för sin egna. Visst, med den yttrafrihet vi har så är detväl OK att få uttrycka sig så, men jag skulle inte gilla det, och den som står för skitsnacket skulle få enormt svårt att säla något till mig, någonsin (ungefär som pioneer inte kommer att kunna sälja nåt till mig på många år, liksom Sony efter deras rootkit kamanj för att hacka sina kunders datorer. Eller acer med sitt fabriksinstalerade spionprogram, som jag nu tagot bort (kör linux). Köper inte acer igen. Någonsin.).

Kort sagt: Mer branch folk in, tala väl om era produkter och komentera helt inte andras för fridens och oberoendets skull.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:30

Kaffekoppen skrev:
Timbre skrev:

Dina förhavanden med Ingvar föredrar jag om du håller utanför föreningen då det är av personlig natur och om du inte var medveten om det så har du just förolämpat mig, resten av styrelsen och samtliga medlemmar.

Rekordeffektiv medlemskonsultation... :?:
Du gör dig själv till språkrör och som ordförande bör du nog lära dig särskiljandets ädla konst. Det här handlar varken om LTS eller medlemmarna utan om en företeelse, ett fenomen.
Att skriva att LTS är "objektiv" inom situationstecken är en förolämpning mot föreningen även om du inte kan se det.

Det indikerar att föreningen visserliggen framställer sig som objektiva, men agerar annorlunda. Det må vara din åsikt - men du framställer det som om det är sant.

Att det finns medlemmar som inte tycker det är viktigt spelar för mig som ordförande mindre roll. Föreningens trvärdighet vilar på objektiviteten och den kommer jag aldrig riskera.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-07-20 07:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-19 23:37

subjektivisten skrev:Problemet är att om vi snackar ren vetenskap så är det inte olika sanningar. Förstår man inte det problemet så kommer det bli bråk.

Exakt, vilket är oerhört trist.
Du har rätt i del 1. Fast ibland så är folk inte ense om vad som är målet. Vissa kommer ha ett för dom neutralt ljud som mål genom att balansera apparaters färgning mot varandra. Med olika framgång förstås. Och vissa vill ha modellen med enskilt minimalt färgande apparater. Kan man då enas om att man får välja vilket sätt man vill för att bli nöjd och det för varje person är deras val som är det rätta för dom så finns chansen att undvika bråk.
Bråk om en hobby är för mig helt oacceptabelt, mycket bättre att helt nonchalera sina motståndare om dom inte går att övertyga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi