Denon 2807 närmast rekommendation i LTS testen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Denon 2807 närmast rekommendation i LTS testen

Inläggav Richard » 2007-07-19 08:53

Nya Molt. nr 2 har kommit ut. Det verkar som att Denonreceivern 2807 ( den dyraste ) blev den som kom närmast en rekommendation av 1907, 2307 och 2807 som testas i numret.

Någon som ligger inne med mera info om detta?
Är den billigaste 1907 ett dåligt köp?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-19 09:02

Intressant, eftersom det senaste jag hörde var att 1907 var den bästa. Verkar vara lite som dagsformen på dessa tester...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:03

Definera "dåligt".

Du kanske skulle läsa igenom informationen och inte enbart lägga fram bedömningen av testresultaten som EN persons delgivit i en sammanfattning på en rad, såsom om det är vedertagen fakta 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 09:04

Bamsefar skrev:Intressant, eftersom det senaste jag hörde var att 1907 var den bästa. Verkar vara lite som dagsformen på dessa tester...

Intressant var ordet.

Någon som vågar skriva vad som står i testen, något som tåls att vädras offentligt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:04

Bamsefar skrev:Intressant, eftersom det senaste jag hörde var att 1907 var den bästa. Verkar vara lite som dagsformen på dessa tester...
Ytterliggare en anledning att inte prata om testerna innan de publicerats. Skall ta med det till styrelsen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 09:06

Kaffekoppen skrev:Definera "dåligt".

Du kanske skulle läsa igenom informationen och inte enbart lägga fram bedömningen av testresultaten som EN persons delgivit i en sammanfattning på en rad, såsom om det är vedertagen fakta 8)

Dåligt för mig är att den låter dåligt, färgar hörbart vid F/E testen.

Jag påstår inte att detta är fakta. Jag lider bara av en stor nyfikenhet....

Det blir nog att åta till biblioteket och läsa då.....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:07

Richard skrev:

Intressant var ordet.

Någon som vågar skriva vad som står i testen, något som tåls att vädras offentligt?
Allt som står i testrapporten tål att vädras offentligt. konstigt du skriver Richard, är du elak?

Är du genuint intresserad av föreningens verksamhet rekommenderar jag ett medlemsskap ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 09:10

Kaffekoppen skrev:
Richard skrev:

Intressant var ordet.

Allt som står i testrapporten tål att vädras offentligt. konstigt du skriver Richard, är du elak?

Är du genuint intresserad av föreningens verksamhet rekommenderar jag ett medlemsskap ;)

Jag är inte elak. Är du?

Medlemsskap har jag funderat på. Det blir nog kanske så...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 09:15

Jag hoppas inte det, att jag är elak alltså :)

Det där med vädras offentligt tolkade jag kanske lite väl trist. Mer offentligt än att den finns på bibliotek kan det ju liksom nästan inte bli :wink:

Du är välkommen om du så önskar :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-07-19 09:39

Kaffekoppen skrev:Allt som står i testrapporten tål att vädras offentligt.

Det verkar faktiskt.se inte så - eftersom varje gång någon frågar något eller liknande så vill ingen kommentera det hela utan refererar till testrapporten, bli medlem eller något liknande.

Att bli medlem är inte en option förrens det (be-)visat fungerar med utgivningstakten av tidningen.
Best Regards
Bamsefar

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 09:51

Kaffekoppen skrev:Jag hoppas inte det, att jag är elak alltså :)

Det där med vädras offentligt tolkade jag kanske lite väl trist. Mer offentligt än att den finns på bibliotek kan det ju liksom nästan inte bli :wink:

Du är välkommen om du så önskar :)

Med " vädras offentligt" menade jag inte i negativ mening om just LTS.

Jag menade endast själva testen om Denon -receivrarna.
kanske ett dåligt ordval från min sida dock.

Jag har ju själv varit betalande, passiv medlem 98-99, och vet att artiklarna är mycket intressanta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 09:53

Att duplicera rapporten skriftligen här förefaller mig udda... finns gränser för hur mycker snålsjukts på betalande medlemmar man kan få åka...

Men för de som har artikeln kan man ju alltid dryfta detaljer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-07-19 10:08

Richard skrev:Dåligt för mig är att den låter dåligt, färgar hörbart vid F/E testen.

Är det någon hemmabioreceiver som någonsin blivit testad av LTS som inte kunnat detekteras menar du?
Richard skrev:Det blir nog att åta till biblioteket och läsa då.....

Det är nog bäst att du gör det... :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 10:24

Bamsefar skrev:
Kaffekoppen skrev:Allt som står i testrapporten tål att vädras offentligt.

Det verkar faktiskt.se inte så - eftersom varje gång någon frågar något eller liknande så vill ingen kommentera det hela utan refererar till testrapporten, bli medlem eller något liknande.

Att bli medlem är inte en option förrens det (be-)visat fungerar med utgivningstakten av tidningen.
Om man ser det bara som en prenumerationtjänst är det ett legalt argument. Jag kan bara säga att från den dagen jag blev med i styrelsen, har tidningen haft högsta prioritet.

Det medförde att nummrena för årgång 2006 kom ut i en skepnad som kanske inte var helt önskvärd ur våra kvalitetsaspekter, men utgivningstakten och deadline för material var tvunget att markeras. Idag är tidningen i fas. Manusstopp för nästa nummer är i slutet på augusti vilket medför att nummer tre kommer levereras innan oktober - garanterat. Årets sista nummer kommer också levereras enligt fastlagd tidtabell - det har du mitt ord på. vilken betydelse det har, kan du bara avgöra själv ;)

De som vill debattera testresultaten är naturligtvis helt fria att göra det. Precis som vi gör här med vilka andra tester som helst, producerade av andra aktörer.

Jag skrev kanske lite klumpigt, eftersom jag upplevde det som om man ville debattera något utan att själv ha läst igenom materialet - och att utgå från andrahandsuppgifter tycker jag är en dålig utgångspunkt. De som inte är medlemmar och har fått tidningen, kan som nämts, tillgodogöra sig innehållet via ett antal bibliotek (även om vi önskade att det var ett större antal - skall arbeta på det)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 18:51

Det vore oerhört intressant för mig att veta hur slutstegsdelen i 1907 beter sig. Är den bra? F/E transparent? Bara bra för pengarna?

Får jag info. om detta är mina frågor slut!

V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-19 18:52

Richard skrev:F/E transparent?

Nej. För mycket övergångsdist.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-19 18:56

Naqref™ skrev:

Det var tråkigt att höra. Undertecknad har faktiskt köpt en 1507 som kommer i dagarna ( troligen identisk slutstegsdel ).

Kommer detta ändå att bli en förbättring för mig, som kört sonys s-master, tro? vad säger Naqref?

I övrigt, tack Naqref, för infon.
Senast redigerad av Richard 2007-07-19 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-19 18:59

så kaffekoppen garanterar rätt utgivningstakt hädanefter?

då kanske man vågar sig på ett medlemsskap...frågan är bara vilka garantier ger du? :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 23:15

Pekka gör ett mycket bra arbete. Det är redan bokat tryckeri till nästa nummer.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-19 23:27

Nattlorden skrev:Att duplicera rapporten skriftligen här förefaller mig udda... finns gränser för hur mycker snålsjukts på betalande medlemmar man kan få åka...

Men för de som har artikeln kan man ju alltid dryfta detaljer.

Håller med.

För övrigt kan inte artikeln i fråga sammanfattas i några få ord...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-19 23:29

Naqref™ skrev:

Som hörs särskilt om man har en känslig (effektiv) högtarare.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-07-19 23:42

Ang. testet så är mitt intryck (rätt eller fel) att ingen av recievrarna (möjligen 2807 undantagen) duger för 2 kanalsmusik. Detta pga av slutstegen. Det tom rekommenderas att externa slutsteg används.

Det hade varit kul om denon även kunnat erbjuda hemmabioförsteg baserat på förstegsdelen i dessa burkar. Det hade knappast blivit dyrare om de skippat slutstegen. Då hade man kunnat komplettera med bra externa slutsteg. Det kan man ju ändå, men det känns inte rätt att betala för något man aldrig kommer att använda, billigt eller ej.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-19 23:48

Det som inte testats är hur D/A-omvandlarna fungerar. Dom kan ju påverka lika mycket som försteg och slutsteg i en receiver, och även om man skulle råka ha en bra DVD-spelare med eminenta omvandlare och 5.1-utgång så vill man ju ansluta TV-boxens ljud digitalt till receivern. Då kan det ju hända att ett annat märke skulle kunna vara bättre totalt sett, men det är otroligt svårt att lista ut från olika tester jag sett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 00:00

Klok kommentar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-07-20 01:03

Moment-23 skrev:...

Det hade varit kul om denon även kunnat erbjuda hemmabioförsteg baserat på förstegsdelen i dessa burkar. Det hade knappast blivit dyrare om de skippat slutstegen. Då hade man kunnat komplettera med bra externa slutsteg. Det kan man ju ändå, men det känns inte rätt att betala för något man aldrig kommer att använda, billigt eller ej.

Mänsklig känsla, men destruktiv. Utan slutsteg hade köparna varit mycket färre, vilket medfört betydligt högre pris.

Tänker köpa en Denon för användning som försteg. Blir troligen 2807:an om de sänker priset. (Vilket de borde göra snart, tror jag, då de får nya modeller i höst.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-20 01:47

Kaffekoppen skrev:Klok kommentar.

Ger kanske klokare testupplägg?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-20 07:36

Värt att titta på iallafall. Vet ingen som testar den delen, men den är ju definitivt intressant - tycker jag. Det är inte min sak att utforma testverksamheten även om jag kan ha synpunkter och önskemål som alla andra medlemmar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-20 23:15

Richard skrev:
Naqref™ skrev:

Det var tråkigt att höra. Undertecknad har faktiskt köpt en 1507 som kommer i dagarna ( troligen identisk slutstegsdel ).

Som det står i testen, sannolikt går det att justera viloströmmen och vinna prestanda, men det är inte provat.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-07-22 00:18

phon skrev:
Richard skrev:
Naqref™ skrev:

Som det står i testen, sannolikt går det att justera viloströmmen och vinna prestanda, men det är inte provat.

Gäller ju att hitta rätt pot att vrida på också 8O :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-23 08:44

i skrev:
Moment-23 skrev:...

Mänsklig känsla, men destruktiv. Utan slutsteg hade köparna varit mycket färre, vilket medfört betydligt högre pris.

Tänker köpa en Denon för användning som försteg. Blir troligen 2807:an om de sänker priset. (Vilket de borde göra snart, tror jag, då de får nya modeller i höst.)

Kunde gjorts ett mellanting... där kunde varit en preamp-only funktion som stängde ned slutstegsdelen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Köpråd